PORADNIK: ChatGPT w służbie social media

W 2023 roku ChatGPT stał się najpopularniejszym chatbotem na świecie. Od poprzedników wyróżnia go to, że wyjątkowo sprawnie posługuje się językiem naturalnym, czyli ludzkim. Nie tylko angielskim, ale też 95 innymi językami, w tym oczywiście polskim.

Ogólna ocena dzisiejszych możliwości ChatGPT 3.5

Na początek garść suchych, lecz niezbędnych informacji:
1. W poradniku tym opisuję możliwości ChatGPT w wersji 3.5, która jest obecnie w pełni darmowa. Jest już wersja 4, za którą musisz jednak zapłacić 20 USD miesięcznie. Płacąc, zyskujesz m.in. dostęp do wielu pluginów, które otwierają przed Tobą ocean możliwości.
2. W najbliższych latach oprogramowanie to może poczynić znaczne postępy i wszystko to, o czym tutaj piszę, może się po prostu zdezaktualizować.
3. Pamiętaj, że darmowy ChatGPT-3.5 ma dostęp do wiedzy aktualnej tylko do września 2021. Nie wie zatem, co to aplikacja Threads, ani nawet, że Musk kupił Twittera. ChatGPT-4 posiada już połączenie z internetem, a tym samym – dostęp do aktualnych informacji.
4. ChatGPT bazuje na wiedzy ze źródeł dostępnych publicznie w internecie, takich jak: książki, artykuły, strony internetowe, fora dyskusyjne itp.
5. Narzędzie nie jest w stanie oceniać wiarygodności źródeł. Co więcej, nie wskazuje źródeł prezentowanych informacji nawet wtedy, kiedy go o to wprost poprosisz. Dlatego ChatGPT to jeszcze mniej wiarygodne źródło informacji niż Wikipedia, która przynajmniej posiada przypisy.
6. ChatGPT nie jest nieomylny. Sporadycznie popełnia błędy zarówno merytoryczne, jak i językowe. Zdarza mu się nawet tworzyć słowa, które nie istnieją. Raz poprosiłem go o wskazanie 20 najważniejszych obszarów w życiu każdego człowieka. Na liście umieścił 19 dość sensownych pozycji oraz „duchłaność”, czyli jego zdaniem wewnętrzny rozwój duchowy i poszukiwanie sensu życia. Słowa „duchłaność” nie ma w całym internecie! Poniżej jeszcze jeden zabawny przykład (psi ≠ psów).

Od tygodni praktycznie codziennie testuję ChatGPT w mojej pracy. W międzyczasie przeczytałem kilkadziesiąt artykułów na jego temat, przesłuchałem kilka podcastów, obejrzałem parę filmów i ukończyłem płatny kurs (nie będę go reklamował, ale chętnie polecę na priv, bo miał bardzo dobry stosunek jakości do ceny).

Przyznam szczerze, że początkowo po ChatGPT obiecywałem sobie po znacznie więcej. Wydawało mi się, że będzie w stanie odciążyć mnie praktycznie we wszystkich obszarach – oczywiście w jednych mniej, w drugich bardziej. Gdy już jednak zacząłem rzucać mu konkretne zadania, przed jakimi stoję na co dzień, efekt może nie był tragiczny, lecz na ogół zdecydowanie poniżej moich oczekiwań.

ChatGPT = darmowy, ale pozbawiony kreatywności, stażysta ze szkoły średniej

W skrócie: ChatGPT służy do generowania treści przeciętnych i zazwyczaj nie są one „good enough”, jak przekonują co poniektórzy. Moim zdaniem ChatGPT-3.5 nie jest nawet na poziomie coptywritera juniora. To bardziej poziom zadaniowego stażysty ze szkoły średniej. Czasem się przyda, ale trzeba wiedzieć, gdzie i jak można go „wykorzystać”.

Modele językowe OpenAI, na których bazuje ChatGPT, opierają się na statystyce. Dlatego generują najbardziej typowe hasła reklamowe w naszej branży, najbardziej typowe treści postów itd. Czasem mam wręcz wrażenie, że warto używać ChatGPT chociażby po to, aby wiedzieć, jakich zwrotów lepiej unikać, bo są już one zbyt oklepane. Zero w nich kreatywności, błyskotliwości, dwuznaczności, zabawy słowem czy jakiegokolwiek humoru. Wyobrażacie sobie social media bez tego wszystkiego? Ja nie.

Dlatego ChatGPT sprawdza się obecnie lepiej chociażby w generowaniu tekstów pod SEO, które jest jednak bardziej powtarzalne i wymaga mniejszych pokładów kreatywności niż social media.

Swoją drogą proszenie ChatGPT o żarty lub memy na wybrany temat przynosi wręcz opłakane rezultaty.

To, jak bardzo ChatGPT nie nadaje się do zadań wymagających kreatywności, najlepiej widać, kiedy zlecimy mu wykonanie zadania zdecydowanie tej kreatywności wymagające. Ostatnio zastanawiałem się, w jaki sposób mógłbym zobrazować karierę jednego z moich piłkarskich idoli – bramkarza Gianluigiego Buffona, który lada dzień ma ogłosić przejście na emeryturę. Długo generowałem kolejne pomysły, zmieniając prompty, czyli zapytania kierowane do ChatGPT. Łącznie wygenerowałem kilkadziesiąt pomysłów. Część z nich starłem się ulepszyć, tworząc kolejne zapytania. Niestety efekt był dramatycznie słaby. Dlatego ostatecznie zdecydowałem się na realizację pomysłu, na który sam wpadłem zanim przetestowałem do tego zadania ChatGPT. Rysunek pojawi się na profilach 11vs11.art, kiedy tylko Buffon ogłosi zakończenie kariery.

Czy ChatGPT zabierze nam pracę?

Wiele osób obawia się, że straci pracę przez narzędzia wykorzystujące elementy AI. Uważam, że przynajmniej przez kolejne 3-4 lata możemy spać spokojnie.

Co dalej? Nie wiadomo. W dłuższej perspektywie (np. 10 lat) bardzo możliwe, że pracy w marketingu będzie faktycznie o wiele mniej. Jeśli sztuczna inteligencja spełni pokładane w niej nadzieje, na rynku utrzymają się ci, którzy potrafią z nią współpracować, a przede wszystkim: dodawać do niej coś ekstra od siebie.

Wraz z upływem lat będzie o to jednak coraz trudniej. Chociażby dlatego, że korzystanie z różnego rodzaju generatorów oducza samodzielnego myślenia. To trochę jak z kalkulatorem, który oduczył ludzi liczenia w pamięci. Wielokrotnie zwiększył on jednak naszą wydajność. Aby przetrwać w biznesie, trzeba było dostosować się i przerzucić na ten kalkulator.

Dlaczego mimo wszystko już dziś warto korzystać z ChatGPT?

Po tym niezbyt pozytywnym dla ChatGPT wstępie, może Ci się wydawać, że (przynajmniej obecnie) jest on zupełnie do niczego. Otóż nie. Mimo wszystko uważam, że to narzędzie, które już dzisiaj jest w stanie pomóc Ci w pracy.

Jego największą zaletą jest szybkość. Na 95% Ty własnoręcznie zrobisz coś lepiej, ale zajmie Ci to przykładowo 20 minut. ChatGPT zrobi to dużo gorzej, ale zajmie mu to kilka sekund. Jeśli jednak znajdziesz sposób na połączenie ChatGPT z pracą własną, razem być może będziecie w stanie wykonać to zadanie w ciągu 15 minut.

Niestety ChatGPT nie we wszystkich zadaniach sprawdza się tak samo dobrze.

Do czego możesz wykorzystać ChatGPT w social mediach?

Praktycznie do wszystkiego. The sky is the limit, więc warto bawić się tym narzędziem jak być może bawiłeś się Infobotem na Gadu-Gadu, kiedy jeszcze byłeś dzieckiem. Im więcej promptów konstruujesz – tym stajesz się lepszy w tworzeniu kolejnych zapytań.

Pamiętaj tylko, że rzadko kiedy uzyskasz satysfakcjonującą odpowiedź już po pierwszym prompcie. Masz wtedy dwie możliwości:
1. możesz poprosić ChatGPT o ponowne wygenerowanie kolejnej/alternatywnej odpowiedzi na Twoje zapytanie (opcja „Regenerate”)
ALBO
2. możesz doszczegółowić w kolejnym prompcie swoje wcześniejsze zapytanie.
Zwykle lepsze efekty daje opcja nr 2.

Wiele osób o tym zapomina i zamyka chat już po pierwszej (zwykle niesatysfakcjonującej) odpowiedzi. Zazwyczaj nie spełnia ona Twoich oczekiwań, ponieważ w zapytaniu uwzględniłeś zbyt mało konkretów. To trochę jak kierowanie bardzo ogólnych poleceń do stażysty, któremu każesz coś zrobisz, ale nie mówisz jak ma to dokładnie wykonać, nie wskazujesz przykładów, ani swoich oczekiwań. Zasada jest prosta: ogólne zapytanie = ogólna odpowiedź, szczegółowe zapytanie = szczegółowa odpowiedź.

Przyjrzymy się teraz poszczególnym obszarom, pod kątem tego, w których ChatGPT może już dzisiaj ułatwić nam pracę. Poniżej tabela, w której w 5-stopniowej skali oceniam przydatność ChatGPT w przypadku każdego z obszarów (1/5 = najmniejsza przydatność, 5/5 = największa). To subiektywna ocena, wynikająca z moich własnych doświadczeń.

L.P.ObszarOcena przydatności*
1Generowanie pomysłów na posty2/5
2Generowanie treści postów3/5
3Ulepszanie treści postów4/5
4Generowanie pomysłów na grafiki/filmy do postów2/5
5Generowanie haseł reklamowych3/5
6Tłumaczenie haseł reklamowych/postów na inne języki5/5
7Dobieranie hashtagów2/5
8Dobieranie emoji5/5
9Generowanie odpowiedzi na opinie/wiadomości/komentarze2/5
10Research na dowolny temat5/5
11Rekomendowanie narzędzi4/5
12Proponowanie influencerów1/5
13Określanie grupy docelowej5/5
14Wskazywanie konkurencji2/5
15Generowanie planu szkolenia5/5
16Generowanie checklisty do audytu1/5
17Generowanie regulaminu konkursu5/5
*moja subiektywna ocena przydatności ChatGPT-3.5 (stan na 31.07.2023)

1. Generowanie pomysłów na posty

Jeśli nie masz pomysłów na kolejne posty, wygeneruj je za pomocą ChatGPT. Możesz poprosić o 5, 10 albo nawet 100 pomysłów. ChatGPT nie czyta w myślach i nie wie, w jakiej działasz branży, więc musisz mu wszystko rozpisać. Jeśli masz sprecyzowaną wizję (np. post dla salonu kosmetycznego z okazji walentynek, w którym chcesz przekonać kobiety do określonego zabiegu), koniecznie uwzględnij to w swoim prompcie. Im więcej szczegółów podasz, tym odpowiedzi będą bliżej Twoich oczekiwań. Wygenerowane w ten sposób propozycje zawsze mogą też nakierować Cię na jakieś zupełnie inne pomysły.

Moja ocena: 2/5
Niestety generowane pomysły są na ogół bardzo sztampowe. ChatGPT podpowie Ci pomysły na posty, jakie robią prawie wszyscy w Twojej branży, a nie do końca o to w tym wszystkim chodzi. Jeśli chcesz się wyróżnić i szukasz naprawdę oryginalnych pomysłów, będziesz raczej rozczarowany. Jeśli jednak szukasz tzw. zapychaczy, to ChatGPT sprawdzi się doskonale. Choć moim zdaniem bez sensu publikować coś, żeby tylko publikować, to na rynku nadal są podmioty, które idą w ilość.

2. Generowanie treści postów

Jeśli masz już konkretny pomysł na post i wiesz, jakie chcesz w nim przekazać informacje, możesz poprosić ChatGPT o ubranie swojego „wkładu” w ładne słowa. Warto przy tym wskazać cel posta, jego grupę docelową oraz długość. Pamiętaj, że ChatGPT może naśladować styl Twoich poprzednich postów (słownictwo, ton, struktura zdań), o ile wkleisz ich treść w prompcie. Jest też w stanie wykorzystywać popularne modele copywriterskie typu AIDA (Attention-Interest-Desire-Action), PAS (Problem-Agitation-Solution) czy BAB (Before-After-Bridge) – oczywiście jeśli go o to poprosisz, bo sam nie domyśli się niczego.

Moja ocena: 3/5
Jeszcze nigdy nie opublikowałem postu w 100% wygenerowanego przez ChatGPT. Uważam, że posty generowane przez ChatGPT po prostu nie nadają się jeszcze do publikacji. Często brzmią nienaturalnie, jest w nich dużo słów-wypełniaczy i – jak już wiesz – zero kreatywności, a kreatywność jest dla mnie najważniejsza. Z wygenerowanej treści posta można jednak wyciągnąć jakieś ciekawe pojedyncze zwroty czy nawet całe zdania.

3. Ulepszanie treści postów

Masz już napisany post, ale zastanawiasz się, jak możesz go jeszcze ulepszyć? Wklej jego treść do prompta i poproś ChatGPT o jego ulepszenie. Wskaż przy tym, co konkretnie rozumiesz, jako „ulepszenie”. Przykładowo możesz go poprosić o bardziej młodzieżową lub mniej oficjalną wersję wprowadzonego przez Ciebie copy.

Moja ocena: 4/5
Efekty tego typu ulepszania są czasami dość zabawne. Dla przykładu prosząc ChatGPT o przeredagowanie treści posta na język młodzieżowy, możesz otrzymać post rozpoczynający się od słów „Ej Ty”. Uważam jednak, że ChatGPT znacznie lepiej radzi sobie z tego typu przeredagowywaniem niż generowaniem pomysłów czy treści postów od zera.

4. Generowanie pomysłów na grafiki/filmy do postów

Chociaż ChatGPT (przynajmniej póki co) nie generuje grafik, ani filmów (są od tego inne narzędzia), to jest w stanie stworzyć opis grafiki albo plan/scenariusz filmu do postu. W przypadku krótszych filmów możesz poprosić o wygenerowanie kwestii mówionych. Podobnie jak w przypadku postów, prompt w stylu „stwórz pomysł na grafikę do postu o butach” da mizerny efekt. Znacznie lepszy uzyskasz, jeśli wprowadzisz bardziej szczegółowe informacje albo całą treść postu, do którego nie masz jeszcze grafiki czy filmu.

Moja ocena: 2/5
O dziwo ChatGPT znacznie lepiej radzi sobie z rekomendowaniem pomysłów na filmy niż grafiki. W przypadku grafik generuje zwykle pomysły, które niemal 1:1 odzwierciedlają treść Twojego posta. O wiele większą kreatywnością wykazuje się w przypadku tworzenia scenariuszów do filmu – tutaj wprowadza nawet fikcyjnych bohaterów, o których nie było mowy w poście! :O

5. Generowanie haseł reklamowych

ChatGPT może dla Ciebie wygenerować wiele różnych haseł, które następnie sprawdzisz w ramach testów A/B. Pamiętaj, że jeśli generujesz wiele wersji, możesz poprosić ChatGPT o to, aby wygenerował je w formie tabeli, w której dodatkowo oceni w skali od 1 do 10 potencjał sprzedażowy każdego z haseł (to akurat działa tak sobie).

Moja ocena: 3/5
Nie są to hasła, które możesz wszystkie kopiować i wklejać do swoich reklam. W mojej opinii zaledwie 10-20% wygenerowanych propozycji można wykorzystać w kampanii. Pozostałe nie nadają się do niczego albo wymagają modyfikacji. To jednak i tak niezły wynik, ponieważ prosząc ChatGPT o 20 haseł, masz spore szanse otrzymać 2-4 hasła, które będą OK.

6. Tłumaczenie haseł reklamowych/postów na inne języki

Jak już wiesz, ChatGPT obsługuje prawie 100 języków świata, a tłumaczenia możesz generować w formie tabeli. Wystarczy, że w prompcie wpiszesz hasło w języku polskim i poprosisz o przetłumaczenie go np. na 10 innych języków oraz umieszczenie wszystkich tłumaczeń w tabeli z 10 wierszami. Warto również zaznaczyć, że płatny ChatGPT-4 tłumaczy ponoć znacznie lepiej niż darmowy ChatGPT-3.5.

Moja ocena: 5/5
Niestety języki obce zawsze były moją piętą achillesową, więc ciężko ocenić mi jakość tych tłumaczeń. Podobno ChatGPT radzi sobie lepiej niż popularny Tłumacz Google. Głównie dlatego, że lepiej rozumie kontekst wypowiedzi. Wie, co autor chciał przekazać, dzięki czemu tłumaczy mniej dosłownie. W dodatku zna dialekty, których brakuje w Tłumaczu Google. Dzięki temu ChatGPT przetłumaczy dowolny tekst na śląski, kaszubski czy góralski.

7. Dobieranie hashtagów

Wprowadź treść swojego postu do prompta i poproś ChatGPT o dobranie do niego najlepszych hashtagów. Możesz oczywiście wskazać, ile tych hashtagów ma być, aby nie wygenerował ich ani za dużo, ani za mało.

Moja ocena: 2/5
Narzędzie dość dobrze dopasowuje hashtagi to tematyki, ale niestety tworzy też przekombinowane hashtagi, z których nikt nie korzysta. Nie jest to zatem gotowa lista hashtagów, którą możesz w całości skopiować i wkleić do posta. Prawdopodobnie wybierzesz z niej jednak kilka sensownych propozycji.

8. Dobieranie emoji

Podobnie jak w przypadku hashtagów, możesz poprosić ChatGPT o rekomendację emoji do Twojego posta. W zależności od treści prompta ChatGPT stworzy listę proponowanych emoji albo od razu umieści je w odpowiednich miejscach Twojego posta.

Moja ocena: 5/5
Tutaj ChatGPT radzi sobie zdecydowanie lepiej niż w przypadku hashtagów. Emoji dopasowuje jednak bardzo dosłownie. Jeśli chcesz zaskoczyć jakąś emotką, podkreślić sarkazm wypowiedzi albo zasugerować wręcz odwrotne emocje, to na pewno nie masz co liczyć na ChatGPT. Często poszukujemy też emoji w określonym kolorze (np. turkusowym) i tutaj niestety ChatGPT bywa często daltonistą – twierdzi że np. emoji piłki do koszykówki jest w kolorze turkusowym 😉

9. Generowanie odpowiedzi na opinie/wiadomości/komentarze

Zwykle, gdy pojawia się negatywna opinia/wiadomość/komentarz pod adresem Twojej marki, do głosu pierwsze dochodzą emocje. ChatGPT jest totalnie tych emocji pozbawiony. Wklej treść wiadomości do ChatGPT i poproś go o propozycję odpowiedzi. Jeśli prompt będzie ogólny – spodziewaj się ogólnych sugestii. Jeśli w prompcie uwzględnisz to, co mniej więcej chcesz przekazać i poprosisz tylko o ubranie tego w słowa – efekt będzie znacznie bardziej zbliżony do Twoich oczekiwań.

Moja ocena: 2/5
Czytając propozycje odpowiedzi, często mam wrażenie, że wyszły one spod „ręki” jakiegoś bota. Odpowiedzi te są naszpikowane regułkami typu: „dziękujemy za podzielenie się swoją opinią dotyczącą ostatniej wizyty w naszym lokalu” albo „wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom”. W skrócie: mało socialowo, bardzo szablonowo. Możesz oczywiście poprosić ChatGPT o mniej oficjalny, bardziej przyjacielski ton, ale nadal nie brzmi to do końca naturalnie.

10. Research na dowolny temat

Potrzebujesz zrobić research na dowolny temat? A może o szybką ofertę prosi Cię klient, który działa w jakieś totalnie niszowej branży, o której nic nie wiesz? ChatGPT działa tutaj jak wyszukiwarka, która przegląda za Ciebie różne źródła i na ich podstawie generuje zbiorczy tekst. Nigdy nie ufaj w 100% temu, co czytasz. Nie znasz bowiem źródeł tych informacji, więc nie jesteś w stanie zweryfikować ich wiarygodności. Sporą wadą ChatGPT jest to, że jeśli czegoś nie wie, to albo powie Ci, że ma za mało danych albo – co gorsze – po prostu zmyśli.

Moja ocena: 5/5
To jedno z zadań, przy których ChatGPT sprawdza się najlepiej. Obecnie wykorzystuję go właśnie przede wszystkim jako wyszukiwarkę. Dobrze sprawdza się na pierwszym etapie researchu. Głębszy research lepiej wykonać samemu w klasyczny sposób, czyli sprawdzając i weryfikując różne źródła, porównując różne perspektywy. ChatGPT doskonale radzi sobie z pytaniami otwartymi o to, od czego jakieś zjawisko zależy, jakie są wady i zalety jakiegoś rozwiązania. Największą zaletą ChatGPT jest tutaj szybkość. Aby zrobić choćby podstawowy research w klasyczny sposób, czyli otwierając kilka kart z artykułami/podcastami/filmami na dany temat, potrzebujesz minimum kilku minut. ChatGPT wyciągnie dla Ciebie najważniejsze informacje w ciągu zaledwie paru sekund. Im bardziej jesteś ekspertem w jakiejś dziedzinie, tym częściej dostrzegasz, że ChatGPT momentami jest jak niedouczony student na egzaminie – odpowie na każde pytanie, ale trochę poprawnie, a trochę pomiesza wątki i wykorzysta technikę lania wody.

11. Rekomendowanie narzędzi

W tym przypadku ChatGPT ponownie pełni funkcję wyszukiwarki. Zamiast szukać w Google poradników z listami narzędzi np. do monitorowania konkurencji w sieci, możesz poprosić o takową listę ChatGPT. Narzędzie to stworzy dla Ciebie nie tylko samą listę, ale nawet tabelę, w której kolejne kolumny mogą zawierać przykładowo: nazwę narzędzia, jego adres www, opis sposobu działania i cenę najtańszego pakietu.

Moja ocena: 4/5
W praktyce działa to dość nieźle i znacznie przyspiesza reasearch. Wśród proponowanych narzędzi są też jednak takie, które nie do końca odpowiadają nawet szczegółowemu zapytaniu. To jednak dobry sposób na samo rozpoczęcie researchu ALBO sposób na szybkie wyszukiwanie, jeśli potrzebujesz odpowiedzi w ciągu dosłownie minuty. Oczywiście musisz przy tym uwzględnić jakiś margines błędu, czyli coś za coś – szybkość kosztem dokładności.

12. Proponowanie influencerów

ChatGPT zaproponuje zarówno ogólne grupy osób, wśród których możesz poszukiwać influencerów, ale też konkretne nazwiska z Polski – oczywiście jeśli go o to poprosisz w prompcie.

Moja ocena: 1/5
Niestety ChatGPT w przypadku influencerów wyjątkowo lubi zmyślać. Podaje nazwiska rzekomych influencerów z danego obszaru, ale gdy sprawdzamy podaną przez niego nazwę konta na Instagramie, to okazuje się, że takie konto faktycznie istnieje, jednak posiada zaledwie 200 obserwujących i nie ma za bardzo nic wspólnego z interesującą nas tematyką. Dlatego propozycje influencerów musisz niestety ręcznie weryfikować.

13. Określanie grupy docelowej

Zastanawiasz się, wśród jakich grup powinieneś szukać potencjalnych klientów? Zapytaj ChatGPT o to, kto może być grupą docelową w przypadku danych produktów lub usług. Jeśli działasz lokalnie, możesz nawet zadać pytanie o grupę docelową w konkretnym mieście.

Moja ocena: 5/5
ChatGPT zaskakująco sprawnie wskazuje grupy, które potencjalnie mogą być zainteresowane danym produktem lub usługą. Nieraz byłem pozytywnie zaskoczony szeroką perspektywą odpowiedzi. Narzędzie zwykle nie ogranicza się do wskazania 2-3 najbardziej oczywistych grup, ale od razu wymienia ich ok. 5-7. Zawsze możesz go też „pociągnąć za język” – w przypadku tego zadania daje to często ciekawe efekty.

14. Wskazywanie konkurencji

Podobnie jak w przypadku grupy docelowej, możesz poprosić ChatGPT o wskazanie największych sklepów czy usługodawców w danej branży. ChatGPT niechętnie podaje konkretne nazwy firm, ale przyciśnięty do muru – wymieni największe firmy działające w niemal każdej branży.

Moja ocena: 2/5
Na rynku są dostępne narzędzia, które o wiele skuteczniej wskazują konkurencję, jak chociażby SimilarWeb. Zwykle ok. 20-40% konkurentów wymienionych przez ChatGPT to faktycznie Twoja bezpośrednia konkurencja, pozostałe 60-80% to odpowiedzi mniej lub bardziej nietrafione. Dlatego podobnie jak w przypadku influencerów, wszystkich wskazanych konkurentów trzeba niestety weryfikować ręcznie.

15. Generowanie planu szkolenia

Jeśli przygotowujesz szkolenie z zakresu mediów społecznościowych i zastanawiasz się, co powinien zawierać jego plan, możesz poprosić ChatGPT o jego wygenerowanie. Im więcej szczegółów podasz (tematyka, czas trwania, poziom uczestników itd.), tym trafniejszą odpowiedź otrzymasz.

Moja ocena: 5/5
Akurat w przypadku szkoleń „typowy” plan wcale nie oznacza złego planu. Poza tym ChatGPT może stworzyć jedynie szkielet szkolenia, który następnie rozbudujesz i ulepszysz. Jeśli masz już w głowie plan, możesz go spisać, a potem wygenerować kolejny przez ChatGPT i porównać obie wersje, aby sprawdzić, czy niczego nie pominąłeś.

16. Generowanie checklisty do audytu

ChatGPT wygeneruje też dla Ciebie listę rzeczy do sprawdzenia podczas audytu np. konta reklamowego na TikToku. Warto tutaj określić, jak szczegółowa ma to być lista – raczej na 5 czy 50 punktów?

Moja ocena: 1/5
Niestety w przypadku audytu ChatGPT sprawdza się znacznie gorzej niż przy planie szkolenia. Kiedy prosisz go przykładowo o listę rzeczy do sprawdzenia podczas wspomnianego audytu konta reklamowego na TikToku, wypisze wiele rzeczy, które gdzieś tam szeroko wiążą się z TikTokiem, ale niekoniecznie z samym kontem reklamowym w tym kanale. W przypadku tak specjalistycznych rzeczy ChatGPT ma też problemy z priorytetyzowaniem – często miesza rzeczy ważne z mało ważnymi albo pisze o mało istotnych, a pomija absolutnie kluczowe.

17. Generowanie regulaminu konkursu

ChatGPT jest również w stanie wygenerować regulamin konkursu albo zaktualizować już istniejący, jeśli wkleisz jego treść w prompcie i zaznaczysz, co dokładnie ma zostać zmienione.

Moja ocena: 5/5
Regulaminy są akurat dość powtarzalne i szablonowe, więc ChatGPT odnajdzie się w zadaniu bardzo dobrze. Nikt nie oczekuje kreatywności w przypadku regulaminu.

Omówiliśmy już szereg praktycznych zastosowań ChatGPT w pracy social mediowca.

Jeśli uważasz, że gdzieś oceniłem ChatGPT zbyt krytycznie lub łaskawie – zapraszam do dyskusji. Każdy używa nieco innych promptów, a w tym narzędziu każe pojedyncze słowo może mieć wpływ na odpowiedź.

Jeśli widzisz gdzieś inne możliwości wykorzystania ChatGPT w którymkolwiek z obszarów mediów społecznościowych – tym bardziej daj znać w komentarzu na blogu lub w moich socialach.

A teraz pora na małą zabawę! 😀

EKSPERYMENT: rozmowa kwalifikacyjna z ChatGPT

Spotkałem się z opiniami ekspertów od biznesu i produktywności, że ChatGPT już teraz może być Twoim asystentem albo nawet może zastąpić cały team, ponieważ zrobi research, napisze posta i wymyśli hasła reklamowe. Postanowiłem to sprawdzić. Potraktowałem ChatGPT jak do kandydata do pracy na stanowisko związane z mediami społecznościowymi. Zadałem mu 3 pytania i zleciłem wykonanie 3 prostych zadań. Poniżej efekty!

Pytanie nr 1: Z jakich celów kampanii reklamowej na Facebooku skorzystałabyś, aby zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Wymień tylko 2-3 cele

Odpowiedź oczekiwana: ze sprzedaży z katalogu + z kampanii na konwersję

Odpowiedź ChatGPT:
1. Zwiększenie ruchu na stronie internetowej sklepu
2. Retargeting użytkowników zainteresowanych produktem
3. Kampania generowania potencjalnych klientów (Lead Generation)

Moja ocena odpowiedzi: 1/5, ponieważ tylko ruch i leady są celem kampanii na Facebooku, ale na pewno nie są to 2 pierwsze cele, z których powinien korzystać sklep internetowy, aby zwiększyć sprzedaż

Pytanie nr 2: O dostęp do czego poprosisz sklep internetowy, z którym rozpoczynasz współpracę, polegającą na prowadzaniu strony na Facebooku, konta na Instagramie oraz kampanii płatnej w obu tych kanałach?

Odpowiedź oczekiwana: o dostęp do strony na Facebooku, konta na Instagramie, konta reklamowego, konta handlowego, piksela i katalogu produktów

Odpowiedź ChatGPT:
1. Dostęp do konta sklepu internetowego
2. Dostęp do strony na Facebooku
3. Dostęp do konta na Instagramie
4. Dostęp do managera reklam na Facebooku
5. Dostęp do narzędzia do zarządzania reklamami na Instagramie

Moja ocena odpowiedzi: 2/5, ponieważ tylko 3 z 5 wymienionych punktów są prawidłowe, a punkt nr 5 jest poważną wtopą – wygląda na to, że ChatGPT nie wie, że kampaniami na FB i IG zarządza się za pomocą tego samego panelu reklamowego

Pytanie nr 3: Czy linki umieszczone w treści posta na Instagramie są klikalne?

Odpowiedź oczekiwana: nie, linki w treści postów na Instagramie nie są klikalne

Odpowiedź ChatGPT:
W momencie mojego ostatniego uaktualnienia wiedzy we wrześniu 2021 roku, linki umieszczone w treści posta na Instagramie nie były klikalne.
W tamtym czasie, na Instagramie można było dodać linki tylko w dwóch miejscach:
1. W bio profilu: Użytkownicy mogli umieścić jeden klikalny link w opisie swojego profilu. Link ten był dostępny dla wszystkich odwiedzających profil.
2. W Stories: Konta z minimum 10 000 obserwujących lub zarejestrowane jako konto firmowe miały opcję dodawania linków w Stories. Było to możliwe dzięki funkcji „Swipe Up” (przesunięcie w górę) po dodaniu odpowiedniej akcji w postaci naklejki lub przycisku „Swipe Up”.

Jednakże, warto zaznaczyć, że w międzyczasie Instagram mógł wprowadzić zmiany w swoich funkcjach i zasadach, dlatego warto sprawdzić najnowsze informacje na temat możliwości dodawania klikalnych linków na tej platformie. Możesz to zrobić, odwiedzając oficjalne kanały wsparcia i informacyjne Instagrama lub korzystając z aktualnych przewodników dla użytkowników.

Moja ocena odpowiedzi: 5/5 – odpowiedź nie tylko w 100% prawidłowa, ale też zaskakująco pełna

Zadanie nr 1: Zaproponuj 6 najlepszych hashtagów do treści tego posta (wklejona w treści prompta)

Odpowiedź ChatGPT:
1. #3lataFirmy
2. #RozwójBezWypowiedzeń
3. #WspółpracaBezReklamy
4. #StaliKlienciWartość
5. #CzasNaAktywności
6. #DalejDoPrzodu

Moja ocena odpowiedzi: 2/5 – można rozważyć wykorzystanie tylko 2 hashtagów: #3lataFirmy i #DalejDoPrzodu, pozostałe są raczej bez sensu

Zadanie nr 2: Stwórz tweeta (max. 280 znaków), w którym zachęcisz firmy do reklamowania się na TikToku

Odpowiedź ChatGPT:
Wybierzcie TikTok jako platformę reklamową i podbijajcie internetowe trendy! Zasięg i angażujące treści sprawią, że Wasza firma stanie się nieodłączną częścią kultury młodszego pokolenia. Dołączcie do #TikTokRevolution i zdobądźcie serca milionów użytkowników!

Moja ocena odpowiedzi: 4/5 – niby całkiem ok, choć bardzo nienaturalnie brzmi CTA „zdobądźcie”

Zadanie nr 3: Zaproponuj 10 kreatywnych haseł promujących blog z rysunkami o mediach społecznościowych

Odpowiedź ChatGPT:
1. Rysuję fejsbuki – Twórcze odsłony wirtualnego świata!
2. Oczywiście, że 'Rysuję fejsbuki’ – Kreska po kresce opowiadam o mediach społecznościowych!”
3. Wymaluj swoje media – Zapraszam na bloga 'Rysuję fejsbuki’!
4. Kolorowy feed – Odkryj magię 'Rysuję fejsbuki’!
5. Graficzne historie z mediów społecznościowych na blogu 'Rysuję fejsbuki’!
6. Rysuję fejsbuki – Porywające rysunki z cyfrowego świata!
7. Kreatywne pędzle, cyfrowe serce – Blog 'Rysuję fejsbuki’ zaprasza!
8. Zamień lajki w kreatywne rysunki na 'Rysuję fejsbuki’!
9. Graficzna podróż po mediach społecznościowych – Witamy na blogu 'Rysuję fejsbuki’!
10. Rysuję fejsbuki – Twoje ulubione media w rysunkach!

Moja ocena odpowiedzi: 2/5, ponieważ ponad połowa haseł moim zdaniem nie nadaje się do niczego, ale podobają mi się nawet sformułowania takie jak kreska po kresce opowiadam o mediach społecznościowych czy Twoje ulubione media w rysunkach

*Pytanie bonus: Gdzie widzisz siebie za 5 lat? 😀

Odpowiedź ChatGPT:
Jako sztuczna inteligencja, nie mam osobistych planów ani aspiracji, więc nie widzę siebie za 5 lat ani w żadnym innym okresie czasu. Jestem jedynie programem komputerowym stworzonym do pomocy i odpowiadania na pytania.

Odpowiedź na pytanie, czy zatrudnilibyście tego typu stażystę social media, pozostawiam już Wam. Średnia ocen to 2,7/5, czyli przeciętnie. Pamiętajcie jednak, że tego typu stażysta pracuje dla Was za darmo, a to chyba uczciwa cena 😉

Mój wpis okazał się dla Ciebie przydatny? Zainspirował Cię? A może po prostu chcesz mi podziękować za to, że od 8 lat tworzę dla Ciebie treści, do których masz dostęp za darmo? Jeśli uważasz, że ten wpis na to zasługuje, postaw mi za niego kawę 🙂 PS nie jest to dla mnie jakieś istotne źródło przychodu, bo średnio otrzymuję 1 kawę miesięcznie, ale zawsze pokrywa to jakiś niewielki procent kosztów utrzymania bloga (domena, hosting, certyfikat SSL)

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na X
Rysuję fejsbuki na TikToku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *