Dziś 14. urodziny Facebooka! Jak urodziny – to tort 🎂 Jak Facebook – to reklamowy 📢 A Mark co roku zjada coraz większy kawałek. W 2017 roku już niemal co piąta złotówka wydana na reklamę w sieci trafiała do kieszeni Zuckerberga. Facebook posiada bowiem 18% udziału w rynku reklamy online. Biorąc pod uwagę wszystkie wydatki na reklamę (nie tylko online), do Facebooka trafia 7%.
Warto zwrócić uwagę, że Google i Facebook posiadają już ponad 60% rynku reklamy online oraz 25% rynku reklamy w ogóle. To niesamowite, że 1/4 wszystkich wydatków na reklamę na świecie trafia do zaledwie 2 firm. A zobacz, jak ich udział w tym rynku szybko rośnie – każdego roku o kilka punktów procentowych!
Źródło: Statista.com
Ile zarabia Facebook?
Dokładnie 14 lat temu 4 studentów stworzyło coś, co dziś generuje roczne przychody na poziomie 40 mld dolarów! Przychody Facebooka w 2017 roku wzrosły aż o 47% w porównaniu do 2016 roku. Facebook zarabia przede wszystkim na reklamach. Zawdzięcza im aż 89% swoich przychodów.
Zysk netto w 2017 roku wyniósł 15,9 mld dolarów, czyli aż o 56% więcej niż w roku ubiegłym! Facebook to już jedna z największych firm świata, a mimo to nadal rośnie z roku na rok w takim tempie.
Facebook, Instagram, Messnger i WhatsApp, czyli wszystkie najważniejsze produkty Zuckerberga zwiększają nie tylko przychody, ale też liczbę użytkowników.
Co dalej?
Teraz Mark ma skupić się na pozytywnym odbiorze jego produktów. Nie chce, by ludzie uważali, że wpływają one destrukcyjnie na społeczeństwo. Pojawia się coraz więcej głosów, że Facebook uzależnia, niszczy więzi społeczne i poprzez zmiany algorytmów manipuluje ludzkimi zachowaniami (np. w czasie wyborów), a nawet samopoczuciem (wyświetlając więcej treści o charakterze pozytywnym lub negatywnym). Ostatnio Marc Benioff, założyciel i prezes firmy Salesforce, przekonywał w Davos, że Facebook powinien być regulowany jak papierosy 😮
Z jednej strony Zuckerberg zapowiada, że będzie chciał sprawić, by ludzie spędzali mniej czasu na Facebooku. Z drugiej – Facebook w najbliższym czasie ma coraz mocniej stawiać na treści wideo, dzięki którym użytkownicy mają spędzać w serwisie więcej czasu. Widzę tutaj mały zgrzyt pomiędzy słowami a działaniami niebieskiego giganta. Przed nim trudne zadanie, ale gdy Mark i spółka zabierają się za coś, to niemal zawsze im się udaje.