
Od 2020 co pół roku aktualizuję zestawienie nowości z ostatnich 6 miesięcy w najważniejszych kanałach social media:
1. Facebook
2. Instagram
3. X
4. LinkedIn
5. TikTok
6. YouTube
W takiej kolejności znajdziesz je też poniżej.
Wraz z tym przeglądem rezygnuję z monitorowania nowości na Snapchacie, ponieważ nie jest to pierwsza liga wśród platform społecznościowych ani w Polsce, ani na świecie – podobnie jak np. taki Pinterest, Reddit, Wykop, czy zupełnie nowy Threads. To istotne platformy, ale nie kluczowe. Z roku na rok liczba kanałów rośnie. Pojedyncza osoba nie ma już praktycznie możliwości, aby na bieżąco śledzić nowości w ok. 10-12 najpopularniejszych platromach. Ja też muszę zredukować czas poświęcany na research, ograniczając się do 5-6 najważniejszych kanałów, a uwierz mi, że zebranie tego i sensowne poukładanie trochę czasu zajmuje 😉
Nowości dotyczące Messengera będę od teraz zamieszczał przy Facebooku, ponieważ z roku na rok było ich ostatnio coraz mniej. Po wielu latach, w których Mark starał się jak najbardziej rozdzielić Messengera od Facebooka, wraca do korzeni i zapowiada większą integrację Messengera z Facebookiem. Poza tym w moim przeglądzie chcę teraz bardziej skupić się typowych, zasięgowych platformach społecznościowych niż komunikatorach typu Messenger, WhatsApp, Telegram.
Cel przeglądu: niezmiennie szybki update sytuacji 6 kanałów społecznościowych o największym znaczeniu w Polsce. Minimum słów, maksimum treści! Uwzględnia najważniejsze/najciekawsze zmiany w poszczególnych platformach z punktu widzenia marketera, użytkownika, inwestora. Kluczowe nowości w każdym z kanałów wyróżniam za pomocą żółtego zakreślenia, więc jeśli masz niewiele czasu, możesz zapoznać się tylko z nimi.
Zwróć uwagę, że sporo rzeczy, o których piszę, to jedynie TESTY i to nawet nie globalne, ale na wybranych, lokalnych rynkach. To, co testują twórcy najważniejszych kanałów doskonale wskazuje jednak, jaki jest ich kierunek myślenia. Oczywiście nie wszystkie z testowanych opcji wejdą w życie, ale ostatnie lata pokazują, że finalnie większość z nich jest wprowadzana. Często przed wdrożeniem są one jednak modyfikowane i nieco różnią się od testowanej wersji.
ℹ Nowości uwzględnione w tym zestawieniu zostały wprowadzone od ostatniego przeglądu, czyli od 1 września 2023 do 29 lutego 2024 roku. Wzrosty/spadki na giełdzie odnoszą się do stanu sprzed 6 miesięcy, czyli od ostatniego Przeglądu Kanałów Social. Z kolei wzrosty/spadki liczby użytkowników poszczególnych platform odnoszą się do stanu sprzed 12 miesięcy, ponieważ pół roku temu serwis Statista zrobił sobie przerwę w aktualizowaniu danych.

Liczba użytkowników na świecie:
3 049 mln użytkowników aktywnych miesięcznie wg Statista = wzrost o 91 mln, czyli 3,1%
Cena akcji Meta Platforms, Inc.: ok. 490 USD za akcję = wzrost o 194 USD, czyli 65,5%

*Do Meta Platforms, Inc. należy nie tylko Facebook, ale też m.in. Instagram, Messenger i WhatsApp
Zainteresowanie Facebookiem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Zainteresowanie Facebookiem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Najważniejsze nowości:
⚫ subskrypcja bez reklam, która umożliwia użytkownikowi całkowite uwolnienie się od reklam w zamian za comiesięczny abonament (obecnie 56,99 zł/miesiąc) – jeśli użytkownik chce nadal korzystać z Facebooka za darmo, musi zaakceptować zaktualizowaną zgodę na reklamy,
⚫ płatna weryfikacja konta, czyli Meta Verified ma zostać rozszerzona do Meta Verified for Business dla stron firmowych (to de facto oznacza, że firmy będą sobie mogły kupić niebieskiego ptaszka),
⚫ multiprofile – 1 użytkownik nadal będzie mógł założyć tylko 1 konto, ale w ramach tego 1 konta będzie mógł utworzyć kilka profili np. w celu prywatnym i zawodowym albo żeby dzielić się na nich treściami związanymi z zupełnie innymi zainteresowaniami,
⚫ możliwość oznaczania w poście obserwujących stronę poprzez znacznik @obserwujący (tylko raz dziennie, powiadomienie o oznaczeniu otrzymują wybrani obserwujący – działa to podobnie jak znacznik @wszyscy w grupach),
⚫ zmiany w celach kampanii reklamowych – m.in. cele konwersje i sprzedaż z katalogu zostają połączone w 1 cel o nazwie sprzedaż (to zmiana niewidoczna „na zewnątrz”, ale trochę utrudniająca życie, ponieważ uniemożliwia np. powielanie 1:1 starych kampanii),
⚫ w połowie stycznia Meta usunęła lub skonsolidowała kolejne szczegółowe opcje targetowania reklam,
⚫ Meta chce wprowadzić w Messengerze obsługę wiadomości wysyłanych za pośrednictwem aplikacji, które nie należą do Mety,
⚫ możliwość rezygnacji z potwierdzeń odczytania wiadomości prywatnych na Messengerze w ramach wybranej konwersacji albo wszystkich konwersacji użytkownika,
⚫ notatki (krótkie, 24-godzinny statusy tekstowe użytkownika) także w Messengerze (dotychczas były tylko w skrzynce odbiorczej Instagrama),
⚫ kanały transmisji, w których strony mogą dzielić się treściami ze swoimi obserwującymi za pośrednictwem wiadomości prywatnych (podobne kanały zostały wprowadzone jakiś czas temu na Instagramie),
⚫ nowe opcje dot. rolek – m.in. możliwość przeprowadzenia testów A/B z różnymi wariantami rolek oraz nowe wskaźniki (podział wyników na obserwujących i nieobserwujących, wyniki dystrybucji, wykresy utrzymania),
⚫ nowe narzędzia ochrony marki, które mają pomóc m.in. wyłapywać wykorzystanie naszych zdjęć produktowych przez konkurencję,
⚫ Imagine – narzędzie do przetwarzania tekstu na obraz dostępne w Messengerze dla kolejnej puli użytkowników (jeszcze nie globalnie),
⚫ dalsze testy Audbiobox – narzędzia do przetwarzania tekstu na dźwięk (w wersji testowej dostępne tylko 2 głosy, ale można też generować dźwięki na podstawie próbek własnego głosu),
⚫ Meta pracuje nad specjalnymi etykietami, które będą automatycznie oznaczać treści wygenerowane przez AI (tylko za pomocą ich narzędzi do generatywnej AI),
⚫ historia linków – każdy użytkownik będzie mógł przez 30 dni sprawdzić wszystkie linki, w jakie kliknął na Facebooku,
⚫ sekcja hobby znika z profili użytkowników,
⚫ testy rozwiązania, które umożliwi udostępnianie postów z Facebooka w Threads,
⚫ możliwość wyłączenia rekomendowania na Facebooku postów z Threads.
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ trwa spektakularny rajd Mety na giełdzie – kto kupił jej akcje na początku listopada 2022, ten na koniec lutego 2024 już 4,5-krotnie pomnożył zainwestowany kapitał (w ciągu zaledwie 16 miesięcy!),
⚪ Meta już wprost komunikuje reklamodawcom, że z każdym kolejnym kwartałem spada użyteczność piksela, a rośnie – API konwersji,
⚪ Facebook chce ograniczyć zasięg treści informacyjnych (przede wszystkim politycznych), na rzecz treści o charakterze rozrywkowym,
⚪ Meta nie odpuszcza tematu budowy Metawersu, ale to projekt długoterminowy, który zostanie zrealizowany być może dopiero za 10 lat,
⚪ w krótszej perspektywie priorytetem Mety jest AI, a konkretnie jej wykorzystanie w systemie reklamowym, narzędziach do tworzenia treści oraz chatbotach – Mark chce w ogóle, aby Meta stała się pionierem w tej dziedzinie i zapowiada, że Meta będzie firmą inwestującą najwięcej w praktycznie wykorzystanie AI,
⚪ Meta zaprezentowała chatboty AI z różnymi osobowościami, inspirowanymi popularnymi postaciami typu robot Bender z kreskówki „Futurama”,
⚪ Meta chwali się znacznymi postępami w zakresie generowania wideo na podstawie prostych poleceń tekstowych,
⚪ coraz więcej marketerów jest rozczarowanych skutecznością kampanii zakupowych Advantage+, które Meta komunikuje jako turbo zaawansowane rozwiązanie oparte na AI, a w praktyce zdarza się, że osiąga gorsze wyniki niż standardowe kampanie (podejrzewam, że to rozwiązanie jest jeszcze mocno niedopracowane),
⚪ UE zaklasyfikowała Marketplace Mety jako osobną platformę handlową, przez co musi ona przestrzegać dodatkowych przepisów dot. ochrony konsumentów w regionie,
⚪ Meta wzywa sklepy z aplikacjami do tego, aby skuteczniej uniemożliwiały instalowanie aplikacji użytkownikom, którzy nie spełniają kryterium wieku,
⚪ reklamodawcy chcący wyświetlać reklamy dotyczące kwestii społecznych, wyborów i polityki mają teraz obowiązek wskazać, kiedy ich reklama zawiera fotorealistyczny obraz lub film albo realistycznie brzmiący dźwięk, który został stworzony cyfrowo lub zmieniony przy użyciu sztucznej inteligencji lub innymi metodami,
⚪ Meta ponownie zwiększa zewnętrznym narzędziom dostęp do danych z Facebooka, który ograniczyła w 2018 roku na skutek afery Cambridge Analytica,
⚪ Meta przegrała proces sądowy z firmą Bright Data, która pobierała i przetwarzała publicznie dostępne dane użytkowników Facebooka i Instagrama (tzw. scraping) – sąd nie uznał tego za kradzież danych,
⚪ po 5 latach batalii z sądami i urzędami Meta w końcu rozpoczęła wdrażanie pełnego szyfrowania w Messengerze (dotychczas było ono jedynie na WhatsAppie, co pod różnymi względami uniemożliwiało integrację Messengera z WhatsAppem),
⚪ Meta chce umieścić swojego głosowego asystenta AI w okularach, które od lat opracowuje w ramach partnerstwa z marką Ray Ban,
⚪ awatary Meta w VR mają wkrótce uwzględniać rozpoznawanie ruchu języka,
⚪ we wrześniu 2023 Facebook ponownie odświeżył logo (nieco grubsze f na jednolitym tle zamiast gradientowym) i delikatnie zmienił paletę kolorów.

Liczba użytkowników na świecie:
2 000 mln użytkowników aktywnych miesięcznie wg Statista = brak zmian
Zainteresowanie Instagramem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Zainteresowanie Instagramem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Najważniejsze nowości:
⚫ subskrypcja bez reklam, która umożliwia użytkownikowi całkowite uwolnienie się od reklam w zamian za comiesięczny abonament (obecnie 56,99 zł/miesiąc) – jeśli użytkownik chce nadal korzystać z Instagrama za darmo, musi zaakceptować zaktualizowaną zgodę na reklamy,
⚫ testy opcji, która umożliwi podejrzenie, jak post będzie wyglądał po opublikowaniu na siatce konta (super sprawa! zawsze tego brakowało),
⚫ Wydarzenia – na Instagramie, podobnie jak ma to od lat miejsce na Facebooku, będzie można tworzyć wydarzenia wraz z grupową konwersacją tylko dla członków danego wydarzenia,
⚫ testy ankiet w komentarzach pod postami lub rolkami,
⚫ testy transmisji na żywo zaprojektowanych stricte z myślą o transmisji gier,
⚫ testy możliwości ukrycia swojej aktywności przed innymi użytkownikami (chodzi o całą aktywność – dotychczas można było ukryć tylko liczbę polubień opublikowanych postów),
⚫ możliwość udostępniania filmów i postów wyłącznie bliskim znajomym (wcześniej taka możliwość była tylko na Facebooku),
⚫ możliwość rezygnacji z potwierdzeń odczytania DM-ów w ramach wybranej konwersacji albo wszystkich konwersacji użytkownika,
⚫ kanał „Obserwowani” w zakładce z rolkami, w którym wyświetlane są rolki tylko z obserwowanych kont,
⚫ ułatwienie pracy nad wieloma wersjami roboczymi rolek m.in. poprzez możliwość ich planowania czy nadawania im nazwy roboczej,
⚫ możliwość nałożenia tekstu piosenki na rolkę (dotychczas opcja dostępna tylko w relacji),
⚫ testy kanału „W pobliżu”, w którym byłyby wyświetlane relacje użytkowników znajdujących się w pobliżu użytkownika (opcja przypominająca Snap Mapę ze Snapchata),
⚫ Dodaj swoje – szablony, dzięki którym każdy użytkownik może zapisywać szablony relacji do ponownego wykorzystania (przydatne np. jeśli chcemy stworzyć jakiś stały format oparty na relacjach),
⚫ naklejka „Wycięcia” – umożliwia stworzenie naklejki z wyciętego fragmentu dowolnego zdjęcia (naklejki te trafiają do sekcji „Twoje naklejki”),
⚫ testy nowych naklejek w relacjach – m.in. „Sekret” oraz „Link do aplikacji”,
⚫ możliwość anulowania publikacji relacji podczas procesu jej przesyłania (zwykle trwa to parę sekund, ale ktoś w ich trakcie może wyłapać jakiś błąd i może chcieć poprawić swoją relację przed opublikowaniem),
⚫ możliwość odpowiedzi na notatkę (krótki, 24-godzinny status tekstowy użytkownika) za pomocą nagrania, zdjęcia, filmu, GIF-a lub naklejki,
⚫ testy notatek w formie 2-sekundowego, zapętlonego wideo, widocznego tylko 24h (nie wiem po co, bo to takie robinie z notatek drugich relacji),
⚫ testy notatek ustawianych na koncie danego użytkownika przez innych użytkowników (pod warunkiem wzajemnej obserwacji), co może stać się nową formą komunikacji za pomocą notatek,
⚫ testy notatek dodawanych do postów w aktualnościach (notatki są wówczas wyświetlane pod postem, trochę jako alternatywa dla klasycznych komentarzy),
⚫ nowe głosy w narzędziu do przetwarzania tekstu na mowę w rolkach i relacjach (póki co tylko w j. angielskim),
⚫ możliwość wyłączenia rekomendowania na Instagramie postów z Threads.
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ według danych Google Trends zainteresowanie Instagramem w Polsce w ostatnim czasie wyraźnie spada, ale na świecie od lat utrzymuje się na stałym poziomie,
⚪ Instagram przeprowadza coraz więcej testów związanych z prywatną komunikacją, ponieważ jak zauważa Adam Mosseri: Przyjaciele publikują teraz znacznie więcej postów w relacjach i wysyłają o wiele więcej wiadomości na czacie niż w Aktualnościach,
⚪ nastolatkowie korzystają z notatek 10 razy częściej niż starsi użytkownicy,
⚪ Meta ponownie zwiększa zewnętrznym narzędziom dostęp do danych z Instagrama, który ograniczyła w 2018 roku na skutek afery Cambridge Analytica,
⚪ wirtualne prezenty dla twórców dostępne w coraz większej liczbie regionów (prezenty są oczywiście wsparciem finansowym dla twórców).


X (dawniej: Twitter)
Liczba użytkowników na świecie:
619 mln użytkowników aktywnych miesięcznie wg Statista = wzrost o 63 mln, czyli 11,3%
Zainteresowanie Twitterem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Zainteresowanie Twitterem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Najważniejsze nowości:
⚫ możliwość ograniczenia odpowiedzi na post tylko do abonentów X Premium, czyli de facto zamknięcia dyskusji do wąskiego grona płatnych użytkowników,
⚫ abonenci X Premium mogą liczyć nie tylko na niebieskiego ptaszka, ale i dodatkowe potwierdzenie tożsamości, jeśli zdecydują się ją zweryfikować poprzez przesłanie dokumentu tożsamości, więc będziemy mieli de facto 3 typy użytkowników: darmowych, płatnych z niebieskim ptaszkiem, płatnych z niebieskim ptaszkiem i zweryfikowaną tożsamością (opcja ma zapobiec podszywaniu się pod inne osoby),
⚫ sygnatury czasowe – podczas dodawania tekstu do postu z wideo można odnieść się do dowolnego fragmentu nagrania w formacie x:xx, xx:xx, x:xx:xx lub xx:xx:xx (np. 2:48 – podobna rzecz jest już od dawna na YouTubie),
⚫ możliwość włączenia wideo w pokoju audio, czyli transmisję na żywo w formie audio będzie można łatwo zmienić w transmisję na żywo w formie audio+wideo,
⚫ alert o transmisjach na żywo prowadzonych przez obserwowane konta (nie w formie klasycznego powiadomienia, ale informacji u góry ekranu).
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ według danych serwisu Statista w ciągu ostatniego roku X zanotował dość istotny (o ponad 10%) wzrost liczby użytkowników aktywnych miesięcznie,
⚪ dalsze prace nad przelewami pieniężnymi pomiędzy użytkownikami,
⚪ X rozważa wprowadzenie wariantu abonamentu X Premium całkowicie bez reklam (obecnie abonament X Premium w wersji standardowej zmniejsza liczbę reklam o 50%),
⚪ połączenia audio i wideo między użytkownikami mają być dostępne tylko dla abonentów X Premium,
⚪ Musk bardzo mocno stawia na wolność słowa, więc na X może zrobić się gorąco na finiszu kampanii wyborczej przed tegorocznymi wyborami prezydenckimi w USA.

Liczba użytkowników na świecie:
300-350 mln użytkowników aktywnych miesięcznie (brak wiarygodnych danych)
Zainteresowanie LinkedInem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Zainteresowanie LinkedInem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Najważniejsze nowości:
⚫ firmy mogą teraz promować płatnie posty swoich pracowników (promowanie postu wymaga zatwierdzenia przez pracownika, który jest autorem postu),
⚫ Recruiter – zbiór narzędzi opartych na generatywnej AI, które mają ułatwić rekrutację pracowników (będzie można użyć promptu: Znajdź mi dyrektora e-commerce, a narzędzie samo poprowadzi rekrutera przez różne możliwości oferowane przez LinkedIn),
⚫ generatywna AI może wcielić się w rolę „trenera kariery” i doradzać użytkownikom na podstawie danych z ich profilu np. jakie kompetencje powinni rozwijać, aby zarabiać więcej albo się przekwalifikować,
⚫ możliwość powiadomienia pracowników firmy o nowej publikacji na stronie firmowej (wymaga ręcznego kliknięcia „Powiadom pracowników” przy danym poście),
⚫ nowe funkcje w artykułach współtworzonych przez kilku użytkowników – m.in. wyróżnienie autorów, którzy wnieśli największą wartość w dany artykuł,
⚫ wycofanie postów karuzelowych,
⚫ wycofanie naklejek z linkami, które można umieścić na grafice w poście,
⚫ wycofanie filmów profilowych.
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ według danych Google Trends zainteresowanie LinkedInem zarówno na świecie, jak i w Polsce, jest obecnie na najwyższym poziomie w historii,
⚪ LinkedIn niezmiennie należy do Microsoftu, który jest głównym inwestorem korporacyjnym OpenAI i który coraz śmielej wykorzystuje technologię ChatGPT w swoich produktach (m.in. Microsoft Bing, Edge, Microsoft 365),
⚪ LinkedIn uruchomił „Przewodnik po tworzeniu” w formie strony firmowej na LinkedIn, na której będzie publikował porady dla twórców.

TikTok
Liczba użytkowników na świecie:
1 562 mln użytkowników aktywnych miesięcznie wg Statista = wzrost o 511 mln, czyli 48,6%
Zainteresowanie TikTokiem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Zainteresowanie TikTokiem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Najważniejsze nowości:
⚫ TikTok traci dostęp do wszystkich utworów z wytwórni Universal Music, przez co w wielu opublikowanych już filmach zniknął podkład dźwiękowy (na szczęście można go podmienić na inny, ale to duży cios dla TikToka, dla którego muzyka jest absolutnie kluczowa),
⚫ możliwość budowy lejka zakupowego na podstawie zdarzeń monitorowanych w witrynie (zakładka „Zdarzenia”),
⚫ domyślne napisy automatyczne we wszystkich filmach,
⚫ możliwość powiększenia rozmiaru tekstu w aplikacji za pomocą suwaka w ustawieniach,
⚫ Konto artysty – nowy typ konta, który ma promować wschodzących muzyków,
⚫ nowa opcja tworzenia efektów AR (bezpośrednio w aplikacji TikTok).
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ według danych serwisu Statista w ciągu ostatniego roku TikTok zanotował zdecydowanie największy (aż o blisko 50%!) wzrost liczby użytkowników aktywnych miesięcznie spośród wszystkich 6 analizowanych platform,
⚪ według danych Google Trends zainteresowanie TikTokiem na świecie zdecydowanie spada, w Polsce jeszcze nie,
⚪ TikTok chce stać się domyślną wyszukiwarką dla najmłodszych użytkowników i zachęca do dodania do ekranu głównego urządzenia skrótu do wyszukiwania na TikToku,
⚪ TikTok pracuje nad generatywnym wyszukiwaniem AI, które ma umożliwić wyszukiwanie informacji dostępnych na TikToku oraz – co ważne – poza nim (w sumie to samo robi Google Gemini, dawniej Bard),
⚪ TikTok chce rozbudować swój komunikator do przesyłania wiadomości prywatnych pomiędzy użytkownikami, aby stworzyć realną konkurencję dla WhatsAppa i Messengera,
⚪ TikTok Shop działa obecnie w Azji, USA i Wielkiej Brytanii, ale ogłoszenia rekrutacyjne wskazują, że TikTok może szykować się do wprowadzenia funkcji zakupowych w całej UE,
⚪ TikTok wymusza na użytkownikach oznaczanie treści, które powstały przy użyciu generatywnej AI poprzez nowe etykiety informacyjne,
⚪ kolejne badania w USA potwierdzają, że rośnie rola TikToka jako źródła informacji, co niepokoi szczególnie amerykańskie władze,
⚪ TikTok nawiązuje współpracę partnerską z Disney’em.

YouTube
Liczba użytkowników na świecie:
2 491 mln użytkowników aktywnych miesięcznie wg Statista = spadek o 23 mln, czyli 0,9%
Cena akcji Alphabet Inc.: ok. 140 USD za akcję = wzrost o 4 USD, czyli 2,9%

*Do Alphabet Inc. należy nie tylko YouTube, ale też m.in. Google oraz Android
Zainteresowanie YouTubem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Zainteresowanie YouTubem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 29.02.2024)

Najważniejsze nowości:
⚫ YouTube wypowiada wojnę narzędziom do blokowania reklam – jeśli wykryje, że użytkownik korzysta z takowych, spowolni ładowanie filmów, a nawet może zablokować możliwość oglądania filmów do momentu ich wyłączenia,
⚫ opcja stabilnej głośności (domyślnie włączona u wszystkich użytkowników), która zapewni stałą głośność oglądanych filmów, dzięki czemu użytkownik nie zostanie nagle ogłuszony głośną reklamą lub klipem wideo,
⚫ testy chatbota podobnego do ChatGPT, który będzie odpowiadał na wszelkie pytania dotyczące oglądanych materiałów, bez przerywania ich odtwarzania,
⚫ podsumowanie komentarzy generowane przez AI, które ma ułatwić twórcom włączenie się do dyskusji,
⚫ Dream Screen – funkcja oparta na generatywnej AI, która umożliwia twórcom generowanie tła do shortów,
⚫ Dream Track – funkcja oparta na generatywnej AI, która umożliwia twórcom generowanie muzyki do ich filmów w wybranym przez nich stylu,
⚫ specjalne etykiety oznaczające treści wygenerowane przez AI jako „treści syntetyczne”,
⚫ twórcy będą mogli w każdej chwili wstrzymać możliwość komentowania ich materiałów, ale w taki sposób, że dotychczas opublikowane komentarze będą nadal widoczne (obecnie nie są po wyłączeniu możliwości komentowania),
⚫ twórcy zyskają lepszy dostęp do informacji, dlaczego ich subskrybenci rezygnują z subskrypcji kanału,
⚫ gry, w które będzie można grać bezpośrednio na YouTubie zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych,
⚫ Spotlight Moments – umożliwi wyświetlanie reklam tematycznych (np. dot. Halloween) w najbardziej odpowiednich momentach filmów (związanych z tematyką np. Halloween),
⚫ YouTube testuje wyświetlanie reklam na telewizorach w formie rzadszych bloków reklamowych zamiast częstych pojedynczych reklam,
⚫ możliwość przeprowadzenia testu A/B 2 lub nawet 3 miniatur filmu,
⚫ twórcy otrzymują nowe opcje sprzedaży afiliacyjnej – m.in. możliwość oznaczenia produktu w wybranym fragmencie klipu,
⚫ nowe karty analityczne dla tzw. dropów produktowych,
⚫ twórcy zyskują możliwość sprawdzenia, jaki przychód wygenerowały konkretne filmy,
⚫ twórcy otrzymują nowe możliwości kontroli nad tym, jakie typy reklam są wyświetlane w ich filmach,
⚫ monity sugerujące użytkownikowi losowe shorty, które mogą go zainteresować (zalatuje TikTokiem),
⚫ nowe abstrakcyjne filtry AR w shortach, które zmienią twórcę np. w gadającą roślinę (zalatuje Snapchatem),
⚫ nowe opcje remiksowania muzyki w shortach (YouTube podkreśla, że jako jedyny oferuje możliwość remiksowania filmów z muzyką wytwórni Universal Music, z którą współpracę zerwał ostatnio TikTok),
⚫ kanał „tylko posty”, w którym będą wyświetlane wyłącznie posty z kanałów, które użytkownik obserwuje lub kanałów, które mogą mu się spodobać,
⚫ filmy informacyjne dotyczące ważnych wydarzeń będą sortowane w tematycznych zakładkach,
⚫ YouTube testuje nieco przebudowany wygląd odtwarzacza na desktopie, aby jeszcze łatwiej było znajdować powiązane filmy i komentować,
⚫ testy nowego sposobu wyświetlania transmisji na żywo w pionie,
⚫ nowa karta „Ty”, która zawiera m.in. informacje o koncie, jego historię oraz playlisty,
⚫ nowe statystyki dot. list odtwarzania,
⚫ możliwość zaplanowania filmu tylko dla subskrybentów,
⚫ ułatwione dodawanie filmów poprzez YouTube Studio na urządzeniach mobilnych,
⚫ testy polubień na superczacie,
⚫ wybrani abonenci YouTube Premium mogą oznaczać filmy 1 z 3 kolorów (czerwonym, niebieskim lub zielonym), a następnie stworzyć kanał na podstawie koloru filmów (np. kanał tylko z filmami czerwonymi),
⚫ alerty, które mają chronić nastolatków przed potencjalnie szkodliwymi treściami,
⚫ pełnoekranowe alerty (zarówno w długich, jak i krótkich filmach) zachęcające najmłodszych użytkowników do zrobienia sobie przerwy oraz przypominające, jak dużo czasu spędzili już w aplikacji,
⚫ preferowane zaimki płciowe na kanałach twórców (wcześniej wprowadził je LinkedIn).
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ według danych serwisu Statista w ciągu ostatniego roku YouTube jako jedyny spośród 6 analizowanych platform zanotował spadek liczby użytkowników aktywnych miesięcznie (o ok. 1%),
⚪ YouTube pochwalił się ostatnio, że liczba płatnych subskrybentów YouTube Premium oraz YouTube Music przekroczyła 100 mln,
⚪ abonenci YouTube Premium otrzymają jako pierwsi dostęp do narzędzi opartych na AI, których w najbliższym czasie ma być coraz więcej,
⚪ twórcy zyskają możliwość zarabiana na treściach potencjalnie kontrowersyjnych (np. dotyczących zmysłowego tańca, karmienia piersią z widoczną nagością, aborcji lub wykorzystywania seksualnego dorosłych),
⚪ wśród amerykańskich nastolatków YouTube utrzymuje bardzo dużą przewagę nad TikTokiem, Snapchatem czy Instagramem,
⚪ reklamy wyświetlane w shortach będą teraz weryfikowane przez zewnętrzne firmy zajmujące się pomiarem bezpieczeństwa marki, pomiarami widoczności oraz wyłapywaniem nieprawidłowego ruchu,
⚪ narzędzie YouTube Create do tworzenia shortów dostępne w kolejnych krajach,
⚪ YouTube opublikował podsumowanie 2023 roku prezentujące najważniejsze trendy i najpopularniejszych twórców.
Mój wpis okazał się dla Ciebie przydatny? Zainspirował Cię? A może po prostu chcesz mi podziękować za to, że od 9 lat tworzę dla Ciebie treści, do których masz dostęp za darmo? Jeśli uważasz, że ten wpis na to zasługuje, postaw mi za niego kawę 🙂 PS nie jest to dla mnie jakieś istotne źródło przychodu, bo średnio otrzymuję 1 kawę miesięcznie, ale zawsze pokrywa to jakiś niewielki procent kosztów utrzymania bloga (domena, hosting, certyfikat SSL)