Cel przeglądu: szybki update sytuacji 8 kanałów społecznościowych o największym znaczeniu w Polsce. Minimum słów, maksimum treści!
ℹ Przegląd aktualny na dzień 11 marca 2021 roku i będzie aktualizowany mniej więcej co pół roku. Nowości uwzględnione w tym przeglądzie zostały wprowadzone od ostatniego przeglądu, czyli od września 2020 roku. Wszystkie porównania (wzrosty/spadki) odnoszą się do stanu sprzed 6 miesięcy.
🌍 Liczba użytkowników na świecie:
2 740 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 137 mln, czyli 5,3%
📈 Cena akcji Facebook, Inc.: ok. 274 USD za akcję = spadek o 14 USD, czyli 5,1%
*Do Facebook, Inc. należą nie tylko Facebook, ale też Instagram oraz Messenger.
🌍 Zainteresowanie Facebookiem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2021)
🇵🇱 Zainteresowanie Facebookiem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2021)
Najważniejsze nowości:
🆕 wprowadzenie limitu aktywnych reklam połączonych ze stroną (dla większości stron limit to 250 reklam),
🆕 skrócenie domyślnego okna zliczania konwersji po kliknięciu z 28 do 7 dni,
🆕 rezygnacja z ograniczeń wynikających ze zbyt dużej ilości tekstu na banerach reklamowych,
🆕 relacje wyświetlane w aktualnościach między postami,
🆕 póki co tylko w przypadku stron osób publicznych, ale Facebook rezygnuje z licznika fanów na rzecz licznika obserwujących,
🆕 nowa aplikacja o nazwie Business Suite do zarządzania stronami za pośrednictwem smartfonów (zastępuje Pages Manager, czyli najbardziej zbudowaną aplikację ever),
🆕 wdrożenie Facebook Dating, czyli randkowania w 32 europejskich krajach, w tym także w Polsce,
🆕 coraz intensywniejsze prace nad praktycznym wykorzystaniem technologii AR i VR – w 2021 roku na rynku mają pojawić się nowe okulary AR o nazwie „Aria”,
🆕 nowe narzędzia dla reklamodawców, którzy chcą sprzedawać samochody,
🆕 prace nad rozwiązaniami ułatwiającymi automatyczną moderację grup,
🆕 prace nad automatycznymi tłumaczeniami treści, które docelowo mają znieść barierę językową między użytkownikami,
🆕 dodanie Shopify Pay jako nowego sposobu płatności w sklepach na Facebooku i Instagramie,
🆕 możliwość organizowania płatnych wydarzeń online, na których zarabiają organizatorzy,
🆕 rozszerzenie oferty gier i dodanie nowych narzędzi do zarabiania dla streamerów,
🆕 rozszerzenie możliwości wyłączenia przez użytkownika reklam politycznych,
🆕 po raz kolejny wracają testy oceniania komentarzy głosami w górę i dół (funkcjonalność testowana od lat, ale Facebook ciągle nie potrafi znaleźć satysfakcjonującego rozwiązania),
🆕 testy postów z grafikami, które pojawiają się w kanale aktualności wraz z efektem specjalnym (np. wjazdu lub błysku – znacznie ożywiłoby to nasze feedy, ale mogłoby też sprawić, że wyglądałyby jak prezentacja w PowerPoincie),
🆕 w styczniu Facebook wprowadził w Wielkiej Brytanii zakładkę wyłącznie z newsami i planuje wdrożenie podobnej w Niemczech,
🆕 Facebook Workplace dla nikogo nie będzie już darmowy,
🆕 wzorem Twittera, Facebook chce wprowadzić ostrzeżenia dla użytkowników, którzy mogli podać dalej treści oznaczone jako dezinformacyjne,
🆕 Facebook nadal pracuje nad własną kryptowalutą, choć już nie pod nazwą „Libra”, ale „Diem”,
🆕 Facebook usprawnił rozpoznawanie obiektów na zdjęciach (do tej pory rozpoznawał głównie twarze),
🆕 nowy tryb wakacyjny w Marketplace, który ma ułatwić sprzedającym wstrzymanie ich aukcji podczas wyjazdu na wakacje,
🆕 ponoć Facebook po cichu pracuje nad klonem Clubhouse’a.
Uwagi/spostrzeżenia:
👉 Apple mocno utrudnia Facebookowi mierzenie konwersji na urządzeniach z iOS (od wersji 14 w górę) i wygląda na to, że Facebook nie do końca wie, jak z tym sobie poradzić,
👉 dochodzenie antymonopolowe w USA wykazało konieczność wprowadzenia poważnych zmian, mających na celu osłabienie rynkowych pozycji Facebooka i Google,
👉 co ciekawe, Facebook wypowiedział za oceanem wojnę prawną 2 firmom, które sprzedawały polubienia i obserwujących w jego kanale (to niezgodne z regulaminem serwisu, ale nie słyszałem wcześniej, aby podejmowali jakieś kroki prawne),
👉 w ostatnim kwartale 2020 miał miejsce istny banmaggedon, czyli masowe blokowanie kont reklamowych, menedżerów firm, a nawet użytkowników (zwykle uznawane za pomyłkowe i odblokowywane kilka dni po odwołaniu, ale niejedną firmę zmusiło do przeniesienia budżetu reklamowego na inne kanały),
👉 pracownicy Facebooka w wewnętrznej ankiecie zaczynają poddawać w coraz większą wątpliwość to, „czy Facebook jest dobry dla świata”.
🌍 Liczba użytkowników na świecie:
1 221 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 139 mln, czyli 12,8%
🌍 Zainteresowanie Instagramem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2021)
🇵🇱 Zainteresowanie Instagramem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2021)
Najważniejsze nowości:
🆕 znikają popularne DM-y (wiadomości prywatne), a Instagram zostaje w pełni zintegrowany z Messengerem,
🆕 dodanie ikony dedykowanej e-commerce na ekranie głównym aplikacji,
🆕 wyszukiwarka nie wyszukuje już tylko za pomocą nazw kont i hashtagów, ale też poprzez słowa kluczowe,
🆕 pod relacjami mogą pojawić się timery odmierzające czas do ich zniknięcia (proste, a może fajnie zadziałać),
🆕 możliwość ustawienia FAQ na kontach biznesowych,
🆕 automatyczne napisy w IGTV + testy automatycznych napisów w relacjach,
🆕 zwiększenie limitu długości transmisji na żywo do 4 godz.,
🆕 testy przełącznika, który umożliwi twórcom ukrywanie liczby polubień postów,
🆕 nowe narzędzia kreatywne w reels i stories,
🆕 algorytmy mają lepiej wyłapywać obraźliwe komentarze i spamerskie wiadomości,
🆕 Instagram rozważa zabranie użytkownikom możliwości udostępniania postów w relacjach.
Uwagi/spostrzeżenia:
👉 Instagram kontynuuje rozwój w kierunku e-commerce – powoli i stopniowo, bez rewolucji,
👉 będzie musiał naprawdę mocno bronić swojej pozycji wobec rosnącej pozycji TikToka + Snapchat też nie powiedział jeszcze ostatniego słowa,
👉 co ciekawe, na świecie praktycznie nie spada zainteresowanie Instagramem, z kolei w Polsce spadło ostatnio o ok. 40% w porównaniu z momentem najwyższego zainteresowania.
Messenger
🌍 Liczba użytkowników na świecie:
1 300 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= brak wzrostu
🌍 Zainteresowanie Messengerem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2021)
🇵🇱 Zainteresowanie Messengerem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2021)
Najważniejsze nowości:
🆕 Messenger po integracji z Instagramem zastępuje w tym kanale wiadomości prywatne,
🆕 nowe logo aplikacji, które kolorami podkreśla połączenie z Instagramem,
🆕 nowy tryb znikających wiadomości o nazwie „Vanish Mode” – wiadomości znikają w momencie, gdy opuścisz czat,
🆕 możliwość wspólnego oglądania wideo z innymi użytkownikami.
Uwagi/spostrzeżenia:
👉 w Polsce zainteresowanie Messengerem w dobie pandemii było gigantyczne (nie mam pod to niestety żadnych danych, ale podejrzewam, że w dużej mierze zainteresowanie to generowali starsi użytkownicy, którzy do tej pory nie korzystali z Messengera),
👉 Messenger był kiedyś komunikatorem Facebooka, potem Mark chciał jak najbardziej oddzielić Messengera od Facebooka, a teraz ponownie integruje go z Facebookiem i Instagramem,
👉 mam wrażenie, że Mark nie ma trochę pomysłu na rolę Messengera i WhatsAppa funkcjonujących obok siebie, a nawet jeśli ma, to zmienia się on zbyt często,
👉 coraz więcej ludzi odwraca się od Messengera na rzecz innych komunikatorów, które lepiej chronią prywatność użytkowników i są mniej naszpikowane wodotryskami.
🌍 Liczba użytkowników na świecie:
353 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 27 mln, czyli 8,3%
📈 Cena akcji Twitter, Inc.: ok. 68 USD za akcję = wzrost o 26 USD, czyli 61,9%
🌍 Zainteresowanie Twitterem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2021)
🇵🇱 Zainteresowanie Twitterem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2021)
Najważniejsze nowości:
🆕 wprowadzenie fleets, czyli odpowiednika stories,
🆕 plany wprowadzenia tweetów i wiadomości prywatnych w wersji audio,
🆕 Twitter rozważa możliwość płatnych subskrypcji, dzięki którym twórcy zarabialiby na unikatowych treściach,
🆕 karuzela nowym formatem reklamowym (lepiej późno niż wcale),
🆕 testy nowej opcji, która umożliwi odpowiadanie na tweety tylko obserwującym dane konto,
🆕 nowe ostrzeżenia dla użytkowników, którzy podali dalej tweety oznaczone jako dezinformacyjne,
🆕 aktualizacja ustawień prywatności i bezpieczeństwa – od teraz prostsze i czytelniejsze,
🆕 nowe zasady weryfikacji kont (niebieski ptaszek),
🆕 możliwość udostępnienia list tematów,
🆕 wygaszenie oddzielnej aplikacji o nazwie Periscope (pierwsza, która umożliwiała transmisje na żywo),
🆕 Twitter chciałby wprowadzić do reklam przycisk „Shop”, który kierowałby do czegoś w rodzaju karty produktu na Twitterze,
🆕 testy funkcji „Cofnij”, która pozwoliłaby na 5 sekund wycofać opublikowanego tweeta i poprawić w nim np. literówkę.
Uwagi/spostrzeżenia:
👉 Twitter zyskał gigantyczny rozgłos na całym świecie po akcji z Trumpem i Kapitolem, ale musiał po niej zablokować Trumpa (jedno z największych kont) oraz aż 70 000 innych użytkowników,
👉 wzrost ceny akcji aż o 62% to efekt bardzo dobrych wyników finansowych Twittera,
👉 w ciągu ostatniego półrocza Twitter był bardzo aktywny i śmiało można powiedzieć, że serwis przeżywa swoją drugą młodość.
🌍 Liczba użytkowników na świecie:
300-750 mln aktywnych użytkowników (brak wiarygodnych danych)
🌍 Zainteresowanie LinkedInem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2021)
🇵🇱 Zainteresowanie LinkedInem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2021)
Najważniejsze nowości:
🆕 totalnie odmieniony, uwspółcześniony wygląd serwisu i aplikacji (zmiana na bardzo duży plus),
🆕 3 opcje do wyboru, kto może komentować posty: każdy, tylko kontakty albo nikt,
🆕 możliwość dodawania linków w stories dla każdego (niezależnie od liczby obserwujących, jak na Instagramie),
🆕 kontakty zapraszane do obserwowania strony są teraz posegregowane wg. lokalizacji, firmy, uczelni i branży,
🆕 możliwość spotkań wideo za pośrednictwem wiadomości na LinkedInie,
🆕 nowe opcje wydarzeń,
🆕 nowe rozwiązania mające pomóc poszukującym pracy (w dobie pandemii jest ich znacznie więcej),
🆕 nowa rola dla osób zarządzających stroną firmową (superadministrator).
Uwagi/spostrzeżenia:
👉 twórcy serwisu pochwalili się pod koniec 2020 roku, że odnotowują rekordowe zaangażowanie,
👉 mam wrażenie, że LinkedIn nieco przespał ostatnie miesiące, szczególnie porównując go do Facebooka i Twittera, które zarzucały nas nowościami, a LinkedIn zmienił się praktycznie tylko wizualnie.
Snapchat
🌍 Liczba użytkowników na świecie:
498 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 101 mln, czyli 25,4%
📈 Cena akcji Snap Inc.: ok. 60 USD za akcję = wzrost o 37 USD, czyli 160,9%
🌍 Zainteresowanie Snapchatem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2021)
🇵🇱 Zainteresowanie Snapchatem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2021)
Najważniejsze nowości:
🆕 Spotlight to nowa funkcjonalność, która umożliwia stworzenie kanału z krótkimi filmikami – bardzo przypomina TikToka i szybko zdobyła pierwsze 100 mln użytkowników,
🆕 możliwość dodawania utworów muzycznych do snapów (też zalatuje TikTokiem),
🆕 za pomocą kamery w Snapchacie można teraz skanować kody kreskowe wybranych produktów, aby uzyskać więcej informacji na ich temat (proste, a genialne rozwiązanie, które sprawi, że twórcy aplikacji będą wiedzieli, jakimi produktami i w jakiej lokalizacji użytkownicy interesują się w offlinie),
🆕 twórcy mogą teraz wyświetlać publicznie liczbę subskrybentów swoich kanałów.
Uwagi/spostrzeżenia:
👉 wzrost ceny akcji aż o 160% to efekt naprawdę świetnych wyników finansowych Snapchata,
👉 wydawało się, że Snapchat nie wytrzyma naporu Instagrama, a potem także TikToka, ale póki co pięknie się broni,
👉 Snapchat to od ponad 5 lat ulubiona aplikacja społecznościowa amerykańskich nastolatków i na początku 2021 roku nadal utrzymuje ten status, chociaż z miesiąca na miesiąc traci udział w tej grupie na rzecz TikToka,
👉 według różnego rodzaju raportów i analiz zmiany wprowadzone przez Apple mają najbardziej uderzyć w Facebooka i o dziwo właśnie Snapchata.
TikTok
🌍 Liczba użytkowników na świecie:
689 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= spadek o 111 mln, czyli 13,9% (liczba użytkowników kilka miesięcy temu była prawdopodobnie zawyżona, teraz została urealniona)
🌍 Zainteresowanie TikTokiem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2021)
🇵🇱 Zainteresowanie TikTokiem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2021)
Najważniejsze nowości:
🆕 TikTok podpisuje umowy z Sony Music oraz Universal Music Group, dzięki czemu znajdzie się w nim więcej znanych piosenek (bardzo ważny ruch!),
🆕 testy transmisji na żywo z możliwością zakupu prezentowanego produktu,
🆕 nowy sposób przeglądania komentarzy, który ma ułatwić ich moderację,
🆕 wprowadzenie opcji pytań i odpowiedzi, dzięki której odbiorcy mogą łatwo skontaktować się z twórcami,
🆕 nowe formaty duetów,
🆕 testy nowego kanału „Learn”, który ma uatrakcyjnić ofertę edukacyjną aplikacji,
🆕 zwiększenie limitu długości wideo z 60 do 180 sekund (póki co tylko testy),
🆕 nowe możliwości dla NGO-sów, które zbierają darowizny,
🆕 nowe opcje umożliwiające kontrolę rodzicielską.
Uwagi/spostrzeżenia:
👉 TikTok rzutem na taśmę uniknął blokady w USA dzięki partnerstwu z Oracle i Walmartem,
👉 po złapaniu wiatru w żagle nawiązali też ważne współpracę z Shopify (razem mają pracować nad rozwiązaniami pod e-commerce) oraz Samsungiem (partnerstwo technologiczne),
👉 według prognoz TikTok ma szansę przekroczyć miliard użytkowników jeszcze w 2021 roku – to pokazuje, jak gigantyczne jest zainteresowanie tym kanałem na całym świecie – żaden inny kanał nie rósł tak szybko,
👉 wśród amerykańskich nastolatków TikTok podbiera użytkowników przede wszystkim Instagramowi i Snapchatowi,
👉 żeby nie było tak kolorow, to TikTok musi też zmagać się z problemami, które wynikają z niskiego wieku użytkowników – nie może zbierać aż tylu danych na ich temat i wyświetlać im swobodnie wszystkich reklam.
YouTube
🌍 Liczba użytkowników na świecie:
2 291 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 291 mln, czyli 14,6%
📈 Cena akcji Alphabet Inc.: ok. 2 100 USD za akcję = wzrost o 470 USD, czyli 28,8%
*Do Alphabet Inc. należy nie tylko YouTube, ale też YouTube oraz Android.
🌍 Zainteresowanie YouTubem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2021)
🇵🇱 Zainteresowanie YouTubem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 11.03.2021)
Najważniejsze nowości:
🆕 testy tagów produktów, które ułatwią oznaczanie produktów w filmach,
🆕 testy Shorts w Indiach i USA – to nowa funkcjonalność przypominająca TikToka,
🆕 nowe udogodnienia dla widzów, którzy korzystają z serwisu na telewizorach (ponoć gigantyczny potencjał, bo w dobie pandemii znacznie więcej osób niż wcześniej korzysta z YouTube’a właśnie w ten sposób),
🆕 nowe informacje o innych kanałach, które oglądają Twoi obserwujący,
🆕 zaostrzenie filtrowania treści promujących niebezpieczne teorie spiskowe,
🆕 nowe możliwości kontroli rodzicielskiej.
Uwagi/spostrzeżenia:
👉 YouTube cały czas chciał iść w kierunku mobile, a pandemia paradoksalnie sprawiła, że dostrzegli potencjał w użytkownikach telewizorów, bo więcej czasu spędzamy w domu na kanapie,
👉 ciężko będzie YouTube’owi zadowolić wszystkich: użytkowników na smartfonach, komputerach i telewizorach, użytkowników preferujących dłuższe filmy i tych młodszych, którzy wolą kilkusekundowe – nie wiem, czy pod to nie byłyby lepsze odrębne aplikacje,
👉 w dobie pandemii Google radzi sobie dużo lepiej na giełdzie niż Facebook,
👉 Google jedzie z Facebookiem na tym samym wózku, jeśli chodzi o regulacje antymonopolowe – jeśli Facebook zostanie kiedyś zmuszony do odłączenia Instagrama jako oddzielnej spółki, to podobnie może być z Googlem i YouTubem.
Prawdziwa kopalnia wiedzy! Sporo wyniosłam i szok pozostał do teraz w kwestii Snapchata – pomimo że używam go codziennie do wysyłania jednego snapa (ach, ta psychologiczna potrzeba, żeby dni nie zniknęły!), to sądziłam, że jego era już dawno się skończyła.
Zaskakujące jest to, jak fenomenalnie dobrą aplikacją jest TikTok pod względem przyciągania użytkowników. Ciekawe, czy pojawi się kiedyś na rynku coś, co zdegraduje tę aplikację i wysunie się na prowadzenie.
Fajnie ujęty temat. Social media póki co mają jeszcze żniwa, ale patrząc na Twoje dane w kolejnych latach to się może zmienić. Jestem ciekaw, czy pandemia wzmocni czy osłabi te trendy.
Póki co pandemia bardzo wzmacnia pozycję mediów społecznościowych. Wykresy pokazują zainteresowanie wg. Google Trends. Fakt, że zainteresowanie w Google Facebookiem jest teraz dużo mniejsze nie oznacza, że maleje im liczba użytkowników. Wręcz przeciwnie – cały czas rośnie praktycznie w równym tempie: https://www.statista.com/statistics/264810/number-of-monthly-active-facebook-users-worldwide
Na Instagramie transmisje live już wydłużone do 4h?
Jeszcze nie sprawdzałem, ale news o tej zmianie pojawił się w październiku 2020, więc podejrzewam, że już została wprowadzona 🙂