Awatary w centrum ekosystemu Meta

Dlaczego postanowiłem poświęcić cały wpis awatarom Meta i to kilka lat po ich wprowadzeniu?
1. z każdym kolejnym rokiem awatary stają się coraz bardziej wszechobecne,
2. w przyszłości ich znaczenie ma jeszcze wzrosnąć (łącznik między starymi, a nowymi social mediami),
3. to jedna z nielicznych funkcjonalności wprowadzonych w ostatnich latach przez Zuckerberga, z której chętnie korzystają najmłodsi użytkownicy.

Skąd wzięły się awatary Meta?

Awatary zostały podpatrzone u konkurencji. Zresztą jak większość nowych rzeczy wypuszczonych ostatnio przez Marka. Pierwszymi personalizowanymi awatarami, które zyskały globalną popularność były Bitmoji na Snapchacie.

🥇 Pierwszy: Snapchat 2016

Wszystko zaczęło się w 2016 roku, kiedy Snapchat kupił za 100 mln USD kanadyjską firmę Bitstrips. Po przejęciu od razu ją rozwiązał, a dotychczasowych pracowników Bitstrips oddelegował do prac nad nową aplikacją o nazwie Bitmoji, która miała być zintegrowana ze Snapchatem.

Poszło im znakomicie. Już w kwietniu 2017 Bitmoji była najczęściej pobieraną aplikacją na iOS w USA, Wielkiej Brytanii, Kanadzie i Francji. W całym 2017 roku Bitmoji była drugą najpopularniejszą aplikacją na iOS na świecie, ustępując jedynie Snapchatowi, na którego panował wówczas największy bum.

Bitmoji działają identycznie jak awatary Meta. Każdy użytkownik może stworzyć wirtualną postać, spersonalizować ją, a następnie korzystać z emoji i naklejek ze stworzoną przez siebie postacią.

🥈 Drugie: Apple 2018

We połowie 2018 Apple zaprezentowało iOS 12, w którym pojawiły się Memoji. One także umożliwiały stworzenie swojego awatara, którego można było później wykorzystywać do personalizowania wiadomości.

🥉 Trzecia: Meta 2020

W czerwcu 2019 Zuckerberg ogłosił chęć wprowadzenia własnych awatarów. Swojego awatara po raz pierwszy zaprezentował dawno temu, bo w maju 2020.

Nowa funkcjonalność na Facebooku w moim odczuciu weszła trochę po cichu. Nikt się nią wtedy za bardzo nie ekscytował, ale też nie ma się co dziwić. Po Bitmoji i Memoji nie był to żaden gamechanger. Cały świat żył wtedy pandemią, a branża marketingowa jarała się TikTokiem. W głowie Marka raczkował już pewnie pomysł zachwycenia świata wizją Metaversu, którego budowę ogłosił dopiero pod koniec 2021. W dodatku z jego awatarów początkowo mogliśmy korzystać wyłącznie na Messengerze oraz komentarzach na Facebooku. Ogółem: szału nie było ¯\_(ツ)_/¯

W każdym bądź razie ja na pewno nie spodziewałem się wówczas, że w kolejnych latach awatary staną się aż tak istotnym elementem ekosystemu Meta (wtedy jeszcze Facebooka).

Jak stworzyć własnego awatara Meta?

Awatara w ekosystemie Meta może stworzyć każdy, kto posiada konto na Facebooku, Instagramie lub WhatsAppie. Tworzenie awatara i korzystanie z niego jest w pełni darmowe. Aktualnie płaci się tylko za ubrania i dodatki dla awatara w wersji premium, czyli markowe. Ubrania i dodatki w wersji „no logo” są bezpłatne.

Proces tworzenia awatara przypomina rozpoczynanie gry wideo, w której na początku wybieramy wygląd naszej postaci. Stworzenie awatara zajmuje zazwyczaj ok. 10-15 minut. Z roku na rok otrzymujemy coraz więcej możliwości jego personalizacji.

Jeśli nie chce Ci się tracić czasu na personalizację, wystarczy, że zrobisz sobie selfie (funkcja „lusterka”), a Meta sama wygeneruje na jego podstawie Twojego awatara. Opcja ta działa dość nieźle, choć ja osobiście nieco poprawiłem potem jeszcze ręcznie moje wirtualne alter ego.

Jak stworzyć awatara na Facebooku? 🔧

1. Otwórz aplikację Facebook na smartfonie
2. Rozwiń hamburger Menu ☰ w prawym górnym rogu, przy Twoim profilowym
3. Kliknij Awatary (uwaga, zakładkę Awatary znajdziesz tylko na smartfonie – nie ma jej w wersji na komputer)

Jak stworzyć awatara na Instagramie? 🔧

1. Otwórz aplikację Instagram na smartfonie
2. Wejdź na swoje konto
3. Rozwiń hamburger menu ☰ w prawym górnym rogu
4. Wejdź w Ustawienia
5. Wybierz Konto 👤
6. Kliknij Awatar

Jak stworzyć awatara na Messengerze? 🔧

1. Otwórz aplikację Messenger na smartfonie
2. Rozwiń hamburger menu w lewym górnym rogu
3. Kliknij w ikonę koła zębatego ⚙
4. Znajdź zakładkę Awatar (sekcja Preferencje)

Jak stworzyć awatara na WhatsAppie? 🔧

1. Otwórz aplikację WhatsApp na smartfonie
2. Rozwiń menu w prawym górnym rogu
3. Wejdź w Ustawienia
4. Kliknij Awatar

Awatary Meta obecnie

Długo szukałem, ale niestety nie znalazłem żadnych oficjalnych statystyk, ile awatarów stworzyli do tej pory użytkownicy Meta i jak często z nich korzystają. Widzę jednak po moich znajomych (i to nie tylko tych z branży marketingowej), że korzysta z nich coraz więcej osób.

Już dziś awatary są dosłownie w każdym zakątku ekosystemu Meta: na Facebooku, Messengerze, Instagramie, a od niedawna również na WhatsAppie. Możemy ich używać w wiadomościach, komentarzach, relacjach i postach. Wkrótce zaleją też nasze zdjęcia profilowe oraz zdjęcia w tle. Z awatarów będziemy również mogli korzystać podczas połączeń wideo (zamiast naszych twarzy, na ekranach będą widoczne awatary). Moim zdaniem możemy już śmiało zacząć mówić o awataryzacji wszystkich platform Meta.

Sklep z produktami dla awatarów

Meta rozwija również ofertę produktów cyfrowych. W połowie 2022 roku Zuckerberg otworzył sklep dla awatarów. Już teraz możesz w nim kupić markową odzież, akcesoria i biżuterię, które z dumą będzie nosił Twój awatar.

Ostatnio Meta wypuściła oficjalną kolekcję ubrań sportowych w kooperacji z klubem piłkarskim Liverpool F.C.

Wśród marek modowych znajdziesz m.in.: Pradę, Balenciagę, DRESSX, Madhappy czy Thoma Bronwne’a. Najdroższe wirtualne ciuchy potrafią kosztować nawet do 50 zł, choć większość to wydatek rzędu 10-20 zł. Nieużywane ubrania możesz przechowywać w wirtualnej szafie i zawsze do nich wrócić.

Być może wydaje Ci się to głupie, ale już teraz ludzie potrafią wydawać kupę kasy na cyfrowe produkty dla swoich postaci w grach i wirtualnych uniwersach. Jeśli jesteś boomerem, prawdopodobnie dziwi Cię, jak można przeznaczyć chociażby dychę na wirtualny t-shirt. Tylko wiesz, wiele osób z pokolenia naszych dziadków też pewnie nie zrozumie, jak można płacić za słuchanie muzyki, która nie jest wykonywana na żywo (Spotify).

Pora na fakty, obok których nie można przejść obojętnie. W 2021 rynek cyfrowej odzieży został wyceniony na 500 mln USD. Szacuje się, że przez kolejną dekadę urośnie aż o 900%, osiągając w 2031 globalną wartość niemal 5 mld USD.

Młodzi lubią awatary

Z obserwacji najmłodszych użytkowników Meta w moim otoczeniu wynika, że awatary to jedna z nielicznych funkcjonalności wprowadzonych w ostatnich latach przez Marka, które naprawdę przypadły do gustu najmłodszym.

Współczesne „dzieciaki” nie chcą publikować swoich zdjęć. Z różnych względów, w tym oczywiście z obawy przed hejtem ze strony rówieśników. Publiczny ekshibicjonizm wśród nastolatków na pewno nie jest już tak modny, jak 10-15 lat temu. Dlatego najmłodsi lubią „chować się” za awatarami, wykorzystując je chociażby jako swoje zdjęcia profilowe.

Opcja ta ma być w ogóle wkrótce ułatwiona zarówno na FB, jak i IG. Każdy będzie mógł łatwo ustawić na profilowym swojego awatara i w dodatku go zaanimować.

Awatary Meta w przyszłości

Zuckerberg wierzy, że awatary pozwolą w przyszłości płynnie przesiąść się ze starych mediów społecznościowych w 2D do Metaverse w VR. W wirtualnej rzeczywistości będą nas bowiem reprezentować awatary, z którymi już teraz oswajają się użytkownicy wszystkich jego platform. Awatary mają być swoistym kluczem do Metaverse i dać początek nowej generacji interakcji społecznych. To trochę jak stworzenie własnego Sima, obycie/zżycie się z nim, zanim w ogóle wyjdzie gra The Sims 😉

Mecie długo zarzucano, że jej awatary w VR nie posiadają nawet nóg. W końcu nad rozwijaniem wirtualnej rzeczywistości pracują tysiące programistów, Meta inwestuje w to miliardy dolarów, a mimo to ekipa Marka nie potrafi stworzyć ludzika z ruchomymi nogami. Pod koniec 2022 Meta ogłosiła jednak z dumą, że jej awatary wkrótce zyskają nogi w VR.

Co więcej, przyszłe awatary zostaną zmapowane z naszymi twarzami w czasie rzeczywistym. Będziemy zatem mogli tworzyć własne wirtualne reakcje, oddające naszą mimikę, spojrzenie czy mruganie oczami.

Poprawie ma też ulec sam wygląd awatarów. Dzięki temu awatary Mety nie będą już wyglądały jak gry sprzed 24 lat 😏

Co więcej, zespół Marka pracuje nad fotorealistycznymi awatarami, które już dziś robią wrażenie 😮

Fotorealistyczne awatary są jednak dopiero w fazie testów, a ich wprowadzenie ma być „kwestią lat”.

Czy awatary zastąpią profile?

Awatary mogą wydawać Ci się dziecinną błahostką, a nawet cringem. Spróbuj jednak spojrzeć na nie nieco inaczej.

Kiedy byłem nastolatkiem (2001-2009), do kreowania własnego „ja” w sieci wykorzystywaliśmy profile na Facebooku, Naszej-klasie, MySpace czy Last.fm. Profil był prezentacją naszej osoby, a zdjęcie profilowe – jego wizytówką. To był nasz kącik w sieci, który skrzętnie zagospodarowaliśmy. W dużej mierze poprzez tekst pisany i publikowanie własnych zdjęć.

Młodzi nie chcą robić ani jednego, ani drugiego. Awatar nie wymaga pisania, aby pokazać to, co czujemy, jacy jesteśmy, a nawet czym się interesujemy (patrz stroje piłkarskie). Zresztą już teraz wiele osób zamiast pisać komentarz, publikuje w nim jedynie naklejkę ze swoim awatarem. Wiem, że niektórych może to wkurzać, ale taki jest ogólny kierunek rozwoju komunikacji.

W dodatku przedstawiciele pokolenia Z i alfa dojrzewają ze świadomością, że świat wirtualny jest równie ważny, co realny. A awatar to dosłownie wejście w cyfrowy świat samym sobą.

Biorąc to wszystko pod uwagę, mam przeczucie, że awatary staną się w przyszłości czymś, czym dla nas były kiedyś profile społecznościowe. Profile były naszą wirtualną reprezentacją. W przyszłości mogą nią być awatary.

Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na X
Rysuję fejsbuki na TikToku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *