Od 2020 co pół roku aktualizuję dla Was zestawienie nowości z ostatnich 6 miesięcy, które dotyczą 8 kanałów social media:
1. Facebooka,
2. Instagrama,
3. Messengera,
4. Twittera,
5. LinkedIna,
6. Snapchata,
7. TikToka,
8. YouTube’a.
W takiej kolejności znajdziesz je też poniżej.
Cel przeglądu: szybki update sytuacji 8 kanałów społecznościowych o największym znaczeniu w Polsce. Minimum słów, maksimum treści! Uwzględnia najważniejsze/najciekawsze zmiany w poszczególnych platformach z punktu widzenia marketera, użytkownika, inwestora. Możesz go przeglądać w całości albo śledzić zmiany tylko w interesujących Cię kanałach.
Zwróć uwagę, że sporo rzeczy, o których piszę, to jedynie TESTY i to nawet nie globalne, ale na wybranych, często pojedynczych rynkach. To, co testują twórcy najważniejszych kanałów doskonale pokazuje jednak, jaki jest kierunek wprowadzanych przez nich zmian. Oczywiście nie wszystkie z testowanych opcji wejdą w życie, ale ostatnie lata pokazują, że większość z nich jest wprowadzana. Często przed wdrożeniem są one jednak modyfikowane i nieco różnią się od testowanej wersji.
ℹ Nowości uwzględnione w tym zestawieniu zostały wprowadzone od ostatniego przeglądu, czyli od 1 marca 2023 do 31 sierpnia 2023 roku. Wszystkie porównania (wzrosty/spadki) odnoszą się do stanu sprzed 6 miesięcy.
Kluczowe zmiany w każdym z kanałów wyróżniam za pomocą żółtego zakreślenia, więc jeśli masz niewiele czasu, możesz zapoznać się tylko z nimi.
Liczba użytkowników na świecie:
2 958 mln aktywnych użytkowników wg Statista (dane ze stycznia 2023)
Cena akcji Meta Platforms, Inc.: ok. 296 USD za akcję = wzrost o 114,5 USD, czyli 63%
*Do Meta Platforms, Inc. należy nie tylko Facebook, ale też m.in. Instagram, Messenger i WhatsApp
**9 czerwca 2022 na giełdzie NASDAQ Facebook przestał być notowany pod nazwą „FB”, a zaczął jako „META”
Zainteresowanie Facebookiem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2023)
Zainteresowanie Facebookiem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2023)
Najważniejsze nowości:
⚫ wycofanie sklepów na Facebooku w wybranych regionach (w tym w Polsce), co oznacza m.in. utratę możliwości oznaczania produktów w postach, relacjach i rolkach,
⚫ Meta jeszcze w tym roku chce wprowadzić generatywne reklamy AI (m.in. testy reklam produktowych, w których automatycznie generowane jest tło dla produktów, których zdjęcia pochodzą z katalogu + testy reklam, w których algorytm sam generuje kilka alternatywnych wersji wprowadzonego przez nas tekstu),
⚫ Meta Verified, czyli płatny abonament na Facebooku, wprowadzony globalnie,
⚫ sprzedawcy będą mogli dodawać do swoich ogłoszeń na Marketplace nie tylko zdjęcia, ale i filmy, a zainteresowani zakupem będą mogli poprosić sprzedawcę o film,
⚫ karta „Oglądaj” (ang. „Watch”) zmienia nazwę na „Wideo” i będzie teraz zawierać nie tylko filmy, ale też rolki oraz będzie przewijana pionowo,
⚫ kilka nowych rozwiązań w formularzach kontaktowych, a wśród nich m.in. opcja dostosowania kolejnych pytań do odpowiedzi udzielonych na wcześniejsze (np. jeśli użytkownik na pytanie nr 1 odpowiedział TAK, to zadaj mu pytanie nr 2 o treści X, jeśli odpowiedział NIE, zadaj mu pytanie o treści Y),
⚫ formularze kontaktowe będą wyświetlane po przejściu do witryny firmy w przeglądarce Mety, aby ułatwić kontakt z firmą,
⚫ możliwość ustawienia formularza kontaktowego pod głównym przyciskiem CTA strony na Facebooku,
⚫ testy uwierzytelniania logowania poprzez połączenia telefoniczne z automatem zamiast wysyłania wiadomości SMS, które generują większy koszt dla Mety,
⚫ Meta zapowiada, że wycofa swój własny generator kodów i zachęca do przełączenia się np. na Google Authenticator (w przeciwieństwie do X nie chce jednak uczynić uwierzytelniania 2-składnikowego wyróżnikiem płatnego abonamentu),
⚫ testy chatbotów AI z ponad 30 różnymi osobowościami,
⚫ MusicGen – narzędzie do generowania muzyki do reklam na podstawie podpowiedzi tekstowych wprowadzonych przez reklamodawcę,
⚫ AudioCraft – narzędzie do tworzenia muzyki AI w oparciu o podpowiedzi tekstowe,
⚫ Voicebox – narzędzie do przetwarzania dowolnego tekstu na dźwięk mówiony w różnych stylach i głosach,
⚫ Grooves – opcja, która automatycznie dopasowuje obraz w rolce do rytmu wybranej muzyki,
⚫ limit długości rolek rośnie z 60 do 90 sekund,
⚫ automatyczne wyrównanie poziomu głośności klipów w przypadku montowania rolki składającej się z kilku klipów,
⚫ reklamy typu „kliknij, aby wysłać wiadomość” dostępne także w rolkach,
⚫ nowe centrum inspiracji dla rolek, które prezentuje najważniejsze trendy wraz z najpopularniejszymi hashtagami, tematami i muzyką (podobne do TikToka Creative Center),
⚫ centrum szablonów rolek, dzięki któremu można wykorzystać popularne szablony rolek,
⚫ podobnie jak TikTok, Meta wprowadza możliwość edycji obrazu, tekstu, muzyki i dźwięku w rolce na 1 ekranie (kilka osi czasu z poszczególnymi elementami),
⚫ możliwość udostępnienia w formie rolki wspomnień, które co jakiś czas przypomina nam Facebook,
⚫ propozycje automatycznie generowanych relacji na podstawie zdjęć opublikowanych wcześniej przez użytkownika,
⚫ możliwość łatwego udostępniania aktualizacji statusu z WhatsApp w relacji na Facebooku,
⚫ nowe reklamy AR z firmowymi filtrami w Facebook Stories,
⚫ połączenia wideo z wykorzystaniem awatara (więcej nt. postępującej awataryzacji Meta),
⚫ publiczne testy awatarów z nogami w Meta Quest (dotychczas awatary były pozbawione nóg, przez co przypominały dżiny i były obiektem kpin),
⚫ więcej statystyk dotyczących filmów (m.in. możliwość sprawdzania, ilu nowych obserwujących przyniósł dany film oraz wykresy utrzymania oglądalności),
⚫ twórcy otrzymają możliwość zarabiania na gwiazdkach już od 500 obserwujących pozyskanych w ciągu 30 dni (dotychczas od 1 000 obserwujących w ciągu 60 dni),
⚫ ulepszone sterowanie głosowe w okularach AR, które Meta wyprodukowała we współpracy z marką Ray Ban – za pomocą poleceń głosowych można np. odpowiedzieć na wiadomości WhatsApp, Messenger i SMS-y, po prostu mówiąc,
⚫ możliwość prowadzenia transmisji na żywo za pomocą okularów Ray Ban Stories.
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ w połowie 2023 roku Facebook po raz pierwszy osiągnął liczbę 3 mld użytkowników aktywnych miesięcznie,
⚪ w ostatnim półroczu Meta zanotowała spektakularne odbicie na giełdzie (poczytaj o przyczynach tego wzrostu),
⚪ użytkownicy z UE będą mogli wkrótce zrezygnować z sortowania algorytmicznego treści na Facebooku (wówczas wszystkie treści będą im wyświetlane chronologicznie),
⚪ obecnie ok. 20% treści na Facebooku jest rekomendowanych użytkownikom przez AI (na IG aż 40%),
⚪ wygląda na to, że profile użytkowników, które zostały przełączone na tryb profesjonalny, znacznie szybciej pozyskują obserwujących,
⚪ Meta eksperymentuje z własnym sklepem z aplikacjami, który miałby konkurować z Google Play i App Store,
⚪ w minionym półroczu Meta zwolniła kolejne 10 000 pracowników (wcześniej 11 000), a pozostali w firmie pracownicy wyrażają swoje obawy związane ze wzrostem liczby awarii systemu reklamowego, które nasilają się po redukcji etatów,
⚪ Meta rezygnuje z projektów NFT,
⚪ Meta wycofuje się z kanałów audio,
⚪ w maju 2023 Meta otrzymała karę 1,3 mld USD za naruszenie przepisów UE dotyczących przesyłania danych użytkowników do USA,
⚪ Unia Europejska jest wyjątkowo restrykcyjna, jeśli chodzi o ochronę danych i prywatności użytkowników, co, będzie skutkować dalszymi ograniczeniami dot. możliwości szczegółowych kierowań reklam – w skrócie: reklamodawcy na terytorium UE będą mogli coraz mniej,
⚪ Meta sprzedała platformę Giphy firmie Shutterstock za 347 mln USD (zmusiły ją do tego przepisy antymonopolowe w Wielkiej Brytanii),
⚪ konflikt Mety z kanadyjskimi wydawcami, po których stronie stają nowo uchwalone przepisy, nakazujące Mecie i Google’owi dziele się przychodami z wydawcami, więc Meta blokuje ich treści w swoich platformach (w 2021 roku podobny konflikt miał miejsce w Australii, ale w końcu Meta dogadała się z tamtejszymi wydawcami),
⚪ Meta nawiązuje współpracę z Microsoftem w celu odpowiedzialnego wykorzystania sztucznej inteligencji, ale też przy współpracy nad nowym, zaawansowanym modelem językowym Llama 2,
⚪ Meta udostępnia formularz, za pomocą którego użytkownik może zablokować firmom trzecim możliwość korzystania ze swoich danych osobowych w celu szkolenia modeli sztucznej inteligencji,
⚪ Segment Anything Model (SAM) – technologia segmentowania obiektów na obrazie (zobacz przykład), co ma pomóc w rozwoju AR/VR,
⚪ ImageBind – pierwszy model sztucznej inteligencji, który uczy się na podstawie wielu różnych form informacji: tekstu, obrazu i wideo, ale też dźwięku, głębi (za pośrednictwem czujników 3D) i temperatury (czujniki termiczne),
⚪ Code Lama – model językowy, który ma pomóc programistom w tworzeniu kodu i obsługuje m.in. takie języki, jak: Python, C++, Java, PHP, Typescript (Javascript), C#, Bash,
⚪ wkrótce automatyczne tłumaczenia mają obejmować ponad 1 000 języków i dialektów z całego świata,
⚪ Meta w 2022 roku wydała prawie 14 mld USD na rozwój technologii VR i w 2023 roku ma wydać podobną kwotę na ten cel,
⚪ Zuckerberg przekonuje, że w przyszłości połączenie VR i generatywnej AI pozwoli na generowanie dowolnych wirtualnych przestrzeni za pomocą tekstu lub przesłanej fotografii (np. użytkownik będzie mógł wydać polecenie: przenieś mnie na kosmiczne boisko do koszykówki z płonącymi piłkami do zabawy, a system sam wygeneruje dla niego taką wirtualną rzeczywistość),
⚪ Mark pochwalił się też możliwością korzystania z VR w trakcie jazdy samochodem (współpraca z marką BMW),
⚪ plan rozwoju Metaverse jest rozłożony na wiele lat i pierwsze pełnoprawne okulary AR Meta planuje wypuścić na rynek dopiero w 2027 roku,
⚪ wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach czeka nas rywalizacja pomiędzy Metą i Apple o rolę lidera na rynku okularów AR,
⚪ póki co Ray Bany VR nie cieszą się zbyt dużą popularnością (wg badań aż 90% klientów przestało używać po zakupie),
⚪ partnerstwo z Robloxem i dodanie Robloxa do Quest VR,
⚪ Meta obniża wymagania wiekowe dla kont VR z 13 do 10 lat, dzięki czemu dzieci w wieku 10-12 lat mogą teraz zakładać specjalne konta zarządzane przez rodziców,
⚪ aktualnie wybrani twórcy mogą zarabiać na filmach, ale wciąż czekają oni na możliwość zarabiania na rolkach i relacjach,
⚪ zniżki dla użytkowników, którzy zdecydują się wykupić Meta Verified jednocześnie na Facebooku i Instagramie,
⚪ błąd techniczny w systemie, który umożliwia Mecie płacenie muzykom za wykorzystanie ich utworów w rolkach (muzycy są wściekli, Meta oferuje im rekompensaty za okres, w którym system nie działał prawidłowo),
⚪ Meta zauważa, że młodzi użytkownicy bardzo niechętnie wypowiadają się publicznie na poważne tematy – wolą dyskutować o nich w mniejszych grupkach za pomocą komunikatorów.
Liczba użytkowników na świecie:
2 000 mln aktywnych użytkowników wg Statista (dane ze stycznia 2023)
Zainteresowanie Instagramem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2023)
Zainteresowanie Instagramem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2023)
Najważniejsze nowości:
⚫ wycofanie sklepów na Instagramie w wybranych regionach (w tym w Polsce), co oznacza m.in. utratę możliwości oznaczania produktów w postach, relacjach i rolkach,
⚫ Meta Verified, czyli płatny abonament na Instagramie, wprowadzony globalnie,
⚫ możliwość dodania max. do 5 linków w bio dostępna globalnie dla wszystkich,
⚫ testy reklam w wynikach wyszukiwania,
⚫ testy nowego asystenta AI, który za pomocą popularnych DM-ów odpowie na każde pytanie użytkownika,
⚫ reklamy przypominające – reklamy z opcją włączenia powiadomienia przed wydarzeniem, aby o nim nie zapomnieć,
⚫ GIF-y w komentarzach,
⚫ testy nowej naklejki TOP 3, która pozwoli zadać pytanie o dowolne TOP 3, a odbiorcy będą mogli je uzupełnić swoimi propozycjami,
⚫ testy rozwiązania, które umożliwi dodanie moderatorów DM-ów do konta na Instagramie,
⚫ testy notatek dźwiękowych, które będzie można udostępniać innym użytkownikom,
⚫ testy możliwości dodawania zdjęć/filmów do już opublikowanego postu przez jego współtwórców,
⚫ kolejni twórcy mogą tworzyć kanały dla swoich społeczności i publikować w nich treści wyłącznie dla społeczności,
⚫ nowe reklamy AR z firmowymi filtrami w Instagram Reels,
⚫ limit długości rolek rośnie z 60 do 90 sekund,
⚫ testy udostępniania rolek w całości w relacjach,
⚫ narzędzie do tworzenia rolek coraz bardziej przypomina to znane z TikToka,
⚫ możliwość sprawdzenia całkowitego i średniego czasu oglądania rolek,
⚫ Instagram będzie teraz informował twórców, czy ich nowi obserwujący pochodzą z rolek czy nie z rolek,
⚫ twórcy rolek będą mogli podejrzeć, od jakich obserwujących otrzymali prezenty,
⚫ kolejni twórcy rolek mają otrzymać możliwość zarabiania na wyświetlaniu reklam,
⚫ nowe narzędzia do odkrywania trendów dot. rolek,
⚫ nowe opcje w szablonach rolek, a wśród nich m.in. ulepszona przeglądarka szablonów i łatwiejsza konfiguracja szablonów pod potrzeby twórców,
⚫ dzienny limit publikacji nowych treści przez API wzrasta z 25 do 50 (w limicie uwzględniane są wszystkie posty, relacje i rolki opublikowane za pośrednictwem interfejsu API Instagram Content Publishing).
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ użytkownicy z UE będą mogli wkrótce zrezygnować z sortowania algorytmicznego treści na Instagramie (wówczas wszystkie treści będą im wyświetlane chronologicznie),
⚪ obecnie ok. 40% treści na Instagramie jest rekomendowanych użytkownikom przez AI (na FB tylko 20%),
⚪ Adam Mosseri kolejny raz podkreśla, że nie ma czegoś takiego, jak jeden ogólny „algorytm Instagrama” i każdy rodzaj treści (posty, relacje, rolki) posiada własny algorytm, który kieruje się zupełnie innymi kryteriami, a co za tym idzie, dobre wyniki np. postów nie muszą przekładać się na dobre wyniki relacji czy rolek.
Messenger
Liczba użytkowników na świecie:
931 mln aktywnych użytkowników wg Statista (dane ze stycznia 2023)
Zainteresowanie Messengerem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2023)
Zainteresowanie Messengerem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2023)
Najważniejsze nowości:
⚫ 7 lat temu Messenger został oddzielony od Facebooka jako osobna aplikacja, ale teraz wiadomości w Messengerze mają być ponownie obsługiwane bezpośrednio z poziomu aplikacji Facebooka (póki co nie wiadomo, czy z Messengera będzie można nadal korzystać jako z oddzielnej aplikacji – podejrzewam, że tak),
⚫ nowe narzędzia kontroli rodzicielskiej w Messengerze, które pozwalają kontrolować kontakty i czas spędzany w aplikacji, ale bez wglądu w wiadomości wysyłane przez dzieci.
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ Meta wycofuje aplikację Messenger Lite.
X (Twitter)
*24 lipca 2023 serwis Twitter zmienił nazwę na X
Liczba użytkowników na świecie:
556 mln aktywnych użytkowników wg Statista (dane ze stycznia 2023)
Zainteresowanie Twitterem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2023)
Zainteresowanie Twitterem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2023)
Najważniejsze nowości:
⚫ 24 lipca 2023 roku Twitter zmienił się w X (więcej nt. tej zmiany), a płatny abonament, który wcześniej nosił nazwę Twitter Blue, od teraz nazywa się X Premium,
⚫ każdy reklamodawca, który chce nadal wyświetlać swoje reklamy na X, musi posiadać zweryfikowane konto, czyli być abonentem X Premium (8 USD miesięcznie) lub Verified Organisations (1 000 USD miesięcznie),
⚫ po latach wraca możliwość kierowania reklam po słowach kluczowych (dodana już w 2013, ale potem zniknęła ze względu na niską skuteczność),
⚫ X przymierza się do dodania postów z ofertami pracy, które będą zawierały: adres URL do ogłoszenia, nazwę stanowiska, lokalizację oraz widełki wynagrodzenia w dowolnej walucie,
⚫ dzienny limit postów, które użytkownik może wyświetlić: nowe konta – 500 postów, niezweryfikowane konta – 1 000 postów, zweryfikowane konta – 10 000 postów (Musk twierdzi, że to zmiana chwilowa, aby walczyć z „ekstremalnym poziomem kradzieży danych” w ostatnich tygodniach, który ma mieć związek z uczeniem się kolejnych systemów AI),
⚫ X chce bardziej postawić na wideo, m.in. dodając jedną zakładkę stworzoną z myślą o filmach (wyglądem przypomina siatkę Instagrama), drugą dedykowaną filmom pionowym (wyglądem przypomina TikToka) oraz dając możliwość twórcom zarabiania na filmach,
⚫ szereg nowych opcji związanych z wideo, a wśród nich m.in.: możliwość zmiany prędkości odtwarzania wideo (od 0.25x do 2x), automatyczne transkrypcje wideo, możliwość pobrania wideo, możliwość oglądania filmu podczas dalszego przewijania kanału,
⚫ nowy sposób oznaczania reklam (zamiast „Promowane”, etykieta „Reklama”),
⚫ testy nowej funkcjonalności, która umożliwia otrzymywanie powiadomień dot. dowolnego posta jak gdyby był on naszego autorstwa,
⚫ dalsze testy formatowania tekstu w tweetach, czyli m.in. pogrubienia i kursywy (póki co nie wiadomo czy ogólnodostępne czy tylko dla abonentów X Premium),
⚫ posty abonentów X Premium są już wyświetlane priorytetowo, czyli przed postami darmowych użytkowników,
⚫ tylko posty płatnych abonentów X Premium mają być polecane w głównym kanale „Dla Ciebie”,
⚫ X zaczyna dzielić się z abonentami X Premium przychodami z reklam, które są wyświetlane w odpowiedziach do ich postów,
⚫ tylko twórcy, którzy są abonentami X Premium, będą mogli w przyszłości korzystać z zarabiania na płatnych subskrypcjach,
⚫ testy weryfikacji tożsamości podczas zakupu X Premium, co sprawi, że nie będzie się można podszywać pod inne osoby i jednocześnie posiadać niebieskiego ptaszka,
⚫ nowa zakładka „Najważniejsze informacje”, która zawiera najważniejsze tweety abonentów X Premium (abonenci sami wskazują, które ich posty mają być wyróżniane w tej zakładce),
⚫ z głosowania w ankietach na Twitterze też będą mogli korzystać wyłącznie abonenci X Premium,
⚫ abonenci X Premium mogą już publikować posty o długości aż do 25 000 znaków (wcześniej do 10 000 znaków), a dodatkowo X testuje możliwość umieszczania obrazów w dowolnym miejscu dłuższych tweetów, dzięki czemu przypominają one wpisy blogowe,
⚫ abonenci X Premium mogą już przesyłać filmy o długości nawet do 2 godzin,
⚫ abonenci X Premium mają już nie 30, ale aż 60 minut na edycję posta po jego opublikowaniu,
⚫ Media Studio – nowa platforma do zarządzania treściami, dostępna tylko do abonentów X Premium,
⚫ wkrótce na X użytkownik będzie mógł podejrzeć, dlaczego został mu wyświetlony dany post w zakładce „Dla Ciebie”,
⚫ pełne szyfrowanie wiadomości prywatnych,
⚫ na darmowych użytkowników X zostanie nałożony limit dziennych DM-ów,
⚫ wkrótce X ma wprowadzić możliwość nawiązania połączenia audio lub wideo z poziomu chatu,
⚫ możliwość zareagowania dowolnym emoji na wiadomość prywatną,
⚫ możliwość udzielenia odpowiedzi (opcja „Odpowiedz”) na konkretną wiadomość prywatną, jeśli otrzymaliśmy ich kilka od 1 użytkownika (użytkownik musi przesunąć palcem w prawo wiadomość, na którą chce odpowiedzieć),
⚫ Hashfetti – graficzne konfetti, które spada na ekranie po tym, gdy użytkownik kliknie w logo marki (zobacz przykład),
⚫ Hashmoji – wizualne hashtagi, które mają być bardziej dostępne dla większej liczby marek,
⚫ możliwość weryfikacji organizacji (za pomocą złotego ptaszka) dostępna w kolejnych lokalizacjach (póki co w 6 europejskich krajach, ale ciągle nie w Polsce),
⚫ wydawcy mają wkrótce otrzymać nową możliwość zarabiania na swoich artykułach – użytkownicy mieliby płacić jednorazowo za artykuł (opcja idealna dla tych, którzy nie chcą wykupować stałej subskrypcji),
⚫ X nadal pracuje nad wyszukiwarką, która umożliwi sprawdzenie, czy konkretny użytkownik obserwuje dowolne inne konto (np. będziemy mogli sprawdzić, czy Tusk obserwuje Mentzena),
⚫ możliwość uczestnictwa w transmisjach Spaces za pośrednictwem komputerów stacjonarnych,
⚫ możliwość wyszukiwania list na komputerze stacjonarnym,
⚫ posty, które naruszają zasady społeczności, ale nie na tyle, aby je skasować, będą oznaczane dodatkowymi notatkami informującymi, w jaki sposób naruszają zasady,
⚫ każdy użytkownik będzie mógł oznaczać notatką materiały, które według niego zostały wygenerowane przez AI i jeśli inni użytkownicy uznają ją za przydatną, to będzie ona wyświetlana przy wszystkich tweetach, w których materiał ten został powielony,
⚫ X wycofuje wprowadzone niedawno etykiety, którymi oznaczał konta powiązane z rządami poszczególnych krajów,
⚫ X usuwa archiwum nagrań transmisji na żywo,
⚫ funkcja znana jako „Super Follows” będzie teraz nosić nazwę „Subscriptions”,
⚫ nowa, odświeżona wersja narzędzia TweetDeck, które niezmiennie pozostaje dostępne tylko dla abonentów X Premium.
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ Meta uruchomiła nową platformę social media o nazwie Threads, która ma być bezpośrednim konkurentem dla X i która zalicza rekordowy start (100 mln kont w ciągu 5 pierwszych dni),
⚪ Musk zapowiada pozew przeciwko Mecie i jego nowej platformie Threads za kradzież własności intelektualnej (Meta miała w tym celu zatrudnić dziesiątki byłych pracowników X, których zwolnił Elon),
⚪ popularni twórcy (w tym Krzysztof Stanowski, który zarobił 2 400 zł przez niecałe 2 tygodnie) są pozytywnie zaskoczeni zarobkami z postów w X, a ci mniej popularni narzekają, że progi wejścia do programu dzielenia się przychodami są zbyt trudne do osiągnięcia,
⚪ przychody X z reklam spadły rok do roku 59% (wcześniej prognozowano 50%) i póki co Muskowi nie udało się znaleźć sposobu na załatanie tej dziury,
⚪ od X odsuwają się duzi amerykańscy wydawcy (m.in. NPR i PBS, których konta obserwowały milionów użytkowników),
⚪ przeprowadzono badanie, z którego wynika, że aż 25% obecnych użytkowników X rozważa opuszczenie platformy w ciągu najbliższych 12 miesięcy,
⚪ Musk twierdzi, że po rebrandingu i premierze Threads jego X faktycznie zaliczył chwilowy spadek użytkowników, ale potem odrobił wszelkie straty i ma dziś rekordową liczbę użytkowników (dane mało wiarygodne),
⚪ Musk chciał, aby aż 50% przychodów X pochodziło z płatnych subskrypcji, ale na ten moment wydaje się niewykonalne, ponieważ wymagałoby to zwiększenia liczby abonentów aż 36-krotnie (z obecnych 663 tys. do 24 mln),
⚪ jednym z największych zarzutów wobec X realizującego wizję Muska jest to, że w platformie coraz popularniejsza staje się mowa nienawiści, ale sam Elon zaprzecza temu i publikuje dane, które pokazują, że jest dokładnie odwrotnie,
⚪ Musk przedstawił swoją wizję Twittera jako najlepszego źródła prawdy, najbardziej aktualnego i dokładnego źródła prawdy, nawet jeśli prawda jest czymś, czego nie chcemy słyszeć, jest nieprzyjemna,
⚪ Elon dopiero buduje zespół odpowiedzialny za wdrażanie technologii AI w X, więc jego platforma jest pod tym względem mocno do tyłu względem konkurencji,
⚪ Musk uważa, że marki zbyt często próbują uzyskać darmową reklamę, komentują sprzedażowo popularne tweety, co użytkownicy uznają za SPAM, ale jeszcze nie do końca wie, jak z tym walczyć,
⚪ Linda Yaccarino (nowa CEO X) jako główne cele stawia sobie nadgonienie konkurencji w kontekście przede wszystkim wideo (pionowe formaty) i sztucznej inteligencji (szczególnie w kontekście systemu reklamowego), a w swoim tweecie pisze: X to przyszły stan nieograniczonej interaktywności – skupionej na audio, wideo, wiadomościach, płatnościach/bankowości (…) Dzięki sztucznej inteligencji X połączy nas wszystkich w sposób, który dopiero zaczynamy sobie wyobrażać,
⚪ Yaccarino opublikowała listę 73 kluczowych aktualizacji, które zespół X wprowadził w ciągu 9 pierwszych miesięcy pod kierownictwem Muska (to pokazuje, jaką rewolucję przechodzi obecnie X),
⚪ najpierw wyciekł kod źródłowy X, który został opublikowany w serwisie GitHub (X kazał go usunąć), a potem X opublikował w tym samym GitHubie sam algorytm rankingu tweetów, aby zwiększyć przejrzystość swoich działań,
⚪ X wysłał list do Microsoftu, w którym oskarża firmę o niewłaściwe wykorzystanie danych Twittera do szkolenia technologii sztucznej inteligencji,
⚪ X stworzył listę 35 czołowych twórców, którym sztucznie zwiększył widoczność postów, aby nie opuszczali oni platformy (na liście m.in. Joe Biden, LeBron James i MrBeast),
⚪ X zaczął już usuwać weryfikacje na kontach, które zdobyły ją przed wprowadzeniem X Premium (darmowa weryfikacja ma pozostać tylko na tych kontach, które posiadają ponad 1 mln obserwujących),
⚪ X kontynuuje usuwanie starych nieaktywnych kont i tym samym zwalnianie unikatowych nazw użytkowników,
⚪ X zdobywa licencje na płatności w kolejnych stanach USA (wszystko po to, aby wprowadzić płatności bezpośrednio w aplikacji),
⚪ X prawdopodobnie przymierza się do wprowadzenia uwierzytelniania biometrycznego (prawdopodobnie tylko dla abonentów X Premium),
⚪ badania pokazują, że użytkownicy X statystycznie częściej niż użytkownicy pozostałych platform social media poruszają trudne tematy, związane głównie z polityką i ekonomią,
⚪ X wskazuje, że aż 42% jego użytkowników uznaje się za fanów sportu – więcej, niż w jakakolwiek innej platformie (Facebook i Instagram – po 37%, TikTok – 33%).
Liczba użytkowników na świecie:
300-500 mln aktywnych użytkowników (brak wiarygodnych danych)
Zainteresowanie LinkedInem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2023)
Zainteresowanie LinkedInem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2023)
Najważniejsze nowości:
⚫ możliwość wysyłania wiadomości prywatnych do stron firmowych (dotychczas można je było wysyłać wyłącznie do innych osób),
⚫ użytkownicy z USA zyskują możliwość zweryfikowania swojej tożsamości za pomocą dowodu, a zweryfikowane w ten sposób profile otrzymują nową sekcję, w której widnieje informacja, że profil został zweryfikowany za pomocą oficjalnego dokumentu („Government ID”),
⚫ testy Linkedin Coach – wirtualnego asystenta LinkedIn, który pomaga w korzystaniu z platformy, w tym automatyzuje niektóre powtarzalne czynności,
⚫ LinkedIn twierdzi, że wielu użytkowników skarżyło się na coraz mniej profesjonale treści w ich kanałach, więc wprowadza zmianę w algorytmie, która ma zwiększyć zasięg treści eksperckich i poradnikowych kosztem rozrywkowych,
⚫ zmiany w algorytmie serwującym treści użytkownikom (teraz ma być więcej treści od osób i stron, z którymi użytkownik najczęściej wchodzi w interakcję, a sam zasięg viralowy ma rosnąć jeszcze wolniej niż dotychczas),
⚫ testy postów generowanych przez AI (użytkownik może napisać post samodzielnie albo poprosić AI o przygotowanie jego wersji roboczej na podstawie wprowadzonych przez niego wcześniej punktów lub słów kluczowych),
⚫ generowane przez AI podsumowania profili i oferty pracy (zamiast je pisać ręcznie, możemy po prostu wygenerować),
⚫ Collaborative Articles – artykuły, generowane przez AI na podstawie wypowiedzi na LinkedInie wielu różnych ekspertów z danego obszaru (zostaną oni wymienieni jako współtwórcy),
⚫ możliwość wyróżnienia do 5 kluczowych umiejętności na profilu użytkownika,
⚫ możliwość połączenia opublikowanych projektów z wybranymi umiejętnościami, które wcześniej użytkownik dodał do swojego profilu (projekty potwierdzają wówczas konkretne umiejętności),
⚫ nowe przyciski niestandardowe, które abonenci LinkedIn Premium mogą dodać do swojego profilu (m.in. „Odwiedź mój sklep”, „Zobacz moje portfolio”, „Odwiedź mojego bloga” czy „Poproś o konsultację”),
⚫ użytkownik, którego zainteresuje oferta pracy, nie będzie musiał od razu aplikować, ale będzie mógł jedynie kliknąć „Jestem zainteresowany”, dzięki czemu LinkedIn będzie wiedział, że jest otwarty na zmianę pracy oraz jakie ogłoszenia faktycznie go interesują,
⚫ testy zweryfikowanych ofert pracy (tego typu weryfikacja zwiększałaby wiarygodność oferty i firmy poszukującej kandydatów),
⚫ możliwość organizacji wydarzeń audio przez strony firmowe,
⚫ w 2022 roku LinkedIn dodał do stron firmowych zakładkę ze zobowiązaniami firmy, a teraz umożliwia publikowanie postów ze zobowiązaniami,
⚫ bardziej rozbudowana analityka w przypadku profili użytkowników z włączonym trybem twórcy,
⚫ eksperymenty z możliwością zarabiania dla twórców, którzy mieliby zarabiać m.in. na wyświetlanych reklamach, ale też udziale w Collaborative Articles,
⚫ prawdopodobnie przymiarki do wprowadzenia uwierzytelniania biometrycznego (podobnie jak na X i TikToku).
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ LinkedIn przestaje uwzględniać w liczbie obserwujących konta, które są nieaktywne lub objęte ograniczeniami za naruszanie zasad (może doprowadzić do spadku liczby obserwujących),
⚪ LinkedIn pochwalił się ostatnio, że konta w tym serwisie posiada już 930 mln użytkowników, ale nadal nie informuje, ile z nich jest aktywnych (eksperci szacują, że prawdopodobnie 20-30% wszystkich),
⚪ LinkedIn jako nieliczna platforma nadal wierzy w treści audio i uruchamia Akademię Podcastów LinkedIn, która ma pomóc tworzyć bardziej jakościowe podcasty.
Snapchat
Liczba użytkowników na świecie:
635 mln aktywnych użytkowników wg Statista (dane ze stycznia 2023)
Cena akcji Snap Inc.: ok. 10,5 USD za akcję = bez większych zmian
Zainteresowanie Snapchatem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2023)
Zainteresowanie Snapchatem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2023)
Najważniejsze nowości:
⚫ My AI – wirtualny asystent użytkownika dostępny póki co tylko w ramach płatnego Snapchat+ (Snap wprowadził tego typu rozwiązanie jako pierwsza platforma social media),
⚫ możliwość przesyłania obrazów do My AI (użytkownik może np. przesłać zdjęcia dowolnych produktów spożywczych, a chatbot zarekomenduje mu przepisy na potrawy, które może z nich przygotować),
⚫ Dreams – nowe narzędzie, które pozwoli tworzyć wirtualne światy wraz z tłami i soczewkami do niego, zasilane przez generatywną AI (prawdopodobnie tylko dla abonentów Snapchat+),
⚫ Snapchat poszerza swoją bibliotekę audio, dodając do niej coraz więcej lokalnych artystów.
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ wirtualny asystent My AI został źle odebrany przez twardych użytkowników aplikacji, którzy protestują przeciwko zmianie tożsamości platformy (podobnie jak protestowali użytkownicy Instagrama, kiedy chciano z niego zrobić kanał wideo),
⚪ w ciągu 2 pierwszych miesięcy asystenta My AI skorzystało z niego 150 mln użytkowników, wysyłając aż 10 mld wiadomości (ciekawe statystyki dot. najczęstszych tematów tych wiadomości),
⚪ Snapchat rośnie powoli, ale ostatnio pochwalił się, że w drugim kwartale 2023 korzystało z niego codziennie średnio prawie 400 mln użytkowników, co jest rekordowym wynikiem,
⚪ do tej pory to Snapchat był liderem jeśli chodzi o praktyczne zastosowania AR, ale eksperci przewidują, że Snap będzie musiał zmniejszyć koszty w najbliższym czasie, a tym samym – może go w tym obszarze wyprzedzić Meta lub TikTok,
⚪ Snapchat pracuje nad tym, aby przyspieszyć działanie generatywnej AI, czyli generowanie elementów wizualnych, na których opiera się nowa funkcjonalność Dreams,
⚪ możliwość zarobienia do 7 200 USD miesięcznie dla twórcy najpopularniejszej soczewki w USA, Indiach i Meksyku (można je tworzyć za pomocą narzędzia Lens Studio),
⚪ Snapchat przeprowadził badanie, z którego wynika, że pokolenie Z w znacznie większym stopniu niż wcześniejsze pokolenia preferuje komunikację pozytywną (motywującą, podnoszącą na duchu) i zgodną z ich wartościami.
TikTok
Liczba użytkowników na świecie:
1 051 mln aktywnych użytkowników wg Statista (dane ze stycznia 2023)
Zainteresowanie TikTokiem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2023)
Zainteresowanie TikTokiem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2023)
Najważniejsze nowości:
⚫ kampanie produktowe (z katalogiem) w wersji beta na bazie retargetingu dostępne w Polsce (przez jakiś czas kampanie produktowe można było kierować tylko do potencjalnych klientów (np. po zainteresowaniach),
⚫ TikTok (podobnie jak wcześniej Meta) wprowadza ograniczenia w szczegółowym targetowaniu reklam na użytkowników poniżej 18. roku życia,
⚫ kolejny etap testów sklepów połączonych z kontami na TikToku (póki co tylko w USA, Wielkiej Brytanii i Azji Południowo-Wschodniej),
⚫ TikTok chce nie tylko wprowadzić sklepy, ale też od razu umożliwić płatność za produkty bezpośrednio w aplikacji,
⚫ posty tekstowe (podobne do relacji tekstowych w Instagram Stories) po fazie testów stopniowo będą udostępniane dla wszystkich,
⚫ testy na Filipinach wirtualnego asystenta AI o nazwie Tako (rozwiązanie bardzo podobne do My AI ze Snapchata),
⚫ możliwość skorzystania z dynamicznych parametrów UTM w przypadku kampanii z katalogiem produktów,
⚫ nowe narzędzie oparte na AI, za pomocą którego będzie można wygenerować swoje zdjęcie profilowe w różnych stylach (np. zdjęcie użytkownika przerobione na elfa na tle lasu),
⚫ użytkownik będzie miał teraz możliwość zresetowania algorytmu rekomendującego mu treści, jeśli przestanie mu się podobać content, jaki otrzymuje,
⚫ możliwość lepszego zabezpieczenia swojego konta dzięki uwierzytelnianiu biometrycznemu (póki co tylko dla użytkowników iOS),
⚫ w TikTok Creator Marketplace marki mogą teraz publikować zapowiedzi planowanych przez siebie kampanii, do których twórcy mogą się zgłaszać sami,
⚫ koniec testów z 10-minutowymi filmami, więc niektórzy użytkownicy stracili już możliwość ich nagrywania z poziomu aplikacji (mogą nadal publikować dłuższe wideo, ale już nie nagrane w aplikacji),
⚫ Effect House – narzędzie, które umożliwia tworzenie własnych efektów AR (odpowiednik Lens Studio na Snapchacie i Spark AR Mety).
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ użytkownicy poniżej 18. roku życia mają w Chinach ograniczoną możliwość korzystania z TikToka do zaledwie 1 godziny dziennie, ale zabezpieczenie to łatwo obejść, podając swój nieprawdziwy wiek,
⚪ użytkownicy z UE będą mogli wkrótce zrezygnować z sortowania algorytmicznego treści na TikToku (wówczas wszystkie treści będą im wyświetlane chronologicznie),
⚪ TikTok wprowadza w 23 kolejnych krajach (w tym w Polsce) niezależną kontrolę wydajności, zasięgu i bezpieczeństwa reklam (we współpracy z Integral Ad Science),
⚪ Wielka Brytania i Australia jako kolejne kraje zakazują korzystania z TikToka na urządzeniach rządowych,
⚪ Montana jako pierwszy stan USA wprowadził całkowity zakaz TikToka (więcej),
⚪ jak bumerang wraca temat możliwej całkowitej blokady TikToka w USA, a TikTok ponoć szykuje się na taką ewentualność poprzez częściową sprzedaż podmiotowi amerykańskiemu,
⚪ administracja Bidena zatrudnia tiktokowych influencerów, aby docierać do młodych wyborców,
⚪ TikTok ogłosił, że korzysta z niego już co miesiąc ponad 150 mln Amerykanów, czyli niemal co drugi obywatel tego kraju,
⚪ CEO TikToka nagrał film, w którym zachęca amerykańskie firmy i użytkowników do lobbowania przeciwko zakazaniu dostępu do TikToka na terytorium USA,
⚪ ByteDance (właściciel TikToka) stworzył własną kopię Instagrama o nazwie Lemon8 i w 2023 staje się ona coraz popularniejsza w USA, wskakując nawet do TOP 10 w App Store,
⚪ TikTok zaktualizował wytyczne dla społeczności i co ciekawe, są one znacznie bardziej w stylu amerykańskich niż chińskich platform społecznościowych (w zaktualizowanych wytycznych znajduje się m.in. nakaz oznaczania treści wygenerowanych przez AI, jeśli przedstawiają one realistyczne sceny),
⚪ kolejne badania potwierdzają, że wśród najmłodszych użytkowników TikToka staje się głównym źródłem nie tylko rozrywki, ale i informacji,
⚪ TikTok cały czas nie poddaje się, jeśli chodzi o zakupy podczas transmisji na żywo i próbuje przekonać do nich sprzedawców, oferując m.in. dotacje na wysyłkę zakupionych w ten sposób produktów,
⚪ TikTok wycofuje swój klon BeReal, czyli TikTok Now,
⚪ największe wytwórnie muzyczne (Warner, Universal i Sony) naciskają na TikToka, aby ten dzielił się z nimi przychodami w większym stopniu niż dotychczas,
⚪ Vanessa Pappas rezygnuje ze stanowiska dyrektora operacyjnego TikToka, które pełniła od ponad 2 lat, a z samym TikTokiem była związana od prawie 5 lat,
⚪ twórcy TikToka chcą pokazać, że ich aplikacja służy nie tylko do głupot, więc promują nowy strumień o nazwie STEM, który agreguje treści związane z nauką, technologią, inżynierią i matematyką.
YouTube
Liczba użytkowników na świecie:
2 514 mln aktywnych użytkowników wg Statista (dane ze stycznia 2023)
Cena akcji Alphabet Inc.: ok. 136 USD za akcję = wzrost o 40,5 USD, czyli 44%
*Do Alphabet Inc. należy nie tylko YouTube, ale też m.in. Google oraz Android
Zainteresowanie YouTubem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2023)
Zainteresowanie YouTubem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2023)
Najważniejsze nowości:
⚫ możliwość dodania aż do 14 linków do profilu kanału,
⚫ nowe narzędzie oparte na AI, które sugeruje tytuły filmów na podstawie transkrypcji i opisu filmu,
⚫ testy podsumowania wideo, które będzie generowane za pomocą AI (póki co tylko w j. angielskim),
⚫ quizy generowane przez AI, które sprawdzą wiedzę użytkowników na interesujące ich tematy,
⚫ możliwość wyszukiwania utworów muzycznych na podstawie nucenia,
⚫ nowości na stronie kanału, a wśród nich m.in. półka z rekomendacjami filmów „Dla Ciebie”,
⚫ nowy sposób wyświetlania filmów w zakładce „Subskrypcje”, który ma sprawić, że użytkownik nie przegapi żadnych nowości nawet wtedy, jeśli obserwowany twórca opublikuje wiele filmów w krótkim czasie,
⚫ twórcy, którzy naruszą wytyczne dla społeczności mogą już wziąć udział w szkoleniu edukacyjnym (ukończenie szkolenia powoduje usunięcie ostrzeżenia z kanału twórcy, o ile nie naruszy on tych samych zasad przez 90 dni),
⚫ posty społeczności dostępne dla wszystkich kanałów,
⚫ reklamy usług lokalnych rozszerzone o 5 nowych kategorii: edukacja, opieka nad ludźmi, opieka nad zwierzętami, wellness i opieka zdrowotna,
⚫ szereg nowych opcji w YouTube Premium, a wśród nich m.in.: ułatwione kolejkowanie treści i przejścia między urządzeniami, funkcje oglądaj razem i oglądaj offline, ale też poprawa jakości wideo,
⚫ bardziej transparentne wyniki kanału, podzielone na 3 główne typy treści: wideo, shorty i live’y,
⚫ lepsza analityka dot. przychodów kanału, co pozwoli twórcom lepiej ocenić, na czym dokładnie zarabiają,
⚫ ulepszone statystyki dla podcastów,
⚫ możliwość dodania filmu z wielojęzycznym dźwiękiem, czyli dźwiękiem w wielu różnych językach i monitorowania wyników wersji w poszczególnych językach,
⚫ wycofanie stories, które zostały wprowadzone w 2018 roku (YouTube woli skupić się na shortach),
⚫ coraz więcej elementów w shortach, które upodabniają je do TikToka (m.in. funkcja Collab oraz naklejki z pytaniami i odpowiedziami),
⚫ reklamy z celem: zasięg od teraz wyświetlane także w shortach,
⚫ shorty dodane do YouTube Select jako dodatkowe umiejscowienie,
⚫ pasek do przewijania wideo dodany także do shortów,
⚫ użytkownicy iOS mogą wybrać dowolną klatkę filmu jako miniaturę shorta (dotychczas możliwe tylko w YouTube Studio),
⚫ YouTube najpierw umożliwił twórcom odpowiadanie na komentarze pod ich własnymi filmami w formie shortów, a teraz chce im dać taką samą możliwość, ale w przypadku komentarzy pod filmami innych twórców (twórca będzie mógł nagrać shorta jako odpowiedź do komentarza pod czyimś filmem),
⚫ testy rekomendacji hashtagów dla długich klipów (dotychczas testowane tylko dla shortów),
⚫ możliwość oznaczania i przypinania produktów w transmisjach na żywo za pośrednictwem aplikacji mobilnej,
⚫ niemożliwe do pominięcia 30-sekundowe reklamy a telewizorach z dostępem do internetu,
⚫ MultiView – nowa funkcjonalność dla abonentów YouTube TV, dzięki której mogą oni oglądać cztery transmisje jednocześnie na ekranie,
⚫ nowy przycisk przypominający o nadchodzących transmisjach na żywo,
⚫ możliwość zaplanowania dropu produktowego podczas transmisji na żywo bez konieczności ujawniania produktu przed transmisją,
⚫ anonimowe reakcje czasowe w transmisjach na żywo (zarówno twórcy, jak i inni widzowie zobaczą reakcje, ale nie będą mogli zobaczyć, który użytkownik zostawił jaką reakcję),
⚫ Samples – krótkie fragmenty najnowszych utworów zyskujących popularność i dodatkowa zakładka z tego typu próbkami,
⚫ Gen Z Music – nowa funkcjonalność, która ułatwia reklamodawcom umieszczanie ich reklam obok zyskujących na popularności klipów muzycznych,
⚫ możliwość filtrowania utworów muzycznych w Creator Music na podstawie czasu trwania licencji,
⚫ menedżerowie, redaktorzy i redaktorzy z ograniczonymi rolami mogą zarządzać kanałem w imieniu właściciela kanału bezpośrednio w YouTube, na urządzeniach mobilnych i komputerach, a także w YouTube Studio,
⚫ odświeżona nawigacja w aplikacji YouTube Studio,
⚫ testy słów kluczowych zawierających hiperłącza w komentarzach do filmów (jeśli użytkownik użyje w komentarzu słowa np. „ChatGPT”, to zamieni się ono automatycznie w hiperłącze do wyników wyszukiwania filmów związanych z ChatGPT).
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ kanały fanowskie będą musiały posiadać wyraźne wskazanie, że nie są powiązane z podmiotem, który wspierają (YouTube wyjaśnia: Dla widzów powinno być oczywiste, że Twój kanał nie reprezentuje oryginalnego twórcy, artysty ani podmiotu, którego promuje),
⚪ YouTube łagodzi swoje stanowisko w sprawie wulgaryzmów w treściach i ich wpływu na monetyzację,
⚪ twórcy najpopularniejszych shortów nie są zadowoleni z monetyzacji ich klipów, ponieważ uważają, że otrzymują zdecydowanie za mało pieniędzy (np. 3 tys. USD za 200 mln wyświetleń shortów),
⚪ YouTube obniża wymagania wstępne stawiane twórcom w celu zarabiania, aby przyciągnąć talenty z TikToka i Twitcha (m.in. próg liczby subskrybentów został obniżony z 1 000 na 500),
⚪ YouTube chce zagwarantować muzykom lepszą ochronę ich twórczości przed generatywną sztuczną inteligencją,
⚪ YouTube dostrzega coraz większą rolę filmów GRWM („Get Ready With Me”), czyli poradników dotyczące makijażu i stylizacji na różne okazje,
⚪ inicjatywa #ShortsFriends, w ramach której platforma zachęca twórców do promowania się poprzez wzajemne udostępnianie swoich shortów,
⚪ YouTube usuwa 6 000 kolejnych kanałów związanych z chińską propagandą.
Mój wpis okazał się dla Ciebie przydatny? Zainspirował Cię? A może po prostu chcesz mi podziękować za to, że od 8 lat tworzę dla Ciebie treści, do których masz dostęp za darmo? Jeśli uważasz, że ten wpis na to zasługuje, postaw mi za niego kawę 🙂 PS nie jest to dla mnie jakieś istotne źródło przychodu, bo średnio otrzymuję 1 kawę miesięcznie, ale zawsze pokrywa to jakiś niewielki procent kosztów utrzymania bloga (domena, hosting, certyfikat SSL)