![Działania w mediach społecznościowych można realizować in-house (wewnętrznie samodzielnie lub wewnętrznie cudzymi rękoma) albo wykorzystując outsourcing (współpraca z freelancerem albo współpraca z agencją)](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2021/03/Social-media-in-house-czy-outsourcing-620x620.png)
Zlecasz działania marketingowe w mediach społecznościowych i zastanawiasz się, komu je powierzyć? Zwykle masz 4 opcje:
1. Wewnętrznie:
a) samodzielnie – wszystko robisz sam,
b) cudzymi rękoma – zatrudniasz specjalistę/managera social media (ew. budujesz cały zespół, ale tylko największe marki są sobie w stanie pozwolić na zespół ludzi dedykowany stricte mediom społecznościowym),
2. Zlecić na zewnątrz:
a) freelancerowi – wybierasz osobę wyspecjalizowaną w danym obszarze, z którą chcesz współpracować,
b) agencji – nawiązujesz współpracę z firmą, która zrzesza wielu specjalistów, często z różnych obszarów.
Jeśli stoisz przed tym wyborem, mam nadzieję, że mój wpis pomoże Ci w podjęciu decyzji. Zebrałem w nim moim zdaniem najważniejsze wady i zalety każdej opcji. Starałem się być maksymalnie obiektywny, choć nie istnieje coś takiego takiego, jak czysty obiektywizm. W końcu moje opinie opieram na własnych doświadczeniach. Co ważne, nie ma też czegoś takiego, jak typowy freelancer czy typowa agencja. Wypisując poniżej wady i zalety poszczególnych rozwiązań, bardzo mocno generalizuję. Takie uogólnienia dla niektórych są na pewno krzywdzące.
Opcja 1a: wewnętrznie samodzielnie
Najważniejsze wady:
➖ w pewnym momencie może Ci zabraknąć wiedzy, co przełoży się na znacznie gorszą jakość i efektywność Twoich działań,
➖ zajmuje Twój czas (social media mogą go zajmować naprawdę sporo),
➖ w razie trudnych sytuacji jesteś osamotniony,
➖ problemy z urlopem,
➖ gdyby (odpukać) coś Ci się stało, mogłoby to zachwiać działaniami, które prowadzisz,
➖ mała skalowalność, gdybyś np. chciał nagle rozszerzyć działania z 3 rynków zagranicznych na 30.
Najważniejsze zalety):
➕ zdecydowanie najtańsza opcja,
➕ nie musisz się z nikim użerać,
➕ jesteś w stanie tworzyć najbardziej autentyczne treści,
➕ nikt tak jak Ty nie zna Twojej marki, nie wie, jaka chciałbyś, aby była,
➕ przy tej opcji najłatwiej budować Ci markę osobistą, bo możesz łączyć działania prowadzone na kanałach marki z kanałami prywatnymi.
Opcja 1b: wewnętrznie cudzymi rękoma
Najważniejsze wady:
➖ trudno znaleźć dobrego specjalistę, który nie ma wysokich oczekiwań finansowych, a do tego będzie chciał u Ciebie pracować,
➖ mimo najlepszych chęci, nie unikniesz rotacji wśród pracowników,
➖ musisz nieustannie dbać o rozwój i motywację swoich pracowników,
➖ po zliczeniu wszystkich kosztów związanych z rekrutacją, zatrudnieniem i utrzymaniem pracownika, często (szczególnie w przypadku 1 marki) okazują się one wyższe niż w przypadku współpracy z freelancerem lub nawet agencją.
Najważniejsze zalety:
➕ osoba na miejscu zawsze jest w stanie zrobić więcej, np. prowadzić transmisję na żywo albo publikować relacje zza kulis,
➕ jeśli posiadasz więcej niż 1 markę, to może okazać się najbardziej opłacalną opcją,
➕ budujesz kompetencje wewnątrz firmy,
➕ masz największy wpływ na osobę odpowiedzialną za kanały społecznościowe Twojej marki.
Opcja 2a: współpraca z freelancerem
Najważniejsze wady:
➖ wszystko zależne od 1 osoby, a rzadko trafisz na osobę kreatywną, z poczuciem estetyki, a do tego analitycznym zacięciem,
➖ mała skalowalność,
➖ zwykle freelacerzy specjalizują się w jednej wąskiej dziedzinie,
➖ gdyby (odpukać) coś stało się freelancerowi, mogłoby to zachwiać działaniami, za które odpowiada.
Najważniejsze zalety:
➕ wiesz dokładnie, z kim współpracujesz,
➕ duża motywacja osoby, z którą współpracujesz, bo 100% wynagrodzenia po odliczeniu kosztów i podatków ląduje w jej kieszeni,
➕ zazwyczaj nieco mniejsze koszty niż w przypadku agencji,
➕ kontakt bezpośrednio z osobą odpowiedzialną za realizację.
Opcja 2b: współpraca z agencją
Najważniejsze wady:
➖ zwykle najdroższa opcja
➖ największa rotacja pracowników
➖ w każdej chwili może zostać przypisany Ci gorszy specjalista
➖ często nie masz bezpośredniego kontaktu ze specjalistą, a jedynie z accountem.
Najważniejsze zalety:
➕ najlepsze agencje zapewniają synergię działań między kanałami (tylko najlepsze, bo niestety w 80% to tylko ładnie brzmiące hasło),
➕ co dwie głowy, to nie jedna (w 80% agencji to również mit, bo obsługuje Cię tylko 1 specjalista),
➕ oszczędność czasu na komunikacji, jeśli jednej agencji zlecasz kilka obszarów marketingu,
➕ największa skalowalność działań,
➕ jeśli w agencji pracuje więcej niż 1 osoba od mediów społecznościowych (co też nie jest regułą), to gdyby (odpukać) coś się jej stało, nie zachwieje to prowadzonymi przez nią działaniami.
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2020/10/Baner-fajnie-sie-czyta-620x189.png)
Czy jest jedno idealne rozwiązanie dla każdego? Nie ma. Każde z nich ma swoje wady i zalety. Wybór właściwego w dużej mierze zależy od etapu, na jakim znajduje się Twoja marka. Na początku samodzielna obsługa mediów społecznościowych może okazać się w pełni wystarczająca. Jeśli Twoja firma będzie się rozwijać, to w pewnym momencie będziesz potrzebował czegoś więcej.
Świat mediów społecznościowych jest coraz bardziej złożony. Nie dziwi mnie zatem, że coraz częściej spotykam się z rozwiązaniami hybrydowymi. Przykładowo profile społecznościowe prowadzone są in-house, natomiast kampanie płatne – zlecane na zewnątrz. Na zewnątrz coraz częściej wydziela się nawet pojedyncze obszary, np. tylko raportowanie lub moderację.
💬 Dajcie znać w komentarzu, jakie są Wasze doświadczenia związane z wyborem omówionych powyżej opcji 👇
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2020/02/Na-swoje-1-620x348.png)