Social media manager jest zadowolony mimo otaczającego bałaganu, ponieważ na koncie reklamowym panuje porządek

PORADNIK: Porządek na facebookowym koncie reklamowym

Social media manager jest zadowolony mimo otaczającego bałaganu, ponieważ na koncie reklamowym panuje porządek

Masz przed sobą poradnik dotyczący facebookowego Menadżera reklam. Zaskoczę Cię, ale NIE dowiesz się z niego, jak poprawić wyniki kampanii w tym kanale. Dowiesz się za to, co robić, aby utrzymać porządek na Twoim koncie reklamowym.

Po co?
✅ aby szybciej wyciągać istotne dane,
✅ aby szybciej optymalizować kampanię,
✅ aby ułatwić zarządzanie kontem różnym podmiotom (Twoim współpracownikom lub partnerom zewnętrznym),
✅ aby jednocześnie popełniać mniej fakapów.

W skrócie: cały ten wpis dotyczy nazewnictwa – spójnego nazewnictwa kampanii, zestawów reklam, reklam i grup odbiorców.

To coś, co na pierwszy rzut oka nie ma najmniejszego znaczenia. Nie ma jednak nic gorszego niż konieczność prowadzenia kampanii na zabałaganionym koncie. Wszędzie trzeba wówczas zaglądać ręcznie, aby czegokolwiek dowiedzieć się o wcześniejszych działaniach. Inna sytuacja – załóżmy, że jesteś już na poziomie PRO i chcesz np. za pomocą wtyczki Analytics Edge automatycznie zaciągać do Excela wyniki kampanii na Facebooku i matchować je z danymi z Google Analytics. Bez odpowiedniego nazewnictwa kampanii i zestawów masz ograniczone możliwości.

⚠ Jeśli chcesz eksportować dane z panelu Facebooka do innych narzędzi albo śledzić ruch z FB Adsów w Google Analytics, unikaj w nazwach kampanii, zestawów reklam i reklam oraz w parametrach URL:
❌ polskich znaków,
❌ znaków specjalnych,
❌ spacji (zamiast nich stosuj myślniki, podłogi lub kropki).

Proponowane przeze mnie rozwiązania na pewno NIE są jedynymi właściwymi. To raczej zbiór dobrych praktyk, które wypracowałem przez ponad 5 lat. Nazwanie kampanii „xyz dfsglsd sd ljsdj” nie ma bowiem najmniejszego wpływu na jej wyniki.*

*Gdzieś, ktoś, kiedyś przekonywał tylko, że dodanie słowa „test” w nazwie kampanii, zestawu lub reklamy automatycznie pogarsza wyniki. Niby Facebook widzi wtedy, że coś testujesz, więc nie traktuje Twoich reklam na poważnie. Wątpię, aby tak było.

1. Jak nazywać kampanie na Facebooku?

Na poziomie kampanii możesz ustawić niewiele rzeczy. Tak naprawdę wybierasz tylko cel (jeden z kilkunastu do wyboru) i ewentualnie ustawiasz limit wydatków. Dlatego proponuję, aby Twoje kampanie zawierały zawsze w pierwszym słowie cel.

Na przykład:
aktywnosc
ruch
konwersje-sukienki
konwersje-spodnie
konwersje-buty
katalog-retargeting
katalog-potencjalni-klienci

Dlaczego najpierw cel kampanii? Żeby Facebook sam ładnie sortował alfabetycznie kampanie według celu. Oczywiście na wszystkie kampanie możesz nałożyć filtr, który wyselekcjonuje tylko kampanie o danym celu. Wymaga to jednak 3 kliknięć zamiast… niczego, no co najwyżej – 1 scrolla, jeśli masz dużo aktywnych kampanii.

2. Jak nazywać zestawy reklam na Facebooku?

Z nazywaniem zestawów reklam sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana. Dlaczego? Ponieważ na poziomie zestawu ustawiamy mnóstwo rzeczy: harmonogram, budżet, kierowanie, umiejscowienie, cel do optymalizacji, sposób rozliczenia oraz to, czy Twoja oferta będzie automatyczna czy ręczna. Jesteś dorosły, więc sam powinieneś wybrać, które z nich są dla Ciebie najistotniejsze. Jeśli coś ma dla Ciebie znaczenie, to chcesz, aby było to zawsze widoczne na pierwszy rzut oka.

Zdecydowanie najczęściej ludzie w nazwie zestawu reklam wpisują szczegóły dotyczące samego targetowania danego zestawu. Nie jest to do końca dobre rozwiązanie, jeśli testujesz różne umiejscowienia czy sposoby rozliczenia w ramach jednej kampanii.

Moja ogólna propozycja na nazywanie zestawów jest taka:
główna informacja dot. targetowania płeć wiek lokalizacja(umiejscowienie)*

*Zapisywanie umiejscowienia ma sens tylko wtedy, jeśli jest ono inne niż automatyczne i chcesz porównać umiejscowienie tych samych reklam np. na Facebooku i Instagramie. Podobnie rzecz ma się z płcią, wiekiem czy lokalizacją – jeśli kierujesz na wszystkich, to bez sensu je zapisywać. Jeśli danym zestawem docierasz do wszystkich swoich fanów, to nazwij zestaw po prostu fani.

Na przykład:
fani
aktywni-na-FB-365-dni
aktywni-na-IG-365-dni
lookalike-kupili-0-1-proc
lookalike-kupili-1-2-proc
mlode-matkiFB
mlode-matkiIG
towary-luksusoweK28-40duże-miasta
remarketing-180-dniK28-40
porzucone-koszyki-3-dni

Oczywiście, jeśli jesteś firmą lokalną, która działa tylko na terenie np. Krakowa, to bez sensu, żebyś zapisywał w każdym zestawie lokalizację, skoro wszędzie będzie taka sama. Podobnie rzecz ma się z wiekiem oraz płcią. Jeśli sprzedajesz maszynki do golenia dla kobiet, to nie będziesz ich targetował na mężczyzn.

Myślę, że już załapałeś, co miałem na myśli, pisząc wcześniej, że sam powinieneś stworzyć i stale dostosowywać swój sposób nazywania zestawów reklam.

3. Jak nazywać reklamy na Facebooku?

Zdecydowanie zalecam nazywanie reklam według klucza:
data stworzenia reklamy w formacie: rok.miesiąc.dzień format reklamy/posta dodatkowe informacje

Dzięki takiemu nazewnictwu będziesz mógł łatwo posortować reklamy od najstarszych do najnowszych, co ma duże znaczenie w przypadku rozbudowanej kampanii. Ważne, abyś daty zapisywał w formacie rok.miesiąc.dzień zamiast np. dzień.miesiąc.rok, bo to ułatwi Ci potem sortowanie chronologiczne.

Na przykład:
2020.04.01standard
2020.04.01standard
2020.04.04film
2020.04.04karuzela
2020.04.08karuzela
2020.04.08kolekcja
2020.04.10karuzelaver-1
2020.04.10karuzelaver-2

4. Jak nazywać grupy odbiorców na Facebooku?

Ostatnią ważną rzeczą jest odpowiednie nazywanie grup odbiorców. Sporo osób nazywa grupy, wpisując tylko Ruch na stronie czy też Remarketing, ale nie pisze już, z jakiego okresu jest o ruch. To frustrujące, gdy nie mamy tej informacji w momencie wyboru niestandardowej grupy odbiorców w trakcie ustawiania zestawu reklam.

Nazywając grypy odbiorców możesz już stosować polskie znaki i spacje.

Poniżej lista najbardziej pospolitych grup odbiorców z moją propozycją nazewnictwa:

Aktywni na FB (365 dni)
Odwiedzający na FB (365 dni)
Reagujący na FB (365 dni)
Piszący na FB (365 dni)
Klikający button CTA na FB (365 dni)
Zapisujący na FB (365 dni)

Aktywni na IG (365 dni)
Odwiedzający na IG (365 dni)
Reagujący na IG (365 dni)
Piszący na IG (365 dni)
Zapisujący na IG (365 dni)

Obejrzeli 95% filmu (365 dni)

Remarketing (7 dni)
Remarketing (30 dni)
Remarketing (180 dni)
Remarketing – sukienki (30 dni)
Remarketing – spodnie (30 dni)
Remarketing – buty (30 dni)

Porzucone koszyki (7 dni)

Kupili (180 dni)

Lista mailingowa

Lookalike (PL, 0% to 1%) – Kupili (180 dni)
Lookalike (PL, 1% to 2%) – Kupili (180 dni)
Lookalike (PL, 2% to 3%) – Kupili (180 dni)

To standard. W praktyce grup jest często jeszcze więcej. Chciałem Ci tylko pokazać, w jaki sposób nazywam poszczególne grupy. Co mi to daje? Gdy przy ustawianiu kierowania chcę wybrać jakiegoś lookalike’a, wpisuję „lookalike” i wyświetlają mi się 3 lookalike’i z powyższej listy. Gdy chcę wybrać którąś z aktywności użytkownika na mojej facebookowej stronie, wpisuję tylko „FB” i pokazują mi się wszystkie grupy odbiorców utworzone na postawie wewnątrzfacebookowych aktywności użytkowników.

Dynamiczne parametry URL

Jeżeli w odpowiedni sposób stosujesz się do powyższego schematu nazewnictwa kampanii, możesz wskoczyć na kolejny level, stosując dynamiczne parametry URL. Dzięki temu w absolutnie wszystkich reklamach na koncie reklamowym będziesz mógł stosować poniższe parametry URL.

Przykład wykorzystania dynamicznych parametrów URL w Menedżerze reklam na Facebooku {{campaign.name}} {{adset.name}} {{ad.name}}

W miejsce utm_campaign system sam zaciągnie nazwę Twojej kampanii. W miejsce utm_termnazwę Twojego zestawu reklam. Jako utm_contentnazwę Twojego zestawu reklam. Cały ruch z kampanii płatnej na Facebooku będzie w Google Analytics oznaczony jako facebook / cpc.

⚠ Pamiętaj, że dynamiczne parametry URL zaciągają się tylko raz podczas pierwszej publikacji reklamy. To oznacza, że jeśli potem zmienisz nazwę kampanii, zestawu reklam lub reklamy, powinieneś wyłączyć poprzednią wersję i odpalić ją jako zduplikowaną.

Jestem ciekaw, jakie Ty masz dobre praktyki związane z dbaniem o porządek na koncie reklamowym? Koniecznie daj znać w komentarzu!

Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na X
Rysuję fejsbuki na TikToku
Ten wpis został skomentowany 2 razy
  1. Jestem na etapie przechodzenia z nazywania każdej kampanii, zestawu reklam w niej i reklam jedną nazwą – do właśnie kombinowania tak, jak w Twoim wpisie… Zastanawia mnie jednak, co zrobić, gdy kończy się kampania – ustawiać nową pod ten cel, żeby mieć czytelnie info dot. tej poprzedniej, czy zmieniać daty, dodawać budżet i jechać dalej na tej samej? Jak to widzisz?

    1. Jest wiele opcji. Możesz stworzyć nową kampanię, żeby łatwiej było porównywać wyniki. Możesz też w obecnej kampanii stworzyć nowe wersje reklam, wyłączając i zostawiając poprzednie, aby móc porównać ich wyniki z nowymi. Jeśli wiem, że chcę użyć tego samego celu kampanii oraz tych samych zestawów reklam, to częściej decyduję się na opcję nr 2.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *