Przegląd kanałów social 2022-03

Cel przeglądu: szybki update sytuacji 8 kanałów społecznościowych o największym znaczeniu w Polsce. Minimum słów, maksimum treści!

ℹ Przegląd aktualny na dzień 11 marca 2022 roku i będzie aktualizowany co pół roku, w marcu oraz wrześniu. Nowości uwzględnione w tym przeglądzie zostały wprowadzone od ostatniego przeglądu, czyli od września 2021 roku do marca 2022. Wszystkie porównania (wzrosty/spadki) odnoszą się do stanu sprzed 6 miesięcy.

Facebook

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
2 910 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 57 mln, czyli 2,0%

📈 Cena akcji Meta Platforms, Inc.: ok. 190 USD za akcję = spadek o 185 USD, czyli 49,3% 🤯

*Do Meta Platforms, Inc. należą nie tylko Facebook, ale też Instagram oraz Messenger.

🌍 Zainteresowanie Facebookiem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2022)

🇵🇱 Zainteresowanie Facebookiem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2022)

Najważniejsze nowości:
🔥 rolki (ang. reels), które wcześniej zostały wprowadzone na Instagramie,
🔥 usunięcie wielu opcji kierowania reklam na podstawie zainteresowań użytkowników,
🔥 jeśli użytkownik wykorzystuje swój profil prywatny w celach biznesowych, wkrótce będzie mógł przekształcić go w profil profesjonalny, dzięki czemu zyska dodatkowe możliwości,
🔥 nowy przycisk w reklamach, który zachęca do wysłania wiadomości w Messengerze, Instagram Direct lub WhatsAppie – algorytm sam dobierze komunikator, z którego najczęściej korzysta dany użytkownik,
🔥 Facebook testuje wyświetlanie dodatkowych informacji o reklamodawcy pod emitowanymi przez niego reklamami (zobacz przykład),
🔥 jeśli konta użytkownika na Facebooku i Instagramie nie są ze sobą połączone, to Facebook od teraz będzie je liczył w wynikach reklamowych jako 2 oddzielnych użytkowników m.in. w estymując zasięg reklamy,
🔥 pokoje audio (dotychczas tylko wideo),
🔥 goście w transmisjach na żywo,
🔥 Facebook rezygnuje z możliwości ustawienia zapętlonego wideo jako zdjęcia profilowego użytkownika,
🔥 testowo Facebook ogranicza możliwość podejrzenia, kto wyświetlił opublikowaną przez nas relację,
🔥 testy nowego layoutu na komputerach, w którym cała nawigacja zostaje przeniesiona na lewą stronę (zobacz podgląd),
🔥 coraz więcej opcji w narzędziu do umawiania spotkań z klientami (m.in. synchronizacja z Kalendarzem Google),
🔥 nowe opcje wysyłki w Marketplace,
🔥 prace nad nowym uniwersalnym silnikiem tłumaczeń na 128 języków,
🔥 nowe opcje zakupowe w grupach (m.in. zakładka „Sklep” oraz rekomendacje produktów w grupach),
🔥 możliwość dołączenia do grupy poprzez zeskanowanie kodu QR,
🔥 grupy będą mogły ustawić niestandardowe kolory i fonty oraz domyślne emoji,
🔥 testy rozwiązania, które umożliwi udostępnienie postu w wielu grupach jednocześnie,
🔥 Facebook chce ułatwić twórcom możliwość zarabiania na tworzonych przez nich treściach, ale nie chce się zgodzić na to, aby twórcy oddawali Apple 30% swojego wynagrodzenia – dlatego m.in. planuje wprowadzić możliwość wspierania twórców za pomocą Facebook Pay,
🔥 nowa aplikacja, która animuje rysunki stworzone przez dzieci (podgląd),
🔥 Facebook porzuca automatyczne rozpoznawanie użytkowników na podstawie twarzy i sugerowanie ich oznaczeń,
🔥 Facebook zmienił nazwę „newsfeed” na samo „feed”,
🔥 pierwsze inteligentne okulary, które Facebook stworzył we współpracy z kultową marką Ray Ban,
🔥 w ramach projektu „2Africa Subsea Cable” Facebook chce podłączyć dodatkowy miliard osób do Internetu,
🔥 osoby publiczne mają być teraz lepiej chronione przed poniżaniem i nękaniem (w szczególności o charakterze seksualnym, np. poprzez wulgarne przeróbki w Photoshopie),
🔥 złagodzenie przepisów związanych z reklamami dot. spraw społecznych (od 2016 roku restrykcyjnie weryfikowane),
🔥 Facebook chce zwiększyć świadomość ludzi nt. zmian klimatycznych i zapowiada walkę z dezinformacją klimatyczną,
🔥 dostęp do Facebooka został ograniczony w Rosji.

Uwagi/spostrzeżenia:
💡 Mark stawia wszystko na jedną kartę (Metaverse), zmieniając nazwę swojego imperium na Meta,
💡 inwestuje coraz więcej pieniędzy w Metaverse, chce zatrudnić 10 000 pracowników do pracy nad Metaverse i przekonuje, że na jego oczach Facebook staje się „firmą Metaverse”,
💡 na początku lutego firma Meta opublikowała podsumowanie czwartego kwartału 2021 roku – Facebookowi praktycznie nie przybywa nowych użytkowników, a do tego koszty rosną o wiele szybciej niż przychody (to główny powód krachu Meta Platforms, Inc. na giełdzie),
💡 Meta posiada wiele wewnętrznych dowodów (tzw. „Facebook files”) na to, że produkty firmy są szkodliwe dla społeczeństwa, ale ukrywa je przed opinią publiczną (Instagram ma negatywny wpływ na zdrowie psychiczne, aktualizacja algorytmu „Rodzina i przyjaciele” z 2018 roku zamiast zmniejszyć niepokoje społeczne – tylko je zwiększyła, a do tego Facebook był bardzo ważnym kanałem do siania wątpliwości przez antyszczepionkowców),
💡 według badań Facebooka młodzi ludzie chcą w mediach społecznościowych mniej polityki, a więcej przyjaciół,
💡 według wewnętrznych analiz Facebooka już ponad 50% treści wyświetlanych w feedach użytkowników to treści od ich znajomych i osób, które obserwują, 20% to treści z grup, a tylko 16% to treści ze stron, które obserwują,
💡 Facebook może zostać zmuszony do sprzedaży aplikacji Giphy ze względy na zmianę brytyjskiego prawa (wcześniej planował jeszcze bardziej zintegrować ją z Instagramem),
💡 Facebook chce sprzedać swój projekt kryptowaluty, która najpierw miała nazywać się Libra, potem Diem,
💡 Mark postraszył wszystkich, że jeśli Komisja Europejska wprowadzi dalsze regulacje dot. ochrony prywatności użytkowników (chodzi przede wszystkim o możliwość przesyłu danych z UE do USA) to może okazać się, że świadczenie usług przez Metę w UE będzie po prostu nieopłacalne,
💡 Facebook chciałby stworzyć rynek NFT wykraczający poza zdjęcia profilowe (Twitter skupia się głównie na nich),
💡 Meta zmienia narrację w sprawie regulacji – kiedyś Mark przekonywał, że Facebook powinien podlegać samoregulacji, teraz twierdzi, że to podmioty państwowe powinny jasno ustalać, co jest dopuszczalne w internecie i mediach społecznościowych, a co nie.

Instagram

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
1 478 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 92 mln, czyli 6,6%

🌍 Zainteresowanie Instagramem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2022)

🇵🇱 Zainteresowanie Instagramem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2022)

Najważniejsze nowości:
🔥 nowe dane w statystykach – od teraz możesz sprawdzić, jak wyglądają podstawowe dane demograficznie nie tylko Twoich obserwujących, ale też osób, do których dotarłeś oraz które zaangażowałeś,
🔥 testy przypinania postów u góry konta oraz zmiany kolejności na siatce, która jest widoczna po wejściu na konto,
🔥 naklejki z linkami w relacjach dostępne dla wszystkich wraz z możliwością wprowadzenia własnego tekstu,
🔥 nowy, bardziej rozbudowany wygląd ankiety w relacjach (już nie tylko 2 opcje do wyboru),
🔥 nowa naklejka „Twoja kolej” w relacjach, która zachęca obserwujących do publikowania swoich treści w odpowiedzi na relację, którą właśnie obejrzeli,
🔥 jeśli jakieś dzieło posiada kilku autorów (np. sesja zdjęciowa), to będzie teraz można oznaczyć kilka kont wraz ze wskazaniem, które za co odpowiada (np. zdjęcia – @kontoX, makijaż – kontoY itd.),
🔥 testy subskrypcji dla obserwujących, dzięki którym mogą oni wspierać finansowo swoich ulubionych twórców w zamian za unikatowe treści,
🔥 coraz więcej narzędzi, które mają ułatwić twórcom współpracę z markami (m.in. nowa zakładka w skrzynce odbiorczej z propozycjami współpracy),
🔥 testy wyszukiwania lokalnych biznesów za pomocą mapy,
🔥 możliwość usuwania pojedynczych zdjęć z karuzeli już po jej opublikowaniu,
🔥 rozszerzone avatary 3D,
🔥 automatyczne napisy w filmach,
🔥 nowe opcje zamiany tekstu na mowę i efektów głosowych w rolkach,
🔥 remiksy dostępne dla wszystkich filmów na Instagramie, nie tylko dla rolek,
🔥 Instagram zmniejszy zasięg postów, które prawdopodobnie zawierają zastraszanie lub mowę nienawiści,
🔥 użytkownicy Instagrama mogą mieć w przyszłości możliwość ustawienia swojego aktualnego statusu (np. pracuję, świętuję, jestem zajęty, jestem szczęśliwy),
🔥 Instagram, podobnie jak obecnie Facebook, ma w przyszłości dawać użytkownikom możliwość wyświetlania postów według odwróconej kolejności chronologicznej,
🔥 testy Selected People czyli funkcjonalności, która pozwoli wybrać, kto może wyświetlić nasze relacje,
🔥 testy dłuższych filmów w relacjach (do 60 sekund) bez dzielenia ich na 15-sekundowe fragmenty,
🔥 testy nowej funkcjonalności, która umożliwi przekonwertowanie naszych najciekawszych relacji na rolki,
🔥 testy opcji Dancify dla rolek, która umożliwia automatyczną synchronizację wideo z muzyką,
🔥 możliwość tworzenia czatów grupowych pomiędzy użytkownikami korzystającymi z Instagram Direct oraz Messengera,
🔥 harmonogram transmisji na żywo,
🔥 możliwość wyznaczenia moderatora podczas transmisji na żywo,
🔥 użytkownik może teraz ustawić alert „zrób sobie przerwę”, jeśli spędzi w aplikacji nieprzerwanie 10, 20 lub 30 minut,
🔥 Instagram zamyka oddzielne aplikacje IGTV, Boomerang i Hyperlapse, aby w 100% skupić się na rolkach,
🔥 Instagram chce teraz informować w formie powiadomień o problemach technicznych związanych z platformą,
🔥 trwają prace nad tym, aby Instagram był przyjaźniejszy dla osób niedowidzących,
🔥 dostęp do Instagrama został ograniczony w Rosji.

Uwagi/spostrzeżenia:
💡 Mark w ostatnim czasie wdraża znacznie więcej nowości na Instagramie niż Facebooku,
💡 wprowadzenie rolki to dopiero początek rewolucji, która ma upodobnić Instagrama do TikToka – kolejnym krokiem będzie prawdopodobnie wyświetlanie rolek w głównym strumieniu aktualności,
💡 po licznych protestach wstrzymano prace nad wersją Instagrama dla dzieci – zamiast tego Instagram zapowiada prace nad funkcjonalnościami, które mają zmniejszyć szkodliwy wpływ aplikacji na dzieci i młodzież.

Messenger

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
988 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= spadek o 312 mln, czyli 24%

🌍 Zainteresowanie Messengerem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2022)

🇵🇱 Zainteresowanie Messengerem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2022)

Najważniejsze nowości:
🔥 od teraz użytkownik logując się na stronie jakiejś firmy za pomocą Facebooka, będzie też mógł od razu wyrazić zgodę na kontakt z tą firmą poprzez Messengera,
🔥 możliwość tworzenia czatów grupowych pomiędzy użytkownikami korzystającymi z Messengera oraz Instagram Direct,
🔥 testy połączeń audio i wideo, które firmy mogą nawiązać z klientami poprzez Messengera,
🔥 grupowe nakładki AR podczas rozmów wideo na Messengerze (1 efekt nakładany dla wszystkich uczestników konwersacji),
🔥 Split Payments, czyli nowa funkcjonalność ułatwiająca dzielenie się rachunkami i innymi wydatkami wśród uczestników grupowej konwersacji.

Uwagi/spostrzeżenia:
💡 Mark chce połączyć Messengera, Instagram Direct oraz WhatsAppa praktycznie w jeden komunikator (konwersacje z każdej aplikacji dostępne również w 2 pozostałych), w którym wszystkie wiadomości będą dodatkowo szyfrowane end-to-end,
💡 jeśli wierzyć najnowszym danym serwisu Statista, to Messenger wyraźnie traci użytkowników, z kolei WhatsApp – zyskuje (już 2 mld użytkowników).

Twitter

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
436 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 39 mln, czyli 9,8%

📈 Cena akcji Twitter, Inc.: ok. 33 USD za akcję = spadek o 32 USD, czyli 48,5% 🤯

🌍 Zainteresowanie Twitterem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2022)

🇵🇱 Zainteresowanie Twitterem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2022)

Najważniejsze nowości:
🔥 Twitter rozpoczyna globalne wprowadzanie kont profesjonalnych, dedykowanych biznesowi (do tej pory konta użytkowników i firm wyglądały praktycznie tak samo) – aby przełączyć swoje konto na profesjonalne, należy wypełnić ten formularz,
🔥 reklamy wyświetlane pośród odpowiedzi na tweety,
🔥 obrazy i filmy wyświetlane są teraz w pełnej szerokości ekranu a nie pomniejszone i z zaokrąglanymi rogami (porównanie po i przed zmianą),
🔥 testy sklepów na Twitterze, które wyglądają podobnie jak te na Facebooku czy Instagramie,
🔥 testy szeregu nowych narzędzi zakupowych (m.in. zakładka „Zakupy” na kontach użytkowników, listy zakupów, oznaczanie produktów w tweetach),
🔥 testy długich tweetów (bez limitu 280 znaków), które umożliwiłby publikowanie artykułów bezpośrednio na Twitterze,
🔥 każdy może już tworzyć Spaces, czyli pokoje audio,
🔥 nowy wygląd karty Spaces oraz nowe opcje zaproszeń do pokoi (za pomocą wiadomości prywatnych + zaproszenia wysyłane do użytkowników, którzy nie posiadają konta na Twitterze),
🔥 po zakończeniu Spaces można teraz podejrzeć nie tylko, kto był gospodarzem, ale też wszystkich mówców,
🔥 testy nowego narzędzia do tworzenia Sapces, które umożliwia gospodarzom m.in. pobranie nagrania i wykorzystanie go poza oryginalną transmisją,
🔥 testy tagów, które można dodać do Spaces, aby ułatwić odbiorcom znalezienie nagrań zgodnych z ich zainteresowaniami (póki co można wybrać tylko 3 spośród listy 10 tagów),
🔥 Twitter chce umożliwić użytkownikom ustawianie jako zdjęć profilowych grafik NFT wraz z certyfikatem ich autentyczności (w pierwszej kolejności subskrybentom Twitter Blue),
🔥 zakładka kolekcjonerska, w której użytkownik będzie mógł pochwalić się swoją kolekcją NFT,
🔥 automatyczne napisy w filmach,
🔥 super obserwacje dla wszystkich użytkowników iOS,
🔥 Twitter wprowadza również napiwki, które każdy może dodać do swojego konta w ustawieniach, aby zbierać wpłaty od swoich followersów (wsparcie finansowe dla twórców),
🔥 testy nowej opcji o nazwie „Społeczności”, która umożliwia publikowanie tweetów nie dla wszystkich obserwujących, ale dla wybranych grup obserwujących,
🔥 testy nowej funkcjonalności, która umożliwia usunięcie dowolnych obserwujących (usunięty użytkownik nie zostanie o tym powiadomiony i będzie mógł ponownie zostać Twoim obserwującym),
🔥 od teraz gdy udostępnisz na Twitterze link do posta na Instagramie, na Twitterze zaciągnie się jego podgląd,
🔥 testy pełnoekranowych reakcji na tweety (coś w rodzaju stories tworzonych w odpowiedzi na dany tweet),
🔥 testy pełnoekranowego odtwarzania materiałów wideo,
🔥 Twitter testuje różne prędkości odtwarzania treści audio i wideo w aplikacji,
🔥 nowa, ulepszona wersja narzędzia TweetDeck,
🔥 wyszukiwarka tweetów opublikowanych na danym koncie,
🔥 oznaczanie kont prowadzonych przez boty oraz tweetów pisanych przez boty,
🔥 coraz więcej ostrzeżeń przed potencjalnie szkodliwymi i/lub obraźliwymi tweetami oraz odpowiedziami,
🔥 do newslettera Revenue będzie można dołączyć poprzez przycisk dodany bezpośrednio do tweeta (podgląd),
🔥 testowo przy tweetach pojawia się ikona koperty, która umożliwia szybsze wysłanie wiadomości prywatnej do autora tweeta,
🔥 Twitter rezygnuje z gości podczas transmisji na żywo,
🔥 testy transmisji zakupowych na żywo,
🔥 Twitter testuje grupowanie dyskusji wg. najpopularniejszych obecnie tematów,
🔥 testy nowego sposobu dodawania tweetów – zamiast niebieskiego kółka z ikoną plusa, pole do publikacji bardziej przypominające te znane chociażby z Facebooka,
🔥 Twitter chce jeszcze bardziej ułatwić użytkownikom możliwość wyświetlania tweetów w odwróconej kolejności chronologicznej (powrót do korzeni),
🔥 nowy panel dla twórców, którzy zarabiają na Twitterze – ma im umożliwić lepsze śledzenie tego, ile i na czym konkretnie zarabiają,
🔥 możliwość przypięcia najważniejszych konwersacji w skrzynce odbiorczej,
🔥 po Kanadzie i Australii Twitter chce wprowadzić płatną wersję platformy (Twitter Blue) w USA i Nowej Zelandii,
🔥 Twitter, podobnie jak Facebook, chce edukować swoich użytkowników w zakresie zmian klimatu,
🔥 dalsze prace nad tym, aby Twitter był przyjaźniejszy dla osób niedowidzących,
🔥 dostęp do Twittera został ograniczony w Rosji.

Uwagi/spostrzeżenia:
💡 Twitter chyba przoduje, jeśli chodzi o tempo zmian w ciągu ostatniego półrocza – platforma zmienia się z miesiąca na miesiąc,
💡 Twitter wprowadza ostatnio wiele nowości, ale twórców serwisu niepokoi to, że prawie w ogóle nie przekładają się one na wzrost przychodów,
💡 Twitter wraz z początkiem rosyjskiej inwazji osiągnął w Polsce rekordowy poziom popularności,
💡 według wewnętrznych danych Twittera 25% użytkowników generuje 97% wszystkich tweetów,
💡 Twitter zatrudnił eksperta ds. aplikacji młodzieżowych, więc można się spodziewać, że w najbliższym czasie będzie chciał się odmłodzić,
💡 Twitter buduje również wewnętrzny zespół o nazwie Twitter Crypto, który ma pracować nad wykorzystaniem kryptowalut i NFT,
💡 Twitter zakupił aplikację do czatów o nazwie Sphere,
💡 Twitter najpierw wprowadził własne stories (Fleets), potem je wycofał, ponieważ nie cieszyły się zbytnią popularnością, a teraz pracuje nad ich ponownym wprowadzeniem po dokonaniu licznych ulepszeń.

LinkedIn

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
350-800 mln aktywnych użytkowników (brak wiarygodnych danych)

🌍 Zainteresowanie LinkedInem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2022)

🇵🇱 Zainteresowanie LinkedInem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2022)

Najważniejsze nowości:
🔥 nowa analityka postów publikowanych na stronie (ma być bardziej rozbudowana i zbliżona do tej, która jest obecnie na profilach użytkowników),
🔥 newslettery,
🔥 artykuły mogą publikować nie tylko użytkownicy, ale od teraz również strony,
🔥 możliwość optymalizacji kampanii pod kątem unikatowego zasięgu dziennego, czyli dotarcia do maksymalnej liczby użytkowników,
🔥 firmy mogą teraz określać, czy ich pracownicy pracują stacjonarnie, zdalnie czy hybrydowo,
🔥 wszyscy użytkownicy mogą już korzystać z opcji „przerwy w karierze”,
🔥 reklamy leadowe na LinkedInie można teraz zintegrować z Zapier,
🔥 nowe narzędzia stworzone z myślą o freelancerach, którzy poszukują marek do współpracy,
🔥 odświeżona zakładka „Analityka konkurencji”, w której firmy mogą monitorować wyniki maksymalnie 10 konkurentów,
🔥 testy wydarzeń w formacie audio,
🔥 testy nowej funkcjonalności, która pozwala ukryć treści polityczne w kanale użytkownika,
🔥 nowa ikona reakcji na posty o nazwie „Wsparcie” (podobna jest już od jakiegoś czasu na Facebooku),
🔥 nowe narzędzie o nazwie „Future of Skills”, które pozwala monitorować, jak na przestrzeni lat zmieniają się najbardziej pożądane umiejętności na danym stanowisku (przykład dla stanowiska social media manager),
🔥 tryb ciemny na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych,
🔥 LinkedIn wycofuje się z Chin w związku z rosnącą presją regulacyjną w regionie,
🔥 jednocześnie wprowadza obsługę języka hindi.

Uwagi/spostrzeżenia:
💡 wg. Google Trends zainteresowanie LinkedIniem w Polsce i na świecie wyraźnie wzrosło od początku 2022 roku,
💡 ze względu na to, że jest to nowa opcja, to każdy tworzy teraz własnego newslettera – stąd tyle spamu z zaproszeniami do niego,
💡 LinkedIna zalewają ostatnio ankiety, które niestety są robione coraz bardziej na siłę.

Snapchat

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
557 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 43 mln, czyli 8,4%

📈 Cena akcji Snap Inc.: ok. 30 USD za akcję = spadek o 44 USD, czyli 59,5%

🌍 Zainteresowanie Snapchatem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2022)

🇵🇱 Zainteresowanie Snapchatem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2022)

Najważniejsze nowości:
🔥 wreszcie będzie można zmienić na Snapchacie nazwę użytkownika bez żadnych konsekwencji,
🔥 twórcy będą też mogli umieszczać reklamy w trakcie swoich filmów, na czym oczywiście będą zarabiali,
🔥 ankiety, w których głosowanie odbywa się poprzez kliknięcie w odpowiednie emoji,
🔥 wieloformatowe zestawy reklam, które umożliwiają włączenie wielu formatów reklam do jednego zestawu reklam,
🔥 filtry zakupowe AR z katalogiem produktów – pozwalają na wirtualne przymierzanie wszystkich produktów z katalogu,
🔥 możliwość wyszukiwania przepisów kulinarnych poprzez skanowanie produktów spożywczych, które użytkownik ma akurat pod ręką,
🔥 wprowadzenie warstw na Snap Mapie – za ich pomocą m.in. zobaczysz na mapie nadchodzące wydarzenia albo Twoje najlepsze snapy z ostatnich 12 miesięcy, powiązane z miejscami, w których powstały,
🔥 nowe narzędzia do zarabiania dla twórców (m.in. nagrody pieniężne dla twórców, którzy opublikują najlepszy film na wskazany temat oraz możliwość wspierania ulubionych twórców poprzez zakup cyfrowych naklejek),
🔥 reakcje personalizowane za pomocą Bitmoji,
🔥 więcej dźwięków dzięki nowym umowom z Disney’em, Sony Music oraz NBCUniversal,
🔥 narzędzie Story Studio, które ma ułatwić tworzenie treści wideo,
🔥 Snapchat pracuje nad dronami do selfie.

Uwagi/spostrzeżenia:
💡 wyniki Snapchata pokazują, że coraz trudniej będzie mu znaleźć miejsce pomiędzy walczącymi gigantami, czyli Instagramem i TikTokiem (gdzie dwóch się bije, tam trzeci jednak nie korzysta),
💡 Snapchat staje się ostatnio niesamowicie popularny w Indiach.

TikTok

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
1 000 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 268 mln, czyli 36,3%

🌍 Zainteresowanie TikTokiem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2022)

🇵🇱 Zainteresowanie TikTokiem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2022)

Najważniejsze nowości:
🔥 wszyscy użytkownicy będą mogli publikować dłuższe filmy (aż do 10 minut!),
🔥 TikTok testuje możliwość przypinania wybranych filmów u góry profilu,
🔥 testy nowej, dobrowolnej funkcjonalności, która pozwoli sprawdzić, kto odwiedzał nasze konto,
🔥 aplikacja chce wykorzystać coraz większą popularność NFT – „TikTok Top Moments” umożliwi ludziom nabycie fragmentów filmów najpopularniejszych tiktokerów,
🔥 możliwość wyłączenia komentarzy podczas transmisji na żywo,
🔥 mozliwość krótkiego powitania tekstowego użytkowników, którzy dołączają do transmisji na żywo,
🔥 TikTok testuje funkcję, która pozwoli wysłać tiktoka do użytkownika innej platformy społecznościowej wraz z zaproszeniem do obserwowania na TikToku,
🔥 testy nowego sposobu oznaczania innych kont w filmach,
🔥 TikTok nadal rozwija opcję napiwków i prezentów dla ulubionych twórców,
🔥 TikTok wprowadza coś w rodzaju weryfikacji firm (zweryfikowane firmy będą mogły korzystać z dodatkowych biznesowych funkcjonalności),
🔥 testy przycisku „Repost”, który umożliwia ponowne opublikowanie filmu,
🔥 testy stories, które byłyby umieszczone w kanale głównym aktualności, nie w osobnym jak początkowo informowano,
🔥 TikTok chce tworzyć kolorowe awatary użytkowników (coś w rodzaju Bitmoji) na podstawie selfie
🔥 wprowadzenie Dynamic Scene, czyli nowej funkcjonalności, która potnie wideo na wiele scen i zmontuje z nich wiele różnych wersji TikToków dostosowanych do preferencji użytkowników, a następnie je przetestuje,
🔥 możliwość sprawdzenia najpopularniejszych utworów wg. regionów,
🔥 Creative Center, czyli zbiór najlepiej działających reklam w czasie rzeczywistym, który ma reklamodawcom wskazać, jakie treści najlepiej sprawdzają się na TikToku,
🔥 nowa wersja platformy TikTok Creator Marketplace, która umożliwia markom znalezienie najlepszych influencerów do współpracy,
🔥 lista odkryć, na której TikTok prezentuje najbardziej wpływowych influencerów w poszczególnych kategoriach,
🔥 testy w Indonezji aplikacji TikTok Seller, która umożliwia markom zarządzenie ich produktami.

Uwagi/spostrzeżenia:
💡 dane z Google Trends jednoznacznie wskazują, że zainteresowanie TikTokiem nie słabnie,
💡 we wrześniu 2021 roku TikTok osiągnął liczbę 1 mld użytkowników mimo że został zakazany/ograniczony na kilku istotnych rynkach, a prognozy mówią o 1,5 mld użytkowników w 2022 roku,
💡 część amerykańskich użytkowników TikToka (wszystkich jest ok. 92 mln) przygotowuje zbiorowy pozew przeciwko TikTokowi w sprawie nielegalnego gromadzenia i wykorzystywania ich danych,
💡 TikTok zapewnia, że w przyszłości dane amerykańskich użytkowników nie będą przekazywane do Chin (dane o nich będzie przechowywać amerykańska firma Oracle, która od 2021 roku współpracuje z chińskim ByteDance w USA),
💡 TikTok wzorem corocznej facebookowej konferencji F8 po raz pierwszy zorganizował własną konferencję o nazwie TikTok World,
💡 TikTok cały czas rozbudowuje swoją sieć partnerstw – tym razem podpisał umowy z NHL oraz Vogue.

YouTube

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
2 562 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 271 mln, czyli 11,8%

📈 Cena akcji Alphabet Inc.: ok. 2 643 USD za akcję = spadek o 223 USD, czyli 7,8%

*Do Alphabet Inc. należy nie tylko YouTube, ale też YouTube oraz Android.

🌍 Zainteresowanie YouTubem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2022)

🇵🇱 Zainteresowanie YouTubem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2022)

Najważniejsze nowości:
🔥 zakładka „Społeczność” na kanałach posiadających ponad 1 000 subskrybentów, w której twórcy mogą publikować posty dla swojej społeczności (nie tylko w formie filmów, ale też obrazów, GIF-ów czy ankiet),
🔥 posty z zakładki „Społeczność”, które zostały opublikowane przez najczęściej oglądane kanały, prezentowane są również na stronie głównej YouTube’a,
🔥 YouTube globalnie rezygnuje z licznika łapek w dół,
🔥 superczat oraz supernaklejki (m.in. Super Thanks o wartości od 2 do 50 USD) wprowadzone w kolejnych regionach + testowo możliwość dołączenia niestandardowych wiadomości do wspieranego twórcy,
🔥 automatyczne napisy w transmisjach na żywo w języku angielskim od teraz dostępne dla wszystkich twórców (wcześniej wymóg minimum 1 000 subskrybentów),
🔥 testy nowego wykresu zaangażowania, który wyświetlany jest bezpośrednio na wideo, aby wskazać użytkownikowi najciekawsze i najmniej ciekawe fragmenty filmu,
🔥 transmisje z zakupami na żywo (pokochali je chińscy konsumenci, więc YouTube ma nadzieję, że przyjmą się też na Zachodzie),
🔥 możliwość ponownego wykorzystania szczegółów z poprzednich filmów, aby usprawnić przesyłanie kolejnych,
🔥 jeśli dany kanał publikuje shorty, to pojawi się w nim osobna sekcja z nimi,
🔥 bardziej rozbudowane statystyki dot. shortów,
🔥 nowe narzędzia analityczne, które mają ułatwić twórcom zarabianie na ich kanałach,
🔥 odświeżone narzędzie YouTube Studio ma być teraz łatwiejsze do obsługi na komputerze.

Uwagi/spostrzeżenia:
💡 dwa najważniejsze obecnie kierunki rozwoju YouTube’a to shorty oraz narzędzia pozwalające zarabiać twórcom,
💡 zakładka „Społeczność” upodabnia YouTube’a do klasycznych serwisów społecznościowych,
💡 według badań Facebook i właśnie YouTube to 2 kluczowe źródła informacji w internecie, które przodują również jeśli chodzi o dezinformację,
💡 mamy nowego lidera w rankingu najlepiej zarabiających YouTuberów – jest nim Mr. Beast, który tylko w 2021 roku zarobił 54 mln USD (w sumie wszyscy YouTuberzy zarobili łącznie ok. 300 mln USD).

Mój wpis okazał się dla Ciebie przydatny? Zainspirował Cię? A może po prostu chcesz mi podziękować za to, że od 8 lat tworzę dla Ciebie treści, do których masz dostęp za darmo? Jeśli uważasz, że ten wpis na to zasługuje, postaw mi za niego kawę 🙂 PS nie jest to dla mnie jakieś istotne źródło przychodu, bo średnio otrzymuję 1 kawę miesięcznie, ale zawsze pokrywa to jakiś niewielki procent kosztów utrzymania bloga (domena, hosting, certyfikat SSL)

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na X
Rysuję fejsbuki na TikToku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *