![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2021/10/Facebook-nie-dziala-awaria-Facebooka-620x620.png)
Facebook, jak każda inna aplikacja czy strona internetowa, od czasu do czasu ma problemy techniczne. Awarie miewają wszyscy – Google, banki, strony rządowe. Można zmniejszyć ryzyko ich pojawienia się, ale nigdy nie można go wyeliminować całkowicie. Im jesteś większy, tym łatwiej o awarię i tym są one głośniejsze. A że z aplikacji należących do Facebooka korzystają ponad 3 miliardy ludzi (z czego 2 mld codziennie!), to nie sposób przeoczyć globalnej awarii, która trwa chociażby parę minut.
3 największe awarie w historii Mety
24 września 2010 – awaria na skutek problemu technicznego, który pracownicy Facebooka określili „diabelnie skomplikowanym”. Chyba nie taki diabeł straszny, bo rozwiązanie tego problemu zajęło im ok. 2 godziny, po których serwis wrócił do życia.
27 stycznia 2015 – przerwa w dostępie do serwisu trwająca mniej więcej godzinę, po której pojawiły się pogłoski o ataku hackerów z grupy Lizard Squad. Facebook nigdy tego nie potwierdził, a oficjalnie przyczyną był błąd wewnętrzny.
5 października 2021 – to największa do tej pory awaria w historii Facebooka. Przez ok. 6-7 godzin na całym świecie nie działały wszystkie aplikacje i witryny należące do Marka, m.in.: Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp i Workplace. Nie działały nawet identyfikatory pracowników Facebooka, przez co nie mogli dostać się do swoich biur.
Jakie są najczęściej powody awarii?
Powodem awarii może być:
⚠️ błąd człowieka,
⚠️ zdarzenie losowe (np. pożar w serwerowni),
⚠️ atak hackerski.
Facebook rzadko kiedy informuje, co dokładnie było powodem awarii. Zwykle mowa o jakimś bliżej nieokreślonym błędzie wewnętrznym, który wizerunkowo wygląda znacznie lepiej niż zewnętrzny atak spowodowany słabymi zabezpieczeniami.
Jak sprawdzić czy to awaria?
Na stronie Downdetector.pl sprawdzisz, czy w ciągu ostatnich 24 godzin zgłaszanych jest więcej niż zwykle problemów z:
❌ Facebookiem,
❌ Instagramem,
❌ Messengerem,
❌ WhatsAppem.
Jeśli widzisz wyraźny pik w liczbie zgłoszeń, jak na wykresie poniżej, najprawdopodobniej masz do czynienia z awarią.
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2021/10/Przykladowy-wykres-z-Downdetector-podczas-awarii-Facebooka-620x240.jpg)
Jeśli podejrzewasz awarię, to w każdej chwili możesz też wejść na Twittera i sprawdzić hashtagi takie jak:
❌ #facebookdown,
❌ #instagramdown,
❌ #messengerdown,
❌ #whatsappdown.
Tweety z nimi pojawiają się szybko podczas każdej awarii. Przy okazji znajdziesz sporo memów i odkryjesz, że poza kanałami Marka też istnieją social media 😉
Skąd dowiem się, że już działa?
Niestety Mark nie wyśle Ci żadnego maila, ani powiadomienia, że problem został rozwiązany.
Gdy wszystko wróci do normy, zaczniesz jednak otrzymywać standardowe powiadomienia z aplikacji, które nie działały.
O uporaniu się z awarią Facebook informuje czasami w swoich kanałach społecznościowych (np. na Twitterze), a w przypadku największych awarii głos zabiera sam Mark, ale robi to naprawdę rzadko.
Zawsze, gdy mamy do czynienia z dużą awarią, trzeba też mieć na uwadze, że przez kilka dni po ogłoszeniu zwycięstwa mogą jeszcze występować jakieś problemy techniczne.
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2020/10/Baner-fajnie-sie-czyta-620x189.png)
Jakie są konsekwencje awarii dla Mety?
1. Zwykle, gdy awarię ma Facebook lub Instagram, to chwilowo rośnie ruch w pozostałych kanałach społecznościowych. Podczas awarii Facebooka w październiku 2021 Twitter zanotował rekordową liczbę aktywnych jednocześnie użytkowników.
2. Spada zaufanie do Facebooka, które mniej więcej od 2016 roku i tak jest coraz niższe. Z roku na rok Facebook ma coraz więcej problemów i otwartych wrogów, którzy niestety tylko czekają, aż kolejny raz powinie mu się noga.
3. Na giełdzie spada wartość akcji Facebook Inc. Zwykle o kilka procent, co w przypadku tej firmy i tak oznacza miliardy dolarów. Przykładowo podczas awarii w październiku 2021 akcje Facebooka poleciały o 5%, co oznacza, że majątek Marka skurczył się o ok. 7 mld USD.
Jak minimalizować negatywne skutki awarii dla Twojego biznesu?
Gdy awaria już trwa, to niestety pozostaje Ci czekać, aż ekipa Marka się z nią upora.
Jednak kolejne awarie są tylko kwestią czasu, więc możesz ograniczyć ich wpływ na Twoją firmę. Chociażby działając nie tylko w kanałach należących do Marka, ale też np. na YouTubie, TikToku, Twitterze czy LinkedInie. To nie jest tak, że te serwisy są wolne od awarii, ale mając 2-3 niezależne od siebie kanały, gdy jeden z nich się „przytka” – pozostałe będą prawdopodobnie drożne. Dodatkowymi kanałami komunikacji z Twoimi klientami może też być mailing lub wysyłka SMS-ów. Nie wsadza się wszystkich jajek do jednego koszyka – obojętne, czy jest to koszyk podpisany „Facebook”, „Google” czy „mailing”.
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2020/10/Baner-nie-wykorzystuj-nie-kopiuj-620x348.png)
Fajny tekst Tomek