U góry grafiki TikTok, ktory zaleca "Don't make ads. Make TikToks". Poniżej marketer, który lekceważy rekomendację TikToka i stara się tworzyć TikToki, które zarazem będą reklamą

PORADNIK: Kampania reklamowa na TikToku

U góry grafiki TikTok, ktory zaleca "Don't make ads. Make TikToks". Poniżej marketer, który lekceważy rekomendację TikToka i stara się tworzyć TikToki, które zarazem będą reklamą

W 2021 roku TikTok udostępnił panel reklamowy służący do samodzielnego zakupu reklam w tym kanale, czyli TikTok Ads Managera – odpowiednik Facebook Ads Managera. Za pomocą TikTok Adsów możesz dotrzeć nawet do 10 mln pełnoletnich użytkowników z Polski (stan na 26.08.2022).

Maksymalny zasięg reklamy na TikToku w Polsce to ok. 10 mln użytkowników

TikTok twierdzi, że według jego wewnętrznych danych aż 40% użytkowników TikToka nie korzysta z Facebooka, ani Instagrama. Osobiście przyjmuję te dane z przymrużeniem oka, bo przy 30 mln internautów z Polski, 22 mln użytkowników Facebooka i 11 mln Instagrama, oznaczałoby to, że praktycznie każdy internauta w Polsce, który nie korzysta z Facebooka i Instagrama, korzysta z TikToka 😏

Sam TikTok promuje swój system reklamowy hasłem „Don’t make ads. Make TikToks.” (mural z nim pojawił się nawet w lutym 2021 w Warszawie) i jak widać poniżej, rynek to kupuje.

Udział TikToka w światowym rynku reklamy online:
📊 1% w 2021 roku,
📊 ok. 2,4% w 2022 roku (estymacja),
📊 ok. 3% w 2023 roku (estymacja),
📊 ok. 3,5% w 2024 roku (estymacja).

Slogan „Don’t make ads. Make TikToks” brzmi fajnie, ale to raczej tylko chwyt marketingowy, bo w końcu to poradnik o TikTok Ads Managerze, a na TikToku można tworzyć zarówno tiktoki, jak i reklamy. Co prawda te drugie muszą wyglądać jak te pierwsze. Istotna różnica między TikTokiem a Facebook czy Google Adsami jest taka, że na TikToku możemy emitować wyłącznie takie reklamy, które są spójne / zlewają się z treściami organicznymi. Na TikToku nie ma żadnych banerów, reklam tekstowych, in-stream czy nakładanych na odtwarzane wideo. Jako reklamy możesz wykorzystać wyłącznie filmy opublikowane już na koncie albo reklamy, które i tak będą wyglądać i działać niemal identycznie jak standardowe tiktoki.

Czego dowiesz się z tego wpisu?

Poradnik ten napisałem w szczególności dla wszystkich osób, które zastanawiają się:
🤔 Jak uruchomić swoją pierwszą kampanię na TikToku? (odpowiedź w pkt. 1)
🤔 Jakie możliwości reklamowe (cele kampanii, możliwości kierowań i formaty reklamowe) oferują TikTok Adsy? (pkt. 3)
🤔 I najważniejsze: jakich efektów mogę spodziewać się po reklamie w tym kanale? (pkt. 4)

Zakładam, że większość z Was lepiej lub gorzej, ale jednak zna system reklamowy Facebooka. Dlatego niemal na każdym kroku stanowi on punkt odniesienia.

Spis treści

1. Jak uruchomić pierwszą reklamę na TikToku?
1.1. Płatna promocja filmu bezpośrednio z aplikacji
1.2. TikTok Ads Manager
2. Pierwsze kroki w TikTok Ads Managerze
2.1. Karta płatnicza i dane firmy
2.2. Piksel TikToka
2.3. Grupy odbiorców
3. Jakie możliwości reklamowe oferuje TikTok?
3.1. Cele kampanii
3.2. Kierowania reklam
3.3. Umiejscowienia
3.4. Formaty reklamowe
3.5. Analityka
4. Jakich efektów mogę spodziewać się po TikTok Adsach?
4.1. Zasięg
4.2. Obserwujący
4.3. Ruch
4.4. Konwersje
5. Jak wygląda kontakt z TikToka?
5.1. Kontakt z supportem
5.2. Kontakt z opiekunem
6. Podsumowanie

1. Jak uruchomić pierwszą reklamę na TikToku?

Zacznijmy od tego, że aby reklamować się na TikToku, NIE potrzebujesz konta w tym kanale. Bez konta na TikToku nie będziesz mógł jednak skorzystać ze wszystkich możliwości reklamowych. Dlatego moim zdaniem lepiej je posiadać. Może to być zupełnie nowe i „puste” jeszcze konto, choć oczywiście lepiej, aby znajdowało się na nim chociaż kilka filmów, ponieważ z Twoich reklam użytkownicy będą mogli łatwo przejść do Twojego konta – podobnie jak ma to miejsce w przypadku Facebooka czy Instagrama.

1.1. Płatna promocja filmu bezpośrednio z aplikacji

Płatną promocję wybranego filmu możesz odpalić bezpośrednio z poziomu aplikacji TikToka. Aby to zrobić, wejdź na swój wybrany film i wybierz opcję Promuj (w ten sposób nie możesz promować filmów z dźwiękiem, do którego nie masz praw autorskich). Jest to opcja bardzo prosta i mało czasochłonna, ale niestety dla amatorów, podobna do przycisku Promuj post, którego pewnie kojarzysz z Facebooka. Masz wówczas mocno ograniczone możliwości konfiguracji, za płatne wyświetlenia będziesz musiał płacić wcześniej kupionymi monetami (przez Google Pay), a do tego nie otrzymasz faktury. Generalnie lipa – nie polecam.

Jedyną zaletą promocji bezpośrednio z aplikacji jest możliwość emisji reklamy już od 2 zł dziennie (przez TikTok Ads Managera od 80 zł dziennie).

1.2. TikTok Ads Manager

Aby skorzystać z tego bardziej zaawansowanego narzędzia, załóż konto w TikTok For Business, czyli biznesowej platformie TikToka. Do TikTok For Business możesz zalogować się poprzez swoje konto na TikToku ALBO zakładając nowe konto w TikTok For Business na dowolny adres mailowy (ew. numer telefonu). Rekomenduję to drugie rozwiązanie.

Gdy już uzyskasz dostęp do platformy TikTok for Business, przed Twoimi oczami ukaże się panel reklamowy, czyli TikTok Ads Manager. Wizualnie na pewno nie przypomina on Facebook Ads Mangera, chociaż większość mechanizmów (piksel, katalog produktów itp.) działa w nim niemal dokładnie tak samo. Moim zdaniem panel reklamowy TikToka jest mało intuicyjny, posiada wiele ograniczeń, a do tego działa wolniej w stosunku do swojego facebookowego odpowiednika.

Panel reklamowy TikToka od marca 2023 roku dostępny jest w języku polskim. Domyślnie ads.tiktok.com uruchamia się jednak w języku angielskim i przejście na polski wymaga ręcznego przełączenia. Oprócz polskiego możesz również wybrać 18 innych języków.

2. Pierwsze kroki w TikTok Ads Managerze

2.1. Karta płatnicza i dane firmy

Proponuję, abyś swoją przygodę z panelem reklamowym rozpoczął od odwiedzenia zakładki Payment. Bez podpięcia karty płatniczej możesz przeklikać się przez cały proces tworzenia kampanii, ale nie będziesz w stanie jej uruchomić. Co prawda cała ustawiona w ten sposób kampania zostanie zapisana jako tymczasowa wersja robocza, ale potem łatwo ją stracić, a chyba nie chcesz, aby Twoja praca poszła na marne? 😏

Przy okazji odwiedź zakładkę Account Info i uzupełnij w tym miejscu dane swojej firmy. Dane te będą widniały na fakturze za reklamy, a niestety TikTok (podobnie jak ostatnio Facebook) nie wystawia żadnych korekt. O dziwo w danych firmy brakuje pola na City, więc nazwę miejscowości zalecam dodać do Street Address – inaczej księgowość może mieć problem z rozliczeniem faktury bez pełnego adresu.

Początkowo jedną formą zapłaty za reklamę, z jakiej będziesz mógł skorzystać, to przedpłata. Oznacza ona, że najpierw doładujesz swoje konto dowolną kwotą (np. 1 000 zł), a następnie TikTok będzie od niej odejmował swoją należność za wyświetlanie reklam. Z czasem TikTok zaoferuje Ci jednak przejście na automatyczne płatności, które są wygodniejsze, ale będziesz też musiał bardziej pilnować się, aby nie wydać więcej niż planowałeś.

2.2. Piksel TikToka

Drugim krokiem powinno być połączenie TikToka z Twoją witryną. Im szybciej to zrobisz, tym szybciej TikTok zacznie zbierać dane nt. użytkowników Twojej witryny. Połączenie to odbywa się za pomocą piksela TikToka, który działa identycznie jak piksel Facebooka. Piksela TikToka znajdziesz w zakładce Assets -> Events -> Web Events.

Instaluje się go podobnie jak piksela Facebooka (odsyłam do poradnika). Poprawność instalacji piksela TikToka sprawdzisz w panelu TikToka (w zakładce Test Events) albo za pomocą rozszerzenia Google Chrome o nazwie TikTok Pixel Helper (Facebook posiada niemal identyczne rozwiązanie).

2.3. Grupy odbiorców

Gdy już zainstalujesz piksela, możesz utworzyć grupy remarketingowe. Zrobisz to w zakładce Assets -> Audiences. Tak samo jak na Facebooku możesz w niej utworzyć Custom Audience albo Lookalike Audience. Jeśli zaznaczysz odpowiednią opcję (domyślnie zaznaczona), grupy te będą aktualizować się automatycznie.

Brakuje mi jednak możliwości stworzenia grupy odbiorców, którymi są wszyscy obserwujący nasze konto na TikToku. Na Facebooku istnieje możliwość emitowania reklam wśród fanów, ale np. na takim Instagramie też nie ma opcji kierowania na obserwujących.

3. Jakie możliwości reklamowe oferuje TikTok?

TikTok, podobnie jak większość systemów reklamowych, posiada 3-poziomiową strukturę, którą tworzą:
1. kampanie – na tym poziomie wybierasz cel oraz budżet kampanii,
2. grupy reklam – tu ustalasz przede wszystkim, komu Twoje reklamy mają być wyświetlane i w jakich umiejscowieniach (placementach),
3. reklamy – na najniższym poziomie określasz, jak Twoje reklamy mają wyglądać i działać.

Bardzo istotnym ograniczeniem w przypadku kampanii na TikToku jest minimalny budżet dzienny na 1 zestaw reklamowy, czyli de facto 1 kierowanie. Na TikToku wynosi on aż 80 zł dziennie, czyli ok. 2 500 zł miesięcznie. W przypadku Facebooka wynosi on zaledwie ok. 4,50 zł, czyli ok. 140 zł miesięcznie. Różnica jest zatem gigantyczna, prawie 20-krotna! Utrudnia to testowanie wielu różnych kampanii lub kierowań jednocześnie.

Minimalny budżet w TikTok Ads Managerze wynosi 80 zł dziennie

Co istotne z perspektywy planowania struktury kampanii na koncie – 1 grupa reklam może zawierać maksymalnie 20 reklam. W przypadku Facebooka liczba reklam w pojedynczym zestawie reklam też jest ograniczona, lecz limit ten wynosi 50.

3.1. Cele kampanii

Obecnie TikTok oferuje na każdym koncie 7 celów reklamowych, podzielonych na 3 grupy.

Cele kampanii na TikToku: zasięg, ruch, instalacje aplikacji, obejrzenia wideo, leady, interakcje i konwersje

Idąc od lewej do prawej i z góry do dołu:
1. świadomość (zasięg)
2. rozważanie
– ruch
– instalacje aplikacji
– wyświetlenia wideo
– leady
– interakcje społeczne (odwiedziny konta LUB nowi obserwujący)
3. konwersje.

Z perspektywy e-commerce może dziwić brak jakiejkolwiek kampanii produktowej. Takowa kampania jest już jednak testowana od jesieni 2021 roku. To dodatkowy, ósmy cel kampanii, oczywiście o charakterze sprzedażowym.

Sprzedaż z katalogu, czyli kampania produktowa na TikToku

Niestety w Polsce kampania produktowa nie jest jeszcze dostępna dla wszystkich. Mogą z niej korzystać wyłącznie wybrane firmy. TikTok udostępnia kampanię produktową tylko tym reklamodawcom, których sam wybierze do swojego programu partnerskiego oraz którzy spełniają 3 kryteria:
1. przez co najmniej 2 miesiące z rzędu wydają minimum 750 USD miesięcznie,
2. mają zainstalowanego piksela TikToka,
3. korzystają ze Spark Ads, czyli wykorzystują jako reklamy posty opublikowane na swoim tiktokowym koncie.
Nawet jeśli spełniasz wszystkie 3 powyższe kryteria, to cel kampanii Catalog Sales nie odblokuje się automatycznie. Twoim kontem musi się jeszcze zainteresować Account Manager, czyli dedykowany opiekun klienta po stronie TikToka.

Osobiście bardzo wiele obiecuję sobie po kampaniach produktowych w tym kanale, ponieważ zwykle tego typu kampanie gwarantują najwyższy ROAS. Dzięki nim będzie można tworzyć automatycznie generowane animacje z produktami znajdującymi się w Twoim katalogu. Produkty będą oczywiście dobierane do animacji dynamicznie pod danego użytkownika.

3.2. Kierowania reklam

Podobnie jak w większości kanałów reklamowych minimalna wielkość grupy docelowej na TikToku wynosi 1 000 użytkowników. Oznacza to, że nie możesz uruchomić grupy reklam skierowanej do węższego grona odbiorców.

TikTok oferuje kierowanie reklam ręczne lub automatyczne (określasz jedynie lokalizację i język odbiorców). W przypadku kierowania ręcznego możesz określić swoją grupę docelową za pomocą:
1. danych demograficznych – lokalizacja (cała Polska lub tylko kilka największych miast/regionów Polski, więc reklama dla lokalnych biznesów w mniejszych miejscowościach póki co odpada), język, płeć i wiek (od 13 lat i niestety określany przedziałowo, więc brak pełnej dowolności, jak np. na Facebooku),
2. zapisanych grup odbiorców – grupy remarketingowe i lookalike,
3. zainteresowań i zachowań – zainteresowania (zazwyczaj ogólne, mniej szczegółowe niż na Facebooku) bądź interakcje z wideo, innymi kontami lub hashtagami z określonych kategorii tematycznych (niestety jest ich stosunkowo niewiele),
4. użytkowanego urządzenia – system operacyjny, operator telefonii (w Polsce Play, Orange, Plus lub T-Mobile) albo cena urządzenia wyrażona w USD.

Wiele osób obawia się TikToka jako kanału, w którym sporo jest tzw. patocontentu. Niestety na samym TikToku nie za bardzo mamy możliwości skorzystania z jakichkolwiek wykluczeń, które chociaż zmniejszałyby szanse, że nasza reklama wyświetli się np. po filmie tiktokera, który za pomocą łyżki wyjmuje sobie oko z gałki ocznej.

3.3. Umiejscowienia

Reklamy ustawione za pomocą TikTok Ads Mangera mogą (choć nie muszą) być wyświetlane również w dwóch dodatkowych, pozatiktokowych kanałach dystrybucji.

Placementy, czyli umiejscowienia reklam na TikToku

1. News Feed App Series – aplikacje partnerskie typu BuzzVideo, TopBuzz, News Republic czy Babe,
2. Pangle – platforma reklamy wideo, dzięki której Twoje reklamy z TikToka również mogą być wyświetlane w rozległej sieci aplikacji mobilnych (to jedyny kanał, w którym możesz zrobić jakiekolwiek wykluczenia, o których pisałem podpunkt wyżej).

W przeciwieństwie do TikToka w obu tych kanałach możliwe jest emitowanie reklam w formie statycznych banerów. W News Feed App Series dopuszczalny jest tylko baner poziomy 1200×628 px, a w Pangle dodatkowo kwadrat 640×640 px oraz pion 720×1280 px.

3.4. Formaty reklamowe

TikTok umożliwia zarówno promowanie filmów, które zostały już opublikowane na Twoim koncie (opcja o nazwie Spark Ads, którą aktywujesz dopiero na poziomie reklamy), jak i tworzenie reklam, które nie będą na nim widoczne. W obu przypadkach reklamę od treści organicznych odróżnia tylko maleńka szara etykieta o treści Reklama, która dla większości użytkowników jest prawdopodobnie niezauważalna. Wiem, bo wiele osób twierdzi, że w ogóle nie widzi reklam na swoim koncie. Dopiero jak pokaże się im, gdzie mają zwracać uwagę, czy dany film jest reklamą czy też nie, to zaczynają dostrzegać, że mają do czynienia z tymi drugimi.

Absolutnie podstawowy format reklamy na TikToku to pionowe wideo lub animacja w proporcjach 9:16. Filmy w reklamie mogą trwać od 5 do 60 sekund, ale najczęściej spotyka się takie od 6-10 do 15 sekund. Pracownicy TikToka rekomendują jednak nieco dłuższe materiały, które trwają od 21 do 34 sekund. Przykładowe kreacje reklamowe znajdziesz w TikTok Creatie Center – polecam tam zajrzeć!

Co równie istotne, na samym TikToku nie ma obecnie reklam w formie statycznych banerów (są one w omówionych wyżej dodatkowych umiejscowieniach, ale na samym TikToku – nie).

Standardowo reklamy wyglądają jak na poniższym schemacie.

Schemat ilustrujący, jak wygląda i zbudowana jest reklama na TikToku

Projektując kreacje reklamowe na TikToka zwróć uwagę, jak wiele elementów jest z automatu nakładanych na Twoją reklamę (powyżej zaznaczone na czerwono). Jeśli o tym zapomnisz i umieścisz ważne elementy (np. napisy, logotypy itp.) w tym obszarze, może zostać na nie naniesiona np. treść reklamy, jak na przykładzie poniżej.

Przykładowa reklama niedopasowana do formatu TikToka

W zasadzie najbezpieczniej tworzyć filmy bez jakichkolwiek napisów. Jeśli już musisz je umieścić, zrób to w środkowym obszarze kreacji. Pamiętaj też, że zawsze masz do dyspozycji pole tekstowe na treść reklamy (zawiera ono ograniczenie do 100 znaków).

Co jeśli nie masz filmów ani animacji? TikTok oferuje szereg szablonów animacji, o wiele więcej i ciekawszych niż Facebook. Znajdziesz je w zakładce Assets -> Creatives ->Videos. Jeśli masz chociaż kilka dobrych zdjęć swoich produktów, jesteś w stanie stworzyć z nich naprawdę atrakcyjną, tiktokową animację.

Panel do generowania wideo animacji ze zdjęć na TikToku

W porównaniu do Facebooka irytuje mnie na TikToku to, że niektórych ustawień reklamy nie jesteś już w stanie edytować po jej uruchomieniu – np. nie zawsze możesz zmienić link w reklamie, choć w większości typów kampanii jest to możliwe.

Jedną z największych i najważniejszych różnic między TikTokiem a Facebookiem jest to, że reklamy na TikToku nie przechodzą ponownie przez fazę uczenia się po wprowadzeniu w nich jakiejkolwiek zmiany.

3.5. Analityka

Do adresu URL, do którego kierujesz w reklamie, możesz dokleić parametry UTM w miejscu zaznaczonym poniżej na czerwono. Dzięki temu będziesz mógł później obserwować w Google Analytics ruch w witrynie z reklamy na TikToku.

Tracking kampanii na TikToku

Niestety musisz za każdym razem doklejać te parametry ręcznie, ponieważ TikTok nie oferuje jeszcze niczego w rodzaju parametrów dynamicznych, ani chociaż oddzielnego pola na parametry UTM, które zostaną automatycznie doklejone do Twojego adresu URL. Co gorsze, jeśli zapomnisz o doklejeniu parametrów UTM, nie będziesz mógł tego później poprawić, ponieważ jak już wiesz, linków w reklamach nie da się edytować po odpaleniu reklamy.

Oczywiście wyniki reklam możesz też monitorować w samym panelu TikToka. Pod warunkiem, że wcześniej poprawnie zainstalowałeś piksela TikToka wraz z kodami zdarzeń, które chcesz monitorować (np. dodanie do koszyka lub zakup).

Jeśli to zrobiłeś i widzisz w panelu TikToka jakiekolwiek konwersje, to pamiętaj, że są to konwersje, które miały miejsce w ciągu:
👀 1 dnia od wyświetlenia Twojej reklamy na TikToku
LUB
🖱 7 dni od kliknięcia w Twoją reklamę na TikToku.

To domyślny model atrybucji konwersji w TikTok Ads Managerze. Możesz go jednak zmienić i to dla każdego zdarzenia osobno w zakładce Assets -> Events -> Web Events -> Manage your attribution settings (opcja dość ukryta, ale warto mieć świadomość jej istnienia). W miejscu tym możesz np. ustawić, aby w panelu TikToka nie były w ogóle widoczne konwersje po wyświetleniu. Jeśli tego nie zrobisz, rozjazd między konwersjami raportowanymi przez TikToka a Google Analytics będzie gigantyczny, często nawet 20- czy 30-krotny. To ten sam case, co w przypadku Facebooka – w jego panelu też często widzisz setki zakupów, a w Google Analytics z tych samych kampanii prowadzonych na Facebooku – zaledwie kilka/kilkanaście transakcji.

Sporym problemem jest dla mnie fakt, że po zmianie okna konwersji na koncie reklamowym w danych historycznych uwzględniane są nadal konwersje w dotychczasowym oknie konwersji. Oznacza to, że zmiany okna możesz dokonać tylko w stosunku do przyszłych konwersji przypisanych do Twoich reklam na TikToku, nie przeszłych. Mocno utrudnia to interpretację danych, które są widoczne w panelu reklamowym TikToka, a co co gorsze, ułatwia manipulowanie wynikami.

4. Jakich efektów mogę spodziewać się po TikTok Adsach?

Od 2021 roku testuję różne cele reklamowe na TikToku. Miałem okazję przetestować wszystkie poza instalacją aplikacji.

Jednocześnie zewsząd docierają do mnie zachwyty nad efektywnością TikTok Adsów. Ich autorami są głównie agencje reklamowe, które muszą zachwalać TikToka, aby przekonać swoich klientów do prowadzenia na nim kampanii reklamowych. Oczywiście dzielę je przez dziesięć.

Branża przerzuca się z Facebooka na TikToka, mimo że jest to znacznie młodsza i mniej rozwinięta platforma, szczególnie pod względem reklamowym i marketingowym

Bazuję przede wszystkim na własnych doświadczeniach, wypowiedziach ekspertów na anglojęzycznych grupach na Facebooku oraz różnego rodzaju zagranicznych analizach, które porównują stawki za realizację poszczególnych celów reklamowych na Facebooku i TikToku.

Zauważyłem, że przy tego typu porównaniach bardzo częstym błędem jest mieszanie typów kampanii. Przykładowo ktoś porównuje CPM kampanii na TikToku, której celem był zasięg do CPM-u kampanii na Facebooku, której celem nie był zasięg, ale np. konwersje. W przypadku kampanii o różnych celach są to wskaźniki nieporównywalne!

4.1. Zasięg

Wyświetlenia na TikToku często są tańsze niż na Facebooku. Pamiętaj jednak o tym, że na TikToku docierasz często do młodszych użytkowników, do których zazwyczaj dotarcie jest tańsze. W dodatku TikTok nie oferuje aż tak szczegółowych opcji kierowania reklam jak Facebook, więc często jest to zasięg bardziej przypadkowy.

4.2. Obserwujący

Średni koszt nowego obserwującego na TikToku jest obecnie wielokrotnie niższy niż fana na Facebooku. Obecnie za 1 nowego obserwującego w przypadku większości kont na TikToku płaciłem stawki z przedziału 0,10-0,40 zł. Pod tym względem TikTok przypomina Facebooka sprzed 10-15 lat. Wówczas średni koszt fana też był wielokrotnie niższy niż jest obecnie. Dziś nierzadko za 1 fana wśród niszowych branż musimy płacić średnio nawet po kilka złotych. Osobną kwestią jest jednak jakość pozyskanych obserwujących. Po pierwsze: gdy im się przyglądałem, konta te często nie wyglądają naturalnie. Po drugie: pozyskani płatnie obserwujący rzadko angażują się później w publikowane przez nas treści.

4.3. Ruch

W kampanii na ruch TikTok i Facebook często wypadają podobnie pod względem CPC. Facebook wygrywa jednak pod względem kliknięć kierujących do witryny (które następnie przekładają się na sesje w Google Analytics) oraz co istotne – jakości ruchu. Niestety kilka razy zdarzyło mi się, że ruch z kampanii na ruch na TikToku miał wręcz śmieciową jakość. Bardzo wyraźnie odstawał od tego z Facebooka, ale też innych kanałów, pod względem współ. odrzuceń czy śr. czasu trwania sesji.

4.4. Konwersje

Pod względem konwersji nie możemy w ogóle jakiekolwiek sposób porównywać TikToka z Facebookiem. Sprzedaży mierzonej przez Google Analytics z TikTok Adsów praktycznie nie ma. I to nawet w przypadku biznesów, które wykręcają znakomite wyniki sprzedażowe na Facebooku i Instagramie.

W kampanii na Facebooku łatwiej osiągnąć niższy koszt konwersji oraz CPC, natomiast na TikToku - niższy koszt obserwującego oraz CPM

Moim zdaniem TikTok to trochę taki YouTube dla młodych na mobile’u. Ludzie oglądają i to sporo, ale stosunkowo rzadko klikają. Niska klikalność reklam to niewątpliwie problem TikToka. CTR zwykle jest ok. 2-/3-krotnie niższy niż na Facebooku czy Instagramie. Zatem póki co traktuję TikToka jako kanał głównie zasięgowy, który niskim kosztem pozwala dotrzeć do szerokiego grona w szczególności młodszych odbiorców. Są marki, którym bardzo zależy na budowaniu świadomości wśród najmłodszych konsumentów i dla nich szerokie kampanie zasięgowe na TikToku jak najbardziej mają sens.

5. Jak wygląda kontakt z TikTokiem?

5.1. Kontakt z supportem

Chociaż TikTok w 2021 roku otworzył biuro w Warszawie, to kontakt z nim poprzez tickety zgłaszane w Customer Support odbywa się wyłącznie w języku angielskim.

W sieci znalazłem sporo pochwał pod adresem supportu TikToka. Osobiście kontaktowałem się z nim kilkukrotnie. Zarówno w sprawach ogólnych typu certyfikat rezydencji, jak i bardziej konkretnych, bo dotyczących kwestii technicznych w katalogu produktów.

To tylko moje subiektywne zdanie, ale uważam, że support TikToka działa gorzej niż support Facebooka. Zawsze odpisują na wiadomości, ale w mojej opinii są mniej pomocni. W sprawie certyfikatu rezydencji 2-krotnie odsyłali mnie pod różne adresy e-mail i z żadnego z nich nawet po wielu tygodniach nie otrzymałem żadnej odpowiedzi. Często odpisują również oficjalnymi regułkami, które ledwie i bardzo ogólnie zahaczają o poruszany problem.

Plusem na pewno jest fakt, że TikTok mniej utrudnia kontakt ze sobą. W przypadku Facebooka nie każdy ma możliwość skorzystania z pomocy konsultanta na czacie, jeśli dopiero co założył konto reklamowe w tym kanale. Na TikToku każdy od samego początku może odwiedzić zakładkę Customer Support i w niej utworzyć ticket, na który otrzyma odpowiedź w ciągu 24 godzin (najdłużej musiałem czekać 48 godzin, ale czasami otrzymywałem odpowiedź już po 4-6 godzinach).

5.2. Kontakt z opiekunem

Jeśli wydajesz na reklamy ponad 750 USD miesięcznie, prędzej czy później możesz spodziewać się kontaktu ze strony polskiego opiekuna klienta. Jeśli wydajesz więcej niż 5000 USD miesięcznie, trafisz do grupy najważniejszych reklamodawców, którzy mogą liczyć na indywidualne wsparcie oraz odblokowanie wszystkich funkcjonalności na koncie reklamowym. Póki co wciąż mało która firma w Polsce lokuje tak wysokie budżety na TikToku, ale to prawdopodobnie tylko kwestia czasu.

Niech Cię nie zdziwi, że opiekunowie z TikToka mają zupełnie inny styl komunikacji niż ich odpowiednicy z Facebooka – wideorozmowy, luźny język, dużo żartów i dystansu do siebie. Mnie to nie przeszkadzało, ale nie każdemu musi przypaść do gustu.

6. Podsumowanie

Na ten moment oceniam system reklamowy TikToka jako dużo mniej zaawansowany i efektywny niż system reklamowy Facebooka. Ten drugi rozwijany jest jednak od 2007 roku, TikToka – dopiero od 2021. To aż 14 lat różnicy! Nie można wykluczyć, że za kilka lat system reklamowy TikToka pod wieloma względami dogoni (a być może nawet przegoni) Facebooka. Zresztą sami opiekunowie z TikToka przyznają, że ich system reklamowy wymaga jeszcze sporo pracy, a priorytetem na najbliższe miesiące/lata jest poprawa efektywności kampanii sprzedażowych.

Ten wpis nie powstał po to, aby zniechęcić Cię do kampanii na TikToku. Uważam, że to kanał i system reklamowy, przed którym może być bardzo ciekawa przyszłość. Na tym etapie rozwoju nie ma jednak co przesadzać z nadmierną ekscytacją jego możliwościami.

TikToku, jako heavy user FB Adsów, czekam na znacznie więcej! 😉

Mój wpis okazał się dla Ciebie przydatny? Zainspirował Cię? A może po prostu chcesz mi podziękować za to, że od 8 lat tworzę dla Ciebie treści, do których masz dostęp za darmo? Jeśli uważasz, że ten wpis na to zasługuje, postaw mi za niego kawę 🙂 PS nie jest to dla mnie jakieś istotne źródło przychodu, bo średnio otrzymuję 1 kawę miesięcznie, ale zawsze pokrywa to jakiś niewielki procent kosztów utrzymania bloga (domena, hosting, certyfikat SSL)

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na X
Rysuję fejsbuki na TikToku
Ten wpis został skomentowany 4 razy
  1. Super sprawa. Dzięki serdecznie za to że updatujesz tekst co jakis czas. A jak Twoim zdaniem kształtują się stawki CPM chociażby dla zasiegu na przestrzeni czasu dla TikToka? Wiadomo, coraz więcej konkurencji wchodzi na rynek TT niezależnie od branży. Oraz pytanie jak Twoim zdaniem bardzo rozmijają się CPM w zależności od krajów. Chętnie poczytałbym o tym artykuł – jak np wyglądają koszty PL w porównaniu do EU czy Ameryki. Bo często spotykana w artykułach kwestia 10$ za 1000 views w Ameryce – szczerze ciężko mi w to uwierzyć porównując do rynku Polskiego.

    1. Kampanie na TikToku prowadzę tylko na Polskę, więc niestety nie mam pojęcia, jak kształtują się stawki w innych krajach. Na przestrzeni ostatniego roku nie zauważyłem, żeby jakoś znacząco wzrosły CPM-y w PL. CPM to zresztą nieliczny wskaźnik, w którym TikTok wypada konkurencyjnie w stosunku do Mety. Ogółem Meta nadal rulez

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *