
Reddit to niepozorna platforma. Nie gra w pierwszej lidze. Nie rywalizuje o palmę pierwszeństwa w czymkolwiek z Facebookiem, Instagramem czy TikTokiem. Niemniej w swojej niszy ma potężną i niezwykle aktywną społeczność. Dzięki niej utrzymuje się na rynku już od ponad 20 lat. Zmieniają się pokolenia użytkowników, ale nadal zadają one pytania i szukają odpowiedzi na Reddicie. W skrócie: internet potrzebuje serwisu typu Reddit. Serwis ten przeszedł próbę czasu i udowodnił, że nie jest platformą jednego pokolenia.
Nad Wisłą przez wiele lat popularniejszy od Reddita był nasz polski odpowiednik, czyli Wykop. Trochę się to jednak zmienia, ponieważ Reddit zyskuje ostatnio użytkowników w Polsce, Wykop – traci. We wrześniowym badaniu Mediapanel Reddit był już na 6. miejscu wśród najpopularniejszych serwisów społecznościowych, wyprzedzając m.in. LinkedIna.

AI wyjątkowo często cytuje Reddita
O Reddicie zrobiło się głośno w świecie marketingu w sierpniu 2025 roku, kiedy Semrush opublikował ciekawe zestawienie. Semrush na podstawie 150 000 cytatów z czerwca 2025 przeanalizował, jakie domeny są najczęstszymi źródłami danych dla najpopularniejszych modeli językowych (LLM), które wykorzystują:
– Google AI Mode oraz AI Overviews,
– ChatGPT,
– Perplexity.
Zdecydowanym liderem okazał się Reddit, wyprzedając nawet Wikipedię, YouTube’a i Google. Ba, Reddit okazał się ponad 2-krotnie częściej cytowanym źródłem niż Facebook, 4-krotnie częściej niż Instagram i aż 7-krotnie częściej niż LinkedIn.

Równie ciekawa analiza Profound wskazuje, że Reddit jest najpopularniejszym źródłem danych dla Google AI Overviews oraz Perplexity. W przypadku ChatGPT Reddit był na 2. miejscu, wyraźnie przegrywając z Wikipedią. Był, ponieważ w ostatnich tygodniach pojawia się coraz więcej doniesień o spadającej liczbie cytowań Reddita przez ChatGPT. OpenAI miało uznać Reddit za mało wiarygodne źródło danych i ograniczyć jego rolę w wynikach.
Marketerzy zainteresowali się Redditem
Bardzo, ale to bardzo dużo światowych portali i ekspertów powoływało się w kolejnych miesiącach na powyższą analizę Semrush. Uwaga marketerów z całego świata mocno skupiła się na platformie, która do tej pory nie budziła ich większego zainteresowania, choć w czerwcu 2025 skończyła równe 20 lat.
Nie zauważyłem, aby polskie firmy jakoś szczególnie zaczęły eksperymentować z Redditem, ale wielu zagranicznych marketerów wzmocniło swoją aktywność w tej platformie, aby ich marki zaczęły częściej pojawiać się odpowiedziach generowanych przez AI. Na LinkedInie widziałem już case’y, w których zwiększona aktywność na Reddicie faktycznie przekładała się na większą widoczność marki w chatbotach. Niemniej widziałem też już wypowiedzi rozgoryczonych marketerów, że do pewnego momentu to działało, a potem totalnie zdechło, bo – jak wspomniałem – OpenAI postanowiło ograniczyć rolę Reddita. Modele językowe cały czas dynamicznie się zmieniają, więc nie zdziwiłbym się, gdyby faktycznie było to prawdą. Coś, co dziś może dawać nam przewagę, jutro może nie mieć większego wpływu na wyniki. Kto pracuje w marketingu online, a w szczególności w mediach społecznościowych, ten wie o co chodzi 😉
Jeśli jednak zależy Ci na zwiększeniu widoczności Twojej marki w modelach językowych LLM, warto zainteresować się tematem Reddita. Nawet jeśli OpenAI ogranicza cytowania Reddita, to Google nadal mocno opiera się na danych z tej platformy, a w przyszłości możne opierać się na nich jeszcze bardziej, ale o tym za chwilę.

Dlaczego Reddit jest tak często cytowany przez AI?
Na świecie Reddit jest postrzegany jako serwis, w którym można zadać pytanie na każdy, nawet mocno specjalistyczny temat i uzyskać na nie merytoryczną odpowiedź. Oczywiście nie wszystkie odpowiedzi takie są, ale te wartościowe są podbijane przez społeczność Reddita i tym samym wyświetlane w pierwszej kolejności. Ten scoring odpowiedzi to bardzo cenna wskazówka dla AI. Algorytm na Reddicie znajduje przegląd opinii dotyczących danego zagadnienia – i to z różnych perspektyw – a do tego posortowanych od najbardziej do najmniej wartościowych.
Mam wrażenie, że w Polsce z prośbą o pomoc w jakimś temacie częściej zwracamy się w grupach na Facebooku, gdzie bardziej prawdopodobne, że zostaniemy wyśmiani niż uzyskamy pomoc. Na Reddicie szydercze odpowiedzi też się pojawiają, ale procentowo więcej niż na Facebooku jest ludzi, którzy chcą pomóc.
Google najchętniej odsyła do Reddita, jeśli ktoś zadaje pytanie w języku angielskim. Sam często, kiedy szukam odpowiedzi na jakieś techniczne pytanie dot. platform social media, kończę mój research w języku angielskim na Reddicie. Odkryjesz na nim, że inni często mają dokładnie takie same problemy jak Ty. Sprawdzisz, w jaki sposób je rozwiązali albo chociaż jak wyglądały ich próby rozwiązania danego problemu.
Modele językowe tak chętnie cytują Reddita, ponieważ jest swojego rodzaju agregatorem mądrości tłumu. Coś jak Wikipedia, ale łatwiejsza do współtworzenia dla zwykłych użytkowników. Informacje przez nich publikowane nie są w żaden sposób weryfikowane, czy są zgodne z prawdą czy też nie, ale podlegają ocenie społeczności Reddita.
Reddit zarabia na byciu cytowanym przez AI
Twórcom Reddita nie podobało się to, że największe modele językowe zaczęły wykorzystywać zawartość ich serwisu do nauki, a sam Reddit nic na tym nie zarabiał. Dlatego już w 2023 roku wprowadzili płatny dostęp do API, pobierając za niego opłaty m.in. od twórców modeli językowych. Reddit ma dziś lukratywne partnerstwa z OpenAI i Google. Zarabia niemałe pieniądze na licencjonowaniu swoich danych do szkolenia AI.
Aktualnie Reddit prowadzi rozmowy z Google na temat nowej umowy partnerskiej, która miałaby sprawić, że danych z Reddita w odpowiedziach AI od Google’a będzie jeszcze więcej, a sam Reddit też zarobi na tym oczywiście więcej.
Reddit pilnuje też swoich interesów w tym zakresie. Ostatnio złożył pozew przeciwko firmom z Rosji i Litwy, które miały wykraść jego dane, a następnie sprzedać OpenAI i Mecie. Za kradzież danych pozwał również amerykańskie firmy Anthropic i Perplexity. Ten ostatni to wspomniany już start-up z USA, który stworzył wyszukiwarkę opartą na sztucznej inteligencji i w której Reddit jest najpopularniejszym źródłem danych.







