Rysunek przedstawiający metaforycznie pracę nad własną marką za pomocą mediów społecznościowych - Facebooka i LinkedIna

PORADNIK: Marka osobista

Rysunek przedstawiający metaforycznie pracę nad własną marką za pomocą mediów społecznościowych - Facebooka i LinkedIna

Marka osobista to sposób, w jaki Twoja osoba jest postrzegana w swoim otoczeniu biznesowym.

Otoczenie to tworzą Twoi obecni i potencjalni klienci, współpracownicy, dostawy usług, partnerzy, konkurenci i przyjaciele, czyli cała szeroko pojmowana branża. Twoja marka osobista nie jest tym, co sam o sobie mówisz, ale tym, co zostaje w ich głowach na Twój temat. Budujesz ją wśród określonej grupy docelowej.

To zatem wyobrażenie, kreacja, obietnica – coś zupełnie niematerialnego, podobnie jak w przypadku tradycyjnej marki. Marka osobista to to, co mówią o Tobie ludzie, gdy wychodzisz z pokoju – zauważa Jeff Bezos, szef Amazona. To nie tylko rzeczy z Twojego punktu widzenia dobre (np. ma wiedzę), ale też niestety złe (…jednak straszny z niego nudziarz) 😏

3 kluczowe cechy marki osobistej:
👉 jest przypisana tylko do Ciebie – nie jesteś w stanie jej sprzedać,
👉 nie jest czymś stałym w czasie,
👉 masz na nią duży wpływ, ale nigdy nie kształtujesz jej w 100%.

Co składa się na markę osobistą?

Elementy marki osobistej podzieliłbym na 3 grupy:

1. To co widać, na pierwszy rzut oka

Tradycyjna marka posiada nazwę i logo, które w każdej chwili może zmienić. Ty posiadasz imię, nazwisko i twarz. Tę ostatnią możesz jakoś tam zmodyfikować, ale jest to znacznie trudniejsze niż nawet radykalna zmiana logo.

Ważną częścią każdej marki osobistej są wszelkie elementy wyróżniające. Chodzi tutaj o wszystko, co wyróżnia Cię spośród tłumu podobnych ekspertów. Może to być cecha charakteru, gest, sposób przywitania, jak i po prostu charakterystyczny element ubioru (np. t-shirt z logo Batmana).

2. To co masz w sobie

Twoja marka osobista to jednak coś znacznie więcej niż twarz, sylwetka, ubiór, czyli wszystko to co widać. W jej skład wchodzą również Twoje umiejętności, doświadczenia, osobowość oraz wartości, jakimi się kierujesz i z jakich jesteś znany w branży.

3. To co jest pomiędzy Tobą a innymi

O ile w ogóle jesteś znany. Na markę osobistą składa się też bowiem poziom rozpoznawalności (czy Cię znają?) oraz reputacja (co o Tobie myślą?).

Silna marka osobista, czyli jaka?

Firma Premium Consulting zbadała, co charakteryzuje silną markę osobistą. Najwięcej ankietowanych wskazało na know-how oraz autentyczność:
84,3% – know-how
74,2% – autentyczność
63,8% – charyzma
62,4% – spójność
41,8% – częstotliwość działań komunikacyjnych
41,5% – odwaga
34,1% – wiedza nt. marketingu
25,1% – autorefleksja i znajomość siebie
11,8% – znajomości

Warto zwrócić uwagę, że aż 5 na 6 ankietowanych wskazało know-how. Marka osobista nie jest zatem czymś, co buduje się w próżni. Nie sprawi, że branża zacznie Cię postrzegać jako magika i cudotwórcę, jeśli nie posiadasz merytorycznych podstaw. Bez nich prędzej czy później nastąpi bolesna weryfikacja. Marka osobista to tylko (albo aż) atrakcyjne opakowanie Twojej wiedzy i Twoich umiejętności.

Silna marka osobista oznacza bycie w czymś dobrym i umiejętne komunikowanie tego. Ludzie mogą być mistrzami w swoim fachu, ale mogą nie znać się na komunikacji społecznej, nie potrafić się skutecznie sprzedać. Z pewnością znasz wielu tego typu specjalistów.

Dlaczego ludzie inwestują w markę osobistą?

Zacznijmy od tego, że nie każdy właściciel firmy buduje markę osobistą. Wielu woli pozostać anonimowych, więc nie może być wówczas mowy o rozwijaniu jakiejkolwiek marki osobistej. Inni wręcz przeciwnie – całą swoją firmę opierają na własnej marce osobistej, na którą zaczęli pracować wiele lat przed założeniem firmy.

Moim zdaniem zdecydowanie łatwiej zbudować silną markę firmy w oparciu o markę osobistą niż bez niej. Z drugiej strony – firmę mocno związaną z marką osobistą trudniej sprzedać lub usunąć się w niej w cień.

Wskażę 3 moim zdaniem najważniejsze powody – dwa racjonalne i jeden emocjonalny, dlaczego ludzie mimo wszystko poświęcają czas, energię i pieniądze na rozwijanie marki osobistej.

Powód nr 1: pieniądze

Dwie osoby świadczące dokładnie te same usługi mogą mieć zupełnie inne stawki, jeżeli jedna z nich posiada markę osobistą, a druga – nie. Silna marka osobista ułatwia pozyskiwanie nowych klientów. Zdaniem Michała Szafrańskiego nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w markę osobistą.

Powód nr 2: bezpieczeństwo

Drugi powód, również racjonalny, to budowanie czegoś w rodzaju polisy bezpieczeństwa. Zwróć uwagę, że marka osobista jest związana z Tobą, nie z firmą, którą aktualnie rozwijasz albo która Cię zatrudnia. Jeśli uda Ci się zbudować silną markę osobistą, jesteś zabezpieczony w branży prawdopodobnie na minimum kilka lat. Nawet gdyby Cię zwolnili albo Twoja firma by upadła, to i tak pozostanie Ci wyrobiona już marka.

Powód nr 3: własne ego

Powód emocjonalny to po prostu zaspokojenie własnej potrzeby szacunku i uznania. Poczucie, że posiada się silną markę osobistą, dzięki której jest się rozpoznawalnym i cenionym ekspertem w swojej dziedzinie, znacznie poprawia satysfakcję z pracy. I to niezależnie od tego, czy pracujesz dla kogoś czy na własny rachunek.

Personal branding, czyli praca nad marką osobistą

Podobnie jak praca nad marką tradycyjną, praca nad marką osobistą trwa latami i nigdy się nie kończy. Jeśli zostawisz swoją markę osobistą odłogiem, z czasem jej wartość się zdewaluuje.

W budowaniu własnej marki osobistej kluczowa jest konsekwencja. Musisz stworzyć wieloletni plan na siebie i konsekwentnie go realizować. Im szybciej zatroszczysz się o swoją markę osobistą, zaprojektujesz ją, tym dłużej w trakcie swojej kariery zawodowej będziesz w stanie czerpać z niej benefity.

Krok 1: stwórz plan na siebie

Przyda się do tego sumienna analiza SWOT własnej osoby. Nie taka zrobiona w ciągu 15 minut, ale raczej kilku godzin. W końcu chcesz zaplanować swoją przyszłość na lata.

Zastanów się, w jaki sposób możesz wykorzystać swoje mocne strony, a jak zniwelować/przykryć te słabsze. Twoja branża nieustannie się zmienia. Dla Twojej marki osobistej to zarówno szansa, jak i zagrożenie. Skoro jesteś ekspertem w danej branży, to na pewno jesteś w stanie przewidzieć różne scenariusze jej rozwoju. W każdym z nich znajdź pomysł na siebie.

Krok 2: konsekwentnie realizuj swój plan

Analiza ta powinna być jedynie punktem wyjścia. Wnioski z niej pomogą Ci podjąć decyzję, co powinieneś robić, aby wzmocnić swoją markę osobistą, ale też zachować spójność w poszczególnych kanałach. Nie powinieneś na Facebooku pozycjonować się jako ekspert od analityki internetowej, na LinkedInie – jako specjalista od chatbotów, a tak w ogóle prowadzić blog o influencer marketingu, bo Twój wizerunek się rozmyje. Autentyczność i spójność to elementy odpowiednio nr 2 i 4 silnej marki osobistej.

Bez planu łatwo się w tym wszystkim pogubić, ponieważ w dzisiejszych czasach masz mnóstwo możliwości. Markę osobistą możesz kształtować poprzez:
🔨 kanały społecznościowe (przede wszystkim: LinkedIn),
🔨 publiczne wypowiedzi,
🔨 twórczość (np. blog, newsletter, książkę itp.),
🔨 sukcesy i osiągnięcia,
🔨 występy na eventach,
🔨 prowadzone szkolenia, webinary itp.,
🔨 spotkania,
🔨 wyniki organiczne w Google.

Częstym błędem jest ograniczanie się tylko do jednego z powyższych narzędzi, co znacznie obniża skuteczność działań. Na początku powinieneś wybrać minim 2-3 z nich, a potem pomyśleć o przetestowaniu kolejnych. Oczywiście nikt nie ma czasu na to, aby w takim samym stopniu korzystać ze wszystkich tych narzędzi. Ja przykładowo świadomie odpuszczam ostatnio eventy i szkolenia na rzecz innych obszarów.

Moim skromnym zdaniem nie ma lepszego sposobu na zbudowanie marki osobistej niż stworzenie własnych kanałów komunikacji z grupą docelową. Może to być blog (jak w przypadku Rysuję fejsbuki), ale też newsletter czy podcast na YouTubie. Własny kanał to zawsze własny kanał.

Pamiętaj, że wszystko, co wrzucasz do sieci i jest publiczne, wpływa na Twój wizerunek. Jedna niefrasobliwa publikacja potrafi w oczach wielu zepsuć Twój wizerunek budowany latami. Jeśli zastanawiasz się, czy coś wypada Ci publikować czy też nie, to odpowiedz sobie na jedno pytanie: czy ta publikacja przybliża mnie czy oddala od wizerunku, jaki chcę kształtować?

Nowy rok, nowy Ty, stare sociale?

Skoro ludzie są markami, to nowy rok jest idealnym momentem na mały rebranding 😉

Rysunek przedstawiający człowieka, który co roku powtarza: "Nowy rok, nowy ja", a jednocześnie od 5 lat nie zmienia zdjęcia profilowego w mediach społecznościowych

Być może w natłoku codziennych obowiązków od wielu lat nie aktualizowałeś swoich profili społecznościowych, nadal posługujesz się wszędzie swoim zdjęciem sprzed kilku lat, a Twoje bio nie było aktualizowane od ostatniej rekrutacji, w której uczestniczyłeś.

Lista „TO DO” na początku każdego roku

✅ Zastanów się, jakie nowe umiejętności dobrze byłoby opanować, aby powiększyć przewagę nad konkurencją? Jakie skille mogą być kluczowe w Twojej branży w kolejnych latach?
✅ Sprawdź swoje zdjęcia profilowe i zdjęcia w tle poszczególnych kanałów – być może dawno ich nie aktualizowałeś.
✅ Zaktualizuj swoje bio / opis / informacje o sobie w poszczególnych kanałach.
✅ Przejrzyj swoje zdjęcia opublikowane w poprzednim roku pod kątem tego, czy nie powinieneś zmienić czegoś w swoim wyglądzie – być może nie jest on w 100% spójny z Twoim obrazem, jaki kreujesz.
✅ Zastanów się, czego powinieneś publikować więcej, a czego mniej w rozpoczynającym się roku. Może w zeszłym oku za dużo chwaliłeś się swoimi sukcesami? A może za mało komunikowałeś, co jest głównym obszarem Twojej działalności?
✅ Zaplanuj sesję zdjęciową, która podkreśli to, co chcesz przekazać swojej grupie docelowej w tym roku.

Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na X
Rysuję fejsbuki na TikToku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *