Od 2019 roku możemy co do złotówki śledzić wydatki reklamowe na Facebooku poszczególnych komitetów wyborczych. Niektórych mogą one zaskoczyć. Przykładowo na reklamy połączone ze stroną Platformy Obywatelskiej tylko w trakcie tygodnia 20-26 września wydano blisko 800 000 zł, a z każdym dniem kampanii wydatki rosną.
Dostęp do tego typu smakowitych danych to efekt zwiększonej transparentności reklam dotyczących kwestii społecznych, wyborów lub polityki. Jak być może pamiętasz, zanim Trump został prezydentem Stanów Zjednoczonych ktoś prowadził za oceanem kampanię reklamową na Facebooku, a ślady kierowały do Rosji. Nie dość że były w niej wykorzystane fake newsy, to jeszcze w Stanach zakazane jest finansowanie kampanii wyborczych z zagranicznych środków.
Pełna transparentność w wydaniu Facebooka to udostępnienie Raportu Biblioteki Reklam, w którym znajdziesz informacje:
🔍 z jaką stroną na Facebooku były połączone reklamy,
🔍 ile było aktywnych reklam w wybranym zakresie dat,
🔍 na jakie województwa były przeznaczane największe budżety,
🔍 jak wyglądały wszystkie reklamy.
Dzięki temu każdy ma dostęp do tak ciekawych zestawień:
Raport nie pozostawia wątpliwości – Prawo i Sprawiedliwość zdecydowanie odpuszcza kampanię płatną na Facebooku. W ciągu ostatnich 30 dni wydali blisko 30-krotnie mniej niż Platforma Obywatelska. Ba, sama Małgorzata Kidawa-Błońska w reklamę na Facebooku zainwestowała ponad 2-krtonie więcej niż PiS.
Oprócz wydatków poszczególnych komitetów wyborczych możesz też podejrzeć, ile w ciągu ostatnich 30 dni wydali m.in.:
💵 WWF Polska (47 389 zł),
💵 Komisja Europejska w Polsce (43 804 zł),
💵 Amnesty International Polska (29 792 zł),
💵 Alivia – Fundacja Onkologiczna (21 112 zł),
💵 Polskie Zakłady Bukmacherskie (13 096 zł),
💵 Kampania Przeciw Homofobii (12 814 zł),
💵 Nabici we Franki (12 122 zł).
W Raporcie Biblioteki masz również możliwość sprawdzenia wydatków na reklamy dotyczące kwestii społecznych, wyborów i polityki nie tylko w Polsce, ale też w 30 innych krajach. To świetny materiał badawczy dla politologów, a także porównawczy dla osób zajmujących się nad Wisłą marketingiem politycznym lub organizacji pozarządowych.
O co chodzi z tym napisem w tle rysunku?
W 2019 roku Dobra zmiana” zmieniła się na „Dobry czas dla Polski”, a „Bliżej ludzi” na „Jutro może być lepsze”. Facebook też postanowił zmienić swoje hasło. Od samego początku istnienia towarzyszył mu tekst „To jest (i zawsze będzie) darmowe”, który zmienił ostatnio na „To szybkie i proste”. Jak widać, nie tylko politycy potrafią sprawnie rotować hasłami 😉