Uwielbiam przekazywać takie ekscytujące newsy jako pierwszy w Polsce 🤩 Ze światowych źródeł informowali o tym tylko Social Media Today i Adweek. Sprawa wydaje się gruba, więc pewnie wkrótce będzie o niej głośno.
Facebook testuje wysyłanie e-maili marketingowych za pomocą… facebookowych stron! Spośród 10 stron, którymi aktualnie zarządzam, tylko jednej (11vs11.art) została udostępniona nowa funkcjonalność.
Od początku czerwca w Skrzynce odbiorczej pojawiły się dwie nowe zakładki – E-maile marketingowe oraz Kontakty.
Zakładka „E-maile marketingowe”
W tym miejscu zaprojektujesz e-mail, który zostanie wysłany z domeny @business.mailbyfb.com (póki co nie ma możliwości jego zmiany).
Możesz za to podejrzeć, jak Twój mail będzie wyglądał na desktopie i urządzeniu mobilnym.
Przed dokonaniem pierwszej wysyłki Facebook każe Ci uzupełnić dane Twojej firmy.
Konieczność podania nazwy stanu i zgodnego z nim kodu pocztowego uniemożliwia mi wykonanie testowej wysyłki.
Zakładka „Kontakty”
To baza wszystkich użytkowników, którzy kontaktowali się już z Twoją stroną (musisz jednak uzupełnić ręcznie ich adresy mailowe). Możesz też dodać nowy kontakt, uzupełniając ręcznie poniższe dane.
Zwróć uwagę, że przy polu z adresem e-mail musisz określić status użytkownika w bazie – zapisany, wypisany albo status nieznany.
Co ważne, kontakty możesz też dodawać zbiorczo, przesyłając Facebookowi plik z danymi Twoich subskrybentów. Zestawienie musi zawierać nie tylko maile, ale też imiona i nazwiska.
Kontakty (podobnie jak w przypadku wiadomości w skrzynce odbiorczej) możesz segmentować za pomocą etykiet (zobacz pkt. 8). Dzięki temu możliwa jest wysyłka wiadomości do wybranych użytkowników.
Podsumowując: narzędzie jest bardzo proste i działa zaskakująco sprawnie (nic nie zamula, np. jak w Menedżerze reklam), dzięki czemu korzysta się z niego naprawdę przyjemnie, nawet bez doświadczenia w e-mail marketingu.
Kiedy będę mógł z tego skorzystać?
Póki co to tylko testy. Facebook nieraz już coś testował, a później się z tego wycofywał (np. podzielenie newsfeedu). W większości przypadków testy o kilka (max kilkanaście) miesięcy poprzedzały jednak wprowadzenie danej funkcjonalności. Często finalna wersja wyglądała inaczej i była bardziej rozbudowana.
A jest nad czym jeszcze pracować. W obecnej formie najbardziej brakuje możliwości tworzenia scenariuszy, planowania wysyłek, a także mechanizmu weryfikacji adresów e-mail.
Dlaczego Facebook to robi?
Testujemy nowe narzędzia e-mail marketingu w niewielkiej liczbie firm, aby pomóc im skuteczniej powiadamiać klientów o zmianach w ich usługach i działalności – skomentował rzecznik Facebooka dla Adweeka.
Mark robi to oczywiście po to, aby wyciągnąć jeszcze więcej danych Twoich klientów. Jeśli Facebook wprowadziłby e-maile marketingowe na szeroką skalę i nie pobierał za nie żadnych opłat, byłaby to na pewno super opcja dla najmniejszych biznesów.
Testowana nowość doskonale pokazuje kierunek, w jakim zmierza Facebook – stworzenie kompletnej platformy dla marketerów, aby firmy (szczególnie te małe) nie musiały posiadać własnej strony internetowej czy nawet CRM-a.
Ciekawa opcja dla wszystkich nawet w formie płatnej, a pewnie prędzej czy później tak będzie.
PS. Nie wiedziałem, że 11vs11 jest Twoje. Szacun:)
Chyba jednak socialpress był pierwszy 😉 https://socialpress.pl/2020/06/facebook-wkracza-w-swiat-e-mail-marketingu
Faktycznie! E-maile marketingowe zauważyłem już 2 czerwca, ale zajęło chwilę, zanim stworzyłem ten wpis i rysunek. Właśnie dlatego zwykle przegrywam z serwisami newsowymi