Prawdopodobnie korzystasz ze stałych cyklów postów w mediach społecznościowych. Ułatwiają one tworzenie codziennej komunikacji. W końcu Ty wiesz najlepiej, co sprawdza się u Ciebie i jaki rodzaj treści warto publikować regularnie. Jednak nawet najlepsze cykle co jakiś czas (np. minimum raz w miesiącu) warto przełamywać. W tym wpisie pokażę Ci 18 inspiracji, w jaki sposób możesz to zrobić – łącznie aż 27 przykładowych postów! 🤩
Pomijam wśród nich rzeczy oczywiste jak „trzech króli” social media, czyli: real-time marketing, ego-baiting i user-generated content. Nie biorę też pod uwagę chwytów tak oklepanych, jak pieski i kotki, przeróbki memów czy zachęcanie obserwujących do oznaczania znajomych. Nie twierdzę, że należy się tego wystrzegać, ale po prostu to zna niemal każdy.
W zestawieniu uwzględniam również tylko posty ze statystycznymi grafikami, które stosunkowo łatwo przygotować. Wybrałem je ze względu na sam pomysł, nie kapitalne kreacje czy unikatowy format (np. post z grafiką panoramiczną).
Mam nadzieję, że z poniższego zestawienia wyłowisz choć parę inspiracji dla siebie. To po prostu research, który za Ciebie wykonałem. Od Ciebie zależy jednak, czy znajdziesz sposób na wykorzystanie tych pomysłów u siebie.
1. Przedstaw punkt widzenia adminów
Zwykle na profilach marki mówimy jako „my, marka”, a co gdybyśmy złamali ten schemat i wypowiedzieli się jako „ja, admin”?
2. Pokaż zmianę na przestrzeni lat
Prezentowanie produktu czy siedziby firmy na przestrzeni lat to jak upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Po pierwsze: pokazujesz, że się rozwijacie, co sprawia wrażenie, że jesteście coraz lepsi. Po drugie: pokazujesz, że działacie od lat, a wieloletnia obecność na rynku niewątpliwie wzbudza zaufanie.
3. Kiedyś i dziś
Zamiany zachodzące wraz z upływem czasu możesz też pokazać poprzez zestawienie tylko dwóch zdjęć „kiedyś i dziś”. Często korzysta z tego InPost, który w ogóle ma jeden z najbardziej kreatywnie prowadzonych profili na polskim Facebooku 👏
4. Oczekiwania vs. rzeczywistość
To kolejny popularny motyw, który bazuje na zestawieniu ze sobą dwóch różnych zdjęć przedstawiających oczekiwania (zwykle Twój produkt) oraz rzeczywistość (zazwyczaj produkt przypominający produkt konkurencji, typowy produkt w danej branży lub po prostu zupełnie inna rzecz, jak na przykładzie poniżej).
5. Kreatywne głosowania
Głosowania same w sobie są dość sztampowe. Jeśli jednak trochę pogłówkujesz, w każdej branży jesteś w stanie stworzyć głosowanie, które zaangażuje wiele osób stricte z Twojej grupy docelowej. Ktoś niewtajemniczony nie będzie bowiem w ogóle wiedział, o co chodzi w tego typu ankiecie. Wtajemniczeni – nawet jeśli nie zagłosują, to będą ciekawi wyników.
Poniżej dowód na to, że nawet zwykłe głosowanie za pomocą reakcji można ograć kreatywnie, jeśli wykorzysta się w nim 2 dodatkowe chwyty: dobry timing (Dzień bez przekleństw) + nawiązanie do rzeczy dobrze znanych, jakimi są popularne zwroty.
6. Bingo
Bingo to kolejny typ treści, który zatrzymuje odbiorcę na dłużej (zapoznanie się ze wszystkimi polami wymaga czasu), a dodatkowo zachęca go do dodania czegoś od siebie. Poniżej taki sobie przykład, ale nie udało mi się znaleźć lepszego. Wiadomo jednak o co chodzi.
7. Wykreślanki
Wykreślanki są równie popularne co bingo, ale zdecydowanie mniej humorystyczne i kreatywne. Zazwyczaj generują jednak więcej komentarzy. Wykreślanki mają sens, o ile jesteś w stanie sprytnie połączyć ukryte hasła z działalnością Twojej firmy i samą treścią zagadki. Akurat poniżej jest to zrobione jedynie poprawnie, bez większego polotu, ale może Ty wpadniesz na lepszy pomysł.
8. Rebusy
Nasz umysł działa ten sposób, że jak tylko zobaczy jakieś wyzwanie, to nie da nam spokoju, dopóki go nie rozwiąże. Co prawda można stworzyć rebus z bardziej kreatywnym hasłem niż poniżej, ale przyznasz, że ciężko przescrollować Ci ekran w dół, dopóki go nie rozwiążesz 😉
9. Łamigłówki z emoji
Innym rodzajem zabawy intelektualnej są wszelkiego rodzaju kalambury z emoji, które można opublikować zarówno w formie posta wyłącznie tekstowego (bez grafiki), jak i posta z grafiką (przykład poniżej).
10. Daj się wykazać społeczności
W rebusach i łamigłówkach zwykle jest tylko jedna prawidłowa odpowiedź. Ludzie lubią też jednak popisywać się swoją błyskotliwością i poczuciem humoru. Dlatego możesz zaproponować im zabawę, w której wykażą się kreatywnością i nie będzie w niej złych odpowiedzi. Tego typu posty bywają co prawda ryzykowne, ale jeśli ludzie poczują zabawę w komentarzach, to wiele z nich może rozbawić samego admina 😏
11. Tylko złe odpowiedzi
To kolejny typ postów, które niewątpliwie dają wykazać się społeczności. Równie ryzykowny, co powyższy, bo ktoś złośliwy mógłby odpowiedzieć na poniższe pytanie np. „Niezawodna kosiarka”. Jeśli czujesz, że takie zabawy mogą spodobać się Twoim odbiorcom, warto jednak spróbować, bo jak wyżej – zabawa może być naprawdę niezła, a dobra zabawa w komentarzach = większy zasięg organiczny.
12. Odniesienia do rzeczy dobrze znanych
Lubimy rzeczy, które znamy. Nawiązania do nich pozwalają nam zwracać uwagę użytkownika i zatrzymywać ją na dłużej. Poniżej przykład postu, który nawiązuje do doskonale wszystkim znanej „Familiady”, a jednocześnie jest interaktywną zabawą. Widząc taką tablicę, automatycznie zaczynamy zastanawiać się, jaka może być najwyżej punktowana odpowiedź.
Poniżej doskonałe przykłady tego, w jaki sposób można nawiązać do popularnych produkcji telewizyjnych i zrobić to bez łamania prawa, co niestety często zdarza się w przypadku odniesień do znanych motywów.
InPost często w pojedynczym poście wykorzystuje 2 albo nawet 3 zagrania, co sprawia szalenie kreatywne wrażenie. Poniżej przykład 2 w 1: głosowanie + nawiązanie do popularnych utworów hip-hopowych. Do tego moglibyśmy dodać nr 3: krótką, ale błyskotliwą treść posta.
13. Zaskakujące połączenia
Masz już dość ciągłego mówienia o swoim produkcie jako o Twoim produkcie? Zastanów się, z jaką inną rzeczą, najlepiej z zupełnie innej branży, może się on kojarzyć? To może być tylko jedna wspólna cecha, którą podkreślisz swoim postem. Czy można w jakikolwiek sposób połączyć makaron z tekturą falistą do pakowania? Jak się okazuje – można!
Inny przykład to kolejny kreatywny post InPost, który na pierwszy rzut oka jest czymś zupełnie innym niż w rzeczywistości.
14. Podobieństwa kształtu
Zastanawiałeś się kiedyś, co ma podobne kształty do sprzedawanych przez Ciebie produktów? To dopiero pole do popisu dla kreatywnej głowy!
Mogłoby się wydawać, że ciężko powiązać sukcesy Igi Świątek z Paczkomatami, ale spójrz poniżej, jakie to proste – wystarczy dosłownie kilka kresek na jednolitym tle 😉
15. Zabawy ze światłem i cieniem
Czasami do zdjęcia wystarczy dodać w odpowiednim miejscu jedynie światło lub cień, aby prostymi środkami uzyskać bardzo kreatywny efekt.
16. Interaktywne zabawy
Większość postów bazuje tak naprawdę na komunikacji jednostronnej, czyli marka publikuje post i na tym koniec interakcji. Czasem w poście pojawia się jakieś pytanie, więc wtedy jest publikacja postu, komentarz i zazwyczaj też koniec. Wprawdzie marka może zareagować na najciekawsze komentarze, ale nie musi. Możesz jednak pokusić się o zabawę, w której z założenia odpowiesz na każdy komentarz, czym zwiększysz poziom interakcji. Szczególnie, jeśli odpowiedź będzie wymagała od Ciebie jakiejś aktywności, np. wstrząśnięcia tzw. kulą-zgadulą.
17. Print screeny z konwersacji
Podejrzewam, że większość tego typu konwersacji jest kreowana na potrzeby postu. Format ten daje naprawdę spore do popisu podczas tworzenia treści o charakterze humorystycznym. Kreowanie tego typu konwersacji z rekomendacjami od zadowolonych klientów byłoby już przegięciem.
18. Nawiązania do natywnych elementów/funkcjonalności serwisu
Od jakiegoś czasu Facebook ostrzega swoich użytkowników przed wyświetleniem kontrowersyjnych treści, które mogą obejrzeć tylko na własne życzenie (wymaga dodatkowego kliknięcia). Pomysłowo wykorzystał to nie kto inny, jak InPost.
To już koniec! Ale nie do końca, gdyż…
Powyższe zestawienie będzie przeze mnie aktualizowane, jeśli tylko znajdę kolejne ciekawe inspiracje. Chętnie przyjmę też propozycje od Was 🧐
Informacyjnie:
– wszystkie wykorzystane powyżej przykłady zostały opublikowane publicznie na Facebooku w latach 2021-2023,
– wykorzystałem je w formie print screenów, ponieważ osadzone posty często źle znoszą próbę czasu,
– specjalnie nie pokazuję ich wyników, ponieważ były one bardzo różne, co w obecnych czasach determinuje głównie wysokość budżetu na płatną promocję posta, a ja ocieniałem same pomysły.
Mój wpis okazał się dla Ciebie przydatny? Zainspirował Cię? A może po prostu chcesz mi podziękować za to, że od 8 lat tworzę dla Ciebie treści, do których masz dostęp za darmo? Jeśli uważasz, że ten wpis na to zasługuje, postaw mi za niego kawę 🙂 PS nie jest to dla mnie jakieś istotne źródło przychodu, bo średnio otrzymuję 1 kawę miesięcznie, ale zawsze pokrywa to jakiś niewielki procent kosztów utrzymania bloga (domena, hosting, certyfikat SSL)