Przegląd kanałów social 2024-03

Od 2020 co pół roku aktualizuję zestawienie nowości z ostatnich 6 miesięcy w najważniejszych kanałach social media:
1. Facebook
2. Instagram
3. X
4. LinkedIn
5. TikTok
6. YouTube
W takiej kolejności znajdziesz je też poniżej.

Wraz z tym przeglądem rezygnuję z monitorowania nowości na Snapchacie, ponieważ nie jest to pierwsza liga wśród platform społecznościowych ani w Polsce, ani na świecie – podobnie jak np. taki Pinterest, Reddit, Wykop, czy zupełnie nowy Threads. To istotne platformy, ale nie kluczowe. Z roku na rok liczba kanałów rośnie. Pojedyncza osoba nie ma już praktycznie możliwości, aby na bieżąco śledzić nowości w ok. 10-12 najpopularniejszych platromach. Ja też muszę zredukować czas poświęcany na research, ograniczając się do 5-6 najważniejszych kanałów, a uwierz mi, że zebranie tego i sensowne poukładanie trochę czasu zajmuje 😉

Nowości dotyczące Messengera będę od teraz zamieszczał przy Facebooku, ponieważ z roku na rok było ich ostatnio coraz mniej. Po wielu latach, w których Mark starał się jak najbardziej rozdzielić Messengera od Facebooka, wraca do korzeni i zapowiada większą integrację Messengera z Facebookiem. Poza tym w moim przeglądzie chcę teraz bardziej skupić się typowych, zasięgowych platformach społecznościowych niż komunikatorach typu Messenger, WhatsApp, Telegram.

Cel przeglądu: niezmiennie szybki update sytuacji 6 kanałów społecznościowych o największym znaczeniu w Polsce. Minimum słów, maksimum treści! Uwzględnia najważniejsze/najciekawsze zmiany w poszczególnych platformach z punktu widzenia marketera, użytkownika, inwestora. Kluczowe nowości w każdym z kanałów wyróżniam za pomocą żółtego zakreślenia, więc jeśli masz niewiele czasu, możesz zapoznać się tylko z nimi.

Zwróć uwagę, że sporo rzeczy, o których piszę, to jedynie TESTY i to nawet nie globalne, ale na wybranych, lokalnych rynkach. To, co testują twórcy najważniejszych kanałów doskonale wskazuje jednak, jaki jest ich kierunek myślenia. Oczywiście nie wszystkie z testowanych opcji wejdą w życie, ale ostatnie lata pokazują, że finalnie większość z nich jest wprowadzana. Często przed wdrożeniem są one jednak modyfikowane i nieco różnią się od testowanej wersji.

ℹ Nowości uwzględnione w tym zestawieniu zostały wprowadzone od ostatniego przeglądu, czyli od 1 września 2023 do 29 lutego 2024 roku. Wzrosty/spadki na giełdzie odnoszą się do stanu sprzed 6 miesięcy, czyli od ostatniego Przeglądu Kanałów Social. Z kolei wzrosty/spadki liczby użytkowników poszczególnych platform odnoszą się do stanu sprzed 12 miesięcy, ponieważ pół roku temu serwis Statista zrobił sobie przerwę w aktualizowaniu danych.

Facebook

Liczba użytkowników na świecie:
3 049 mln użytkowników aktywnych miesięcznie wg Statista = wzrost o 91 mln, czyli 3,1%

Cena akcji Meta Platforms, Inc.: ok. 490 USD za akcję = wzrost o 194 USD, czyli 65,5%

*Do Meta Platforms, Inc. należy nie tylko Facebook, ale też m.in. Instagram, Messenger i WhatsApp

Zainteresowanie Facebookiem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Zainteresowanie Facebookiem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Najważniejsze nowości:
subskrypcja bez reklam, która umożliwia użytkownikowi całkowite uwolnienie się od reklam w zamian za comiesięczny abonament (obecnie 56,99 zł/miesiąc) – jeśli użytkownik chce nadal korzystać z Facebooka za darmo, musi zaakceptować zaktualizowaną zgodę na reklamy,
płatna weryfikacja konta, czyli Meta Verified ma zostać rozszerzona do Meta Verified for Business dla stron firmowych (to de facto oznacza, że firmy będą sobie mogły kupić niebieskiego ptaszka),
multiprofile – 1 użytkownik nadal będzie mógł założyć tylko 1 konto, ale w ramach tego 1 konta będzie mógł utworzyć kilka profili np. w celu prywatnym i zawodowym albo żeby dzielić się na nich treściami związanymi z zupełnie innymi zainteresowaniami,
możliwość oznaczania w poście obserwujących stronę poprzez znacznik @obserwujący (tylko raz dziennie, powiadomienie o oznaczeniu otrzymują wybrani obserwujący – działa to podobnie jak znacznik @wszyscy w grupach),
zmiany w celach kampanii reklamowych – m.in. cele konwersje i sprzedaż z katalogu zostają połączone w 1 cel o nazwie sprzedaż (to zmiana niewidoczna „na zewnątrz”, ale trochę utrudniająca życie, ponieważ uniemożliwia np. powielanie 1:1 starych kampanii),
⚫ w połowie stycznia Meta usunęła lub skonsolidowała kolejne szczegółowe opcje targetowania reklam,
⚫ Meta chce wprowadzić w Messengerze obsługę wiadomości wysyłanych za pośrednictwem aplikacji, które nie należą do Mety,
⚫ możliwość rezygnacji z potwierdzeń odczytania wiadomości prywatnych na Messengerze w ramach wybranej konwersacji albo wszystkich konwersacji użytkownika,
⚫ notatki (krótkie, 24-godzinny statusy tekstowe użytkownika) także w Messengerze (dotychczas były tylko w skrzynce odbiorczej Instagrama),
⚫ kanały transmisji, w których strony mogą dzielić się treściami ze swoimi obserwującymi za pośrednictwem wiadomości prywatnych (podobne kanały zostały wprowadzone jakiś czas temu na Instagramie),
⚫ nowe opcje dot. rolek – m.in. możliwość przeprowadzenia testów A/B z różnymi wariantami rolek oraz nowe wskaźniki (podział wyników na obserwujących i nieobserwujących, wyniki dystrybucji, wykresy utrzymania),
⚫ nowe narzędzia ochrony marki, które mają pomóc m.in. wyłapywać wykorzystanie naszych zdjęć produktowych przez konkurencję,
Imagine – narzędzie do przetwarzania tekstu na obraz dostępne w Messengerze dla kolejnej puli użytkowników (jeszcze nie globalnie),
⚫ dalsze testy Audbiobox – narzędzia do przetwarzania tekstu na dźwięk (w wersji testowej dostępne tylko 2 głosy, ale można też generować dźwięki na podstawie próbek własnego głosu),
⚫ Meta pracuje nad specjalnymi etykietami, które będą automatycznie oznaczać treści wygenerowane przez AI (tylko za pomocą ich narzędzi do generatywnej AI),
⚫ historia linków – każdy użytkownik będzie mógł przez 30 dni sprawdzić wszystkie linki, w jakie kliknął na Facebooku,
⚫ sekcja hobby znika z profili użytkowników,
⚫ testy rozwiązania, które umożliwi udostępnianie postów z Facebooka w Threads,
⚫ możliwość wyłączenia rekomendowania na Facebooku postów z Threads.

To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ trwa spektakularny rajd Mety na giełdzie – kto kupił jej akcje na początku listopada 2022, ten na koniec lutego 2024 już 4,5-krotnie pomnożył zainwestowany kapitał (w ciągu zaledwie 16 miesięcy!),
⚪ Meta już wprost komunikuje reklamodawcom, że z każdym kolejnym kwartałem spada użyteczność piksela, a rośnie – API konwersji,
⚪ Facebook chce ograniczyć zasięg treści informacyjnych (przede wszystkim politycznych), na rzecz treści o charakterze rozrywkowym,
⚪ Meta nie odpuszcza tematu budowy Metawersu, ale to projekt długoterminowy, który zostanie zrealizowany być może dopiero za 10 lat,
⚪ w krótszej perspektywie priorytetem Mety jest AI, a konkretnie jej wykorzystanie w systemie reklamowym, narzędziach do tworzenia treści oraz chatbotach – Mark chce w ogóle, aby Meta stała się pionierem w tej dziedzinie i zapowiada, że Meta będzie firmą inwestującą najwięcej w praktycznie wykorzystanie AI,
⚪ Meta zaprezentowała chatboty AI z różnymi osobowościami, inspirowanymi popularnymi postaciami typu robot Bender z kreskówki „Futurama”,
⚪ Meta chwali się znacznymi postępami w zakresie generowania wideo na podstawie prostych poleceń tekstowych,
⚪ coraz więcej marketerów jest rozczarowanych skutecznością kampanii zakupowych Advantage+, które Meta komunikuje jako turbo zaawansowane rozwiązanie oparte na AI, a w praktyce zdarza się, że osiąga gorsze wyniki niż standardowe kampanie (podejrzewam, że to rozwiązanie jest jeszcze mocno niedopracowane),
⚪ UE zaklasyfikowała Marketplace Mety jako osobną platformę handlową, przez co musi ona przestrzegać dodatkowych przepisów dot. ochrony konsumentów w regionie,
⚪ Meta wzywa sklepy z aplikacjami do tego, aby skuteczniej uniemożliwiały instalowanie aplikacji użytkownikom, którzy nie spełniają kryterium wieku,
⚪ reklamodawcy chcący wyświetlać reklamy dotyczące kwestii społecznych, wyborów i polityki mają teraz obowiązek wskazać, kiedy ich reklama zawiera fotorealistyczny obraz lub film albo realistycznie brzmiący dźwięk, który został stworzony cyfrowo lub zmieniony przy użyciu sztucznej inteligencji lub innymi metodami,
⚪ Meta ponownie zwiększa zewnętrznym narzędziom dostęp do danych z Facebooka, który ograniczyła w 2018 roku na skutek afery Cambridge Analytica,
⚪ Meta przegrała proces sądowy z firmą Bright Data, która pobierała i przetwarzała publicznie dostępne dane użytkowników Facebooka i Instagrama (tzw. scraping) – sąd nie uznał tego za kradzież danych,
⚪ po 5 latach batalii z sądami i urzędami Meta w końcu rozpoczęła wdrażanie pełnego szyfrowania w Messengerze (dotychczas było ono jedynie na WhatsAppie, co pod różnymi względami uniemożliwiało integrację Messengera z WhatsAppem),
⚪ Meta chce umieścić swojego głosowego asystenta AI w okularach, które od lat opracowuje w ramach partnerstwa z marką Ray Ban,
⚪ awatary Meta w VR mają wkrótce uwzględniać rozpoznawanie ruchu języka,
⚪ we wrześniu 2023 Facebook ponownie odświeżył logo (nieco grubsze f na jednolitym tle zamiast gradientowym) i delikatnie zmienił paletę kolorów.

Instagram

Liczba użytkowników na świecie:
2 000 mln użytkowników aktywnych miesięcznie wg Statista = brak zmian

Zainteresowanie Instagramem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Zainteresowanie Instagramem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Najważniejsze nowości:
subskrypcja bez reklam, która umożliwia użytkownikowi całkowite uwolnienie się od reklam w zamian za comiesięczny abonament (obecnie 56,99 zł/miesiąc) – jeśli użytkownik chce nadal korzystać z Instagrama za darmo, musi zaakceptować zaktualizowaną zgodę na reklamy,
testy opcji, która umożliwi podejrzenie, jak post będzie wyglądał po opublikowaniu na siatce konta (super sprawa! zawsze tego brakowało),
⚫ Wydarzenia – na Instagramie, podobnie jak ma to od lat miejsce na Facebooku, będzie można tworzyć wydarzenia wraz z grupową konwersacją tylko dla członków danego wydarzenia,
⚫ testy ankiet w komentarzach pod postami lub rolkami,
⚫ testy transmisji na żywo zaprojektowanych stricte z myślą o transmisji gier,
⚫ testy możliwości ukrycia swojej aktywności przed innymi użytkownikami (chodzi o całą aktywność – dotychczas można było ukryć tylko liczbę polubień opublikowanych postów),
⚫ możliwość udostępniania filmów i postów wyłącznie bliskim znajomym (wcześniej taka możliwość była tylko na Facebooku),
⚫ możliwość rezygnacji z potwierdzeń odczytania DM-ów w ramach wybranej konwersacji albo wszystkich konwersacji użytkownika,
⚫ kanał „Obserwowani” w zakładce z rolkami, w którym wyświetlane są rolki tylko z obserwowanych kont,
⚫ ułatwienie pracy nad wieloma wersjami roboczymi rolek m.in. poprzez możliwość ich planowania czy nadawania im nazwy roboczej,
⚫ możliwość nałożenia tekstu piosenki na rolkę (dotychczas opcja dostępna tylko w relacji),
⚫ testy kanału „W pobliżu”, w którym byłyby wyświetlane relacje użytkowników znajdujących się w pobliżu użytkownika (opcja przypominająca Snap Mapę ze Snapchata),
⚫ Dodaj swoje – szablony, dzięki którym każdy użytkownik może zapisywać szablony relacji do ponownego wykorzystania (przydatne np. jeśli chcemy stworzyć jakiś stały format oparty na relacjach),
⚫ naklejka „Wycięcia” – umożliwia stworzenie naklejki z wyciętego fragmentu dowolnego zdjęcia (naklejki te trafiają do sekcji „Twoje naklejki”),
⚫ testy nowych naklejek w relacjach – m.in. „Sekret” oraz „Link do aplikacji”,
⚫ możliwość anulowania publikacji relacji podczas procesu jej przesyłania (zwykle trwa to parę sekund, ale ktoś w ich trakcie może wyłapać jakiś błąd i może chcieć poprawić swoją relację przed opublikowaniem),
⚫ możliwość odpowiedzi na notatkę (krótki, 24-godzinny status tekstowy użytkownika) za pomocą nagrania, zdjęcia, filmu, GIF-a lub naklejki,
⚫ testy notatek w formie 2-sekundowego, zapętlonego wideo, widocznego tylko 24h (nie wiem po co, bo to takie robinie z notatek drugich relacji),
⚫ testy notatek ustawianych na koncie danego użytkownika przez innych użytkowników (pod warunkiem wzajemnej obserwacji), co może stać się nową formą komunikacji za pomocą notatek,
⚫ testy notatek dodawanych do postów w aktualnościach (notatki są wówczas wyświetlane pod postem, trochę jako alternatywa dla klasycznych komentarzy),
⚫ nowe głosy w narzędziu do przetwarzania tekstu na mowę w rolkach i relacjach (póki co tylko w j. angielskim),
⚫ możliwość wyłączenia rekomendowania na Instagramie postów z Threads.

To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ według danych Google Trends zainteresowanie Instagramem w Polsce w ostatnim czasie wyraźnie spada, ale na świecie od lat utrzymuje się na stałym poziomie,
⚪ Instagram przeprowadza coraz więcej testów związanych z prywatną komunikacją, ponieważ jak zauważa Adam Mosseri: Przyjaciele publikują teraz znacznie więcej postów w relacjach i wysyłają o wiele więcej wiadomości na czacie niż w Aktualnościach,
⚪ nastolatkowie korzystają z notatek 10 razy częściej niż starsi użytkownicy,
⚪ Meta ponownie zwiększa zewnętrznym narzędziom dostęp do danych z Instagrama, który ograniczyła w 2018 roku na skutek afery Cambridge Analytica,
⚪ wirtualne prezenty dla twórców dostępne w coraz większej liczbie regionów (prezenty są oczywiście wsparciem finansowym dla twórców).

X (dawniej: Twitter)

Liczba użytkowników na świecie:
619 mln użytkowników aktywnych miesięcznie wg Statista = wzrost o 63 mln, czyli 11,3%

Zainteresowanie Twitterem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Zainteresowanie Twitterem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Najważniejsze nowości:
możliwość ograniczenia odpowiedzi na post tylko do abonentów X Premium, czyli de facto zamknięcia dyskusji do wąskiego grona płatnych użytkowników,
⚫ abonenci X Premium mogą liczyć nie tylko na niebieskiego ptaszka, ale i dodatkowe potwierdzenie tożsamości, jeśli zdecydują się ją zweryfikować poprzez przesłanie dokumentu tożsamości, więc będziemy mieli de facto 3 typy użytkowników: darmowych, płatnych z niebieskim ptaszkiem, płatnych z niebieskim ptaszkiem i zweryfikowaną tożsamością (opcja ma zapobiec podszywaniu się pod inne osoby),
⚫ sygnatury czasowe – podczas dodawania tekstu do postu z wideo można odnieść się do dowolnego fragmentu nagrania w formacie x:xx, xx:xx, x:xx:xx lub xx:xx:xx (np. 2:48 – podobna rzecz jest już od dawna na YouTubie),
⚫ możliwość włączenia wideo w pokoju audio, czyli transmisję na żywo w formie audio będzie można łatwo zmienić w transmisję na żywo w formie audio+wideo,
⚫ alert o transmisjach na żywo prowadzonych przez obserwowane konta (nie w formie klasycznego powiadomienia, ale informacji u góry ekranu).

To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ według danych serwisu Statista w ciągu ostatniego roku X zanotował dość istotny (o ponad 10%) wzrost liczby użytkowników aktywnych miesięcznie,
⚪ dalsze prace nad przelewami pieniężnymi pomiędzy użytkownikami,
⚪ X rozważa wprowadzenie wariantu abonamentu X Premium całkowicie bez reklam (obecnie abonament X Premium w wersji standardowej zmniejsza liczbę reklam o 50%),
⚪ połączenia audio i wideo między użytkownikami mają być dostępne tylko dla abonentów X Premium,
⚪ Musk bardzo mocno stawia na wolność słowa, więc na X może zrobić się gorąco na finiszu kampanii wyborczej przed tegorocznymi wyborami prezydenckimi w USA.

LinkedIn

Liczba użytkowników na świecie:
300-350 mln użytkowników aktywnych miesięcznie (brak wiarygodnych danych)

Zainteresowanie LinkedInem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Zainteresowanie LinkedInem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Najważniejsze nowości:
firmy mogą teraz promować płatnie posty swoich pracowników (promowanie postu wymaga zatwierdzenia przez pracownika, który jest autorem postu),
Recruiter – zbiór narzędzi opartych na generatywnej AI, które mają ułatwić rekrutację pracowników (będzie można użyć promptu: Znajdź mi dyrektora e-commerce, a narzędzie samo poprowadzi rekrutera przez różne możliwości oferowane przez LinkedIn),
generatywna AI może wcielić się w rolę „trenera kariery” i doradzać użytkownikom na podstawie danych z ich profilu np. jakie kompetencje powinni rozwijać, aby zarabiać więcej albo się przekwalifikować,
⚫ możliwość powiadomienia pracowników firmy o nowej publikacji na stronie firmowej (wymaga ręcznego kliknięcia „Powiadom pracowników” przy danym poście),
⚫ nowe funkcje w artykułach współtworzonych przez kilku użytkowników – m.in. wyróżnienie autorów, którzy wnieśli największą wartość w dany artykuł,
⚫ wycofanie postów karuzelowych,
⚫ wycofanie naklejek z linkami, które można umieścić na grafice w poście,
⚫ wycofanie filmów profilowych.

To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ według danych Google Trends zainteresowanie LinkedInem zarówno na świecie, jak i w Polsce, jest obecnie na najwyższym poziomie w historii,
⚪ LinkedIn niezmiennie należy do Microsoftu, który jest głównym inwestorem korporacyjnym OpenAI i który coraz śmielej wykorzystuje technologię ChatGPT w swoich produktach (m.in. Microsoft Bing, Edge, Microsoft 365),
⚪ LinkedIn uruchomił „Przewodnik po tworzeniu” w formie strony firmowej na LinkedIn, na której będzie publikował porady dla twórców.

TikTok

Liczba użytkowników na świecie:
1 562 mln użytkowników aktywnych miesięcznie wg Statista = wzrost o 511 mln, czyli 48,6%

Zainteresowanie TikTokiem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Zainteresowanie TikTokiem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Najważniejsze nowości:
TikTok traci dostęp do wszystkich utworów z wytwórni Universal Music, przez co w wielu opublikowanych już filmach zniknął podkład dźwiękowy (na szczęście można go podmienić na inny, ale to duży cios dla TikToka, dla którego muzyka jest absolutnie kluczowa),
⚫ możliwość budowy lejka zakupowego na podstawie zdarzeń monitorowanych w witrynie (zakładka „Zdarzenia”),
⚫ domyślne napisy automatyczne we wszystkich filmach,
⚫ możliwość powiększenia rozmiaru tekstu w aplikacji za pomocą suwaka w ustawieniach,
⚫ Konto artysty – nowy typ konta, który ma promować wschodzących muzyków,
⚫ nowa opcja tworzenia efektów AR (bezpośrednio w aplikacji TikTok).

To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ według danych serwisu Statista w ciągu ostatniego roku TikTok zanotował zdecydowanie największy (aż o blisko 50%!) wzrost liczby użytkowników aktywnych miesięcznie spośród wszystkich 6 analizowanych platform,
⚪ według danych Google Trends zainteresowanie TikTokiem na świecie zdecydowanie spada, w Polsce jeszcze nie,
⚪ TikTok chce stać się domyślną wyszukiwarką dla najmłodszych użytkowników i zachęca do dodania do ekranu głównego urządzenia skrótu do wyszukiwania na TikToku,
⚪ TikTok pracuje nad generatywnym wyszukiwaniem AI, które ma umożliwić wyszukiwanie informacji dostępnych na TikToku oraz – co ważne – poza nim (w sumie to samo robi Google Gemini, dawniej Bard),
⚪ TikTok chce rozbudować swój komunikator do przesyłania wiadomości prywatnych pomiędzy użytkownikami, aby stworzyć realną konkurencję dla WhatsAppa i Messengera,
⚪ TikTok Shop działa obecnie w Azji, USA i Wielkiej Brytanii, ale ogłoszenia rekrutacyjne wskazują, że TikTok może szykować się do wprowadzenia funkcji zakupowych w całej UE,
⚪ TikTok wymusza na użytkownikach oznaczanie treści, które powstały przy użyciu generatywnej AI poprzez nowe etykiety informacyjne,
⚪ kolejne badania w USA potwierdzają, że rośnie rola TikToka jako źródła informacji, co niepokoi szczególnie amerykańskie władze,
⚪ TikTok nawiązuje współpracę partnerską z Disney’em.

YouTube

Liczba użytkowników na świecie:
2 491 mln użytkowników aktywnych miesięcznie wg Statista = spadek o 23 mln, czyli 0,9%

Cena akcji Alphabet Inc.: ok. 140 USD za akcję = wzrost o 4 USD, czyli 2,9%

*Do Alphabet Inc. należy nie tylko YouTube, ale też m.in. Google oraz Android

Zainteresowanie YouTubem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Zainteresowanie YouTubem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Najważniejsze nowości:
YouTube wypowiada wojnę narzędziom do blokowania reklam – jeśli wykryje, że użytkownik korzysta z takowych, spowolni ładowanie filmów, a nawet może zablokować możliwość oglądania filmów do momentu ich wyłączenia,
opcja stabilnej głośności (domyślnie włączona u wszystkich użytkowników), która zapewni stałą głośność oglądanych filmów, dzięki czemu użytkownik nie zostanie nagle ogłuszony głośną reklamą lub klipem wideo,
testy chatbota podobnego do ChatGPT, który będzie odpowiadał na wszelkie pytania dotyczące oglądanych materiałów, bez przerywania ich odtwarzania,
⚫ podsumowanie komentarzy generowane przez AI, które ma ułatwić twórcom włączenie się do dyskusji,
⚫ Dream Screen – funkcja oparta na generatywnej AI, która umożliwia twórcom generowanie tła do shortów,
⚫ Dream Track – funkcja oparta na generatywnej AI, która umożliwia twórcom generowanie muzyki do ich filmów w wybranym przez nich stylu,
⚫ specjalne etykiety oznaczające treści wygenerowane przez AI jako „treści syntetyczne”,
⚫ twórcy będą mogli w każdej chwili wstrzymać możliwość komentowania ich materiałów, ale w taki sposób, że dotychczas opublikowane komentarze będą nadal widoczne (obecnie nie są po wyłączeniu możliwości komentowania),
⚫ twórcy zyskają lepszy dostęp do informacji, dlaczego ich subskrybenci rezygnują z subskrypcji kanału,
⚫ gry, w które będzie można grać bezpośrednio na YouTubie zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych,
⚫ Spotlight Moments – umożliwi wyświetlanie reklam tematycznych (np. dot. Halloween) w najbardziej odpowiednich momentach filmów (związanych z tematyką np. Halloween),
⚫ YouTube testuje wyświetlanie reklam na telewizorach w formie rzadszych bloków reklamowych zamiast częstych pojedynczych reklam,
⚫ możliwość przeprowadzenia testu A/B 2 lub nawet 3 miniatur filmu,
⚫ twórcy otrzymują nowe opcje sprzedaży afiliacyjnej – m.in. możliwość oznaczenia produktu w wybranym fragmencie klipu,
⚫ nowe karty analityczne dla tzw. dropów produktowych,
⚫ twórcy zyskują możliwość sprawdzenia, jaki przychód wygenerowały konkretne filmy,
⚫ twórcy otrzymują nowe możliwości kontroli nad tym, jakie typy reklam są wyświetlane w ich filmach,
⚫ monity sugerujące użytkownikowi losowe shorty, które mogą go zainteresować (zalatuje TikTokiem),
⚫ nowe abstrakcyjne filtry AR w shortach, które zmienią twórcę np. w gadającą roślinę (zalatuje Snapchatem),
⚫ nowe opcje remiksowania muzyki w shortach (YouTube podkreśla, że jako jedyny oferuje możliwość remiksowania filmów z muzyką wytwórni Universal Music, z którą współpracę zerwał ostatnio TikTok),
⚫ kanał „tylko posty”, w którym będą wyświetlane wyłącznie posty z kanałów, które użytkownik obserwuje lub kanałów, które mogą mu się spodobać,
⚫ filmy informacyjne dotyczące ważnych wydarzeń będą sortowane w tematycznych zakładkach,
⚫ YouTube testuje nieco przebudowany wygląd odtwarzacza na desktopie, aby jeszcze łatwiej było znajdować powiązane filmy i komentować,
⚫ testy nowego sposobu wyświetlania transmisji na żywo w pionie,
⚫ nowa karta „Ty”, która zawiera m.in. informacje o koncie, jego historię oraz playlisty,
⚫ nowe statystyki dot. list odtwarzania,
⚫ możliwość zaplanowania filmu tylko dla subskrybentów,
⚫ ułatwione dodawanie filmów poprzez YouTube Studio na urządzeniach mobilnych,
⚫ testy polubień na superczacie,
⚫ wybrani abonenci YouTube Premium mogą oznaczać filmy 1 z 3 kolorów (czerwonym, niebieskim lub zielonym), a następnie stworzyć kanał na podstawie koloru filmów (np. kanał tylko z filmami czerwonymi),
⚫ alerty, które mają chronić nastolatków przed potencjalnie szkodliwymi treściami,
⚫ pełnoekranowe alerty (zarówno w długich, jak i krótkich filmach) zachęcające najmłodszych użytkowników do zrobienia sobie przerwy oraz przypominające, jak dużo czasu spędzili już w aplikacji,
⚫ preferowane zaimki płciowe na kanałach twórców (wcześniej wprowadził je LinkedIn).

To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ według danych serwisu Statista w ciągu ostatniego roku YouTube jako jedyny spośród 6 analizowanych platform zanotował spadek liczby użytkowników aktywnych miesięcznie (o ok. 1%),
⚪ YouTube pochwalił się ostatnio, że liczba płatnych subskrybentów YouTube Premium oraz YouTube Music przekroczyła 100 mln,
⚪ abonenci YouTube Premium otrzymają jako pierwsi dostęp do narzędzi opartych na AI, których w najbliższym czasie ma być coraz więcej,
⚪ twórcy zyskają możliwość zarabiana na treściach potencjalnie kontrowersyjnych (np. dotyczących zmysłowego tańca, karmienia piersią z widoczną nagością, aborcji lub wykorzystywania seksualnego dorosłych),
⚪ wśród amerykańskich nastolatków YouTube utrzymuje bardzo dużą przewagę nad TikTokiem, Snapchatem czy Instagramem,
⚪ reklamy wyświetlane w shortach będą teraz weryfikowane przez zewnętrzne firmy zajmujące się pomiarem bezpieczeństwa marki, pomiarami widoczności oraz wyłapywaniem nieprawidłowego ruchu,
⚪ narzędzie YouTube Create do tworzenia shortów dostępne w kolejnych krajach,
⚪ YouTube opublikował podsumowanie 2023 roku prezentujące najważniejsze trendy i najpopularniejszych twórców.

Mój wpis okazał się dla Ciebie przydatny? Zainspirował Cię? A może po prostu chcesz mi podziękować za to, że od 8 lat tworzę dla Ciebie treści, do których masz dostęp za darmo? Jeśli uważasz, że ten wpis na to zasługuje, postaw mi za niego kawę 🙂 PS nie jest to dla mnie jakieś istotne źródło przychodu, bo średnio otrzymuję 1 kawę miesięcznie, ale zawsze pokrywa to jakiś niewielki procent kosztów utrzymania bloga (domena, hosting, certyfikat SSL)

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na X
Rysuję fejsbuki na TikToku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *