
Skończyły się czasy, kiedy oglądałeś swój ulubiony program, a Twój telefon leniuchował w pokoju obok. W końcu mamy dekadę mobile i bez smartfona czujemy się jak bez ręki 😉
Czym jest multiscreening?
Multiscreening to korzystanie z więcej niż jednego ekranu jednocześnie. Przykładowo oglądasz telewizję, w której lecą akurat reklamy lub mniej ciekawy fragment programu, dlatego sięgasz po smartfon lub tablet i sprawdzasz na nim Facebooka. Inna sytuacja: oglądasz swój ulubiony serial na laptopie, a jednocześnie na smartfonie piszesz z kimś przez Messengera. To multiscreening!
Do korzystania z dwóch urządzeń jednocześnie w badaniu IRCenter.com przyznało się aż 76% polskich internautów. Badania Mindshare Polska wskazują na 70%. Śmiało można zatem stwierdzić, że zjawisko multiscreeningu dotyczy mniej więcej 3 na 4 internautów w Polsce.
Badani przez IRCenter najczęściej łączą ekrany:
✅ telewizora ze smartfonem (44%),
✅ laptopa ze smartfonem (26%)
✅ oraz telewizora z tabletem (13%).
Shifting, meshing i stacking
Zjawiska multiscreeningu nie należy mylić z podobnym shiftingiem. Shifting to rozpoczynanie pewnej czynności na jednym ekranie, a kończenie – na drugim. Na przykład oglądasz i wybierasz produkt na smartfonie, a samego zakupu dokonujesz na laptopie. Shifting dotyczy 55% polskich internautów, którzy najczęściej zaczynają coś na smartfonie, a kończą na laptopie.
Zjawiskami podobnymi do shifitingu są:
📱 meshing – jednoczesne wykorzystanie różnych urządzeń w poszukiwaniu podobnych treści (np. w telewizji oglądasz Familiadę i na smartfonie sprawdzasz, ile lat ma Karol Strasburger),
📱 stacking – jednoczesne wykorzystanie różnych urządzeń w poszukiwaniu różnych treści (np. w telewizji oglądasz Familiadę, ale jest nudny odcinek, więc na smartfonie sprawdzasz recenzje filmu „Kler”).