Przegląd kanałów social 2022-09

Czy można przeczytać 1 tekst i być na bieżąco ze wszystkimi nowościami w aż 8 kanałach społecznościowych (Facebook, Instagram, Messenger, Twitter, LinkedIn, Snapchat, TikTok, YouTube)? Można! Pod warunkiem, że będzie to „Przegląd kanałów social„, czyli w skrócie PKS 😎

Cel przeglądu: szybki update sytuacji 8 kanałów społecznościowych o największym znaczeniu w Polsce. Minimum słów, maksimum treści! Uwzględnia najważniejsze/najciekawszy zmiany w poszczególnych platformach z punktu widzenia marketera, użytkownika, inwestora. Możesz go przeglądać w całości albo śledzić zmiany tylko w interesujących Cię kanałach.

Zwróć uwagę, że sporo rzeczy, o których piszę, to jedynie TESTY i to nawet nie globalne, ale na wybranych, często pojedynczych rynkach. To, co testują twórcy najważniejszych kanałów doskonale pokazuje jednak, jaki jest ich kierunek myślenia. Oczywiście nie wszystkie z testowanych opcji wejdą w życie, ale ostatnie lata pokazują, że większość z nich jest wprowadzana. Często przed wdrożeniem są one jednak modyfikowane i nieco różnią się od testowanej wersji.

ℹ Nowości uwzględnione w tym zestawieniu zostały wprowadzone od ostatniego przeglądu, czyli od 1 marca 2022 roku do 31 sierpnia 2022. Wszystkie porównania (wzrosty/spadki) odnoszą się do stanu sprzed 6 miesięcy.

⚠ W tym przeglądzie wyjątkowo nie zamieszczam zmiany liczby użytkowników poszczególnych kanałów. Do tej pory dane te czerpałem z serwisu Statista, który nie zaktualizował ich od stycznia 2022 roku, więc żadnych zmian i tak by nie było.

Facebook

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
2 910 mln aktywnych użytkowników wg. Statista (dane ze stycznia 2022)

📈 Cena akcji Meta Platforms, Inc.: ok. 157 USD za akcję = spadek o 33 USD, czyli 17%

*Do Meta Platforms, Inc. należy nie tylko Facebook, ale też m.in. Instagram, Messenger i WhatsApp.

**9 czerwca 2022 na giełdzie NASDAQ Facebook przestał być notowany pod nazwą „FB”, a zaczął jako „META”

🌍 Zainteresowanie Facebookiem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2022)

🇵🇱 Zainteresowanie Facebookiem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2022)

Najważniejsze nowości:
🔥 algorytm Facebooka odpowiadający za wyświetlanie treści w newsfeedzie, ma w nim teraz pokazywać mniej treści od znajomych, a więcej wideo i treści ze stron, których nie obserwujemy, ale które zyskują na popularności i zahaczają o nasze zainteresowania (Facebook ma wręcz podwoić ilość treści rekomendowanych nam przez AI),
🔥 treści od znajomych i obserwowanych stron mogą trafić do oddzielnej zakładki – podobnie jak na TikToku, gdzie mamy domyślną zakładkę „Dla Ciebie” i dodatkową „Obserwowani”,
🔥 zespół ds. reklam opracowuje tzw. „reklamy podstawowe”, czyli reklamy, które będzie można emitować bez wykorzystania szczegółowych danych użytkowników, więc bardzo szeroko, ale moją one uspokoić tych użytkowników, którzy uważają, że Meta wykorzystuje zbyt szczegółowe dane,
🔥 w bibliotece reklam będzie można sprawdzić więcej szczegółowych danych nt. tego, w jaki sposób reklamodawcy targetują swoje reklamy,
🔥 Facebook testuje rozwiązanie polegające na tym, że każdy użytkownik będzie mógł stworzyć do 5 własnych profili dla różnych grup znajomych, np. znajomych z pracy, uczelni i rodziny,
🔥 nowy system „Sphere”, który ma skanować treści w witrynie i sprawdzać w jakim stopniu pokrywają się one z treścią postu/reklamy kierującej do niego,
🔥 Meta chce oznaczać filmy, których autorzy stosują zwodnicze tytuły/opisy jako „Watchbait” i zmniejszać zasięg stron publikujących tego typu nagrania,
🔥 Facebook Stars – nowa cyfrowa waluta, którą będziemy mogli kupić i przekazać ulubionym twórcom rolek, filmów VOD, transmisji na żywo w formie audio lub wideo,
🔥 testy nowego layoutu serwisu na desktopie – cała nawigacja ma zostać przeniesiona z górnego paska na boczny pasek po lewej stronie ekranu,
🔥 użytkownicy będą mogli wykorzystać swoje awatary zarówno na zdjęciu profilowym, jak i w tle profilu, na którym będą mogli ustawić animację z awatarem stworzoną na bazie jednego z szablonów,
🔥 na reelsy będzie można reagować tak samo jak na posty,
🔥 nowy sposób oznaczania współtwórców treści – jeden post będzie mógł posiadać 2 lub więcej autorów,
🔥 Facebook testuje możliwość dodawania klipów muzycznych do komentarzy – podobnie jak obecnie możemy w nich wykorzystywać GIF-y czy awatary,
🔥 testy powiadomień, które wyglądają jak relacje, ale po kliknięciu w nie zamiast do relacji kierują do najnowszego postu strony/użytkownika,
🔥 autor transmisji na żywo może teraz wskazać dowolnego użytkownika, który będzie moderatorem live’a,
🔥 nowe opcje dla twórców stron posiadających subskrybentów, czyli użytkowników, którzy zdecydują się wspierać płatnie swoją ulubioną stronę – m.in. czaty grupowe tylko dla subskrybentów oraz rozbudowana zakładka z postami tylko dla subskrybentów,
🔥 testy nowych funkcjonalności bazujących na NFT – m.in. posty z NFT, członkostwo w grupach na w oparciu o własność NFT, sekcja na profilach użytkowników, w której mogli pochwalić się swoją kolekcją NFT,
🔥 Meta buduje nowy dział obsługi klienta – tym razem dedykowany nie reklamodawcom, ale zwykłym użytkownikom,
🔥 Facebook chce wysyłać użytkownikom krótkie uzasadniania, dlaczego ich komentarze zostały usunięte przez moderatorów serwisu,
🔥 ze względu na zmieniające się przepisy dot. ochrony danych z Facebooka zniknie kilka funkcjonalności bazujących na lokalizacji użytkownika – m.in. znajomi w pobliżu, alerty pogodowe oraz historia lokalizacji,
🔥 wszystkie facebookowe rozwiązania, które ułatwiają automatyzację, będą teraz zawierały w nazwie słówko „Advantage”, aby podkreślić przewagę automatyzacji nad ręcznymi rozwiązaniami,
🔥 program dzielenia się przychodami z muzykami za każdym razem, gdy firmy lub inni twórcy wykorzystają stworzoną przez nich muzykę,
🔥 premiera Facebook Graph API v14.0 oraz Marketing API v14.0,
🔥 nowe narzędzia kreatywne w Spark AR Studio,
🔥 Mark otwiera wirtualny klep z cyfrowymi ubraniami dla awatarów (więcej tutaj),
🔥 Meta otwiera w Kalifornii pierwszy sklep stacjonarny ze sprzętem VR,
🔥 Ray-Bany Stories, czyli okulary AR stworzone we współpracy z Metą, zostają wprowadzone na 4 kolejnych rynkach: hiszpańskim, austriackim, belgijskim i francuskim,
🔥 od teraz aby założyć konto VR w Mecie nie trzeba już będzie posiadać konta na Facebooku,
🔥 w Meta Horizon możesz już zapraszać znajomych do wspólnej rozrywki w Twoim domu, oczywiście bez wychodzenia w domu, ale za pośrednictwem okularów VR,
🔥 Meta w swoich pracach nad metaversem skupia się teraz m.in. nad przestrzennym odwzorowaniem dźwięku,
🔥 prace nad nowym modelem AI o nazwie „No Language Left Behind”, który ma obsługiwać 200 języków, uczyć się ich wraz z kolejnymi tłumaczeniami i sprawić, że metaverse będzie dostępny dla każdego bez względu na język,
🔥 Meta rozbudowuje kontrolę rodzicielską w świecie VR, aby już na starcie uniknąć problemów związanych m.in. z molestowaniem seksualnym nieletnich w cyberświecie.

To jeszcze warto wiedzieć:
💡 Meta podpisze z Unią Europejską nową umowę o transmisji danych, dzięki której będzie mogła nadal bez większych problemów funkcjonować w UE,
💡 Meta szacuje, że tylko w 2022 roku straci 10 mld USD, czyli niecałe 10% przychodów z reklam ze względu na zmiany wprowadzone przez Apple – zmiany te ograniczyły możliwości personalizacji oraz retargetingu w przypadku użytkowników iOS,
💡 Meta rozpoczęła kampanię zachęcającą do użytkowników iOS do niewyłączania możliwości serwowania im spersonalizowanych reklam, które często decydują o być albo nie być w przypadku małych firm,
💡 Meta sporo traci również na wojnie w Ukrainie ze względu na spadek przychodów z reklam oraz liczby użytkowników z Ukrainy i Rosji,
💡 Facebook rozpoczyna współpracę z firmą Zefr, która tworzy rozwiązania mające na celu ochronę reklamodawców przed wyświetlaniem ich reklam w towarzystwie treści uznawanych za szkodliwe (z Zefr współpracuje już m.in. YouTube i TikTok),
💡 The Washington Post twierdzi, że Meta współpracuje z działaczami politycznymi, którzy mają zasiewać obawy dot. TikToka, w tym jego powiązań z chińskim rządem i chyba robi to skutecznie, bo Komisarz Federalnej Komisja Łączności wezwał do usunięcia TikToka z amerykańskich sklepów z aplikacjami,
💡 Meta odwołała konferencję F8, na której co roku przedstawiała plany rozwoju na najbliższe lata, ponieważ skupia się na budowie metaverse’u,
💡 głównym łącznikiem pomiędzy obecnymi aplikacjami Mety (Facebookiem, Instagramem, Messengerem, WhatsAppem) a metaveresem mają być awatary, których ma być coraz więcej w aplikacjach Mety i mają one zyskiwać nowe funkcje, aż pewnego dnia nasz awatar obudzi się w wirtualnym świecie,
💡 Meta zdaje sobie sprawę, że budowa i adaptacja metaverse’u to projekt na lata i nie wiadomo, w jakim stopniu obecna wizja wirtualnej rzeczywistości będzie pokrywała się z jej finalną wersją,
💡 Meta stara się obniżać koszty na innych płaszczyznach, aby wygospodarować jak najwięcej pieniędzy na prace nad metaverse,
💡 Meta nie przedłuży umów z największymi światowymi wydawcami typu The Wall Street Journal, New York Times i Washington Post, którzy w ramach współpracy odpłatnie tworzą treści do zakładki z wiadomościami na Facebooku,
💡 Meta wycofuje się z większości projektów związanych z tworzeniem treści audio oraz zakupami na żywo z powodu braku zainteresowania użytkowników
💡 Meta zamyka osobną aplikację do gier o nazwie Facebook Gaming z powodu cięcia kosztów,
💡 Meta wycofuje się z Facebook Bulletin, ponieważ przerzuca pracowników z tego projektu m.in. do prac nad metaversem,
💡 na Zuckerberga spadła fala krytyki po opublikowaniu tego posta, za to, że dołączona do niego grafika wygląda tragicznie, a przecież pompuje miliardy w prace nad metaversem i początkowo chwalił się dużo bardziej zaawansowanymi wizualizacjami,
💡 Meta opublikowała krótki film, w którym stara się przekazać, jak duży wpływ na nasze życie może mieć metaverse,
💡 Meta chce wraz z innymi firmami opracować standardy metaverse’u, ponieważ jest zdania, że żadna pojedyncza firma nie będzie „właścicielem” wirtualnej przestrzeni,
💡 Mark i spółka zastanawiają się, w jaki sposób uaktywnić nogi użytkowników w VR -obecnie w wirtualnej rzeczywistości są wykorzystywane postaci od pasa w górę, czyli tzw. dżiny,
💡 Amerykańska Federalna Komisja Handlu blokuje kolejne przejęcia firm związanych z technologią VR, w uzasadnieniu podając: Meta, wcześniej znana jako Facebook, jest już kluczowym graczem na każdym poziomie sektora wirtualnej rzeczywistości. Imperium wirtualnej rzeczywistości firmy obejmuje najlepiej sprzedające się urządzenie, wiodący sklep z aplikacjami, siedmiu odnoszących największe sukcesy programistów i jedną z najlepiej sprzedających się aplikacji wszechczasów,
💡 Facebookowi wreszcie może udać się domknąć transakcję przejęcia GIPHY, którą początkowo przyblokował brytyjski regulator,
💡 Meta wszczyna coraz więcej procesów przeciwko firmom, które sprzedają polubienia, obserwujących i fałszywe recenzje albo wyciągają i agregują publicznie dostępne dane z profili użytkowników,
💡 Meta rozbija grupę hakerską z Azji Południowo-Wschodniej oraz farmę trolli z Rosji,
💡 Facebook od jakiegoś czasu publikuje cykliczne raporty prezentujące najpopularniejsze treści w platformie – często wykorzystują je przeciwnicy Facebooka, ponieważ na 20 najczęściej udostępnianych linków w platformie zwykle 20-50% to materiały, które później zostają usunięte z powodu naruszenia zasad – to pokazuje, że algorytm Facebooka nadal ułatwia rozchodzenie się śliskich treści,
💡 Sheryl Sandberg, czyli dyrektor operacyjna i prawa ręka Marka Zuckerberga ogłasza, że po 14 latach opuszcza Facebooka – była to raczej oczekiwana zmiana, ponieważ ostatnio pogorszyły się jej relacje z Markiem.

Instagram

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
1 478 mln aktywnych użytkowników wg. Statista (dane ze stycznia 2022)

🌍 Zainteresowanie Instagramem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2022)

🇵🇱 Zainteresowanie Instagramem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2022)

Najważniejsze nowości:
🔥 testy nowego, pełnoekranowego głównego kanału postów, w którym znika pasek z relacjami (są one wyświetlane w głównym kanale obok rolek i zwykłych postów), co mocno upodabnia Instagrama do TikToka,
🔥 w Creator Studio będzie można planować publikację już nie tylko postów i filmów, ale również relacji i rolek,
🔥 aktualizacja algorytmu Instagrama, po której bardziej mają być promowani twórcy treści publikujący daną treść po raz pierwszy, niż re-postujący ją, nawet jeśli drudzy mają znacznie więcej obserwujących,
🔥 wszystkie filmy publikowane na Instagramie będą automatycznie stawać się rolkami,
🔥 rolki można promować płatnie przez przycisk „Promuj” bezpośrednio z aplikacji albo poprzez menedżera firmy, jak promuje się standardowe posty,
🔥 podobnie jak w przypadku Facebooka bardzo prawdopodobne, że w przyszłości w głównym kanale aktualności nie zobaczymy treści od obserwowanych kont, ale treści, które zarekomenduje nam algorytm – treści od obserwowanych trafią do oddzielnej zakładki,
🔥 testy nowej funkcjonalności, która pozwoli na zaznaczenie użytkownikowi jednocześnie wielu postów w karcie „Eksploruj” i wybranie opcji „Nie interesuje mnie to” – ma to być istotna wskazówka dla algorytmu rekomendującego kolejne treści,
🔥 po kliknięciu w logo Instagrama w aplikacji każdy będzie mógł przejść do zakładki z postami opublikowanymi tylko przez obserwowane konta lub konta, które użytkownik wcześniej dodał do ulubionych,
🔥 Instagram testował nową funkcjonalność, dzięki której użytkownik mógł oznaczać na zdjęciach produkty ulubionych marek, a potem otrzymywał prowizję z ich ewentualnej sprzedaży, ale wycofał się z tego pomysłu ze względu na brak zainteresowania użytkowników,
🔥 możliwość przypięcia do 3 wybranych zdjęć lub rolek u góry konta (w polskiej wersji aplikacji opcja ta została źle przetłumaczona jako „Przejdź do swojego profilu” zamiast „Przypnij do swojego profilu”),
🔥 nowa opcja wyszukiwania lokalnych firm na mapie – m.in. możliwość skorzystania z filtrów, dzięki którym na mapie pozostaną tylko restauracje, kawiarnie albo salony piękności,
🔥 automatycznie generowane napisy w filmach, także tych w rolkach (początkowo w 17 najpopularniejszych językach na świecie, ale wkrótce w kolejnych),
🔥 na zdjęciu można teraz oznaczać innych twórców wraz z widoczną kategorią ich konta,
🔥 autor transmisji na żywo może teraz wskazać dowolnego użytkownika, który będzie moderatorem live’a,
🔥 testy Live Producer, czyli nowego narzędzia do tworzenia bardziej profesjonalnych transmisji na żywo,
🔥 nowa naklejka w relacjach, która przypomni użytkownikowi o nadchodzącym wydarzeniu,
🔥 Instagram dopracowuje narzędzie do tworzenia reelsów – m.in. ułatwia przycinanie i ponowne układanie klipów wideo w rolkach oraz udostępnia szablony rolek, w których można umieścić własne zdjęcia i filmy,
🔥 możliwość dodawania interaktywnych naklejek na rolkach, jakie znamy chociażby z relacji,
🔥 zbiórki pieniędzy na cele charytatywne będą dostępne także w reelsach,
🔥 Instagram chce uprosić zarabianie na reelsach – pracuje nad nowym programem, który umożliwi ich twórcom zarejestrowanie się w celu wyświetlania nakładek reklamowych na ich rolkach,
🔥 testy rolek wydłużonych do 90 sekund rozszerzone na kolejnych użytkowników,
🔥 testy funkcjonalności, która pozwoli odpowiedzieć na rolkę za pomocą wideo nagranego przez widza,
🔥 Instagram otwiera Reels API,
🔥 w Indiach Instagram testuje układ zakładki z reelsami identyczny jak na TikToku – domyślnie wyświetlane są popularne rolki ze wszystkich kanałów, a po przesunięciu ekranu w bok – tylko te z obserwowanych kont,
🔥 testy krótkich statusów tekstowych, które użytkownicy mogą ustawić w IG Direct,
🔥 testy nowego sposobu wyświetlania stories, w którym będą wyświetlane tylko 3 pierwsze relacje, a jeśli dane konto opublikuje ich więcej, to użytkownik będzie musiał kliknąć „Pokaż wszystko”, aby je obejrzeć, co znacznie ograniczy ich widoczność,
🔥 po rezygnacji z IGTV Instagram rezygnuje również z reklam wideo typu in-stream,
🔥 możliwość publikowania własnych NFT rozszerzona do ponad 100 krajów,
🔥 zdjęcie profilowe użytkownika będzie można wkrótce podejrzeć w powiększonym rozmiarze poprzez przytrzymanie na nim palca,
🔥 nastolatkowie mają teraz otrzymywać nowe powiadomienia ostrzegające, jeśli ciągle przeglądają ten sam rodzaj treści w sekcji „Odkryj”, co ma ich zachęcić do odkrywania nowych rzeczy, a nie zamykania się w bańce,
🔥 użytkownicy w wieku 13-16 lat mają teraz widzieć mniej treści, które algorytm uzna za kontrowersyjne,
🔥 Instagram ma teraz lepiej weryfikować wiek użytkownika, prosząc go m.in. o selfie, nagranie wideo lub weryfikację przez wspólnych znajomych,
🔥 nowe naklejki i tekst AR w relacjach,
🔥 IG Candid – nowa funkcjonalność inspirowana aplikacją BeReal, która zyskuje coraz większa popularność – jej użytkownicy o losowych porach dniach otrzymują prośbę o podzielenie się tym, co akurat robią i mają tylko 2 minuty na opublikowanie treści, dzięki czemu są one spontaniczne, autentyczne i nieobrobione (często wykorzystują do tego opcję „podwójnego aparatu”, czyli nagrywania jednocześnie z przodu i tyłu smartfona),
🔥 ponoć telefony z klapką wracają do łask, a Instagram chce to wykorzystać, wprowadzając m.in. nowe tryby nagrywania bez użycia rąk,
🔥 Instagram przechodzi mały rebranding – kosmetyczna zmiana logo (bardziej jaskrawe kolory) + zmiana domyślnego fontu.

To jeszcze warto wiedzieć:
💡 Instagram informuje, że jego użytkownicy spędzają już 20% czasu w aplikacji na konsumpcji rolek,
💡 influencerzy posiadający największe konta na Instagramie popierają akcję „Make Instagram Instagram Again”, która jest apelem do władz Instagrama o to, aby nie robili z niego drugiego TikToka,
💡 szef Instagrama obiecuje wstrzymać test pełnoekranowy i zmniejszyć ilość postów polecanych przez AI oraz przyznaje, że trochę przesadzili z ilością treści wideo, co odstrasza obecnych użytkowników,
💡 po testach trybu pełnoekranowego Instagram doszedł do wniosku, że powinien raczej dać użytkownikom wybór, czy chcą korzystać z aplikacji w trybie pełnoekranowym (à la TikTok) czy klasycznym, czyli dotychczasowym,
💡 Adam Mosseri, wieloletni szef Instagrama, przenosi swoje biuro do Londynu na czas nieokreślony, aby tu na miejscu „powalczyć” z brytyjskimi i unijnymi regulatorami,
💡 Instagram usuwa oddzielne aplikacje Boomerang oraz Hyperlapse ze sklepów z aplikacjami.

Messenger

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
988 mln aktywnych użytkowników wg. Statista (dane ze stycznia 2022)

🌍 Zainteresowanie Messengerem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2022)

🇵🇱 Zainteresowanie Messengerem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2022)

Najważniejsze nowości:
🔥 cykliczne powiadomienia biznesowe, dzięki którym firmy będą mogły wysyłać wiadomości do swoich subskrybentów – już nie przez zewnętrzne narzędzia do tworzenia chatbotów, ale bezpośrednio z poziomu Messengera,
🔥 nowe opcje płatności między użytkownikami i firmami w czasie Messengera – firmy będą mogły wysyłać żądanie zakupu, a użytkownicy będą mogli je opłacać w dowolnym momencie,
🔥 nowa zakładka „Połącznia”, która została dodana, ponieważ coraz więcej osób wykorzystuje Messengera nie tylko do pisania, ale i do rozmów audio lub wideo,
🔥 linki z zaproszeniem do udziału w konwersacji grupowej przez które będziemy mogli zapraszać dowolnych użytkowników do istniejących już konwersacji bez konieczności ich wyszukiwania i ręcznego dodawania,
🔥 nowe komendy w konwersacjach grupowych (np. @everyone, /silent, /pay),
🔥 Meta kontynuuje wdrażanie szyfrowania end-to-end we wszystkich swoich komunikatorach,
🔥 prace nad BlenderBotem 3, który będzie wykorzystywał elementy AI, przeszukiwał całą sieć i służył pomocą użytkownikom Messengera.

To jeszcze warto wiedzieć:
💡 Meta nadal podtrzymuje, że w przyszłości stworzy 1 superskrzynkę, w której znajdą się wszystkie konwersacje i funkcjonalności Messengera, IG Direct oraz WhatsAppa.

Twitter

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
436 mln aktywnych użytkowników wg. Statista (dane ze stycznia 2022)

📈 Cena akcji Twitter, Inc.: ok. 39 USD za akcję = wzrost o 6 USD, czyli 18%

🌍 Zainteresowanie Twitterem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2022)

🇵🇱 Zainteresowanie Twitterem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2022)

Najważniejsze nowości:
🔥 konta profesjonalne dostępne dla wszystkich,
🔥 kręgi, czyli dodatkowa lista kontaktów, do której możemy dodać max. 150 użytkowników i publikować tweety wyłącznie dla nich,
🔥 zmiany w pikselu Twittera – m.in. łatwiejszy proces tworzenia nowych zdarzeń,
🔥 Twitter, podobnie jak Facebook, wprowadza własne API konwersji,
🔥 nowy format reklamy, w którym reklamodawcy będą mogli wyróżnić i podlinkować 3 dowolne słowa,
🔥 nowy format reklamy o nazwie „Product Explorer Ads” – produkty będą prezentowane w formie modeli 3D, które użytkownicy będą mogli obracać i oglądać z każdej strony,
🔥 Twitter wprowadza coś w rodzaju reklam w formacie kolekcja, który znamy z Facebooka i Instagrama – pod grafiką lub filmem będą wyświetlane wybrane produkty ze sklepu,
🔥 Twitter chce ograniczyć zasięg tweetów o identycznej lub podobnej zawartości, które zwykle są duplikowane przez boty,
🔥 autorzy tweeta otrzymają możliwość przypięcia u góry dowolnej odpowiedzi na niego,
🔥 testy odświeżonego formatu tweeta z zaciągniętym linkiem – ponoć ma skuteczniej zachęcać użytkownika do kliknięcia,
🔥 po pierwszych testach wybrane konta otrzymały możliwość dodawania notatek do tweetów – notatki to dłuższe formy tekstowe do 2 500 znaków, które mają umożliwić blogowanie na Twitterze,
🔥 testy nowego wyglądu strony „Eksploruj”, która wygląda niemal identycznie jak TikToku,
🔥 dalsze testy zakładki „Shop” z wybranymi sprzedawcami w USA,
🔥 zakładka „Pokoje” (ang. „Spaces”) będzie teraz nazywała się „Audio” i zawierała nagrania podzielone na pokoje oraz podcasty,
🔥 Twitter testuje dodatnie zakładki „Audio” zarówno z boku, jak i na dolnym pasku nawigacji, co mocno zwiększyłoby ekspozycję treści dźwiękowych,
🔥 twórcy spaces będą teraz mogli tworzyć klipy, czyli maksymalnie 30-sekundowe fragmenty wideo z transmisji audio, które będą mogły być udostępnione jako zwykłe tweety z linkiem do całości nagrania,
🔥 testy nowej funkcjonalności, która pozwoliłaby na stworzenie pokoju na temat dowolnego tweeta, prosto z jego poziomu,
🔥 nowe narzędzia do nagrywania i zarządzania pokojami,
🔥 rozbudowany panel analityczny dla twórców spaces,
🔥 pokoje tylko dla super obserwujących jako kolejne narzędzie do zarabiania dla twórców,
🔥 statusy w tweetach (na Facebooku funkcjonuje to jako „Nastrój/aktywność”),
🔥 testy tweetów, które będą współtworzone przez więcej niż jednego użytkownika,
🔥 Twitter testuje możliwość dołączania do pojedynczego tweeta jednocześnie wideo, grafiki i GIF-a,
🔥 nowe narzędzie ułatwiające tworzenie GIF-ów oraz ich publikację w formie tweetów,
🔥 nowa integracja ze Shopify, która umożliwia wyświetlanie produktów z Shopify na koncie profesjonalnym na Twitterze,
🔥 każdy użytkownik może od teraz usunąć swoją wzmiankę, jeśli ktoś wspomni go w dowolnej dyskusji, a on będzie chciał ją opuścić (nie będzie go można ponownie oznaczyć),
🔥 kolejny etap testu funkcjonalności o nazwie Birdwatch – pozwala użytkownikom na dodawanie notatek do treści, które uznają za wprowadzające w błąd,
🔥 ulepszony algorytm do generowania automatycznych alternatywnych opisów tekstowych dla publikowanych obrazów + wyświetlanie użytkownikom zachęty do tego, aby je w ogóle ustawiać i tym samym zwiększać dostępność swoich treści,
🔥 prace nad filtrem, który ograniczałby wyświetlanie obraźliwych odpowiedzi na tweety – użytkownik sam decydowałby, czy chce, aby serwis wyświetlał mu obraźliwe komentarze,
🔥 każdy użytkownik będzie mógł ustawić przypomnienie o dropie produktowym ulubionej marki,
🔥 przejęcie aplikacji OpenBack, która ma pomóc w skuteczniejszym dostarczaniu użytkownikom Twittera powiadomień push – powiadomienia te mają niejako uczyć się maszynowo każdego użytkownika i dostosowywać do niego rodzaj oraz czas powiadomień,
🔥 testy Bitmoji jako zdjęcia profilowego,
🔥 Branded Likes – niestandardowe animacje polubień, które mogą tworzyć marki (początkowo tylko w USA, UK, Arabii Saudyjskiej i Japonii),
🔥 Twitter rozwija społeczności, czyli coś w rodzaju grup tematycznych na Facebooku,
🔥 w społecznościach tweety będą sortowane w kolejności dostosowanej do każdego z użytkowników,
🔥 pod nazwą każdej społeczności będą wyświetlane najważniejsze w niej hashtagi,
🔥 administratorzy społeczności mogą teraz przypinać dowolne tweety,
🔥 o prawie 70% wzrośnie cena Twitter Blue, czyli płatnej wersji Twittera – abonament za 2,99 USD będzie teraz kosztował 4,99 USD,
🔥 narzędzie do publikacji TweetDeck ma być dostępne tylko dla użytkowników Twitter Blue,
🔥 tylko użytkownicy Twitter Blue będą mogli edytować swoje posty, a w edytowanych postach będzie można prześledzić historię zmian,
🔥 jeśli autor tweeta polubi komentarz użytkownika pod nim, polubienie to będzie teraz wyróżnione w postaci etykiety z serduszkiem, jak ma to obecnie miejsce m.in. na YouTubie,
🔥 Twitter zastanawia się, czy nie umożliwić innym firmom pisania własnych algorytmów, które będą decydowały o tym, jakie tweety i w jakiej kolejności są wyświetlane użytkownikom – użytkownik miałby potem możliwość wyboru, z algorytmu jakiej firmy chce korzystać,
🔥 wszelkie dane i wykresy w statystykach konta i tweetów będzie teraz można odsłuchać (ułatwienie dla osób niedowidzących),
🔥 nowy sposób wyświetlania tweetów osadzonych na stronie www, które po osadzeniu ich w witrynie zostały usunięte z Twittera,
🔥 Twitter testuje coś w rodzaju konta demo dla niezalogowanych użytkowników, dzięki czemu mogliby oni sprawdzić podstawowe funkcjonalności platformy (oczywiście na każdym kroku byliby zachęcani do założenia konta),
🔥 nowa mini-strona Twitter Create, na której zebrano wszystkie możliwości zarabiania przez twórców na Twitterze,
🔥 nowa polityka prywatności została zaprezentowana nietypowo, bo za pomocą… gry w 2D.

To jeszcze warto wiedzieć:
💡 Elon Musk nieźle namieszał ws. Twittera – najpierw ogłosił, że go kupuje za 44 mld USD, ale w ostatniej chwili zmienił zdanie ze względu na ponoć dużą liczbę fake’owych kont w tym serwisie (jego zdaniem nawet kilkakrotnie większą niż raportowane 5%), choć druga strona tego dealu twierdzi, że było już na to za późno i zapowiada proces przeciwko Muskowi,
💡 Twitter poinformował, że codziennie usuwa ponad 1 mln fałszywych kont,
💡 pojawia się coraz więcej informacji nt. tego, że Twitter nie jest w stanie zapanować nad botami i treściami, które publikują jego użytkownicy (m.in. związanych z seksualnym wykorzystaniem dzieci, o co wybuchła ostatnio kolejna afera),
💡 z Twittera odszedł szef ds. bezpieczeństwa i oskarża go o szereg zaniedbań w zakresie ochrony bezpieczeństwa danych użytkowników – jego zdaniem w Twitterze mają obsesje na punkcie wzrostu liczy użytkowników, nawet kosztem bezpieczeństwa ich danych,
💡 Twitter wymienia ważnych pracowników odpowiedzialnych m.in. za przychody i narzędzia reklamowe,
💡 Twitter zatrudnia eksperta ds. aplikacji młodzieżowych, który ma pracować m.in. nad wprowadzeniem większej liczby pełnoekranowych rozwiązań,
💡 Twitter jest nadal zdecydowanie najczęściej używanym zawodowo kanałem społecznościowym przez amerykańskich dziennikarzy (69% używa Twittera, 52% Facebooka, 19% Instagrama, 17% LinkedIna, 14% YouTube’a, 4% Reddita, 2% TikToka),
💡 trwa spór Twittera z władzami Indii, które blokują dostęp do Twittera, ponieważ serwis nie godzi się na usuwanie dyskusji na niewygodne dla nich tematy.

LinkedIn

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
350-800 mln aktywnych użytkowników (brak wiarygodnych danych)

🌍 Zainteresowanie LinkedInem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2022)

🇵🇱 Zainteresowanie LinkedInem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2022)

Najważniejsze nowości:
🔥 wersja beta LinkedIn Business Managera dostępna dla wszystkich,
🔥 w końcu będziemy mogli zaplanować publikację postów bezpośrednio z poziomu LinkedIna,
🔥 naklejka z linkiem, którą możesz umieścić na dowolnej grafice w poście – bardzo ciekawa opcja, bo do tej pory tego typu naklejkę pozostały platformy wprowadzały wyłącznie w relacjach,
🔥 wszystkie strony firmowe mogą już stworzyć biuletyn – swojego rodzaju newsletter na LinkedInie, który umożliwi firmom dzielnie się dłuższymi tekstami ze swoimi subskrybentami,
🔥 nowa reakcja o nazwie „Śmieszne” (ang. „Funny), która jest namacalnym dowodem na to, że na LinkedInie jest coraz więcej treści o charakterze rozrywkowym,
🔥 opcja „Udostępnij” podzielona na 2 rodzaje udostępnienia: w stylu repostu (podanie dalej, ale bez komentarza) + podanie dalej z własnym komentarzem, czyli klasycznie udostępnienie,
🔥 dzwonek subskrypcji, dzięki któremu możemy otrzymywać powiadomienia za każdym razem, gdy dowolny użytkownik opublikuje nową treść,
🔥 ulepszona analityka treści,
🔥 ulepszone wyszukiwanie postów wyświetlonych w przeszłości przez użytkownika,
🔥 autor posta będzie mógł przypiąć u góry dowolny komentarz pod nim,
🔥 posty karuzelowe wkrótce dostępne dla wszystkich,
🔥 pokoje audio zostaną wprowadzone globalnie dla wszystkich użytkowników,
🔥 testy nowego kanału „Odkryj”, który zgodnie z najnowszymi trendami ma dostarczać użytkownikom treści rekomendowanych dla nich przez algorytm,
🔥 LinkedIn twierdzi, że poprawił swoją wewnętrzną wyszukiwarkę oraz algorytm rekomendujący treści w taki sposób, aby były one szersze tematycznie,
🔥 LinkedIn ósmy kwartał z rzędu notuje rekordowe zaangażowanie, ale twórcy ubolewają nad tym, że jest to tzw. płytkie zaangażowanie – głosowania reakcjami, powtarzające się ankiety itp., więc chce ograniczyć ich widoczność,
🔥 algorytm LinkedIna ma jeszcze bardziej faworyzować treści, które są dłuższe, a użytkownicy spędzają nad nimi więcej czasu,
🔥 nowe szablony postów z nowymi tłami oraz opcjami formatowania tekstu,
🔥 nowe opcje interakcji w wydarzeniach, m.in. komentarze i odpowiedzi na komentarze,
🔥 automatycznie generowanie napisy podczas wydarzeń na żywo w formie audio,
🔥 nowe możliwości dla użytkowników, którzy chcą ustawić wideo profilowe,
🔥 nowy sposób podpinania linków pod profile prywatne użytkowników,
🔥 więcej możliwości na wyjaśnienie przerw w karierze na profilach użytkowników,
🔥 linki do biuletynów można teraz przypinać do sekcji „Polecane” na profilach użytkowników,
🔥 wkrótce do profilu użytkownika będzie można przypiąć produkty, nad którymi pracowało się w danej firmie,
🔥 rozszerzenie programu Creator Accelerator – wybrani linkedinowy twórcy biorą udział w 6-tygodniowym szkoleniu z LinkedIna, za które nie tylko nie zapłacą, ale jeszcze otrzymają 12 000 USD,
🔥 LinkedIn nawiązuje partnerstwa z Metą, IBM, Oracle i wieloma innymi firmami, aby w ramach LinkedIn Learning umożliwić bardziej specjalistyczne certyfikacje,
🔥 narzędzie Future of skills dostępne dla wszystkich, choć analizy nie obejmują jeszcze wszystkich krajów (w tym Polski).

To jeszcze warto wiedzieć:
💡 LinkedIn chwali się, że posiada już 810 mln unikatowych użytkowników, ale tradycyjnie nie informuje, ilu z nich to użytkownicy aktywni w ciągu ostatnich 30 dni,
💡 rok do roku przychody LinkedIna wzrosły o 34%,
💡 LinkedIn o 19% zwiększył liczbę usuwanych fałszywych kont,
💡 LinkedIn publikuje ciekawy raport nt. tego, w których branżach najbardziej wzrosła liczba ofert pracy w trybie zdalnym (wykres),
💡 LinkedIn zauważa, że rośnie liczba ogłoszeń oferujących pracę dla twórców cyfrowych,
💡 najbardziej angażujące posty w tym kanale są tak sztampowe i powtarzalne, że w ramach żartu pewien programista stworzył generator viralowych postów na LinkedInie,
💡 LinkedIn uruchomił nową kampanię reklamową, w której podkreśla swoją rolę w kształtowaniu karier zawodowych coraz większego grona osób w coraz większej liczbie branż.

Snapchat

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
557 mln aktywnych użytkowników wg. Statista (dane ze stycznia 2022)

📈 Cena akcji Snap Inc.: ok. 10 USD za akcję = spadek o 20 USD, czyli 67% 🤯

🌍 Zainteresowanie Snapchatem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2022)

🇵🇱 Zainteresowanie Snapchatem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2022)

Najważniejsze nowości:
🔥 Snapchat+, czyli płatna wersja Snapchata za 3,99 USD miesięcznie – gwarantuje dostęp do nowej gamy ekskluzywnych i eksperymentalnych funkcji (m.in. desktopowej wersji Snapchata, nowych odznak profilu, możliwości ustawienia najlepszego przyjaciela czy możliwości przeglądania historii lokalizacji znajomych z ostatnich 24h),
🔥 naklejki zawierające linki do filmów na YouTube,
🔥 nowe filtry AR, które nie dodają nic na naszej twarzy, ale zmieniają wyrażane przez nas emocje – np. w realu jesteśmy znudzeni, a na Snapie wyglądamy na podekscytowanych,
🔥 dynamiczne relacje dla wydawców wiadomości, które mają sprawić, że Snapchat stanie się wiarygodnym źródłem informacji,
🔥 integracja z eBay, która umożliwi użytkownikom udostępnianie aukcji eBay w snapach,
🔥 ubrania na Bitmoji można teraz udostępniać między znajomymi,
🔥 testy zakładki „Ubierz” – znajdą się zarówno cyfrowe ubrania (coś podobnego do sklepu z ubraniami dla awatarów, jaki ostatnio otworzyła Meta), ale również realne produkty, które będzie można „przymierzyć” dzięki AR,
🔥 nowa opcja o nazwie „Shared Stories”, która umożliwia użytkownikom współtworzenie stories poprzez własne ujęcia,
🔥 niestandardowe punkty orientacyjne w Lens Studio,
🔥 dynamiczne reklamy podróżnicze, które mają automatycznie dopasowywać się od potrzeb podróżujących w danej lokalizacji – stworzone z myślą o hotelach, liniach lotniczych i organizatorach wycieczek,
🔥 Snapchat, podobnie jak Instagram, również uważanie obserwuje aplikację BeReal i wprowadza opcję podwójnego nagrywania (na kamerę z przodu i tyłu),
🔥 testy odpowiedzi na klipy Spotlight, które upodobniłyby Snapa do TikToka,
🔥 testy nowej funkcjonalności, która pozwala na konwersję własnych NFT na soczewki AR,
🔥 Snapchat nawiązuje współpracę z Cameo – platformą, w której celebryci tworzą filmy na zlecenie firm,
🔥 nowe narzędzia kontroli rodzicielskiej w ramach „Family Center” – rodzic będzie mógł sprawdzić, kogo ich dziecko obserwuje i z kim wchodzi w interakcję,
🔥 Snapchat chwali się za pomocą krótkiego filmu, że jest już bliski stworzenia rozwiązania, które będzie w stanie wygenerować dowolny produkt w 3D bez konieczności jego skanowania, ale na podstawie kilku zdjęć z różnych perspektyw, choćby znalezionych w Google,
🔥 Snapchat jako druga platforma social media po Mecie rozpoczyna prace nad interfejsem mózg-komputer, który umożliwi poruszanie się po wirtualnym świecie za pomocą impulsów przechwytywanych z neuronów.

To jeszcze warto wiedzieć:
💡 wartość akcji Snap Inc. spadła w lipcu aż o 40% – powód to wzrost kosztów przy jednoczesnym spadku przychodu z reklam, na co zdaniem twórców aplikacji ma wpływ trudna sytuacja ekonomiczna na świecie,
💡 Snap Inc. musi ciąć koszty – pojawiły się doniesienia, że z pracą pożegna się aż 1 200 pracowników, co oznaczałoby redukcję zatrudnienia o 20%,
💡 pogłoski o tym, że może dojść do sprzedaży Snapa, a jednym z zainteresowanych może być ponownie Meta (Markowi nie udało się kupić Snapa w 2013 roku, gdy oferował 3 mld USD),
💡 Snapchat przekonuje, że jego użytkownicy to inne osoby niż TikTokowicze – ponad 50% codziennych użytkowników Snapa nie korzysta codziennie z TikToka.

TikTok

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
1 000 mln aktywnych użytkowników wg. Statista (dane ze stycznia 2022)

🌍 Zainteresowanie TikTokiem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2022)

🇵🇱 Zainteresowanie TikTokiem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2022)

Najważniejsze nowości:
🔥 menadżer atrybucji – umożliwia reklamodawcom ustawianie niestandardowych okien atrybucji dla poszczególnych konwersji (domyślnie dla wszystkich zdarzeń obowiązuje okno konwersji do 1 dnia od wyświetlenia reklamy LUB do 7 dni od kliknięcia w reklamę),
🔥 testy nowej zakładki „Historia oglądania” – ułatwi nam znalezienie dowolnego tiktoka, do którego chcielibyśmy powrócić po czasie,
🔥 każdy użytkownik będzie teraz mógł kliknąć w reklamę i sprawdzić, dlaczego dana reklama została mu wyświetlona,
🔥 UE wymusiła na TikToku ograniczenie możliwości szczegółowego kierowania na użytkowników poniżej 18. roku życia (takie same ograniczenia są m.in. na Facebooku i Instagramie),
🔥 nowe możliwości w reklamach produktowych – m.in. nakładka z produktem nałożona na film wyświetlany w tle,
🔥 integracja z WooCommerce, która umożliwi synchronizację katalogu sklepu z kontem na TikToku oraz kontem reklamowym,
🔥 reklamodawcy mogą teraz w panelu reklamowym zwiększyć lub zmniejszyć siłę filtru bezpieczeństwa, który chroni ich przed wyświetlaniem reklam obok treści kontrowersyjnych albo wyłącznie dla dorosłych,
🔥 testy nowego trybu wyświetlania filmów, w którym filmy wyświetlane są bez elementów nawigacji naniesionych na nie,
🔥 rozszerzenie testu podglądu użytkowników, którzy wyświetlili Twoje filmy,
🔥 wirtualne awatary rodem z Mety, które będzie można wykorzystywać w klipach,
🔥 TikTok chce nagradzać autorów trendów, którzy dotychczas często pozostawali anonimowi, a w przyszłości mają być oznaczani jako autorzy danego trendu, dzięki czemu mogą zyskać sporą popularność,
🔥 udoskonalenie automatycznych napisów i tłumaczeń + automatyczne tłumaczenia naklejek i nakładek tekstowych w tiktokach (początkowo tylko na języki: angielski, portugalski, niemiecki, indonezyjski, włoski, koreański, mandaryński, hiszpański i turecki),
🔥 tworząc tiktoki, będziemy mogli wpleść w nie popularne GIF-y, dzięki współpracy TikToka z platformą GIPHY, której coraz bliżej przejęcia jest Meta,
🔥 twórcy będą mieli możliwość prowadzenia odpłatnych transmisji na żywo,
🔥 transmisje na żywo będzie teraz można słuchać w tle,
🔥 w Indonezji TikTok obok zakładek „Dla Ciebie” i „Obserwowani” testowana jest nowa o nazwie „Sklep”, w której prezentowane są produkty rekomendowane użytkownikowi,
🔥 obok „Dla Ciebie” oraz „Obserwowani” TikTok testuje również zakładkę „W pobliżu”, w której wyświetlane są jedynie treści dopasowane do aktualnej lokalizacji użytkownika,
🔥 testy nowej zakładki „Centrum zamówień”, w której użytkownik znajdzie wszystkie zakupione, wyświetlone oraz rekomendowane dla niego produkty,
🔥 powiadomienia zalecające zrobienie sobie przerwy w oglądaniu tiktoków, jeśli użytkownik będzie je wyświetlał nieprzerwanie przez określoną liczbę minut (każdy sam ustala sobie limit i może go wyłączyć),
🔥 nowe statystyki w Creative Center, czyli narzędziu, które pozwala m.in. monitorować aktualne trendy,
🔥 nowa funkcjonalność SoundOn, która ma ułatwić najmniejszym twórcom muzyki przesyłanie i licencjonowanie swoich utworów do użytku na TikToku,
🔥 TikTok uruchamia swój pierwszy serial komediowy wyłącznie dla subskrybentów, którzy zdecydują się zapłacić 4,99 USD za sezon.

To jeszcze warto wiedzieć:
💡 wśród amerykańskich nastolatków TikTok jest już drugim najpopularniejszym kanałem social media – przegrywa tylko z YouTubem, bardzo blisko TikToka są jednak Instagram i Snapchat,
💡 podczas szkolenia dla reklamodawców pracownicy TikToka podkreślają, że TikTok nie jest platformą social media, ale entertainment media,
💡 Chińczycy wydają coraz więcej na TikToku i dzięki ich wydatkom TikTok stał się kanałem społecznościowym nr 1 na świecie pod względem wartości wydatków,
💡 zakupy podczas transmisji na żywo są w Chinach tak popularne, że TikTok chciał je wprowadzić również w Europie i Ameryce Północnej, ale natrafił na „wyzwania operacyjne i brak zainteresowania konsumentów”,
💡 w UE, USA i Australia nie odpuszczają i doszukują się niebezpiecznych powiązań TikToka z chińskim rządem,
💡 TikTok przekonuje, że zakończył migrację danych amerykańskich użytkowników na serwery firmy Oracle i zapewnia, że na 100% nie ma do nich dostępu nikt z chińskiego rządu,
💡 w USA badany jest sposób, w jaki TikTok uzależnia od siebie najmłodszych użytkowników (za Oceanem coraz częściej słychać głosy, że reklamy, a nawet dostęp do poszczególnych platform powinien być całkowicie zakazany dla dzieci),
💡 TikTok chciał zaktualizować swoje przepisy dot. kierowania reklam, aby móc wyświetlać więcej spersonalizowanych reklam, ale wstrzymał się zmianami ze względu na możliwy konflikt z prawem UE,
💡 TikTok otrzymuje coraz więcej zgłoszeń fałszywych kont oraz treści o charakterze seksualnym,
💡 młodzi coraz częściej wykorzystują TikToka do wyszukiwania i odkrywania treści o charakterze informacyjnym – wiceprezes Google zauważa: W naszych badaniach około 40% młodych ludzi, gdy szukają miejsca na lunch, nie odwiedza Google Maps ani wyszukiwarki, ale TikTok lub Instagram, z kolei brytyjskie Biuro Komunikacji publikuje raport, z którego wynika, że TikTok jest obecnie najszybciej rozwijającym się źródłem wiadomości dla dorosłych w Wielkiej Brytanii.

YouTube

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
2 562 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 271 mln, czyli 11,8%

📈 Cena akcji Alphabet Inc.: ok. 109 USD za akcję = spadek o 26 USD, czyli 19%

*Do Alphabet Inc. należy nie tylko YouTube, ale też m.in. Google oraz Android.

🌍 Zainteresowanie YouTubem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2022)

🇵🇱 Zainteresowanie YouTubem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2022)

Najważniejsze nowości:
🔥 w opisach film będzie można formatować tekst (pogrubienie, kursywa, przekreślenie),
🔥 nowy sposób wyświetlania komentarzy do filmów na desktopie – będzie widoczny tylko 1 komentarz wraz z możliwością rozwinięcia wszystkich po prawej stronie okna odtwarzacza (obecnie wszystkie komentarze są wyświetlane od razu pod filmem),
🔥 klipy, czyli krótkie i zapętlone fragmenty filmów, dostępne dla wszystkich,
🔥 wykres aktywności zostanie wprowadzony we wszystkich filmach,
🔥 YouTube rezygnuje z dawania twórcom możliwości ukrywania liczby subskrybentów,
🔥 autorzy transmisji na żywo będą mogli łatwo zapraszać gości do live’a za pomocą zwykłego linku,
🔥 reklamodawcy zyskają możliwość ograniczenia maksymalnej liczby wyświetleń reklamy na 1 użytkownika tygodniowo,
🔥 wszyscy twórcy mają już dostęp do zakładki „Serach Insights”, która umożliwia sprawdzanie, czego użytkownicy YouTube’a najczęściej poszukują obecnie w platformie,
🔥 nowe alerty dla twórców, gdy wyniki ich kanału drastycznie spadną,
🔥 udoskonalenie automatycznych napisów w języku angielskim,
🔥 narzędzie do sprawdzania potencjalnych naruszeń przed publikacją filmu od teraz dostępne nie tylko w desktopowej wersji serwisu, ale również w aplikacji,
🔥 nowe możliwości korekty dla twórców filmów – autorzy mogą dodawać adnotacje z uwagami do swoich klipów, w których np. zaktualizują dane przytaczane w danym momencie nagrania,
🔥 prace nad nową zakładką do odkrywania podcastów,
🔥 rozszerzenie współpracy z Nielsenem, która ma zapewnić lepszy pomiar liczby odbiorców CTV, czyli oglądających YouTube’a na telewizorach,
🔥 nowy sposób oglądania YouTube’a jednocześnie na telewizorze oraz smartfonie – na większym ekranie wyświetlane będzie wideo, na mniejszym komentarze – rekomendacje i inne,
🔥 YouTube umożliwi oglądanie tysięcy programów telewizyjnych (m.in. Hell’s Kitchen) za darmo w aplikacji,
🔥 zarobki twórców z YouTube’a mają być teraz wypłacane na osobne konto (do tej pory zarobki z YouTube’a i AdSens trafiały na jedno konto),
🔥 naklejka Super Thanks, która umożliwia przekazanie ulubionemu twórcy darowizny w wysokości do 2, 5, 10 albo 50 USD, zostaje wprowadzona na kolejnych rynkach – łącznie już w 68 krajach,
🔥 filmy dotyczące zdrowia pochodzące z wiarygodnych źródeł, otrzymają teraz specjalną etykietę potwierdzającą ich wiarygodność,
🔥 pierścienie wokół zdjęć profilowych kanałów, które udostępniają relację lub transmisję na żywo (podobne rozwiązanie już dawno wprowadziły pozostałe platformy),
🔥 partnerstwo ze Shopify umożliwi sprzedawcom posiadającym ponad 1000 subskrybentów prezentowanie swoich produktów w filmach, transmisjach na żywo oraz karcie „Sklep”,
🔥 testy nowej funkcjonalności, która pozwala twórcom oznaczać w filmach produkty dowolnych firm bez konieczności zawierania umów z tymi firmami, ponieważ prowizję za ewentualną sprzedaż otrzymują od samego YouTube’a,
🔥 transmisje z zakupami na żywo będą mogły być współtworzone przez 2 kanały,
🔥 być może reklamy na YouTube będziemy mogli wkrótce emitować za pośrednictwem innych platform reklamowych – wszystko dzięki nowej umowy antymonopolowej między UE a YouTubem,
🔥 jeśli algorytm YouTube’a rozpozna komentarz jako potencjalnie obraźliwy, poprosi użytkownika o zastanowienie się nad jego publikacją, ponieważ może on naruszać standardy społeczności,
🔥 możliwość zwiększenia czułości filtra automatycznej moderacji na naszym kanale,
🔥 bardziej rozbudowane statystyki shortów, m.in. o porównanie wyświetleń przez nowych i powracających widzów,
🔥 w shortach pojawią się naklejki, które umożliwią zadanie dowolnego pytania twórcy (opcja znana m.in. ze stories na Instagramie),
🔥 testy reklam pomiędzy shortami,
🔥 testy reakcji na shorty,
🔥 prace nad nowym odtwarzaczem shortów, stworzonym z myślą o oglądających je na telewizorach,
🔥 automatycznie nanoszone znaki wodne na pobrane shorty, aby zniechęcić użytkowników do publikowania ich w innych platformach,
🔥 nowe narzędzia ułatwiające tworzenie shortów – m.in. wersje robocze, łatwiejsze cięcie dłuższych filmów na szorty, tryb green screenu, możliwość wklejania maksymalnie 5-sekundowych fragmentów filmów krótkometrażowych i VOD,
🔥 nowe narzędzia kreatywne dla twórców w zakładce „Społeczność” (m.in. naklejki),
🔥 testy znikających po 24 lub 72 godzinach postów w zakładce „Społeczność”.

To jeszcze warto wiedzieć:
💡 shorty są już wyświetlane 30 mld dziennie i korzysta z nich aż 1,5 mld użytkowników miesięcznie,
💡 YouTube usunął aż 50 000 kanałów, które miały rozsiewać chińską propagandę,
💡 wewnętrzne dane YouTube’a wskazują na to, że rok do roku wzrasta liczba użytkowników, którzy poszukują filmów relaksujących i kojących ich zszargane nerwy.

Mój wpis okazał się dla Ciebie przydatny? Zainspirował Cię? A może po prostu chcesz mi podziękować za to, że od 8 lat tworzę dla Ciebie treści, do których masz dostęp za darmo? Jeśli uważasz, że ten wpis na to zasługuje, postaw mi za niego kawę 🙂 PS nie jest to dla mnie jakieś istotne źródło przychodu, bo średnio otrzymuję 1 kawę miesięcznie, ale zawsze pokrywa to jakiś niewielki procent kosztów utrzymania bloga (domena, hosting, certyfikat SSL)

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na X
Rysuję fejsbuki na TikToku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *