
TikTok – wzorem Google’a i Mety – wprowadził zautomatyzowane kampanie reklamowe, oparte na sztucznej inteligencji, a ściślej mówiąc na uczeniu maszynowym i generatywnej sztucznej inteligencji.
W najważniejszych systemach reklamowych mamy zatem trochę to samo, ale inaczej nazwane:
– w Google: Performance Max (w skrócie: PMax)
– w Mecie: Advantage+ (w skrócie: Adv+)
– na TikToku: Smart+ (tak krótka nazwa, że nie trzeba jej skracać)
Idea jest jednak wszędzie ta sama:
– możliwie jak największa automatyzacja, a jak najmniej rzeczy ustawianych ręcznie „na sztywno”,
– duża swoboda dla algorytmów,
– mocne postawienie na uczenie maszynowe, jeśli chodzi o dobór odbiorców i wybór wariantu reklamy, który będzie najczęściej wyświetlany,
– ulepszenie kreacji za pomocą m.in. generatywnej sztucznej inteligencji,
– mniej szczegółowe dane (odejście od aptekarskiego podejścia).

Charakterystyka kampanii Smart+
Struktura
Kampanie Smart+ na TikToku posiadają uproszczoną strukturę, czyli zamiast klasycznej struktury:
1. kampania
2. grupa reklam
3. reklama
w Smart+ mamy:
1. kampania
2. grupa reklam + reklama (wszystkie dotychczasowe ustawienia grup reklam i samych reklam w Smart+ znajdują się na jednym poziomie)
Cele
Kampanie te mogą realizować obecnie 4 cele:
1. ruch
2. instalacja aplikacji
3. pozyskiwanie potencjalnych klientów (leadów)
4. sprzedaż w witrynie
Kierowanie
W kampaniach Smart+ w największym stopniu oddajemy algorytmowi kwestie związane z kierowaniem reklamy. Potencjalnych odbiorców reklam możemy ograniczyć na podstawie wyłącznie 3 kryteriów:
1. lokalizacji
2. języka
3. lub poprzez wykluczenie zapisanej grupy odbiorców
Jeśli więc chcesz mieć pewność, że Twoje reklamy będą wyświetlały się tylko użytkownikom w określonym wieku, to kampanie Smart+ nie są dla Ciebie.
Tu ważna uwaga: reklamy w ramach kampanii Smart+ nie są w ogóle wyświetlane wśród użytkowników poniżej 18. roku życia.
Kreacje
Jak wygląda tworzenie samych reklam w ramach kampanii Smart+?
– w 1 kampanii możesz ustawić tylko 1 miejsce docelowe (podejrzewam, że TikTok wkrótce to zmieni i będzie można zaproponować systemowi kilka adresów URL),
– w 1 kampanii możesz umieścić od 1 do 30 kreacji (filmów), a sam TikTok zaleca, aby by było ich minimum 6,
– w 1 kampanii możesz ustawić od 1 do 5 wariantów tekstu (każdy wariant standardowo do 100 znaków),
– pod kampanię możesz podpiąć dowolny zestaw produktów, a produkty z niego będą wyświetlane na Twoim filmie w formie dodatków w 5 różnych wariantach (w zasadzie 4 wariantach, bo 5-ty wariant to po prostu wariant bez żadnego dodatku).
Przy wykorzystaniu pełnej puli 30 filmów, 5 wariantów copy i 5 wariantów dodatków, TikTok wygeneruje dla Ciebie aż 750 wariantów reklam, miksując każdy film z każdym wariantem copy i dodatku. Najczęściej będą wyświetlane oczywiście te warianty, które najskuteczniej będą realizowały wskazany przez Ciebie cel kampanii.
Warto wiedzieć, że po uruchomieniu kampanii Smart+:
❌ nie możesz edytować docelowego adresu URL
✅ możesz edytować praktycznie całą resztę, czyli:
– podmieniać/dodawać/usuwać filmy
– dowolnie modyfikować warianty tekstów
– zmienić zestaw produktów
Po uruchomieniu kampanii możesz też podglądać wyniki konkretnych filmów oraz tekstów reklamowych, co jest bardzo ważne, bo daje Ci świadomość, co działa najlepiej, a co najgorzej. Dzięki temu możesz namierzyć warianty osiągające najsłabsze wyniki i zastąpić je innymi, które być może zadziałają lepiej.
Meta Advantage+ vs. TikTok Smart+
Kampanie Advantage+ w Mecie oceniam średnio. Dlaczego?
1. Meta ciągle coś w nich zmienia, jakby zdawała sobie sprawę, że ten produkt nie został wprowadzony optymalnie i przez to spora część reklamodawców zraziła się do niego.
2. Nierzadko osiągają one wyniki gorsze niż klasyczne kampanie.
3. Są trudniejsze w zbiorczym zarządzaniu niż klasyczne kampanie.
4. Ich wyniki są mocno niestabilne – przez kilka dni potrafią być najskuteczniejszymi kampaniami na koncie, aby za chwilę być jednymi z najgorszych.
Kampanie TikTok Smart+ oceniam natomiast dobrze.
1. Często są skuteczniejsze niż klasyczne kampanie – zarówno w przypadku celu sprzedaż, jak i ruch. Te same materiały wykorzystane w klasycznej kampanii na ruch oraz kampanii Smart+ na ruch mogą zapewnić nawet kilkukrotnie niższe CPC linku w przypadku Smart+!
2. Są dość łatwe i przyjemne w tworzeniu, więc faktycznie ułatwiają życie.
3. Zarządzenie nimi nie jest idealne, ale powiedzmy, że mniej niepotrzebnie skomplikowane, niż w przypadku Mety.
Jestem ciekawy, jakie są Wasze pierwsze doświadczenia związane z kampaniami Smart+ na TikToku? Moje – jak widać powyżej – są zaskakująco pozytywne 🙂
