Przegląd kanałów social 2023-03

Od 2020 co pół roku aktualizuję dla Was zestawienie nowości z ostatnich 6 miesięcy, które dotyczą 8 kanałów social media:
1⃣ Facebooka,
2⃣ Instagrama,
3⃣ Messengera,
4⃣ Twittera,
5⃣ LinkedIna,
6⃣ Snapchata,
7⃣ TikToka,
8⃣ YouTube’a.
W takiej kolejności znajdziesz je też poniżej.

Cel przeglądu: szybki update sytuacji 8 kanałów społecznościowych o największym znaczeniu w Polsce. Minimum słów, maksimum treści! Uwzględnia najważniejsze/najciekawsze zmiany w poszczególnych platformach z punktu widzenia marketera, użytkownika, inwestora. Możesz go przeglądać w całości albo śledzić zmiany tylko w interesujących Cię kanałach.

Zwróć uwagę, że sporo rzeczy, o których piszę, to jedynie TESTY i to nawet nie globalne, ale na wybranych, często pojedynczych rynkach. To, co testują twórcy najważniejszych kanałów doskonale pokazuje jednak, jaki jest ich kierunek myślenia. Oczywiście nie wszystkie z testowanych opcji wejdą w życie, ale ostatnie lata pokazują, że większość z nich jest wprowadzana. Często przed wdrożeniem są one jednak modyfikowane i nieco różnią się od testowanej wersji.

ℹ Nowości uwzględnione w tym zestawieniu zostały wprowadzone od ostatniego przeglądu, czyli od 1 września 2022 roku do 28 lutego 2023. Wszystkie porównania (wzrosty/spadki) odnoszą się do stanu sprzed 6 miesięcy. Wyjątkiem jest liczba użytkowników poszczególnych kanałów na świecie, ponieważ pół roku temu serwis Statista zrobił sobie przerwę w aktualizowaniu danych. Dlatego wzrosty/spadki w przypadku liczby użytkowników odnoszą się do stanu sprzed 12 miesięcy.

⚠ W tej edycji przeglądu po raz pierwszy kluczowe nowości zaznaczam kolorem żółtym, aby były one lepiej widoczne. Wcześniej umieszczałem je po prostu u góry, starając się poukładać nowości mniej więcej od najbardziej do najmniej istotnych. Jeśli nie masz czasu, spokojnie wystarczy, że zapoznasz się tylko z nimi. To po prostu rzeczy, które wypada wiedzieć 😉

Facebook

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
2 958 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 48 mln, czyli 1,6%

📈 Cena akcji Meta Platforms, Inc.: ok. 181,5 USD za akcję = wzrost o 24,5 USD, czyli 15,6%

*Do Meta Platforms, Inc. należy nie tylko Facebook, ale też m.in. Instagram, Messenger i WhatsApp.
**9 czerwca 2022 na giełdzie NASDAQ Facebook przestał być notowany pod nazwą „FB”, a zaczął jako „META”

🌍 Zainteresowanie Facebookiem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

🇵🇱 Zainteresowanie Facebookiem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

Najważniejsze nowości:
🔥 Zuckerberg zapowiedział wprowadzenie Meta Verified, czyli płatnych profili na Facebooku z niebieskim ptaszkiem i szeregiem innych opcji premium,
🔥 od teraz kierując reklamę do użytkowników poniżej 18. roku życia można skorzystać wyłącznie z 2 kryteriów – wieku i lokalizacji,
🔥 tryb profesjonalny od teraz dostępny dla wszystkich, nie tylko dla wybranych profili użytkowników (zapewnia dostęp do monetyzacji oraz statystyk profilu),
🔥 nowy typ kampanii zakupowych Advantage+, w których prawie wszystko jest zautomatyzowane (wykorzystuje wszystkie mechanizmy Advantage+ wprowadzone przez Metę w ostatnich latach),
🔥 w Menedżerze reklam w kolumnie o nazwie „Zasięg” nie będzie już raportowana estymowana liczba osób, które zobaczyły reklamę, ale liczba „Kont w Centrum kont”, które zobaczyły reklamę (tylko zmiana terminologii, ale podkreśla, co dokładnie kryje się za tym wskaźnikiem),
🔥 prace nad narzędziem do automatycznego tłumaczenia audio (nie chodzi o napisy z tłumaczeniem, ale o przetłumaczenie dźwięku na dźwięk),
🔥 prace nad narzędziem AI, które umożliwi przekształcanie komunikatów tekstowych w krótkie, wysokiej jakości klipy wideo (trochę takie Midjourney, ale do generowania GIF-ów zamiast obrazów),
🔥 rolki będzie można publikować również w grupach,
🔥 testy oznaczania współtwórców rolek (1 rolka = kilku autorów),
🔥 uruchomienie interfejsu API Facebook Reels, co umożliwi platformom innych firm tworzenie funkcji typu „udostępnij w rolce na FB/IG”,
🔥 testy jednokierunkowych czatów grupowych – za ich pomocą admin grupy będzie mógł wysłać dowolną wiadomość do wszystkich uczestników czatu, ale nie będą oni mogli na nią publicznie odpowiedzieć (trochę taki newsletter przez Messengera),
🔥 użytkownik będzie miał możliwość stworzenia oddzielnego bio tylko dla członków danej grupy,
🔥 testy nowego rozwiązania, po włączeniu którego każdy użytkownik będzie mógł sam uczynić siebie moderatorem grupy (najpierw opcję tę musi jednak włączyć administrator danej grupy),
🔥 rozbudowanie opcji „Dlaczego widzę tę reklamę?”, dzięki której użytkownicy mogą jeszcze lepiej kontrolować, jakie reklamy i dlaczego są im wyświetlane,
🔥 z profili wszystkich użytkowników znikną pola preferencji religijnych, politycznych i seksualnych,
🔥 prywatność użytkowników poniżej 16. roku życia będzie teraz domyślnie lepiej chroniona – większość rzeczy na ich profilu nie będzie widoczna publicznie, a jedynie dla znajomych,
🔥 testy nowej funkcjonalności, która pozwoli użytkownikom na łatwiejsze przełączanie się między swoimi kontami na Facebooku i Instagramie,
🔥 w jednym miejscu (Centrum kont) użytkownik będzie mógł zarządzać swoimi ustawieniami prywatności na Facebooku, Instagramie i Messengerze,
🔥 dalszy rozwój programu Meta for Creators, który pozwala zarabiać najpopularniejszym twórcom,

To jeszcze warto wiedzieć:
💡 coraz więcej treści w głównym kanale aktualności ma być rekomendowanych użytkownikom przez AI,
💡 w coraz większej liczbie miejsc na Facebooku, Instagramie i Messengerze można używać awatarów – Mark wierzy, że awatary zepną kiedyś wszystkie jego aplikacje, a dodatkowo staną się łącznikiem między obecnymi socialami a przyszłością w Metaverse,
💡 awatary w wirtualnym świecie wreszcie po wielu latach zyskały nogi (wcześniej śmiano się, że Mark wydaje miliardy na Metaverse, a awatary nie mają w nich nawet nóg),
💡 w czwartym kwartale rok do roku wydłużył się średni czas korzystania z Facebooka zarówno w skali całego świata, jak i wśród użytkowników z rynków rozwiniętych (ponoć wpływają na to przede wszystkim rolki),
💡 według najnowszych badań Facebook nadal pozostaje źródłem informacji nr 1 wśród dorosłych Amerykanów (wskazuje go 31% ankietowanych, z roku na rok jednak coraz mniej), na drugim miejscu jest YouTube (25%), dalej: Twitter (14%), Instagram (13%), TikTok (10% – największa dynamika wzrostu), Reddit (8%),
💡 firma Lookout opublikowała raport, z którego wynika, że aż 62% użytkowników Facebooka w każdym tygodniu spotyka się z oszustwami w aplikacji, a ich natężenie wzrasta szczególnie w okolicach świąt,
💡 koniec prac nad funkcjonalnością Neighborhoods, która miała pomóc nawiązać kontakt z użytkownikami mieszkającymi obok nas,
💡 Facebook wycofuje się również z artykułów błyskawicznych – odchodzi od treści informacyjnych i chce iść w stronę rozrywki jak TikTok,
💡 wykrycie nowych tajnych kampanii wywierania wpływu prowadzonych przez Rosję i Chiny (główna grupa składała się z ponad 1600 kont użytkowników i 700 stron, które starały się wpłynąć na światową opinię na temat konfliktu na Ukrainie),
💡 wykrycie ok. 400 aplikacji, które wykradały dane logowania użytkowników na Facebooku i Instagramie (aż 43% spośród nich to różnego rodzaju edytory zdjęć),
💡 kolejne pozwy sądowe dla firm, które zajmują się sprzedażą fałszywych opinii i aktywności czy tworzeniem aplikacji zbierających dane użytkowników w nielegalny sposób,
💡 umowa partnerska z Shutterstockiem – Meta będzie mogła w pełni legalnie wykorzystywać materiały z Shutterstocka do generowania na ich bazie treści wizualnych i dźwiękowych za pomocą narzędzi AI,
💡 Galactica – system sztucznej inteligencji, który generuje artykuły akademickie,
💡 Zuckerberg we współpracy z angielskim klubem Liverpool FC wprowadził do swojego sklepu z ubraniami dla awatarów oficjale stroje piłkarskie,
💡 nieudana próba przejęcia GIPHY – Meta ostatecznie przegrała wieloletnią batalię sądową w Wielkiej Brytanii, więc musi wycofać się z umowy o przejęciu aplikacji za 400 mln USD,
💡 kara od UE w wysokości 414 mln USD za nielegalne zmuszanie użytkowników do akceptowania spersonalizowanych reklam w swoich aplikacjach,
💡 Meta przeniesie użytkowników z Wielkiej Brytanii na umowy z użytkownikami w USA,|
💡 Meta zaprasza artystów do promowania kreatywnych możliwości Metaverse,
💡 Meta zwolniła ok. 11 000 pracowników (13%),
💡 po 2 latach konto Donalda Trumpa na Facebooku zostało odblokowane.

Instagram

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
2 000 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 522 mln, czyli 35,3%

🌍 Zainteresowanie Instagramem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

🇵🇱 Zainteresowanie Instagramem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

Najważniejsze nowości:
🔥 możliwość dodania muzyki do postów ze zdjęciami,
🔥 testy przycisku „Repost” – każdy użytkownik mógłby udostępnić dowolną treść swoim obserwującym, a wszystkie udostępnione przez niego treści zostaną umieszczone w nowej zakładce na koncie,
🔥 z ekranu głównego znika zakładka „Sklep”, ale sklepy jako takie pozostają (będą one teraz po prostu mniej wyeksponowane),
🔥 posiadacze konta biznesowego mogą jako główny przycisk konta ustawić przycisk kierujący do formularza kontaktowego osadzonego bezpośrednio na Instagramie,
🔥 filmy opublikowane w relacjach, które trwają powyżej 15 sekund, nie będą już dzielone na 15-sekundowe segmenty – w stories będzie można teraz publikować w jednym kawałku filmy trwające aż do 60 sekund,
🔥 testy nowej funkcjonalności, która pozwoli użytkownikom na dodanie dowolnej piosenki do ich profilu – piosenka będzie odtwarzana automatycznie, gdy ktoś odwiedzi konto użytkownika (łał, według mnie super opcja!),
🔥 testy postów, które przez pierwsze 24 godziny, 48 godzin albo 7 dni będą widoczne wyłącznie dla subskrybentów, a następnie – dla wszystkich obserwujących,
🔥 planowanie postów do 75 dni bezpośrednio w aplikacji na telefonie (obecnie posty na IG można planować poprzez narzędzia typu Creator Studio albo Business Suite),
🔥 możliwość ustawienia notatki w skrzynce odbiorczej (coś w rodzaju statusu na Gadu-Gadu 😏),
🔥 możliwość ustawienia animacji z awatarem zamiast zdjęcia profilowego,
🔥 każdy będzie mógł sprawdzić, czy jego post kwalifikuje się do bycia rekomendowanym innym użytkownikom aplikacji czy może jest z nim jakiś problem, który ograniczy jego zasięg,
🔥 testy etykiet w skrzynce odbiorczej, które pomogłoby uporządkować konwersacje (podobne rozwiązanie od dawna funkcjonuje w skrzynce odbiorczej na Facebooku),
🔥 czaty grupowe, które Instagram nazwał „kanałami” i które obsługują tekst, obrazy oraz ankiety – publiczna komunikacja jest jednostronna (od twórcy kanału do członków), ale każdy może odpowiedzieć twórcy na priv,
🔥 testy powiadomień o nowych postach, które byłyby umieszczane w skrzynkach odbiorczych obserwujących dane konto (na szczęście w oddzielnej, dedykowanej do tego zakładce),
🔥 Instagram testuje coraz więcej elementów podobnych do BeReal – m.in. „Roll Cal”, w trakcie którego wszyscy uczestnicy czatu grupowego mają 5 minut na opublikowanie zdjęcie lub wideo,
🔥 wybrani twórcy z USA mogą już zarabiać na płatnych subskrypcjach,
🔥 nowe centrum odzyskiwania utraconych kont (np. na wskutek kradzieży),
🔥 dalsze testy kilku linków w bio użytkownika (obecnie na koncie możemy ustawić tylko 1 link),
🔥 twórcy rolek będą mogli otrzymywać prezenty od swoich obserwujących w formie wirtualnych gwiazdek wymienialnych na realne pieniądze (1 gwiazdka = 0,01 USD),
🔥 testy tematów rolek – do każdej rolki można dodać tematy, dzięki którym system będzie mógł ją zarekomendować użytkownikom zainteresowanym danym tematem,
🔥 testy lokalizacji w rolkach – lokalizacje są dodawane automatycznie i nie można ich zmienić, ponieważ jak twierdzi Instagram, właściciele kont często wprowadzają ludzi w błąd co do tego, gdzie się znajdują,
🔥 możliwość lepszej kontroli tego, jakie treści algorytm rekomenduje użytkownikowi – może on teraz np. poprosić o niewyświetlanie postów zawierających konkretne słowa, hashtagi albo nawet emoji,
🔥 tryb cichy dla tych, którzy chcą pobyć chwilę offline (wyłącza wszystkie powiadomienia, dodaje powiadomienie „Tryb cichy” do statusu konta i uruchamia automatyczną odpowiedź na DM-y),
🔥 ułatwione blokowanie innych użytkowników oraz treści potencjalnie nękających,
🔥 lepsza ochrona przed nagością w wiadomościach prywatnych,
🔥 specjalne odznaki dla twórców rolek, aby zachęcić do ich tworzenia,
🔥 Instagram, podobnie jak dotychczas robił to Facebook, będzie teraz podpowiadał użytkownikom wspomnienia, do których warto wrócić,
🔥 Creator Portfolio – nowa platforma dla instagramowych twórców, na której mogą zaprezentować swoje wyniki oraz przykłady poprzednich współprac.

To jeszcze warto wiedzieć:
💡 coraz więcej treści w głównym kanale aktualności ma być rekomendowanych użytkownikom przez AI (dotychczas ok. 15%, ale Zuckerberg chce, aby było to ponad 30%),
💡 szef Instagrama zapowiada, że w 2023 do łask wrócą zdjęcia, które będą traktowane przez algorytm równorzędnie z wideo,
💡 w jednym z oficjalnych oświadczeń Instagrama znalazłem fragment: Instagram planuje drastycznie ograniczyć swoje funkcje zakupowe – twórcy aplikacji chcą teraz bardziej skupić się na rozwijaniu funkcji reklamowych zamiast koncentrować się na sprzedaży bezpośrednio w aplikacji,
💡 Instagram (wzorem Facebooka) wycofuje się z pomysłu wprowadzenia zakupów podczas transmisji na żywo – nadal są one bardzo popularne w Chinach, ale zachodni użytkownicy nie są nimi zainteresowani,
💡 Instagram ma spory problem z rolkami, ponieważ po pierwszym, nawet niezłym przyjęciu przez użytkowników, zaangażowanie w nich systematycznie spada, a czas poświęcony na oglądanie IG Reels nadal jest 10-krotnie niższy konsumpcji tiktoków,
💡 pierwsi twórcy Instagrama odpalili nową aplikację społecznościową o nazwie Artifact, która bazuje na treściach informacyjnych w połączeniu ze sztuczną inteligencją – reklamują go słowami: Stuknij w artykuły, które Cię interesują, a Artifact będzie wyświetlał Ci podobne posty i historie w przyszłości, podobnie jak oglądanie filmów na stronie TikTok For You z czasem dostraja algorytm,
💡 po 2 latach konto Donalda Trumpa na Instagramie zostało odblokowane.

Messenger

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
931 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= spadek o 57 mln, czyli 5,8%

🌍 Zainteresowanie Messengerem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

🇵🇱 Zainteresowanie Messengerem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

Najważniejsze nowości:
🔥 czaty społecznościowe, które mogą tworzyć admini grup dla swoich społeczności (spotkałem się z wieloma opiniami, że jest to bardzo wkurzająca opcja i niestety też ją podzielam),
🔥 użytkownicy Messengera wkrótce otrzymają komunikaty, że wszystkie ich wiadomości zostały przeniesione do pełnego szyfrowania end-to-end.

To jeszcze warto wiedzieć:
💡 ptaszki ćwierkają, że Messenger po 9 latach funkcjonowania jako odrębna aplikacja, może zostać ponownie w pełni zintegrowany z Facebookiem,
💡 Mark rozważa ponoć połączenie w przyszłości Messengera, Instagram Direct i WhatsAppa w jeden superkomunikator (już 2-3 lat tamu była o tym mowa, potem temat upadł, a teraz powraca).

Twitter

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
556 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 118 mln, czyli 26,9%

📈 Cena akcji Twitter, Inc.: po przejęciu 100% akcji spółki przez Elona Muska została ona wycofana z obrotu giełdowego 8 listopada 2022

🌍 Zainteresowanie Twitterem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

🇵🇱 Zainteresowanie Twitterem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

Najważniejsze nowości:
🔥 Elon Musk przejął 100% akcji Twittera i dosłownie od pierwszego dnia zaczął twardą ręką wprowadzać własną wizję serwisu, określaną jako Twitter 2.0,
🔥 kanał aktualności podzielony na 2 części, które można przełączać, poprzez przewinięcie ekranu głównego w prawo/lewo:
– „Dla Ciebie” (zawiera treści rekomendowane przez algorytm opublikowane na obserwowanych i nieobserwowanych kontach)
– „Obserwujesz” (zawiera wyłącznie treści opublikowane przez obserwowane konta),
🔥 domyślnym kanałem aktualności będzie ten kanał, na którym ostatnio użytkownik opuścił aplikację (początkowo domyślnym kanałem był „Dla Ciebie”, ale Twitter odnotował wówczas spory spadek zaangażowania),
🔥 Twitter Blue, czyli płatne konta na Twitterze, od marca 2023 dostępne w Polsce w cenie 49 zł miesięcznie,
🔥 popularne „ptaszki” potwierdzające weryfikację konta mają teraz 3 kolory: złoty – dla firm, szary – dla kont rządowych i niebieski – dla osób,
🔥 reklamodawcy otrzymują nowe narzędzia do kontroli tego, w otoczeniu jakich tweetów mogą wyświetlać się ich reklamy (to odpowiedź na obawy reklamodawców wynikające z przywrócenia przez Elona wielu zablokowanych w ostatnich latach kont, m.in. Donalda Trumpa),
🔥 wkrótce zostanie również odpalona wersja abonamentu dla firm o nazwie Twitter Blue for Business – ponoć może kosztować nawet 1 000 USD miesięcznie, czyli byłaby to opcja praktycznie tylko dla największych marek,
🔥 abonenci Twitter Blue otrzymają w przyszłości udział w przychodach z reklam wyświetlanych w wątkach odpowiedzi (w ramach programu, do którego trzeba się zakwalifikować),
🔥 Twitter zmusza zwykłych użytkowników do wyłączenia uwierzytelniania 2-składnikowego – opcja ta będzie od teraz zarezerwowana wyłącznie dla abonentów Twittera Blue,
🔥 możliwość formatowania tekstu w tweetach (pogrubienie, podkreślenie, kursywa, zmiana rozmiaru czcionki) – prawdopodobnie tylko w dłuższych tweetach do 4 000 znaków, które mogą publikować abonenci Twitter Blue,
🔥 możliwość sprawdzenia liczby wyświetleń dowolnego tweeta (najpierw wyświetlane po prostu jako „Wyświetlenia”, potem jako „Zweryfikowane wyświetlenia”),
🔥 zmiana w regulaminie Twittera – od teraz wszystkie współprace twórców z markami muszą być oznaczane hashtagiem #ad,
🔥 prace na zaawansowanymi filtrami wyszukiwania w wyszukiwarce Twittera,
🔥 nowa wyszukiwarka ma również uwzględnić w wynikach błędy ortograficzne i pomyłki,
🔥 rozszerzenie testu statusów, które będzie można ustawić podczas publikacji tweeta (coś w rodzaju nastroju/aktywności na Facebooku),
🔥 testy wyszukiwarki wśród użytkowników, którzy polubili tweeta – będzie można szybko i łatwo sprawdzić, czy dany użytkownik go polubił,
🔥 testy sortowania odpowiedzi na tweety według 3 kryteriów: daty (od najnowszych), liczby polubień oraz rekomendowanych (najbardziej istotnych wg. algorytmu),
🔥 testy nowych zakładek – Musk chce, aby więcej osób dodawało do nich tweety do przeczytania „na później”,
🔥 gdy Twitter wykryje, że użytkownik robi screena posta, wyświetli mu powiadomienie z pytaniem, czy zamiast tego nie woli skopiować linku do tweeta lub po prostu go udostępnić,
🔥 testy przycisku umożliwiającego szybkie udostępnienie tweeta poprzez WhatsAppa lub LinkedIna,
🔥 testy reakcji na wiadomości prywatne,
🔥 profile profesjonalne będą mogły wyeksponować swoją społeczność w górnej części konta (pod bio),
🔥 zdjęcia profilowe zweryfikowanych kont firmowych są teraz kadrowane do kształtu kwadratu z zaokrąglonymi rogami, aby odróżnić je od kont zwykłych użytkowników, których zdjęcia profilowe nadal są kadrowane do kształtu koła,
🔥 emoji w stylu 3D, które można nanieść na zdjęcia przed publikacją,
🔥 nowy panel analityczny dla kont profesjonalnych,
🔥 konta profesjonalne będą mogły ustawić Link Spotlight z dowolnym CTA (przycisk podobny do tego, jaki jest na instagramowych kontach),
🔥 w ramach społeczności będzie można tworzyć czaty audio (choć forma zupełnie inna, to ideą przypomina to czaty społecznościowe w Messengerze),
🔥 rekomendowanie użytkownikom filmów, które mogą ich zainteresować w formie karuzeli wideo.

To jeszcze warto wiedzieć:
💡 po wszystkich zmianach wprowadzonych przez Muska twórcy skarżą się na spore spadki zasięgu i zaangażowania,
💡 podział kanału aktualności na „Dla Ciebie” i „Obserwujesz” doprowadził do spadku zaangażowania w aplikacji, więc prawdopodobnie w przyszłości w zakładce „Dla Ciebie” zostanie zmniejszony procent treści rekomendowanych przez algorytm (to kierunek odwrotny np. do Facebooka i Instagrama),
💡 Musk w 100% popiera pomysł wprowadzenia reakcji na tweety, ale póki co nie wiadomo, kiedy rozwiązanie to miałoby wejść w życie,
💡 Elon rozważa reaktywację aplikacji Vine, która została kupiona przez Twittera w 2013 i wygaszona w 2016 roku – Vine miałby być amerykańską alternatywą dla TikToka (w ostatnich miesiącach ponownie wzrosło ryzyko całkowitego zablokowania TikToka w USA),
💡 nowy szef Twittera chciał wprowadzić opłaty za dostęp do API Twittera, co wpłynęłoby na działanie wielu aplikacji/narzędzi, które z niego korzystały, ale prawdopodobnie wycofa się ze tego pomysłu,
💡 w styczniu 2023 z Twittera Blue korzystało niecałe 300 tys. użytkowników (ponad 60% z USA),
💡 rabat 12% za opłacenie Twittera Blue z góry za okres 12 miesięcy,
💡 Musk zapowiedział, że w 2023 będzie chciał wprowadzić wersję Twittera Blue całkowicie bez reklam (obecnie użytkownicy Twittera Blue otrzymują o 50% mniej reklam niż standardowi),
💡 przychody Twittera w czwartym kwartale 2022 spadły aż o 40% rok do roku, ale Elon przekonuje, że dzięki mocnej redukcji kosztów, w 2023 Twitter zacznie w końcu wychodzić na zero,
💡 plan naprawczy Muska zakłada redukcję zatrudnienia docelowo aż o 65%,
💡 Elon chce zakazać użytkownikom publikowania linków prowadzących do innych platform społecznościowych, w szczególności w ich bio,
💡 do tej pory nie wyjaśniło się, jaki procent kont na Twitterze to fejki – poprzedni szefowie aplikacji twierdzili, że ok. 5%, Musk przed przejęciem Twittera – że nawet 27%,
💡 nowy szef Twittera twierdzi, że za jego rządów Twitter jest znacznie skuteczniej czyszczony z botów i fejkowych kont,
💡 Musk chce usunąć ok. 1,5 mld kont, które od lat nie były aktywne, co uwolni wiele unikatowych nazw użytkowników – powstała już nawet aplikacja handle.horse, która ma wysłać powiadomienie, jeśli zwolni się dana nazwa, ale Elon zastanawia się, czy najlepszych nazw nie wystawić na aukcji,
💡 z drugiej strony Musk przywraca konta, które zostały zablokowane ze względu na poglądy polityczne (pod warunkiem, że nie były zaangażowane w nielegalną działalność, groźby wyrządzenia krzywdy lub przemocy, spam na dużą skalę i manipulację platformą),
💡 Twitter rezygnuje z pomysłu wprowadzenia współtwórców tweeta (1 tweet = kilku autorów),
💡 Twitter wycofuje się z momentów oraz własnej platformy do tworzenia biuletynów,
💡 w 2022 Twitter nadal był kluczowym źródłem trendów internetowych, ale wszystko wskazuje na to, że w 2023 wyprzedzi go pod tym względem TikTok,
💡 według danych wewnętrznych Twittera w USA ok. 25% użytkowników tworzy aż 97% wszystkich tweetów,
💡 testy wykazały, że Twitter przyznaje niebieskiego ptaszka w ramach Twitter Blue nawet tym kontom, które są prowadzone przez boty i mogą potencjalnie służyć do rozsiewania dezinformacji,
💡 Twitter złagodzi swoje restrykcje dot. reklam politycznych,
💡 rozszerzenie programu Community Notes (wcześniej funkcjonującego jako Birdwatch), w ramach którego każdy może pomagać oznaczać treści potencjalnie szerzące dezinformację,
💡 Twitte tworzy konsorcjum ds. dezinformacji, w skład którego wejdą amerykańscy naukowcy,
💡 były szef Twittera Jack Dorsey założył zdecentralizowaną alternatywę dla Twittera, czyli platformę o nazwie Bluesky,
💡 po 2 latach konto Donalda Trumpa na Twitterze zostało odblokowane.

LinkedIn

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
300-500 mln aktywnych użytkowników (brak wiarygodnych danych)

🌍 Zainteresowanie LinkedInem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

🇵🇱 Zainteresowanie LinkedInem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

Najważniejsze nowości:
🔥 planowanie postów do 90 dni dostępne zarówno dla użytkowników, jak i stron,
🔥 zastąpienie reakcji „Interesujące” (ang. Curious) reakcją o nazwie „Śmieszne” (ang. Funny) – doskonale pokazuje, w jakim kierunku zmierzą treści publikowane na LinkedInie,
🔥 testy skrzynki odbiorczej podzielonej na 2 zakładki: „Focused” i „Other”, do której będą trafiać wiadomości zidentyfikowane jako mniej wartościowe, czyli potencjalny SPAM (chciałoby się powiedzieć: w końcu!),
🔥 ulepszone narzędzia do połączeń wideo – twórcy LinkedIna chcieliby, aby za ich pomocą odbywało się jak najwięcej rozmów biznesowych,
🔥 nowe opcje w wyszukiwarce LinkedIna – m.in. ma być łatwiej znaleźć firmy, które świadczą konkretne usługi B2B,
🔥 nowe „Centrum bezpieczeństwa marki” do zarządzania miejscami docelowymi w sieci odbiorców,
🔥 po wprowadzeniu naklejek z linkami, które można umieszczać na grafikach w postach, LinkedIn wprowadza podobne naklejki pozwalające oznaczyć użytkowników i strony,
🔥 możliwość ustawienia tytułu SEO dla artykułów i biuletynów ,
🔥 każdy będzie mógł podejrzeć, jakie biuletyny subskrybują inni użytkownicy,
🔥 twórcy biuletynów będą mogli wygenerować adresy URL i przyciski do osadzenia w witrynie, które będą kierowały do subskrypcji,
🔥 nowe szablony postów dla stron firmowych,
🔥 nowy, wizualnie bardziej atrakcyjny wizualnie sposób wyświetlania ostatnich aktywności na profilach użytkowników,
🔥 możliwość sprawdzenia daty założenia profilu użytkownika,
🔥 rozwiązania mające ułatwić mobilność wewnętrzną, czyli zmianę stanowiska pracy przy jednoczesnym pozostaniu u obecnego pracodawcy.

To jeszcze warto wiedzieć:
💡 zainteresowanie LinkedInem w Polsce jest obecnie najwyższe w historii,
💡 w styczniu 2023 LinkedIn pochwalił się, że posiada 900 mln użytkowników (nie są to użytkownicy aktywni w ciągu ostatnich 30 dni, których raportuje Statista), ale jednocześnie na infografice zaprezentował, że 59 mln z nich pochodzi z Chin kontynentalnych, podczas gdy serwis ten został zablokowany w Państwie Środka w październiku 2021,
💡 LinkedIn na podstawie własnych danych zaktualizował listę 20 najbardziej pożądanych obecnie umiejętności na rynku pracy – wśród nich znalazły się m.in. marketing, marketing cyfrowy, media społecznościowe i marketing w mediach społecznościowych.

Snapchat

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
635 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 78 mln, czyli 14%

📈 Cena akcji Snap Inc.: ok. 10,5 USD za akcję = wzrost o 0,5 USD, czyli 5%

🌍 Zainteresowanie Snapchatem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

🇵🇱 Zainteresowanie Snapchatem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

Najważniejsze nowości:
🔥 Snapchat dostępny dla wszystkich w wersji na komputer (dotychczas tylko w płatnym abonamencie Snapchat+),
🔥 prostsze dodawanie efektów dźwiękowych i łatwiejsza synchronizacja dźwięku z obrazem,
🔥 tryb reżyserski dostępny dla wszystkich – obejmuje szereg zaawansowanych narzędzi do edycji wideo w aplikacji (m.in. green sceen i opcje zmiennej prędkości odtwarzania),
🔥 Question Stickers – naklejki umożliwiające zadanie przez twórcę dowolnego pytania w stories, na które użytkownicy będą mogli łatwo odpowiedzieć (identyczna naklejka od dawna funkcjonuje w relacjach na Instagramie),
🔥 nowe skróty czatu, które mają ułatwić zarządzanie nieprzeczytanymi wiadomościami i odpowiadanie na stories,
🔥 wirtualne obiekty AR będą teraz bardziej realistyczne dzięki efektowi odbitego w nich światła otoczenia,
🔥 w ramach Snapchata+ użytkownicy będą mogli zdecydować, po jakim czasie wygaśnie ich stories – do wyboru będą: 1 godzina, 6 godzin, 12 godzin, 24 godziny, 2 dni, 3 dni lub 1 tydzień,
🔥 w ramach Snapchata+ testowana jest nowa opcja „Story Boost”, która pozwoliłaby zdobyć dodatkowy zasięg wybranym stories, opublikowanym i wskazanym przez użytkownika (znajomi nie widzieliby, że stories są dodatkowo podbijane),
🔥 użytkownicy Snapchata+ otrzymają też nowe sposoby na wizualne spersonalizowanie aplikacji, ale też lepsze dostosowanie jej do własnych potrzeb.

To jeszcze warto wiedzieć:
💡 podczas gdy Facebook i Twitter wprowadzają płatne abonamenty i przenoszą do nich wybrane funkcjonalności, Snapchat coraz więcej funkcjonalności ze Snapchata+ przenosi do bezpłatnej wersji aplikacji – jednocześnie oferując kolejne nowości w ramach płatnego dostępu,
💡 na początku 2023 Snapchat ogłosił, że co miesiąc korzysta z niego 750 mln użytkowników, z czego połowa (ok. 375 mln) robi to każdego dnia,
💡 aż 72% użytkowników codziennie korzysta z elementów AR w aplikacji,
💡 od stycznia 2021 już ćwierć miliarda użytkowników skorzystało z soczewek zakupowych,
💡 integracja z aplikacją Strava, która umożliwi zaprezentowanie swojej aktywności fizycznej,
💡 integracja z platformą BigCommerce, która umożliwi sprzedawcom BigCommerce wyświetlanie ich produktów w Snapach,
💡 partnerstwo z Amazonem w zakresie wirtualnej przymiarki AR,
💡 testy nakładek AR w trakcie Halloween, które nie tylko umożliwiały przymierzenie kostiumu, ale od razu jego zamówienie,
💡 Zuckerberg ma swój sklep z ubraniami dla awatarów, a Snapchat we współpracy z adidasem wypuścił nową linię ekskluzywnej odzieży Bitmoji.

TikTok

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
1 051 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 51 mln, czyli 5,1%

🌍 Zainteresowanie TikTokiem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

🇵🇱 Zainteresowanie TikTokiem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

Najważniejsze nowości:
🔥 TikTok Ads Manager, czyli panel reklamowy TikToka nareszcie dostępny w języku polskim (wymaga ręcznego przełączenia),
🔥 rozszerzone pole do opisu filmów z 300 do aż 2 200 znaków,
🔥 możliwość ocenienia komentarzy za pomocą łapki w dół – duża liczba łapek w dół ma ułatwić twórcom aplikacji identyfikację negatywnych zachowań,
🔥 posty karuzelowe z kilkoma zdjęciami (przypominają posty karuzelowe na Instagramie),
🔥 dodatkowe opcje promowania filmów już opublikowanych na koncie (m.in. możliwość zwiększenia wizyt na swoim koncie czy uzyskania większej liczby wiadomości od potencjalnych klientów, a także możliwość promowania tiktoków w wybranych lokalizacjach),
🔥 nowe, szczegółowe dane analityczne w Video Insights (m.in. podział odbiorców, analizę komentarzy według nastrojów/tematów i poziom zaangażowania klatka po klatce),
🔥 testy nowego sposobu wyświetlania poziomych filmów – po obróceniu smartfona zostaną one wyświetlone w trybie pełnoekranowym,
🔥 twórcy prowadzący transmisję na żywo będą teraz mogli zaprosić aż do 5 gości (transmisje na żywo mogą prowadzić tylko konta posiadające co najmniej 1 000 obserwujących, zapraszanie gości jest możliwe od 5 000 obserwujących),
🔥 TikTok Now – nowa funkcjonalność, która jest kopią aplikacji BeReal, będzie dostępna w formie oddzielnej aplikacji,
🔥 TikTok Top Products – dodatkowe narzędzie analityczne, w którym można monitorować najlepiej sprzedające się kategorie produktów w danym momencie oraz wyniki ich reklam (m.in. CTR, CVR, CPA),
🔥 StreamDrop – nowa funkcja, która pozwala zremiksować piosenkę i stworzyć jej własną wersję,
🔥 BookTok – nowy popularny trend, pod wpływem którego TikTok umożliwił użytkownikom oznaczanie książek w swoich filmach,
🔥 nowy system kar za naruszenie zasad TikToka – ostrzej będą karani recydywiści,
🔥 każdy użytkownik będzie mógł teraz sprawdzić, dlaczego dany film został mu wyświetlony w zakładce „Dla Ciebie”,
🔥 transmisje na żywo będą mogli prowadzić wyłącznie użytkownicy od 18. roku życia (obecnie mogą od 16.) + zostanie wprowadzona nowa kategoria live’ów „tylko dla dorosłych”,
🔥 w wielu regionach TikTok został ograniczony dla użytkowników poniżej 18. roku życia, więc twórcy aplikacji postanowili wprowadzić dodatkowe narzędzia ułatwiające kontrolę rodzicielska,
🔥 wzorem Facebooka TikTok wprowadzi konieczność dodatkowej weryfikacji kont reprezentujących rządy, polityków i partie polityczne,
🔥 specjalne etykiety informacyjne dodawane do kont, które są kontrolowane przez rząd w wybranych krajach (m.in. konta rosyjskie, ukraińskie i białoruskie),
🔥 TikTok (w przeciwieństwie do Twittera) zaostrzy swoje restrykcje dot. reklam politycznych,
🔥 nowe elementy w Creator Marketplace, które jeszcze bardziej mają ułatwić nawiązywanie twórcom tiktoków współprac z markami.

To jeszcze warto wiedzieć:
💡 zainteresowanie TikTokiem w Polsce jest obecnie najwyższe w historii,
💡 w USA ponownie coraz silniej podnoszą się głosy, że TikTok powinien zostać zablokowany, ponieważ jest chińską aplikacją, z której korzysta już ponad 100 mln Amerykanów, a dostęp do ich danych osobistych może mieć Komunistyczna Partia Chin (całkowitej blokady w USA domaga się m.in. FBI, a Financial Times donosi o amerykańskich dziennikarzach, którzy mieli być szpiegowani przez chińską aplikację),
💡 23 marca Shou Zi Chew (dyrektor TikToka) będzie przesłuchiwany przez Kongres USA, podobnie jak Zuckerberg w 2018,
💡 UE ostrzega TikToka, że jeśli aplikacja nie dostosuje się w pełni do przepisów unijnych (m.in. RODO), to zostanie zakazana – TikTok wyraża chęć współpracy z UE,
💡 z roku na rok w USA bardzo dynamicznie rośnie rola TikToka jako źródła treści o charakterze informacyjnym, szczególnie wśród najmłodszych użytkowników,
💡 TikTok chce pokazać, że jest aplikacją otwartą, która nie ma nic do ukrycia, dlatego rozszerza dostęp do swojego API dla amerykańskich naukowców powiązanych z instytucjami akademickimi non-profit,
💡 TikTok (podobnie jak YouTube, ale w przeciwieństwie do Facebooka i Instagrama) nie poddaje się i stara przekonać Amerykanów do zakupów w trakcie transmisji na żywo – rozpoczyna przy tym współpracę z popularną siecią zakupów na żywo TalkShopLive,
💡 w 2022 TikToku uruchomił program „Pulse”, dzięki któremu twórcy posiadający >100k obserwujących mieli zacząć zarabiać na reklamach, ale okazało się, że przychody wielu z nich nie przekroczyły nawet 5 USD,
💡 Creativity Program – nowy program zarobkowy dla pełnoletnich twórców, którzy publikują treści oryginale, wysokiej jakości i co ważne – dłuższe niż 1 minuta,
💡 TikTok testuje w Australii, jak na aktywność użytkowników aplikacji wpłynie ograniczenie liczby utworów, jakie mogą dodawać do swoich filmów,
💡 partnerstwo z Mercedes Benz, dzięki któremu treści z TikToka mają być wyświetlane na ekranach samochodowych,
💡 skokowy wzrost fake’owych kont – w drugim kwartale 2022 TikTok usunął 33 mln tego typu kont, co stanowi wzrost kwartał do kwartału aż o 62%.

YouTube

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
2 514 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= spadek o 48 mln, czyli 1,9%

📈 Cena akcji Alphabet Inc.: ok. 92,5 USD za akcję = spadek o 16,5 USD, czyli 15,1%

*Do Alphabet Inc. należy nie tylko YouTube, ale też m.in. Google oraz Android.

🌍 Zainteresowanie YouTubem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

🇵🇱 Zainteresowanie YouTubem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2023)

Najważniejsze nowości:
🔥 YouTube da twórcom możliwość bezpośredniego zarabiania na reklamach wyświetlanych pomiędzy shortami, co zdaniem ekspertów może okazać się zabójczym ciosem dla TikToka,
🔥 każde konto będzie teraz posiadało swój unikatowy znacznik, dzięki któremu będzie je można oznaczyć w komentarzach, postach społeczności i opisach filmów,
🔥 reklamy audio stworzone z myślą o podcastach od teraz dostępne dla wszystkich,
🔥 zmiany w interfejsie użytkownika, które mają sprawić, że będzie on czystszy, bardziej żywy i łatwiejszy w użyciu do różnych celów – jedną z najciekawszych zmian jest możliwość przybliżenia dowolnego fragmentu filmu poprzez uszczypnięcie ekranu dwoma palcami,
🔥 YouTube będzie chciał bardziej dostosować się do preferencji danego użytkownika – przykładowo, jeśli ktoś najchętniej ogląda shorty lub materiały na żywo, to zakładki z nimi będą wyświetlane w pierwszej kolejności,
🔥 testy quizów w zakładce „Społeczność”,
🔥 inteligentne odpowiedzi na komentarze, czyli po prostu sugestie najpopularniejszych odpowiedzi, dzięki którym twórcy mogą odpowiedzieć na czyjś komentarz za pomocą zaledwie 1 kliknięcia,
🔥 Moment Blast – nowy typ reklamy w telewizji internetowej, który pozwoli reklamodawcom na zaprezentowanie swojej oferty w kluczowych momentach, takich jak ważne wydarzenia sportowe, premiery filmów lub premiery produktów,
🔥 sugestie najlepszych hashtagów podczas dodawania shorta,
🔥 możliwość dodania lokalizacji do shorta podczas jego publikacji,
🔥 testy nowych tagów produktów w shortach, które umożliwią robienie zakupów bezpośrednio w aplikacji,
🔥 testy nowego narzędzia, które automatycznie przekonwertuje poziomy film reklamowy na pionowy – nie jest to kadrowanie „na sztywno”, system sam wykrywa najbardziej kluczowe elementy typu twarze, logo, tekst i ruch,
🔥 twórcy mogą teraz odpowiadać na komentarze za pomocą shortów,
🔥 więcej danych analitycznych dot. shortów,
🔥 superpodziękowania dostępne także dla twórców shortów,
🔥 możliwość wysłania powiadomienia push, kiedy twórca otrzyma superpodziękowanie,
🔥 testy przesyłania i zarządzania podcastami za pomocą YouTube Studio,
🔥 możliwość zmiany gości podczas transmisji na żywo – nadal będzie to mógł być tylko 1 gość naraz (TikTok zwiększył ostatnio ten limit do 5 gości jednocześnie, Instagram – do 3),
🔥 możliwość skorzystania z emoji podczas czatu na żywo + testy reakcji na wypowiedzi innych użytkowników, które też bazują na emoji,
🔥 nowe statystyki dla twórców – będą mogli sprawdzić m.in. z jakiego typu treści pozyskują najwięcej obserwujących (3 kategorie: filmy, shorty lub inne),
🔥 statystyki wyszukiwania dostępne w kolejnych językach (do tej pory funkcja Search Insights działała tylko w języku angielskim),
🔥 YouTube stara się coraz lepiej wyjaśniać, dlaczego usunął czyjś komentarz lub materiał wideo,
🔥 automatycznie tłumaczenie komentarzy rozszerzone do ponad 100 języków świata,
🔥 każdy użytkownik będzie mógł zarekomendować poprawki w automatycznych tłumaczeniach, które są nakładane w formie napisów na filmy,
🔥 oprócz tłumaczeń tekstowych, YouTube chce również wprowadzić tłumaczenia audio w formie automatycznie generowanego dubbingu.

To jeszcze warto wiedzieć:
💡 po 25 latach ze stanowiska Dyrektor Generalnej ustąpiła Susan Wojcicki – zastąpi ją Neal Mohan, który wcześniej był związany m.in. za platformą DoubleClick, a do YouTube’a dołączył w 2015,
💡 YouTube najskuteczniej blokuje reklamy polityczne zawierające dezinformację (w USA przeprowadzono test z reklamami w języku angielskim i hiszpańskim – okazało się, że YouTube zablokował wszystkie tego typu reklamy, Facebook – tylko 35%, natomiast TikTok – nie zablokował żadnej reklamy),
💡 YouTube (podobnie jak TikTok, ale w przeciwieństwie do Facebooka i Instagrama) również nie składa broni się w kwestii zakupów podczas transmisji na żywo – cały czas pracuje nad rozwiązaniami, które mają je ułatwić i upowszechnić,
💡 pod koniec listopada YouTube zorganizował Holiday Shopping Showcase w celu popularyzacji zakupów podczas transmisji na żywo (zaproszone gwiazdy YouTube’a przez 10 dni prowadziły sprzedaż poprzez tego typu transmisje),
💡 każdego miesiąca YouTube usuwa kilka tysięcy kanałów powiązanych z chińską propagandą (znacznie więcej niż rosyjskich).

Mój wpis okazał się dla Ciebie przydatny? Zainspirował Cię? A może po prostu chcesz mi podziękować za to, że od 8 lat tworzę dla Ciebie treści, do których masz dostęp za darmo? Jeśli uważasz, że ten wpis na to zasługuje, postaw mi za niego kawę 🙂 PS nie jest to dla mnie jakieś istotne źródło przychodu, bo średnio otrzymuję 1 kawę miesięcznie, ale zawsze pokrywa to jakiś niewielki procent kosztów utrzymania bloga (domena, hosting, certyfikat SSL)

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na X
Rysuję fejsbuki na TikToku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *