A to było tak. Bociana drapał szpak. A potem była zmiana i szpak drapał bociana 🔄
W 2018 roku Facebook próbował zmienić się w LinkedIna (oferty pracy). W 2019 LinkedIn ma spróbować zmienić się w Facebooka (reklamy karuzelowe + stories + reakcje łudząco przypominające te facebookowe) 🎨
Pomyśleć, że nie tak dawno rysowałem i pisałem o tym, jak Facebook staje się LinkedInem.
Od czasu tamtego wpisu Facebook nie może jednak uporać się z największym kryzysem w swojej historii. W ciągu ostatnich 4 miesięcy cofnął się w wycenie giełdowej aż o 3 lata! Wartość akcji Facebook spadła bowiem z poziomu 210 na 132 dolary, co oznacza zjazd o 37%.
2018 rok był prawdziwym koszmarem dla Zuckerberga i jego ekipy.
Po kolejnych aferach Facebook szybko odrabiał straty na giełdzie. Inwestorów przestrzały dopiero prognozy. Facebook ma nadal rosnąć (a razem z nim jego przychody), ale niestety wzrost ma być niższy, niż się wcześniej spodziewano.
Po co wracam do tego wszystkiego? Chcę zarysować Ci tło. Facebook przeżywa dziś poważny kryzys. Nie dziwi zatem, że czający się za jego plecami LinkedIn czy Twitter będą teraz intensyfikować działania mające na celu przeciągnięcie do siebie użytkowników Facebooka.
Karuzela, stories i reakcje na LinkedIn
Jakiś czas temu LinkedIn umożliwił tworzenie reklam karuzelowych.
Teraz LinkedIn zamierza wprowadzić stories, czyli dobrze nam znane relacje.
Powiesz: jedna karuzela wiosny nie czyni, a stories wprowadził Snapchat, potem temat pociągnął Instagram, Messenger i Facebook, więc to raczej globalny trend, nie żadne odmalowywanie Facebooka. Ok, a co powiesz na to?
LinkedIn testuje również reakcje na posty i reklamy. Lista dodatkowych reakcji rozwija się po najechaniu na klasycznego lajka. Przyznasz, że mechanizm jest zadziwiająco podobny do tego z Facebooka.
Teraz to inni będą kopiować fejsa?
Do tej pory kopiowanie funkcjonalności Twittera, YouTube’a, Snapchata czy LinkedIna było domeną Facebooka. Gdy Facebook choruje, inni zaczynają powielać jego.
Widzę tutaj 2 scenariusze możliwe w ciągu najbliższych 2-3 lat:
1. Facebook przyjmie kurs na dół i Zuckowi nie uda się z niego zawrócić. Czeka nas wielka migracja użytkowników, którzy rozproszą się pomiędzy pozostałymi platformami społecznościowymi, a być może pojawią się nowi gracze. Będziemy świadkami wojny pomiędzy nimi o użytkowników Facebooka.
2. Facebook wymyśli w 2019 roku jakąś bombę, dzięki której odwróci niekorzystny trend. Jeśli upora się ze swoimi problemami, to wróci jeszcze silniejszy w myśl zasady „co Cię nie zabije, to Cię wzmocni”.
Jak myślisz, który scenariusz jest na dziś bardziej prawdopodobny? 💬
Oba scenariusze będą dobre dla użytkowników