☑ Nie musisz przechodzić na stronę www
☑ Nie musisz przechodzić przez klasyczny koszyk
☑ Nie musisz każdorazowo dokonywać płatności
Instagram Checkout to nowa funkcja, dzięki której produkty oznaczone w postach szybko i bezproblemowo kupisz na Instagramie bez konieczności wychodzenia z aplikacji.
Z perspektywy użytkownika oznacza to szybsze i wygodniejsze zakupy online na smartfonie. Z punktu widzenia właściciela sklepu – szansa na obniżenie kosztu konwersji z Instagrama oraz możliwość pokazania, że sklep nadąża za najnowszymi trendami. Najmniejsze sklepy (oferujące np. rękodzieło) będą w ogóle mogły przenieść się w całości na Instagram.
Póki co zakupy bez wychodzenia z aplikacji testowane są tylko w Stanach przez największych, czyli sklepy takie jak Adidas, Dior, H&M, Michael Kors, Nike, Prada czy Zara. Wkrótce funkcjonalność ma być jednak dostępna dla wszystkich.
Jak działa Instagram Checkout?
Today, we’re introducing checkout on Instagram. When you find a product you love, you can now buy it without leaving the app. 🛍💕https://t.co/o1L5WsfgVE pic.twitter.com/IlVJxOr10x
— Instagram (@instagram) 19 marca 2019
1. Użytkownik Instagrama podpina swoją kartę płatniczą pod swoje konto prywatne. Jeśli tego nie zrobi, będzie to mógł również nadrobić przy okazji pierwszej transakcji.
2. Właściciel sklepu wgrywa plik produktowy w facebookowym Menedżerze firmy i na jego podstawie tworzy katalog produktów.
3. Właściciel sklepu w Menedżerze firmy łączy katalog produktów ze swoim kontem na Instgramie.
4. Właściciel sklepu oznacza produkty z katalogu produktów w swoich postach na Instagramie.
5. Użytkownik Instagrama korzysta z aplikacji i natrafia na post z oznaczanymi produktami, w które klika.
6. Zamiast przekierowania na stronę www, użytkownik trafia na coś w rodzaju instagramowej karty produktu, na której może wybrać kolor i rozmiar produktu.
7. Użytkownik klika button „Checkout on Instagram” (pewnie w polskiej wersji językowej zostanie przetłumaczony) i ma możliwość ostatecznego potwierdzenia transakcji.
8. Warto zauważyć, że poprzez instagramowe powiadomienia użytkownik otrzyma informację, że zamówienie zostało dostarczone.
Czy to się przyjmie?
Moim daniem największym zagrożeniem dla Instagrama jest to, że ludzie nie będą chcieli podpinać karty płatniczej w aplikacji. W końcu w ostatnich miesiącach Facebook nie kojarzy się z bezpieczeństwem danych użytkowników. Z drugiej strony – od lat miliony firm na całym świecie podpinają swoje karty i nic się z nimi nie dzieje.
Jeśli to wypali, to Zuckerberg zrewolucjonizuje zakupy poprzez urządzenia mobilne. W końcu z Instagrama korzysta co miesiąc przeszło miliard użytkowników na całym świecie, codziennie – pół miliarda. Wyobrażacie sobie sklep z taką liczbą odwiedzających?
Prawdopodobnie podobne rozwiązanie prędzej czy później zostanie wprowadzone również na Facebooku, na którym już teraz można oznaczać produkty w postach i dostępna jest zakładka Sklep.
Czyli w Polsce jeszcze nie można tego włączyć?
Nie, jeszcze nie. Póki co testują najwięksi w Stanach. Podejrzewam, że to kwestia max. roku, kiedy rozwiązanie dojdzie nad Wisłę i będzie dostępne dla polskich sklepów.