
Od 2020 co pół roku aktualizuję dla Was zestawienie nowości z ostatnich 6 miesięcy, które dotyczą 8 kanałów social media:
1⃣ Facebooka,
2⃣ Instagrama,
3⃣ Messengera,
4⃣ Twittera,
5⃣ LinkedIna,
6⃣ Snapchata,
7⃣ TikToka,
8⃣ YouTube’a.
W takiej kolejności znajdziesz je też poniżej.
Cel przeglądu: szybki update sytuacji 8 kanałów społecznościowych o największym znaczeniu w Polsce. Minimum słów, maksimum treści! Uwzględnia najważniejsze/najciekawsze zmiany w poszczególnych platformach z punktu widzenia marketera, użytkownika, inwestora. Możesz go przeglądać w całości albo śledzić zmiany tylko w interesujących Cię kanałach.
Zwróć uwagę, że sporo rzeczy, o których piszę, to jedynie TESTY i to nawet nie globalne, ale na wybranych, często pojedynczych rynkach. To, co testują twórcy najważniejszych kanałów doskonale pokazuje jednak, jaki jest ich kierunek myślenia. Oczywiście nie wszystkie z testowanych opcji wejdą w życie, ale ostatnie lata pokazują, że większość z nich jest wprowadzana. Często przed wdrożeniem są one jednak modyfikowane i nieco różnią się od testowanej wersji.
ℹ Nowości uwzględnione w tym zestawieniu zostały wprowadzone od ostatniego przeglądu, czyli od 1 września 2022 roku do 28 lutego 2023. Wszystkie porównania (wzrosty/spadki) odnoszą się do stanu sprzed 6 miesięcy. Wyjątkiem jest liczba użytkowników poszczególnych kanałów na świecie, ponieważ pół roku temu serwis Statista zrobił sobie przerwę w aktualizowaniu danych. Dlatego wzrosty/spadki w przypadku liczby użytkowników odnoszą się do stanu sprzed 12 miesięcy.
⚠ W tej edycji przeglądu po raz pierwszy kluczowe nowości zaznaczam kolorem żółtym, aby były one lepiej widoczne. Wcześniej umieszczałem je po prostu u góry, starając się poukładać nowości mniej więcej od najbardziej do najmniej istotnych. Jeśli nie masz czasu, spokojnie wystarczy, że zapoznasz się tylko z nimi. To po prostu rzeczy, które wypada wiedzieć 😉

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
2 958 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 48 mln, czyli 1,6%
📈 Cena akcji Meta Platforms, Inc.: ok. 181,5 USD za akcję = wzrost o 24,5 USD, czyli 15,6%

*Do Meta Platforms, Inc. należy nie tylko Facebook, ale też m.in. Instagram, Messenger i WhatsApp.
**9 czerwca 2022 na giełdzie NASDAQ Facebook przestał być notowany pod nazwą „FB”, a zaczął jako „META”
🌍 Zainteresowanie Facebookiem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

🇵🇱 Zainteresowanie Facebookiem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

Najważniejsze nowości:
🔥 Zuckerberg zapowiedział wprowadzenie Meta Verified, czyli płatnych profili na Facebooku z niebieskim ptaszkiem i szeregiem innych opcji premium,
🔥 od teraz kierując reklamę do użytkowników poniżej 18. roku życia można skorzystać wyłącznie z 2 kryteriów – wieku i lokalizacji,
🔥 tryb profesjonalny od teraz dostępny dla wszystkich, nie tylko dla wybranych profili użytkowników (zapewnia dostęp do monetyzacji oraz statystyk profilu),
🔥 nowy typ kampanii zakupowych Advantage+, w których prawie wszystko jest zautomatyzowane (wykorzystuje wszystkie mechanizmy Advantage+ wprowadzone przez Metę w ostatnich latach),
🔥 w Menedżerze reklam w kolumnie o nazwie „Zasięg” nie będzie już raportowana estymowana liczba osób, które zobaczyły reklamę, ale liczba „Kont w Centrum kont”, które zobaczyły reklamę (tylko zmiana terminologii, ale podkreśla, co dokładnie kryje się za tym wskaźnikiem),
🔥 prace nad narzędziem do automatycznego tłumaczenia audio (nie chodzi o napisy z tłumaczeniem, ale o przetłumaczenie dźwięku na dźwięk),
🔥 prace nad narzędziem AI, które umożliwi przekształcanie komunikatów tekstowych w krótkie, wysokiej jakości klipy wideo (trochę takie Midjourney, ale do generowania GIF-ów zamiast obrazów),
🔥 rolki będzie można publikować również w grupach,
🔥 testy oznaczania współtwórców rolek (1 rolka = kilku autorów),
🔥 uruchomienie interfejsu API Facebook Reels, co umożliwi platformom innych firm tworzenie funkcji typu „udostępnij w rolce na FB/IG”,
🔥 testy jednokierunkowych czatów grupowych – za ich pomocą admin grupy będzie mógł wysłać dowolną wiadomość do wszystkich uczestników czatu, ale nie będą oni mogli na nią publicznie odpowiedzieć (trochę taki newsletter przez Messengera),
🔥 użytkownik będzie miał możliwość stworzenia oddzielnego bio tylko dla członków danej grupy,
🔥 testy nowego rozwiązania, po włączeniu którego każdy użytkownik będzie mógł sam uczynić siebie moderatorem grupy (najpierw opcję tę musi jednak włączyć administrator danej grupy),
🔥 rozbudowanie opcji „Dlaczego widzę tę reklamę?”, dzięki której użytkownicy mogą jeszcze lepiej kontrolować, jakie reklamy i dlaczego są im wyświetlane,
🔥 z profili wszystkich użytkowników znikną pola preferencji religijnych, politycznych i seksualnych,
🔥 prywatność użytkowników poniżej 16. roku życia będzie teraz domyślnie lepiej chroniona – większość rzeczy na ich profilu nie będzie widoczna publicznie, a jedynie dla znajomych,
🔥 testy nowej funkcjonalności, która pozwoli użytkownikom na łatwiejsze przełączanie się między swoimi kontami na Facebooku i Instagramie,
🔥 w jednym miejscu (Centrum kont) użytkownik będzie mógł zarządzać swoimi ustawieniami prywatności na Facebooku, Instagramie i Messengerze,
🔥 dalszy rozwój programu Meta for Creators, który pozwala zarabiać najpopularniejszym twórcom,
To jeszcze warto wiedzieć:
💡 coraz więcej treści w głównym kanale aktualności ma być rekomendowanych użytkownikom przez AI,
💡 w coraz większej liczbie miejsc na Facebooku, Instagramie i Messengerze można używać awatarów – Mark wierzy, że awatary zepną kiedyś wszystkie jego aplikacje, a dodatkowo staną się łącznikiem między obecnymi socialami a przyszłością w Metaverse,
💡 awatary w wirtualnym świecie wreszcie po wielu latach zyskały nogi (wcześniej śmiano się, że Mark wydaje miliardy na Metaverse, a awatary nie mają w nich nawet nóg),
💡 w czwartym kwartale rok do roku wydłużył się średni czas korzystania z Facebooka zarówno w skali całego świata, jak i wśród użytkowników z rynków rozwiniętych (ponoć wpływają na to przede wszystkim rolki),
💡 według najnowszych badań Facebook nadal pozostaje źródłem informacji nr 1 wśród dorosłych Amerykanów (wskazuje go 31% ankietowanych, z roku na rok jednak coraz mniej), na drugim miejscu jest YouTube (25%), dalej: Twitter (14%), Instagram (13%), TikTok (10% – największa dynamika wzrostu), Reddit (8%),
💡 firma Lookout opublikowała raport, z którego wynika, że aż 62% użytkowników Facebooka w każdym tygodniu spotyka się z oszustwami w aplikacji, a ich natężenie wzrasta szczególnie w okolicach świąt,
💡 koniec prac nad funkcjonalnością Neighborhoods, która miała pomóc nawiązać kontakt z użytkownikami mieszkającymi obok nas,
💡 Facebook wycofuje się również z artykułów błyskawicznych – odchodzi od treści informacyjnych i chce iść w stronę rozrywki jak TikTok,
💡 wykrycie nowych tajnych kampanii wywierania wpływu prowadzonych przez Rosję i Chiny (główna grupa składała się z ponad 1600 kont użytkowników i 700 stron, które starały się wpłynąć na światową opinię na temat konfliktu na Ukrainie),
💡 wykrycie ok. 400 aplikacji, które wykradały dane logowania użytkowników na Facebooku i Instagramie (aż 43% spośród nich to różnego rodzaju edytory zdjęć),
💡 kolejne pozwy sądowe dla firm, które zajmują się sprzedażą fałszywych opinii i aktywności czy tworzeniem aplikacji zbierających dane użytkowników w nielegalny sposób,
💡 umowa partnerska z Shutterstockiem – Meta będzie mogła w pełni legalnie wykorzystywać materiały z Shutterstocka do generowania na ich bazie treści wizualnych i dźwiękowych za pomocą narzędzi AI,
💡 Galactica – system sztucznej inteligencji, który generuje artykuły akademickie,
💡 Zuckerberg we współpracy z angielskim klubem Liverpool FC wprowadził do swojego sklepu z ubraniami dla awatarów oficjale stroje piłkarskie,
💡 nieudana próba przejęcia GIPHY – Meta ostatecznie przegrała wieloletnią batalię sądową w Wielkiej Brytanii, więc musi wycofać się z umowy o przejęciu aplikacji za 400 mln USD,
💡 kara od UE w wysokości 414 mln USD za nielegalne zmuszanie użytkowników do akceptowania spersonalizowanych reklam w swoich aplikacjach,
💡 Meta przeniesie użytkowników z Wielkiej Brytanii na umowy z użytkownikami w USA,|
💡 Meta zaprasza artystów do promowania kreatywnych możliwości Metaverse,
💡 Meta zwolniła ok. 11 000 pracowników (13%),
💡 po 2 latach konto Donalda Trumpa na Facebooku zostało odblokowane.

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
2 000 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 522 mln, czyli 35,3%
🌍 Zainteresowanie Instagramem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

🇵🇱 Zainteresowanie Instagramem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

Najważniejsze nowości:
🔥 możliwość dodania muzyki do postów ze zdjęciami,
🔥 testy przycisku „Repost” – każdy użytkownik mógłby udostępnić dowolną treść swoim obserwującym, a wszystkie udostępnione przez niego treści zostaną umieszczone w nowej zakładce na koncie,
🔥 z ekranu głównego znika zakładka „Sklep”, ale sklepy jako takie pozostają (będą one teraz po prostu mniej wyeksponowane),
🔥 posiadacze konta biznesowego mogą jako główny przycisk konta ustawić przycisk kierujący do formularza kontaktowego osadzonego bezpośrednio na Instagramie,
🔥 filmy opublikowane w relacjach, które trwają powyżej 15 sekund, nie będą już dzielone na 15-sekundowe segmenty – w stories będzie można teraz publikować w jednym kawałku filmy trwające aż do 60 sekund,
🔥 testy nowej funkcjonalności, która pozwoli użytkownikom na dodanie dowolnej piosenki do ich profilu – piosenka będzie odtwarzana automatycznie, gdy ktoś odwiedzi konto użytkownika (łał, według mnie super opcja!),
🔥 testy postów, które przez pierwsze 24 godziny, 48 godzin albo 7 dni będą widoczne wyłącznie dla subskrybentów, a następnie – dla wszystkich obserwujących,
🔥 planowanie postów do 75 dni bezpośrednio w aplikacji na telefonie (obecnie posty na IG można planować poprzez narzędzia typu Creator Studio albo Business Suite),
🔥 możliwość ustawienia notatki w skrzynce odbiorczej (coś w rodzaju statusu na Gadu-Gadu 😏),
🔥 możliwość ustawienia animacji z awatarem zamiast zdjęcia profilowego,
🔥 każdy będzie mógł sprawdzić, czy jego post kwalifikuje się do bycia rekomendowanym innym użytkownikom aplikacji czy może jest z nim jakiś problem, który ograniczy jego zasięg,
🔥 testy etykiet w skrzynce odbiorczej, które pomogłoby uporządkować konwersacje (podobne rozwiązanie od dawna funkcjonuje w skrzynce odbiorczej na Facebooku),
🔥 czaty grupowe, które Instagram nazwał „kanałami” i które obsługują tekst, obrazy oraz ankiety – publiczna komunikacja jest jednostronna (od twórcy kanału do członków), ale każdy może odpowiedzieć twórcy na priv,
🔥 testy powiadomień o nowych postach, które byłyby umieszczane w skrzynkach odbiorczych obserwujących dane konto (na szczęście w oddzielnej, dedykowanej do tego zakładce),
🔥 Instagram testuje coraz więcej elementów podobnych do BeReal – m.in. „Roll Cal”, w trakcie którego wszyscy uczestnicy czatu grupowego mają 5 minut na opublikowanie zdjęcie lub wideo,
🔥 wybrani twórcy z USA mogą już zarabiać na płatnych subskrypcjach,
🔥 nowe centrum odzyskiwania utraconych kont (np. na wskutek kradzieży),
🔥 dalsze testy kilku linków w bio użytkownika (obecnie na koncie możemy ustawić tylko 1 link),
🔥 twórcy rolek będą mogli otrzymywać prezenty od swoich obserwujących w formie wirtualnych gwiazdek wymienialnych na realne pieniądze (1 gwiazdka = 0,01 USD),
🔥 testy tematów rolek – do każdej rolki można dodać tematy, dzięki którym system będzie mógł ją zarekomendować użytkownikom zainteresowanym danym tematem,
🔥 testy lokalizacji w rolkach – lokalizacje są dodawane automatycznie i nie można ich zmienić, ponieważ jak twierdzi Instagram, właściciele kont często wprowadzają ludzi w błąd co do tego, gdzie się znajdują,
🔥 możliwość lepszej kontroli tego, jakie treści algorytm rekomenduje użytkownikowi – może on teraz np. poprosić o niewyświetlanie postów zawierających konkretne słowa, hashtagi albo nawet emoji,
🔥 tryb cichy dla tych, którzy chcą pobyć chwilę offline (wyłącza wszystkie powiadomienia, dodaje powiadomienie „Tryb cichy” do statusu konta i uruchamia automatyczną odpowiedź na DM-y),
🔥 ułatwione blokowanie innych użytkowników oraz treści potencjalnie nękających,
🔥 lepsza ochrona przed nagością w wiadomościach prywatnych,
🔥 specjalne odznaki dla twórców rolek, aby zachęcić do ich tworzenia,
🔥 Instagram, podobnie jak dotychczas robił to Facebook, będzie teraz podpowiadał użytkownikom wspomnienia, do których warto wrócić,
🔥 Creator Portfolio – nowa platforma dla instagramowych twórców, na której mogą zaprezentować swoje wyniki oraz przykłady poprzednich współprac.
To jeszcze warto wiedzieć:
💡 coraz więcej treści w głównym kanale aktualności ma być rekomendowanych użytkownikom przez AI (dotychczas ok. 15%, ale Zuckerberg chce, aby było to ponad 30%),
💡 szef Instagrama zapowiada, że w 2023 do łask wrócą zdjęcia, które będą traktowane przez algorytm równorzędnie z wideo,
💡 w jednym z oficjalnych oświadczeń Instagrama znalazłem fragment: Instagram planuje drastycznie ograniczyć swoje funkcje zakupowe – twórcy aplikacji chcą teraz bardziej skupić się na rozwijaniu funkcji reklamowych zamiast koncentrować się na sprzedaży bezpośrednio w aplikacji,
💡 Instagram (wzorem Facebooka) wycofuje się z pomysłu wprowadzenia zakupów podczas transmisji na żywo – nadal są one bardzo popularne w Chinach, ale zachodni użytkownicy nie są nimi zainteresowani,
💡 Instagram ma spory problem z rolkami, ponieważ po pierwszym, nawet niezłym przyjęciu przez użytkowników, zaangażowanie w nich systematycznie spada, a czas poświęcony na oglądanie IG Reels nadal jest 10-krotnie niższy konsumpcji tiktoków,
💡 pierwsi twórcy Instagrama odpalili nową aplikację społecznościową o nazwie Artifact, która bazuje na treściach informacyjnych w połączeniu ze sztuczną inteligencją – reklamują go słowami: Stuknij w artykuły, które Cię interesują, a Artifact będzie wyświetlał Ci podobne posty i historie w przyszłości, podobnie jak oglądanie filmów na stronie TikTok For You z czasem dostraja algorytm,
💡 po 2 latach konto Donalda Trumpa na Instagramie zostało odblokowane.

Messenger
🌍 Liczba użytkowników na świecie:
931 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= spadek o 57 mln, czyli 5,8%
🌍 Zainteresowanie Messengerem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

🇵🇱 Zainteresowanie Messengerem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

Najważniejsze nowości:
🔥 czaty społecznościowe, które mogą tworzyć admini grup dla swoich społeczności (spotkałem się z wieloma opiniami, że jest to bardzo wkurzająca opcja i niestety też ją podzielam),
🔥 użytkownicy Messengera wkrótce otrzymają komunikaty, że wszystkie ich wiadomości zostały przeniesione do pełnego szyfrowania end-to-end.
To jeszcze warto wiedzieć:
💡 ptaszki ćwierkają, że Messenger po 9 latach funkcjonowania jako odrębna aplikacja, może zostać ponownie w pełni zintegrowany z Facebookiem,
💡 Mark rozważa ponoć połączenie w przyszłości Messengera, Instagram Direct i WhatsAppa w jeden superkomunikator (już 2-3 lat tamu była o tym mowa, potem temat upadł, a teraz powraca).


🌍 Liczba użytkowników na świecie:
556 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 118 mln, czyli 26,9%
📈 Cena akcji Twitter, Inc.: po przejęciu 100% akcji spółki przez Elona Muska została ona wycofana z obrotu giełdowego 8 listopada 2022
🌍 Zainteresowanie Twitterem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

🇵🇱 Zainteresowanie Twitterem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

Najważniejsze nowości:
🔥 Elon Musk przejął 100% akcji Twittera i dosłownie od pierwszego dnia zaczął twardą ręką wprowadzać własną wizję serwisu, określaną jako Twitter 2.0,
🔥 kanał aktualności podzielony na 2 części, które można przełączać, poprzez przewinięcie ekranu głównego w prawo/lewo:
– „Dla Ciebie” (zawiera treści rekomendowane przez algorytm opublikowane na obserwowanych i nieobserwowanych kontach)
– „Obserwujesz” (zawiera wyłącznie treści opublikowane przez obserwowane konta),
🔥 domyślnym kanałem aktualności będzie ten kanał, na którym ostatnio użytkownik opuścił aplikację (początkowo domyślnym kanałem był „Dla Ciebie”, ale Twitter odnotował wówczas spory spadek zaangażowania),
🔥 Twitter Blue, czyli płatne konta na Twitterze, od marca 2023 dostępne w Polsce w cenie 49 zł miesięcznie,
🔥 popularne „ptaszki” potwierdzające weryfikację konta mają teraz 3 kolory: złoty – dla firm, szary – dla kont rządowych i niebieski – dla osób,
🔥 reklamodawcy otrzymują nowe narzędzia do kontroli tego, w otoczeniu jakich tweetów mogą wyświetlać się ich reklamy (to odpowiedź na obawy reklamodawców wynikające z przywrócenia przez Elona wielu zablokowanych w ostatnich latach kont, m.in. Donalda Trumpa),
🔥 wkrótce zostanie również odpalona wersja abonamentu dla firm o nazwie Twitter Blue for Business – ponoć może kosztować nawet 1 000 USD miesięcznie, czyli byłaby to opcja praktycznie tylko dla największych marek,
🔥 abonenci Twitter Blue otrzymają w przyszłości udział w przychodach z reklam wyświetlanych w wątkach odpowiedzi (w ramach programu, do którego trzeba się zakwalifikować),
🔥 Twitter zmusza zwykłych użytkowników do wyłączenia uwierzytelniania 2-składnikowego – opcja ta będzie od teraz zarezerwowana wyłącznie dla abonentów Twittera Blue,
🔥 możliwość formatowania tekstu w tweetach (pogrubienie, podkreślenie, kursywa, zmiana rozmiaru czcionki) – prawdopodobnie tylko w dłuższych tweetach do 4 000 znaków, które mogą publikować abonenci Twitter Blue,
🔥 możliwość sprawdzenia liczby wyświetleń dowolnego tweeta (najpierw wyświetlane po prostu jako „Wyświetlenia”, potem jako „Zweryfikowane wyświetlenia”),
🔥 zmiana w regulaminie Twittera – od teraz wszystkie współprace twórców z markami muszą być oznaczane hashtagiem #ad,
🔥 prace na zaawansowanymi filtrami wyszukiwania w wyszukiwarce Twittera,
🔥 nowa wyszukiwarka ma również uwzględnić w wynikach błędy ortograficzne i pomyłki,
🔥 rozszerzenie testu statusów, które będzie można ustawić podczas publikacji tweeta (coś w rodzaju nastroju/aktywności na Facebooku),
🔥 testy wyszukiwarki wśród użytkowników, którzy polubili tweeta – będzie można szybko i łatwo sprawdzić, czy dany użytkownik go polubił,
🔥 testy sortowania odpowiedzi na tweety według 3 kryteriów: daty (od najnowszych), liczby polubień oraz rekomendowanych (najbardziej istotnych wg. algorytmu),
🔥 testy nowych zakładek – Musk chce, aby więcej osób dodawało do nich tweety do przeczytania „na później”,
🔥 gdy Twitter wykryje, że użytkownik robi screena posta, wyświetli mu powiadomienie z pytaniem, czy zamiast tego nie woli skopiować linku do tweeta lub po prostu go udostępnić,
🔥 testy przycisku umożliwiającego szybkie udostępnienie tweeta poprzez WhatsAppa lub LinkedIna,
🔥 testy reakcji na wiadomości prywatne,
🔥 profile profesjonalne będą mogły wyeksponować swoją społeczność w górnej części konta (pod bio),
🔥 zdjęcia profilowe zweryfikowanych kont firmowych są teraz kadrowane do kształtu kwadratu z zaokrąglonymi rogami, aby odróżnić je od kont zwykłych użytkowników, których zdjęcia profilowe nadal są kadrowane do kształtu koła,
🔥 emoji w stylu 3D, które można nanieść na zdjęcia przed publikacją,
🔥 nowy panel analityczny dla kont profesjonalnych,
🔥 konta profesjonalne będą mogły ustawić Link Spotlight z dowolnym CTA (przycisk podobny do tego, jaki jest na instagramowych kontach),
🔥 w ramach społeczności będzie można tworzyć czaty audio (choć forma zupełnie inna, to ideą przypomina to czaty społecznościowe w Messengerze),
🔥 rekomendowanie użytkownikom filmów, które mogą ich zainteresować w formie karuzeli wideo.
To jeszcze warto wiedzieć:
💡 po wszystkich zmianach wprowadzonych przez Muska twórcy skarżą się na spore spadki zasięgu i zaangażowania,
💡 podział kanału aktualności na „Dla Ciebie” i „Obserwujesz” doprowadził do spadku zaangażowania w aplikacji, więc prawdopodobnie w przyszłości w zakładce „Dla Ciebie” zostanie zmniejszony procent treści rekomendowanych przez algorytm (to kierunek odwrotny np. do Facebooka i Instagrama),
💡 Musk w 100% popiera pomysł wprowadzenia reakcji na tweety, ale póki co nie wiadomo, kiedy rozwiązanie to miałoby wejść w życie,
💡 Elon rozważa reaktywację aplikacji Vine, która została kupiona przez Twittera w 2013 i wygaszona w 2016 roku – Vine miałby być amerykańską alternatywą dla TikToka (w ostatnich miesiącach ponownie wzrosło ryzyko całkowitego zablokowania TikToka w USA),
💡 nowy szef Twittera chciał wprowadzić opłaty za dostęp do API Twittera, co wpłynęłoby na działanie wielu aplikacji/narzędzi, które z niego korzystały, ale prawdopodobnie wycofa się ze tego pomysłu,
💡 w styczniu 2023 z Twittera Blue korzystało niecałe 300 tys. użytkowników (ponad 60% z USA),
💡 rabat 12% za opłacenie Twittera Blue z góry za okres 12 miesięcy,
💡 Musk zapowiedział, że w 2023 będzie chciał wprowadzić wersję Twittera Blue całkowicie bez reklam (obecnie użytkownicy Twittera Blue otrzymują o 50% mniej reklam niż standardowi),
💡 przychody Twittera w czwartym kwartale 2022 spadły aż o 40% rok do roku, ale Elon przekonuje, że dzięki mocnej redukcji kosztów, w 2023 Twitter zacznie w końcu wychodzić na zero,
💡 plan naprawczy Muska zakłada redukcję zatrudnienia docelowo aż o 65%,
💡 Elon chce zakazać użytkownikom publikowania linków prowadzących do innych platform społecznościowych, w szczególności w ich bio,
💡 do tej pory nie wyjaśniło się, jaki procent kont na Twitterze to fejki – poprzedni szefowie aplikacji twierdzili, że ok. 5%, Musk przed przejęciem Twittera – że nawet 27%,
💡 nowy szef Twittera twierdzi, że za jego rządów Twitter jest znacznie skuteczniej czyszczony z botów i fejkowych kont,
💡 Musk chce usunąć ok. 1,5 mld kont, które od lat nie były aktywne, co uwolni wiele unikatowych nazw użytkowników – powstała już nawet aplikacja handle.horse, która ma wysłać powiadomienie, jeśli zwolni się dana nazwa, ale Elon zastanawia się, czy najlepszych nazw nie wystawić na aukcji,
💡 z drugiej strony Musk przywraca konta, które zostały zablokowane ze względu na poglądy polityczne (pod warunkiem, że nie były zaangażowane w nielegalną działalność, groźby wyrządzenia krzywdy lub przemocy, spam na dużą skalę i manipulację platformą),
💡 Twitter rezygnuje z pomysłu wprowadzenia współtwórców tweeta (1 tweet = kilku autorów),
💡 Twitter wycofuje się z momentów oraz własnej platformy do tworzenia biuletynów,
💡 w 2022 Twitter nadal był kluczowym źródłem trendów internetowych, ale wszystko wskazuje na to, że w 2023 wyprzedzi go pod tym względem TikTok,
💡 według danych wewnętrznych Twittera w USA ok. 25% użytkowników tworzy aż 97% wszystkich tweetów,
💡 testy wykazały, że Twitter przyznaje niebieskiego ptaszka w ramach Twitter Blue nawet tym kontom, które są prowadzone przez boty i mogą potencjalnie służyć do rozsiewania dezinformacji,
💡 Twitter złagodzi swoje restrykcje dot. reklam politycznych,
💡 rozszerzenie programu Community Notes (wcześniej funkcjonującego jako Birdwatch), w ramach którego każdy może pomagać oznaczać treści potencjalnie szerzące dezinformację,
💡 Twitte tworzy konsorcjum ds. dezinformacji, w skład którego wejdą amerykańscy naukowcy,
💡 były szef Twittera Jack Dorsey założył zdecentralizowaną alternatywę dla Twittera, czyli platformę o nazwie Bluesky,
💡 po 2 latach konto Donalda Trumpa na Twitterze zostało odblokowane.

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
300-500 mln aktywnych użytkowników (brak wiarygodnych danych)
🌍 Zainteresowanie LinkedInem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

🇵🇱 Zainteresowanie LinkedInem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

Najważniejsze nowości:
🔥 planowanie postów do 90 dni dostępne zarówno dla użytkowników, jak i stron,
🔥 zastąpienie reakcji „Interesujące” (ang. Curious) reakcją o nazwie „Śmieszne” (ang. Funny) – doskonale pokazuje, w jakim kierunku zmierzą treści publikowane na LinkedInie,
🔥 testy skrzynki odbiorczej podzielonej na 2 zakładki: „Focused” i „Other”, do której będą trafiać wiadomości zidentyfikowane jako mniej wartościowe, czyli potencjalny SPAM (chciałoby się powiedzieć: w końcu!),
🔥 ulepszone narzędzia do połączeń wideo – twórcy LinkedIna chcieliby, aby za ich pomocą odbywało się jak najwięcej rozmów biznesowych,
🔥 nowe opcje w wyszukiwarce LinkedIna – m.in. ma być łatwiej znaleźć firmy, które świadczą konkretne usługi B2B,
🔥 nowe „Centrum bezpieczeństwa marki” do zarządzania miejscami docelowymi w sieci odbiorców,
🔥 po wprowadzeniu naklejek z linkami, które można umieszczać na grafikach w postach, LinkedIn wprowadza podobne naklejki pozwalające oznaczyć użytkowników i strony,
🔥 możliwość ustawienia tytułu SEO dla artykułów i biuletynów ,
🔥 każdy będzie mógł podejrzeć, jakie biuletyny subskrybują inni użytkownicy,
🔥 twórcy biuletynów będą mogli wygenerować adresy URL i przyciski do osadzenia w witrynie, które będą kierowały do subskrypcji,
🔥 nowe szablony postów dla stron firmowych,
🔥 nowy, wizualnie bardziej atrakcyjny wizualnie sposób wyświetlania ostatnich aktywności na profilach użytkowników,
🔥 możliwość sprawdzenia daty założenia profilu użytkownika,
🔥 rozwiązania mające ułatwić mobilność wewnętrzną, czyli zmianę stanowiska pracy przy jednoczesnym pozostaniu u obecnego pracodawcy.
To jeszcze warto wiedzieć:
💡 zainteresowanie LinkedInem w Polsce jest obecnie najwyższe w historii,
💡 w styczniu 2023 LinkedIn pochwalił się, że posiada 900 mln użytkowników (nie są to użytkownicy aktywni w ciągu ostatnich 30 dni, których raportuje Statista), ale jednocześnie na infografice zaprezentował, że 59 mln z nich pochodzi z Chin kontynentalnych, podczas gdy serwis ten został zablokowany w Państwie Środka w październiku 2021,
💡 LinkedIn na podstawie własnych danych zaktualizował listę 20 najbardziej pożądanych obecnie umiejętności na rynku pracy – wśród nich znalazły się m.in. marketing, marketing cyfrowy, media społecznościowe i marketing w mediach społecznościowych.

Snapchat
🌍 Liczba użytkowników na świecie:
635 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 78 mln, czyli 14%
📈 Cena akcji Snap Inc.: ok. 10,5 USD za akcję = wzrost o 0,5 USD, czyli 5%

🌍 Zainteresowanie Snapchatem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

🇵🇱 Zainteresowanie Snapchatem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

Najważniejsze nowości:
🔥 Snapchat dostępny dla wszystkich w wersji na komputer (dotychczas tylko w płatnym abonamencie Snapchat+),
🔥 prostsze dodawanie efektów dźwiękowych i łatwiejsza synchronizacja dźwięku z obrazem,
🔥 tryb reżyserski dostępny dla wszystkich – obejmuje szereg zaawansowanych narzędzi do edycji wideo w aplikacji (m.in. green sceen i opcje zmiennej prędkości odtwarzania),
🔥 Question Stickers – naklejki umożliwiające zadanie przez twórcę dowolnego pytania w stories, na które użytkownicy będą mogli łatwo odpowiedzieć (identyczna naklejka od dawna funkcjonuje w relacjach na Instagramie),
🔥 nowe skróty czatu, które mają ułatwić zarządzanie nieprzeczytanymi wiadomościami i odpowiadanie na stories,
🔥 wirtualne obiekty AR będą teraz bardziej realistyczne dzięki efektowi odbitego w nich światła otoczenia,
🔥 w ramach Snapchata+ użytkownicy będą mogli zdecydować, po jakim czasie wygaśnie ich stories – do wyboru będą: 1 godzina, 6 godzin, 12 godzin, 24 godziny, 2 dni, 3 dni lub 1 tydzień,
🔥 w ramach Snapchata+ testowana jest nowa opcja „Story Boost”, która pozwoliłaby zdobyć dodatkowy zasięg wybranym stories, opublikowanym i wskazanym przez użytkownika (znajomi nie widzieliby, że stories są dodatkowo podbijane),
🔥 użytkownicy Snapchata+ otrzymają też nowe sposoby na wizualne spersonalizowanie aplikacji, ale też lepsze dostosowanie jej do własnych potrzeb.
To jeszcze warto wiedzieć:
💡 podczas gdy Facebook i Twitter wprowadzają płatne abonamenty i przenoszą do nich wybrane funkcjonalności, Snapchat coraz więcej funkcjonalności ze Snapchata+ przenosi do bezpłatnej wersji aplikacji – jednocześnie oferując kolejne nowości w ramach płatnego dostępu,
💡 na początku 2023 Snapchat ogłosił, że co miesiąc korzysta z niego 750 mln użytkowników, z czego połowa (ok. 375 mln) robi to każdego dnia,
💡 aż 72% użytkowników codziennie korzysta z elementów AR w aplikacji,
💡 od stycznia 2021 już ćwierć miliarda użytkowników skorzystało z soczewek zakupowych,
💡 integracja z aplikacją Strava, która umożliwi zaprezentowanie swojej aktywności fizycznej,
💡 integracja z platformą BigCommerce, która umożliwi sprzedawcom BigCommerce wyświetlanie ich produktów w Snapach,
💡 partnerstwo z Amazonem w zakresie wirtualnej przymiarki AR,
💡 testy nakładek AR w trakcie Halloween, które nie tylko umożliwiały przymierzenie kostiumu, ale od razu jego zamówienie,
💡 Zuckerberg ma swój sklep z ubraniami dla awatarów, a Snapchat we współpracy z adidasem wypuścił nową linię ekskluzywnej odzieży Bitmoji.

TikTok
🌍 Liczba użytkowników na świecie:
1 051 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 51 mln, czyli 5,1%
🌍 Zainteresowanie TikTokiem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

🇵🇱 Zainteresowanie TikTokiem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

Najważniejsze nowości:
🔥 TikTok Ads Manager, czyli panel reklamowy TikToka nareszcie dostępny w języku polskim (wymaga ręcznego przełączenia),
🔥 rozszerzone pole do opisu filmów z 300 do aż 2 200 znaków,
🔥 możliwość ocenienia komentarzy za pomocą łapki w dół – duża liczba łapek w dół ma ułatwić twórcom aplikacji identyfikację negatywnych zachowań,
🔥 posty karuzelowe z kilkoma zdjęciami (przypominają posty karuzelowe na Instagramie),
🔥 dodatkowe opcje promowania filmów już opublikowanych na koncie (m.in. możliwość zwiększenia wizyt na swoim koncie czy uzyskania większej liczby wiadomości od potencjalnych klientów, a także możliwość promowania tiktoków w wybranych lokalizacjach),
🔥 nowe, szczegółowe dane analityczne w Video Insights (m.in. podział odbiorców, analizę komentarzy według nastrojów/tematów i poziom zaangażowania klatka po klatce),
🔥 testy nowego sposobu wyświetlania poziomych filmów – po obróceniu smartfona zostaną one wyświetlone w trybie pełnoekranowym,
🔥 twórcy prowadzący transmisję na żywo będą teraz mogli zaprosić aż do 5 gości (transmisje na żywo mogą prowadzić tylko konta posiadające co najmniej 1 000 obserwujących, zapraszanie gości jest możliwe od 5 000 obserwujących),
🔥 TikTok Now – nowa funkcjonalność, która jest kopią aplikacji BeReal, będzie dostępna w formie oddzielnej aplikacji,
🔥 TikTok Top Products – dodatkowe narzędzie analityczne, w którym można monitorować najlepiej sprzedające się kategorie produktów w danym momencie oraz wyniki ich reklam (m.in. CTR, CVR, CPA),
🔥 StreamDrop – nowa funkcja, która pozwala zremiksować piosenkę i stworzyć jej własną wersję,
🔥 BookTok – nowy popularny trend, pod wpływem którego TikTok umożliwił użytkownikom oznaczanie książek w swoich filmach,
🔥 nowy system kar za naruszenie zasad TikToka – ostrzej będą karani recydywiści,
🔥 każdy użytkownik będzie mógł teraz sprawdzić, dlaczego dany film został mu wyświetlony w zakładce „Dla Ciebie”,
🔥 transmisje na żywo będą mogli prowadzić wyłącznie użytkownicy od 18. roku życia (obecnie mogą od 16.) + zostanie wprowadzona nowa kategoria live’ów „tylko dla dorosłych”,
🔥 w wielu regionach TikTok został ograniczony dla użytkowników poniżej 18. roku życia, więc twórcy aplikacji postanowili wprowadzić dodatkowe narzędzia ułatwiające kontrolę rodzicielska,
🔥 wzorem Facebooka TikTok wprowadzi konieczność dodatkowej weryfikacji kont reprezentujących rządy, polityków i partie polityczne,
🔥 specjalne etykiety informacyjne dodawane do kont, które są kontrolowane przez rząd w wybranych krajach (m.in. konta rosyjskie, ukraińskie i białoruskie),
🔥 TikTok (w przeciwieństwie do Twittera) zaostrzy swoje restrykcje dot. reklam politycznych,
🔥 nowe elementy w Creator Marketplace, które jeszcze bardziej mają ułatwić nawiązywanie twórcom tiktoków współprac z markami.
To jeszcze warto wiedzieć:
💡 zainteresowanie TikTokiem w Polsce jest obecnie najwyższe w historii,
💡 w USA ponownie coraz silniej podnoszą się głosy, że TikTok powinien zostać zablokowany, ponieważ jest chińską aplikacją, z której korzysta już ponad 100 mln Amerykanów, a dostęp do ich danych osobistych może mieć Komunistyczna Partia Chin (całkowitej blokady w USA domaga się m.in. FBI, a Financial Times donosi o amerykańskich dziennikarzach, którzy mieli być szpiegowani przez chińską aplikację),
💡 23 marca Shou Zi Chew (dyrektor TikToka) będzie przesłuchiwany przez Kongres USA, podobnie jak Zuckerberg w 2018,
💡 UE ostrzega TikToka, że jeśli aplikacja nie dostosuje się w pełni do przepisów unijnych (m.in. RODO), to zostanie zakazana – TikTok wyraża chęć współpracy z UE,
💡 z roku na rok w USA bardzo dynamicznie rośnie rola TikToka jako źródła treści o charakterze informacyjnym, szczególnie wśród najmłodszych użytkowników,
💡 TikTok chce pokazać, że jest aplikacją otwartą, która nie ma nic do ukrycia, dlatego rozszerza dostęp do swojego API dla amerykańskich naukowców powiązanych z instytucjami akademickimi non-profit,
💡 TikTok (podobnie jak YouTube, ale w przeciwieństwie do Facebooka i Instagrama) nie poddaje się i stara przekonać Amerykanów do zakupów w trakcie transmisji na żywo – rozpoczyna przy tym współpracę z popularną siecią zakupów na żywo TalkShopLive,
💡 w 2022 TikToku uruchomił program „Pulse”, dzięki któremu twórcy posiadający >100k obserwujących mieli zacząć zarabiać na reklamach, ale okazało się, że przychody wielu z nich nie przekroczyły nawet 5 USD,
💡 Creativity Program – nowy program zarobkowy dla pełnoletnich twórców, którzy publikują treści oryginale, wysokiej jakości i co ważne – dłuższe niż 1 minuta,
💡 TikTok testuje w Australii, jak na aktywność użytkowników aplikacji wpłynie ograniczenie liczby utworów, jakie mogą dodawać do swoich filmów,
💡 partnerstwo z Mercedes Benz, dzięki któremu treści z TikToka mają być wyświetlane na ekranach samochodowych,
💡 skokowy wzrost fake’owych kont – w drugim kwartale 2022 TikTok usunął 33 mln tego typu kont, co stanowi wzrost kwartał do kwartału aż o 62%.

YouTube
🌍 Liczba użytkowników na świecie:
2 514 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= spadek o 48 mln, czyli 1,9%
📈 Cena akcji Alphabet Inc.: ok. 92,5 USD za akcję = spadek o 16,5 USD, czyli 15,1%

*Do Alphabet Inc. należy nie tylko YouTube, ale też m.in. Google oraz Android.
🌍 Zainteresowanie YouTubem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

🇵🇱 Zainteresowanie YouTubem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

Najważniejsze nowości:
🔥 YouTube da twórcom możliwość bezpośredniego zarabiania na reklamach wyświetlanych pomiędzy shortami, co zdaniem ekspertów może okazać się zabójczym ciosem dla TikToka,
🔥 każde konto będzie teraz posiadało swój unikatowy znacznik, dzięki któremu będzie je można oznaczyć w komentarzach, postach społeczności i opisach filmów,
🔥 reklamy audio stworzone z myślą o podcastach od teraz dostępne dla wszystkich,
🔥 zmiany w interfejsie użytkownika, które mają sprawić, że będzie on czystszy, bardziej żywy i łatwiejszy w użyciu do różnych celów – jedną z najciekawszych zmian jest możliwość przybliżenia dowolnego fragmentu filmu poprzez uszczypnięcie ekranu dwoma palcami,
🔥 YouTube będzie chciał bardziej dostosować się do preferencji danego użytkownika – przykładowo, jeśli ktoś najchętniej ogląda shorty lub materiały na żywo, to zakładki z nimi będą wyświetlane w pierwszej kolejności,
🔥 testy quizów w zakładce „Społeczność”,
🔥 inteligentne odpowiedzi na komentarze, czyli po prostu sugestie najpopularniejszych odpowiedzi, dzięki którym twórcy mogą odpowiedzieć na czyjś komentarz za pomocą zaledwie 1 kliknięcia,
🔥 Moment Blast – nowy typ reklamy w telewizji internetowej, który pozwoli reklamodawcom na zaprezentowanie swojej oferty w kluczowych momentach, takich jak ważne wydarzenia sportowe, premiery filmów lub premiery produktów,
🔥 sugestie najlepszych hashtagów podczas dodawania shorta,
🔥 możliwość dodania lokalizacji do shorta podczas jego publikacji,
🔥 testy nowych tagów produktów w shortach, które umożliwią robienie zakupów bezpośrednio w aplikacji,
🔥 testy nowego narzędzia, które automatycznie przekonwertuje poziomy film reklamowy na pionowy – nie jest to kadrowanie „na sztywno”, system sam wykrywa najbardziej kluczowe elementy typu twarze, logo, tekst i ruch,
🔥 twórcy mogą teraz odpowiadać na komentarze za pomocą shortów,
🔥 więcej danych analitycznych dot. shortów,
🔥 superpodziękowania dostępne także dla twórców shortów,
🔥 możliwość wysłania powiadomienia push, kiedy twórca otrzyma superpodziękowanie,
🔥 testy przesyłania i zarządzania podcastami za pomocą YouTube Studio,
🔥 możliwość zmiany gości podczas transmisji na żywo – nadal będzie to mógł być tylko 1 gość naraz (TikTok zwiększył ostatnio ten limit do 5 gości jednocześnie, Instagram – do 3),
🔥 możliwość skorzystania z emoji podczas czatu na żywo + testy reakcji na wypowiedzi innych użytkowników, które też bazują na emoji,
🔥 nowe statystyki dla twórców – będą mogli sprawdzić m.in. z jakiego typu treści pozyskują najwięcej obserwujących (3 kategorie: filmy, shorty lub inne),
🔥 statystyki wyszukiwania dostępne w kolejnych językach (do tej pory funkcja Search Insights działała tylko w języku angielskim),
🔥 YouTube stara się coraz lepiej wyjaśniać, dlaczego usunął czyjś komentarz lub materiał wideo,
🔥 automatycznie tłumaczenie komentarzy rozszerzone do ponad 100 języków świata,
🔥 każdy użytkownik będzie mógł zarekomendować poprawki w automatycznych tłumaczeniach, które są nakładane w formie napisów na filmy,
🔥 oprócz tłumaczeń tekstowych, YouTube chce również wprowadzić tłumaczenia audio w formie automatycznie generowanego dubbingu.
To jeszcze warto wiedzieć:
💡 po 25 latach ze stanowiska Dyrektor Generalnej ustąpiła Susan Wojcicki – zastąpi ją Neal Mohan, który wcześniej był związany m.in. za platformą DoubleClick, a do YouTube’a dołączył w 2015,
💡 YouTube najskuteczniej blokuje reklamy polityczne zawierające dezinformację (w USA przeprowadzono test z reklamami w języku angielskim i hiszpańskim – okazało się, że YouTube zablokował wszystkie tego typu reklamy, Facebook – tylko 35%, natomiast TikTok – nie zablokował żadnej reklamy),
💡 YouTube (podobnie jak TikTok, ale w przeciwieństwie do Facebooka i Instagrama) również nie składa broni się w kwestii zakupów podczas transmisji na żywo – cały czas pracuje nad rozwiązaniami, które mają je ułatwić i upowszechnić,
💡 pod koniec listopada YouTube zorganizował Holiday Shopping Showcase w celu popularyzacji zakupów podczas transmisji na żywo (zaproszone gwiazdy YouTube’a przez 10 dni prowadziły sprzedaż poprzez tego typu transmisje),
💡 każdego miesiąca YouTube usuwa kilka tysięcy kanałów powiązanych z chińską propagandą (znacznie więcej niż rosyjskich).
Mój wpis okazał się dla Ciebie przydatny? Zainspirował Cię? A może po prostu chcesz mi podziękować za to, że od 9 lat tworzę dla Ciebie treści, do których masz dostęp za darmo? Jeśli uważasz, że ten wpis na to zasługuje, postaw mi za niego kawę 🙂 PS nie jest to dla mnie jakieś istotne źródło przychodu, bo średnio otrzymuję 1 kawę miesięcznie, ale zawsze pokrywa to jakiś niewielki procent kosztów utrzymania bloga (domena, hosting, certyfikat SSL)