KEJSIK: Wyniki 11vs11.art podczas EURO 2020

W trakcie piłkarskich Mistrzostw Europy 2020, które wyjątkowo rozgrywano w 2021 roku, postanowiłem zrobić małą przerwę na Rysuję fejsbuki, aby móc więcej rysować o piłce nożnej na 11vs11.art. Rysunki piłkarskie w trakcie tego typu dużych imprez, które zwykle odbywają są tylko raz na 2 lata, osiągają nawet kilkukrotnie lepsze wyniki niż normalnie.

Przerwę ogłosiłem 10 czerwca, a więc przeddzień EURO 2020. W sposób chyba dość oryginalny, bo poprzez zapauzowanie zdjęcia profilowego we wszystkich 5 kanałach.

Skutki miesięcznej przerwy na Rysuję fejsbuki

LinkedIn – liczba obserwujących spadła z 2 510 do… 2 509 obserwujących. Ktoś tam przestał obserwować, ktoś zaczął i sumarycznie praktycznie nie ma różnicy.

Facebook – ubyło 15 spośród prawie 16 700 fanów. Organiczny przyrost fanów, który w trakcie regularnej publikacji wynosił od początku roku ok. 2 nowych fanów dziennie, spadł praktycznie do zera.

Instagram – kilkunastu obserwujących ubyło, kilkunastu przybyło. W ostatecznym rozrachunku ich liczba spadła zaledwie o 4 użytkowników.

Twitter – liczba obserwujących, podobnie jak na LinkedInie, utrzymała się na niemal identycznym poziomie.

TikTok – liczba followersów urosła o ponad 100 użytkowników, ponieważ przez wiele dni czerwca pracował film z Naszą-klasą, który opublikowałem 31 maja, a który zażarł, jak nie zażarł żaden do tej pory.

Zatem jak widzisz, blisko 40-dniowa przerwa w publikacji jakichkolwiek nowych treści w mediach społecznościowych NIE spowodowała istotnego zmniejszenia społeczności w żadnym z 5 kanałów.

Czy po przerwie algorytmy ukarzą mnie i spadnie mi zasięg? Podobną przerwę zrobiłem na Rysuję fejsbuki oraz 11vs11.art 2 lata temu i taka sytuacja miała miejsce tylko na Instagramie 11vs11.art. W pozostałych kanałach zasięg wyglądał bardzo podobnie przed i po przerwie, więc przynajmniej póki co śpię spokojnie 😉

Wyniki 11vs11.art: 25 mln zasięgu i 7 mln AVE

Podczas EURO wykonałem i opublikowałem na 11vs11.art 9 rysunków, czyli mniej więcej 2 tygodniowo.

Posty 11vs11.art dotarty do ponad 1,5 mln użytkowników Facebooka oraz Instagrama. Tak przynajmniej wynika ze zbiorczych danych, które od niedawna można znaleźć w narzędziu Business Suite.

W trakcie EURO wygenerowałem ponad 2 mln wyświetleń na TikToku, nowym dla mnie kanale.

Liczba obserwujących 11vs11.art na TikToku wzrosła z 73 do 3 035.

Wśród obserwujących 11vs11.art w tym kanale są głównie młodzi z Polski, Włoch, Hiszpanii, Niemiec i Portugalii, czyli krajów zachodnich, na dotarciu do których szczególnie mi zależy. Super sprawa i na pewno poświęcę w przyszłości więcej uwagi TikTokowi.

Tyle, jeśli chodzi o poszczególne kanały. Jaki był łączny zasięg we wszystkich kanałach? Brand24 raportuje blisko 25 milionów użytkowników, co daje ekwiwalent reklamowy na poziomie ponad 7 milionów złotych 🤯 Oczywiście są to pieniądze wirtualne (podobnie jak komunijne), których nie zobaczę do końca życia.

Co z promocją płatną?

Skoro jesteśmy przy kasie, to na promocję 11vs11.art w trakcie EURO 2020 wydałem 233,08 zł.

Ok. 13 zł przeznaczyłem na kampanię na fanów. Podczas Mistrzostw Świata 2018 miałem bardzo niski koszt pozyskania fana, więc sądziłem, że podobnie będzie tym razem. Za fana płaciłem jednak teraz ok. 0,40 zł, więc stwierdziłem, że nie warto. To koszt porównywalny do tego, jaki mam normalnie, gdy nie jest rozgrywany żaden duży turniej piłkarski.

Resztę wydałem na promocję postów na aktywność w krajach, których rysunek dotyczył. Oczywiście wśród osób zainteresowanych piłką nożną, a do tego EURO 2020 oraz reprezentacją danego kraju. Na każdy z 9 rysunków wydałem średnio po ok. 25 zł, co nie jest jakąś zawrotną kwotą, ale wystarczającą na kilkugodzinną promocję, która pozwala dotrzeć do paru tysięcy dobrze stargetowanych odbiorców, a tym samym uzyskać CTR-y na poziomie 15-25% (praktycznie nierealne, gdybym coś sprzedawał zamiast dostarczał rozrywkę).

Już dawno zauważyłem, że jeśli rysunek jest dobry, to taka krótka promocja płatna, nawet wśród niewielkiej, ale dobrze stargetowanej grupy odbiorców, zwiększa szanse na viral.

Kontrowersje wokół rysunku z Eriksenem

Jak być może zauważyłeś, zdecydowanie najwięcej na profilach 11vs11.art działo się w okolicach 16-17 czerwca. W tych dniach opublikowałem post, który okazał się znacznie bardziej kontrowersyjny, niż przypuszczałem, że może być.

Rysunek przedstawia duńskiego piłkarza Christiana Eriksena, który dosłownie znajduje się pomiędzy ziemią a niebem. Na jednym z meczów EURO 2020 piłkarz doznał zawału serca i przez ok. 10-15 minut był już praktycznie po drugiej stronie. Uratowała go szybka pomoc medyków i kolegi z drużyny, który pomógł w udzieleniu pierwszej pomocy. Na chmurce przedstawiłem innych piłkarzy, którzy w przeszłości zmarli na murawie z powodu zatrzymania akcji serca. I właśnie to okazało się najbardziej kontrowersyjne. Nie chodzi o rysowanie zmarłych, bo praktycznie każdy rysownik piłkarski od czasu do czasu ilustruje zmarłych graczy, nawet świeżo po ich śmierci, co wszyscy doskonale widzieliśmy chociażby ostatnio po odejściu Diego Maradony.

Ludzi oburzał fakt, że zmarli piłkarze ciągną Eriksena do siebie, jak gdyby zależało im na jego śmierci. Oczywiście nie to autor miał na myśli. Wszystko zależy od interpretacji, a tych było wiele. Raz przeczytałem nawet, że piłkarz z numerem 9 próbuje powstrzymać tego z 16-tką przed uśmierceniem Eriksena.

Gównoburza była straszna! Nigdy nie otrzymałem tylu negatywnych komentarzy – były ich setki. Najgorzej było na Twitterze, najlepiej – chyba na TikToku, na którym smutny, melancholijny podkład dźwiękowy bardzo fajnie skomponował się z charakterem rysunku.

@11vs11.art

🇩🇰🙏 | ##EURO2020 ##DEN ##DENFIN ##Eriksen ##Kjaer ##Puerta ##Feher ##Foe ##11vs11art

♬ Future – TikTok

Film ma ponad 1 tys. komentarzy (głównie pozytywnych), 140 tys. polubień i 2 mln wyświetleń. Pierwszy raz zdarzyło mi się, że ludzie na TikToku zaczęli publikować tzw. duety, w których prezentowali swoją reakcję na mój rysunek. Otrzymałem kilkanaście filmików w stylu tych poniżej.

@ucraplay

#dúo con @11vs11.art #art #medical #Erikson #eurocopa2020 #antoniopuerta #dinamarca

♬ Future – TikTok
@sandroercaciara

#duetto con @11vs11.art #viral #neiperte #sandroercaciara #significativo #piamolaaride

♬ Future – TikTok
@mitzatb4u

#duet cu @11vs11.art

♬ Future – TikTok

Dzięki temu jednemu obrazkowi na początku EURO generowałem na Facebooku więcej interakcji niż ZEZO CARTOONS czy Omar Momani – dwaj najpopularniejsi na świecie rysownicy piłkarscy.

O rysunku pisały zagraniczne (głównie greckie) serwisy sportowe: gazzetta.gr, onsports.gr, newsbomb.gr, sputniknews.gr, zougla.gr, ieidiseis.gr, goal.philenews.com.

Najbardziej budujący był dla mnie jednak fakt, że wiadomość prywatną na Instagramie wysłał do mnie sam medyk, który udzielał Eriksenowi pierwszej pomocy na murawie.

Był zachwycony rysunkiem, więc wysłałem mu go w pełnej rozdzielności. Jego zdaniem właśnie tak wyglądała ta sytuacja. Udało im się sprawić, że Eriksen nie dołączył do innych znanych piłkarzy, którzy zmarli na murawie z powodu problemów z sercem. Wymieniliśmy kilka wiadomości. Dziwił się, że rysunek wzbudza aż takie kontrowersje.

Co zrobiłbym inaczej?

Na koniec dnia zawsze warto zadać sobie to pytanie i koniecznie zapisać odpowiedzi na nie. Tym bardziej, że już za rok czeka nas kolejna duża impreza piłkarska – Mistrzostwa Świata w Katarze.

1. Pewnie drugi raz narysowałbym zmarłych piłkarzy tylko przypatrujących się neutralnie z boku sytuacji z Eriksenem i obyłoby się wtedy bez niepotrzebnych kontrowersji.

2. Szybkość publikacji rysunku po danym wydarzeniu jest ważniejsza od liczby postaci, elementów czy detali na rysunku, ponieważ emocje szybko opadają w trakcie tego typu imprez. W przypadku kolejnego turnieju (szczególnie podczas fazy grupowej, gdy meczów jest więcej) warto przetestować opcję z większa liczbą rysunków, ale prostszych, które byłyby publikowane jeszcze szybciej. Ewentualnie jakimiś pół-rysunkami, pół-infografikami.

3. Warto tworzyć rysunki przed meczem lub daną fazą turnieju, które można łatwo przerobić po meczu albo kolejnej fazie (kapitalny przykład ZEZO: rysunek nr 1 i rysunek nr 2).

4. Dogłębny research przed turniejem – jakie są stroje i symbole poszczególnych państw, najbardziej rozpoznawalni piłkarze itp. Wszystko sprowadzone oczywiście do tabelki w Excelu. Coś podobnego pomaga mi podczas współpracy z Ekstraklasą.

Masz jakieś sugestie dot. rysunków o EURO 2020? A może pomysły na przyszłoroczny mundial w Katarze? Pisz śmiało! 🙂

Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na X
Rysuję fejsbuki na TikToku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *