PORADNIK: Biblioteka reklam Meta

Biblioteka reklam Meta to miejsce, w którym każdy użytkownik Facebooka może za darmo przeglądać reklamy emitowane w systemie reklamowym Meta aktualnie oraz w przeszłości (w ciągu ostatniego roku w przypadku standardowych reklam LUB w ciągu ostatnich 7 lat w przypadku reklam dot. kwestii społecznych, wyborów i polityki).

Biblioteka reklam Meta jest dostępna pod adresem facebook.com/ads/library

Narzędzie to zostało wprowadzone już w 2019 roku w celu zwiększenia transparentności reklam i od tego czasu jest stale ulepszane.

W Bibliotece widzisz reklamy wszystkich reklamodawców, ale nie widzisz ich wyników. Nawet danych publicznie dostępnych, takich jak liczby reakcji czy komentarzy, które wygenerowała konkretna reklama. Wyjątkiem jest tutaj zasięg danej reklamy, pod warunkiem, że jest ona emitowana na terytorium Unii Europejskiej – wówczas możesz go podejrzeć.

Mimo braku wyników narzędzie to okazuje się przydatne w wielu różnych sytuacjach.

Poniżej 8 moich ulubionych zastosowań Biblioteki reklam Meta. Zobacz, czy znasz je wszystkie!

8 praktycznych zastosowań Biblioteki reklam Meta

1. Sprawdź, czy Twoja konkurencja emituje obecnie reklamy, a jeśli tak, to jakie

W Bibliotece reklam łatwo podejrzysz wszystkie reklamy, jakie Twoja konkurencja emitowała na Facebooku, Instagramie, Messengerze czy w Audience Network w ciągu ostatniego roku. To najprostsze zastosowanie Biblioteki reklam.

Jak dokładnie sprawdzić reklamy konkurencji?
1. Wchodzisz na dowolną stronę na Facebooku
2. Klikasz w zakładkę „Informacje”
3. Wybierasz „Transparentność strony”, a następnie „Zobacz wszystko”
4. I na koniec „Przejdź do Biblioteki reklam”
W ten sposób zobaczysz wszystkie reklamy, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy były połączone z daną stroną na Facebooku. Reklamy te będą ułożone chronologicznie od najnowszych, a dodatkowo uporządkowane według miesięcy, w których rozpoczęto ich wyświetlanie.

⚠️ Może się okazać, że dany reklamodawca aktualnie nie wyświetla żadnych reklam, ale emitował je w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Wówczas wszystkie jego reklamy widoczne w Bibliotece reklam będą posiadały status: nieaktywne. Warto zwrócić zatem uwagę nie tylko CZY w Bibliotece znajdują się reklamy Twojej konkurencji, ale jeśli tak, to również JAKI jest ich STATUS.

Przy każdej reklamie w Bibliotece reklam znajdziesz informację:
– czy dana reklama jest nadal aktywna (aktywna lub nieaktywna),
– jakiego dnia nastąpiło rozpoczęcie i (jeśli reklama jest już wyłączona) zakończenie wyświetlania danej reklamy,
– w jakich jest ona emitowana platformach (Facebook/Instagram/Messenger/Audience Network).

A dodatkowo, jeśli reklama jest wyświetlana w Unii Europejskiej:
– wśród jakich użytkowników jest ona emitowana (lokalizacja, wiek i płeć),
– jaki zasięg udało się jej dotychczas uzyskać (zasięg łączny + z podziałem na poszczególne grupy wiekowe odbiorców),
– kto jest beneficjentem i płatnikiem reklamy (czasami pomaga ustalić, kto obsługuje daną firmę).

Bardzo przydatne podczas przeglądaniu Biblioteki reklam są filtry.

Dzięki nie możesz podejrzeć reklamy emitowane przez Twoją konkurencję wyłącznie:
– w wybranych językach,
– w wybranych platformach,
– o określonym formacie multimediów (np. tylko reklamy zawierające wideo lub obrazy z tekstem),
– o określonym statusie (aktualnie aktywne lub nieaktywne),
– emitowane w określonym przedziale czasowym (np. tylko w listopadzie, jak na przykładzie powyżej).

2. Sprawdź, ile reklam tworzy Twoja konkurencja

Jedną z najprzydatniejszych rzeczy w Bibliotece reklam jest łączna liczba wyników, czyli przybliżona liczba reklam, jakie w ciągu ostatniego roku uruchomił dany reklamodawca.

Co oznacza liczba 4 700 w przypadku reklamodawcy Media Expert? Oznacza ona, że w ciągu ostatniego roku uruchomił on ok. 4 700 nowych reklam w Meta.

Domyślnie Biblioteka jako liczbę wyników podaje liczbę reklam odpalonych w ciągu ostatnich 12 miesięcy, jeśli nie mamy do czynienia z reklamami dot. kwestii społecznych, wyborów i polityki. Za pomocą filtrów możesz jednak zmienić zakres dat i sprawdzić tę liczbę dla dowolnego okresu, czyli przykładowo zweryfikować, ile Twoja konkurencja odpaliła nowych reklam w ciągu ostatniego miesiąca.

⚠️ Pamiętaj, że nie jest to żaden wyznacznik skuteczności, a bardziej samej intensywności działań reklamowych. Reklamodawca, który w ciągu roku odpala 100 nowych reklam może mieć lepsze wyniki niż działający w tej samej branży, ale który tworzy ich 10 razy więcej. Liczba reklam ≠ skuteczność reklam.

Teoretycznie duża liczba reklam może oznaczać, że:
a) u danego reklamodawcy dzieje się źle, więc staje on na głowie, próbując poprawić swoje wyniki za pomocą kolejnych reklam,
b) u danego reklamodawcy dzieje się dobrze, więc stara się on maksymalnie wykorzystać potencjał Meta Ads, cisnąć z reklamami, ile wlezie.
Nie wyciągałbym zatem zbyt pochopnych wniosków z podejrzanie dużej/małej liczby reklam.

Moje doświadczenie pokazuje jednak, że zazwyczaj im więcej ktoś tworzy reklam, tym większe wydaje budżety. To też nie jest jednak regułą w każdym przypadku.

Na pewno warto sprawdzić, jak Twoja firma wypada na tle konkurencji pod względem liczby reklam oraz monitorować, czy przypadkiem Twoja konkurencja nie zaczyna tworzyć dużo mniej lub więcej reklam niż robiła to dotychczas.

3. Sprawdź, w jakich krajach reklamuje się Twoja konkurencja

Jeśli dany reklamodawca emitował reklamy w więcej niż jednym kraju, to tuż pod liczbą wyników zobaczysz sekcję „Podobne reklamy regionalne, a w niej wszystkie kraje, w których owe reklamy były emitowane.

W ten sposób nie tylko podejrzysz, w jakich krajach Twoja konkurencja aktualnie się reklamuje, ale też w jakich próbowała się reklamować w przeszłości. Jeśli na jakiś rynek weszła i wyszła, to łatwo domyślić się, że prawdopodobnie wyniki nie były na nim zadowalające.

⚠️ Pamiętaj, że Twoja konkurencja do działań za granicą może używać zupełnie innych kont firmowych, które mogą nie być w żaden sposób połączone z polskimi. Wówczas sprawdzając ich polskie konto w Bibliotece reklam możesz nie zobaczyć „Podobnych reklam regionalnych”.

4. Sprawdź, jak Twoja konkurencja ogrywa popularne okazje

Szukasz inspiracji, w jaki sposób ograć kolejny Black Friday albo Dzień Kobiet? Sprawdź, jakie reklamy emitowała Twoja konkurencja w poprzedni listopad lub marzec. Możesz podejrzeć nie tylko same kreacje, ale też warunki promocji, jakie oferowała swoim klientom.

A może jest połowa listopada i zastanawiasz się, czy Twoja konkurencja już wystartowała z reklamami z okazji Black Friday? To też możesz zweryfikować w Bibliotece reklam.

5. Sprawdź, jak długo Twoja konkurencja emituje konkretne reklamy

W Bibliotece przy każdej reklamie widzisz informację, czy dana reklama była emitowana kilka dni czy jest wyświetlana od wielu miesięcy.

Ta informacja może być dla Ciebie wskazówką, czy dana reklama jest skuteczna. Jeśli widzisz, że jakaś reklama nie dotyczyła promocji ograniczonej czasowo, a mimo to była aktywna tylko przez kilka dni, to prawdopodobnie nie przynosiła zadowalających rezultatów.

⚠️ Pamiętaj jednak, że na wyłączenie reklamy wpływ mogła też mieć cała masa innych czynników. Może prezesowi nie spodobała się dana kreacja i trzeba było ją wyłączyć mimo że dowoziła wyniki? A może produkt z reklamy sprzedawał się świetnie i szybko wyczerpał się jego stan w magazynie? Zawsze miej z tyłu głowy, że Biblioteka reklam dostarcza Ci tylko strzępków informacji.

Analogicznie działa to w drugą stronę, czyli jeśli jakaś reklama jest wyświetlana od wielu miesięcy, to prawdopodobnie osiąga ona dobre wyniki. Chyba, że ktoś zapomniał ją wyłączyć 😉

⚠️ Tutaj też musisz jednak zachować zdrowy rozsądek, ponieważ brakuje Ci kluczowej danej, czyli celu kampanii, w której dana reklama jest wykorzystana. Być może reklama, na którą aktualnie patrzysz, jest wyświetlana aż od 8 miesięcy, bo tanio pozyskuje ruch, a Tobie może się wydawać, że ktoś emituje ją, bo świetnie sprzedaje.

6. Sprawdź adresy URL, pod które kierują reklamy Twojej konkurencji

W każdą reklamę w Bibliotece możesz kliknąć (najlepiej w przycisk CTA, jeśli go zawiera) i zobaczyć, do jakiego kieruje ona miejsca docelowego. Czasami będzie to witryna reklamodawcy, a kiedy indziej jego strona na Facebooku lub konto na Instagramie. Po miejscu docelowym można domyślić się, jaki może być cel kampanii, w której dana reklama jest umieszczona.

Warto zwrócić również uwagę na UTM-y i zaszyte w nich informacje. Nie pozyskasz z nich żadnej ultratajemnej wiedzy, ale – przynajmniej dla mnie – to zawsze ciekawe, jakie inni stosują schematy tagów UTM. Czasami w UTM-ach pojawia się chociażby informacja, jaka agencja obsługuje Meta Adsy danej firmy.

7. Sprawdź reklamy, które dotyczą Twojej branży / Twojego produktu

Dotychczas omawialiśmy przykłady polegające na sprawdzaniu konkretnych reklamodawców. Jednak w Bibliotece reklam możesz wyszukiwać reklamy nie tylko po reklamodawcach, ale też na podstawie dowolnych fraz.

Jeśli sprzedajesz np. meble ogrodowe, możesz sprawdzić wszystkie reklamy, które zawierają frazę „meble ogrodowe” (ważne: kliknij w ikonę lupki, bo „Enter” przeniesie Cię do reklam pierwszego reklamodawcy z listy wyników).

W ten sposób podejrzysz chociażby, jacy reklamodawcy emitują reklamy z tą frazą oraz w jakich miesiącach odpalają ich najwięcej.

Wyszukiwanie po frazie możesz też wykorzystać do sprawdzenia reklamodawców, którzy emitują reklamy z danym produktem. Jeśli przykładowo sprzedajesz trymer Philips Multigroom, możesz sprawdzić, ile aktualnie reklam i przez jakich reklamodawców jest emitowanych z tym produktem, w jaki sposób go prezentują i na jakie jego zalety zwracają uwagę.

8. Monitoruj i zgłaszaj reklamy phishingowe z Twoją marką

Jeśli posiadasz rozpoznawalną markę, to oszuści mogą tworzyć reklamy, w których podszywają się pod Twoją markę. Często w treści reklamy wykorzystują wówczas nazwę Twojej marki.

Jak wyłapać tego typu reklamy za pomocą Biblioteki reklam? Skorzystaj z wyszukiwania, w którym frazą będzie nazwa Twojej marki, a następnie ogranicz wyniki do aktywnych reklam + reklamodawców, których nazwy wydają Ci się podejrzane, jakby pochodziły z jakichś generatorów.

Przyjrzyj się wyszukanym w ten sposób reklamom i zgłoś jako oszustwo te, które faktycznie okażą się reklamami phishingowymi.

Masz inne ulubione zastosowania Biblioteki reklam? Koniecznie daj znać w komentarzu pod tym poradnikiem! ⬇️

Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na X
Rysuję fejsbuki na TikToku
Ten wpis został skomentowany 2 razy
  1. UTM’y w URL’ach są jakby zaszyfrowane, więc nie poznasz konstrukcji z tego poziomu. Chyba, że sprawdzasz to jakiś inaczej?

    1. Nie za bardzo rozumiem, co oznacza „jakby szyfrowane”. W 90-95% przypadków nie ma mowy o żadnym szyfrowaniu – UTM przyjmują konkretne, łatwe do interpretacji wartości. Wystarczy sprawdzić adres URL, do którego kieruje dana reklama.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *