W czwartej już fejsankiecie pytałem Was, czy zgadzacie się z tym, że kampanie płatne obniżają zasięg organiczny? Poniżej wyniki!
Facebook
❌ 68% mit
✅ 32% true
👥 271 głosujących
Instagram
❌ 66% mit
✅ 34% true
👥 135 głosujących
Twitter
❌ 83% mit
✅ 17% true
👥 6 głosujących
KAMPANIE PŁATNE OBNIŻAJĄ ZASIĘG ORGANICZNY
— Rysuję fejsbuki ✏️ (@rysujefejsbuki) 24 kwietnia 2019
➖
Popularna hipoteza dot. Facebooka. Moje zdanie na ten temat opublikuję tradycyjnie z podsumowaniem głosowania. Mam parę spostrzeżeń, ale nie chcę wpływać na Wasze odpowiedzi 😉
➖
Zagłosuj, aby zobaczyć aktualne wyniki! #fejsankieta
Kolejna hipoteza, której nie da się w żaden sposób zweryfikować. Kilka lat temu sam wierzyłem, że lepiej wydawać albo dużo albo wcale, bo małe wydatki wpływają potem niekorzystnie na zasięg organiczny. Facebook miał rzekomo zachęcać w ten sposób do wydawania coraz większych kwot.
Dziś myślę, że była to kwestia stałego spadku zasięgu organicznego. Zasięg ciągle malał, a my próbowaliśmy to połączyć z różnymi czynnikami, m.in. z edytowaniem i planowaniem postów czy właśnie kampaniami płatnymi. Mało kto 5 lat temu zdawał też sobie sprawę z tego, że bezpłatny zasięg procentowo nie rośnie wraz z liczbą fanów (mała strona może docierać do 80% fanów, duża – do 10%).
Facebook też jest sobie trochę winien. Przez długi czas, gdy post dotarł do użytkownika organicznie i płatnie, użytkownik z automatu trafiał do zasięgu płatnego. To powodowało, że po odpaleniu kampanii płatnej zasięg organiczny na wykresach faktycznie spadał. Dziś jeśli użytkownik zobaczy post organicznie i jako płatną reklamę, zostanie przypisany zarówno do zasięgu organicznego, jak i płatnego. Dlatego zasięgów tych nie można sumować.
Coś w tym jest!