Uważam, że social media odmieniły cały marketing i to pod wieloma względami. Na marketing w XXI wieku wpłynął oczywiście cały internet, ale to social media są kanałem, który odcinał na nim największe piętno.
Poniżej lista 12 rzeczy, które media społecznościowe zmieniły w marketingu. Jest ich aż 12, ale to tylko pokazuje, jak mocno sociale namieszały w świecie marketingu.
1. Niższy próg wejścia
Aby reklamować się w mediach społecznościowych potrzebujesz mniej pieniędzy niż na reklamę w prasie, radiu czy telewizji. Na Facebooku i Instagramie możesz reklamować się już od 5 zł dziennie. Nawet w skali miesiąca daje to 150 zł, za które mógłbyś co najwyżej zamieścić malutką reklamę w lokalnej gazecie. Ciężko o inny kanał reklamowy z tak niskim progiem wejścia, co ma znaczenie szczególnie w przypadku nowych firm.
2. Precyzyjniejsze targetowanie
Nie dość, że na reklamę w mediach społecznościowych możesz przeznaczać zaledwie 5 zł dziennie, to jeszcze masz największe prawdopodobieństwo dotarcia do odpowiednich osób. Powód jest prosty – poszczególne platformy social media gromadzą mnóstwo danych o swoich użytkownikach (sprawdź, ile wie o Tobie Facebook) i na podstawie tych danych umożliwiają reklamodawcom kierowanie reklam.
3. Szybszy marketing
Media społecznościowe sprawiły, że marka jest w stanie opublikować post lub reklamę odnoszącą się do jakiegoś wydarzenia dosłownie zaraz po jego zakończeniu. I to nawet w sytuacji, jeśli tego wydarzenia nie dało się przewidzieć. RTM, czyli marketing czasu rzeczywistego sprawił, że bitwę o uwagę i sympatię użytkowników wygrywa często ten, kto był najszybszy.
4. Natychmiastowy feedback
W mediach tradycyjnych, ale też chociażby Google Ads, firmy wysyłają komunikaty marketingowe, ale nie mają pojęcia, w jaki sposób oceniają je odbiorcy. Przynajmniej dopóki nie przeprowadzą specjalnych badań, które mogłyby to sprawdzić. W mediach społecznościowych feedback ten (w formie reakcji i komentarzy) pojawia się dosłownie od pierwszych minut po publikacji.
5. Większa wiedza na temat odbiorców
W mediach tradycyjnych marki miały znacznie mniej danych na temat tego, kim są odbiorcy ich komunikatów. W mediach społecznościowych dane te są dostępne natychmiast. Wiadomo nie tylko to, kto wyświetlił nasze posty czy reklamy, ale nawet kto i w jaki sposób na nie zareagował.
6. Publiczny kontakt na linii marka-klient
Wcześniej dwustronny kontakt na linii marka-klient był możliwy chociażby przez telefon czy pocztę e-mail, ale nie miał on charakteru publicznego. W mediach społecznościowych marki muszą bardziej uważać na to, w jaki sposób odpowiadają klientom, ponieważ wszystko rozgrywa się na oczach potencjalnych klientów. Nawet jeśli uda się sprowadzić niewygodną rozmowę do wiadomości prywatnych, to każdy może potem łatwo opublikować screena z takiej konwersacji.
7. Łatwiejszy dostęp do rynku międzynarodowego
Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, LinkedIn itd. to platformy o zasięgu międzynarodowym. Jeśli nie ograniczają Cię logistyka i prawo, to wystarczy, że przetłumaczysz swoją kreację, zmienisz targetowanie reklam i możesz rozpocząć ekspansję zagraniczną. Reklamy kierowane na inne kraje tworzy się dokładnie tak samo, jak na Polskę.
8. Większa równość marek
Po pierwsze: w przypadku pojawienia się nowych kanałów, wszystkie marki startują od zera, mają w nich zero obserwujących. Po drugie: profile marek, czy to globalnych koncernów, czy też lokalnych firm, które dopiero powstały, wyglądają podobnie w obrębie konkretnego kanału.
9. Ciągła interakcja = budowa relacji i społeczności
Social media dały markom możliwość bycia w ciągłej interakcji ze swoimi odbiorcami – zarówno na poziomie prywatnym, jak i publicznym. Konta marek wyglądają w wielu kanałach niemal identycznie jak konta znajomych. Użytkownicy wchodzą z nimi w taki sam sposób w interakcję, mogą się wręcz z nimi „zaprzyjaźnić”. Dzięki temu markom łatwiej budować indywidualną relację ze swoimi klientami, a zarazem społeczność stworzoną z miłośników danej marki.
10. Dodatkowy kanał obsługi klienta
Komunikatory społecznościowe typu Messenger ułatwiły klientom kontakt z markami, które tego kontaktu nie unikają. Nieraz czytałem w wiadomościach od klientów, że ktoś pisze przez Messengera, bo woli załatwić swoją sprawę tutaj niż dzwonić albo wysyłać e-maile. Wiele osób sygnalizuje też swoje problemy z produktami lub usługami w komentarzach, aby marka szybciej i poważniej potraktowała ich zgłoszenie. To dodatkowy, często preferowany (szczególnie wśród młodszych osób), kanał obsługi klienta.
11. Socializacja pozostałych kanałów
Social media stworzyły własny język komunikacji. Wiele jego elementów przeniknęło do mediów tradycyjnych. Stąd spoty telewizyjne stylizowane na filmy z TikToka, posty z Twittera wyświetlane podczas programów telewizyjnych czy emoji i hashtagi na billboardach. Nawet na etykiecie ketchupu czy majonezu, który jest w Twojej lodówce, znajdują się prawdopodobnie ikony kanałów social media (sprawdź to koniecznie 😉). Media społecznościowe przenikają nie tylko do mediów tradycyjnych. Na wielu stronach internetowych osadzane są chociażby chaty na Messengerze, a Google na wizytówce firmy wyświetla średnią ocen danej firmy z Facebooka.
12. Łatwość obsługi
Stosunkowo niewiele osób w Polsce zna się na wydawaniu własnej gazety czy emisji reklam w telewizji. Natomiast posty w mediach społecznościowych publikują miliony Polek i Polaków. Social media są kanałem, z którego korzystamy na co dzień nie tylko jako konsumenci, ale też jako twórcy treści. Dlatego gdy osoba niedoświadczona w biznesie zakłada swoją pierwszą firmę i chce ją wypromować, to najłatwiej zacząć jej od mediów społecznościowych. W dodatku wszystkie najważniejsze platformy social media oferują samoobsługowe panele do zakupu reklam. Nie musimy zatem nigdzie pisać czy dzwonić, aby ustalić cenę za emisję reklam i wszelkie niezbędne szczegóły, nie musimy też podpisywać żadnych umów. Pod tym względem social media mocno uprościły marketing.