Na czym zarabia Facebook? To pytanie padło w trakcie przesłuchania Marka Zuckerberga przed amerykańskim Kongresem. Senator, we run ads – odpowiedział ze spokojem założyciel i szef Facebooka.
Odpowiedź Marka przejdzie do historii naszej branży. Tuż po przesłuchaniu powstały z nią nie tylko GIF-y, ale też t-shirty, bluzy czy nawet etui na telefon.
Facebook oczywiście zarabia na tym, że sprzedaje reklamy. A sprzedaje ich coraz więcej. W pierwszym kwartale 2018 roku aż 99,99% przychodów Facebook Inc. pochodziło ze sprzedaży reklam. Szczegółowe liczby znajdziesz w raportach finansowych, które Facebook publikuje od czasu, gdy wszedł na giełdę.
Mark i spółka już dawno odeszli od pomysłu zarabiania na czymś innym niż reklamy (np. grach czy aplikacjach).
Jak działa system reklamowy Facebooka?
Reklamodawcy przychodzą do Facebooka i wskazują mu, do kogo chcą dotrzeć. Serwis Zuckerberga oferuje pod tym względem najwięcej opcji targetowania, ponieważ jest prawdopodobnie największą bazą danych na świecie, którą użytkownicy codziennie aktualizują. Reklamodawca wykłada kasę na stół (np. 100 zł, jak na obrazku powyżej), a Facebook wykorzystuje wiedzę o swoich użytkownikach, aby reklamodawca nie żałował wydanych pieniędzy.
Mark twierdzi, że użytkownicy też są szczęśliwsi, widząc reklamy bardziej dopasowane do ich zainteresowań. Coś w tym jest. Z dwojga złego wolę już oglądać reklamy szkoleń z mediów społecznościowych niż nawozów rolniczych.
Być może wkrótce doczekamy się płatnej wersji serwisu bez reklam i wtedy każdy powinien być zadowolony. Darmowa wersja bez reklam to utopia.