Instadekada, czyli 10 lat rozwoju Instagrama

6 października 2020 roku mija dokładnie 10 lat od pierwszego uruchomienia aplikacji Instagram. Przypomnijmy sobie najważniejsze momenty Instadekady! 🥳

Logo Instagrama

Zacznijmy jednak od ciekawostki. Oryginalne logo Instagrama z 2010 roku zostało zaprojektowane przez Kevina Systorma – jednego z dwóch twórców aplikacji i wieloletniego CEO Instagrama.

Jak widać, Kevin nie był grafikiem (był programistą). Pierwsze logo wręcz do przesady dokładnie odwzorowywało aparat POLAROID. Stąd znalazły się na nim tęczowe paski, z którymi pożegnano się dopiero w 2016 roku.

Drugie logo Instagrama zaprojektował już grafik, gdy twórcy aplikacji zdali sobie sprawę, że ich dzieło ma tak naprawdę niewiele wspólnego z Polaroidem. Inspiracją w przypadku drugiego logo był aparat Bell & Howell z lat 50. Proces jego projektowania zajął ponoć tylko 45 minut. Logo powstało w 2010, ale zarząd przez 6 miesięcy zastanawiał się nad jego zatwierdzeniem i oficjalna premiera miała miejsce dopiero w 2011 roku.

W 2016 roku Instagram ponownie przeszedł rebranding. Cukierowe logo zastąpiło znacznie nowocześniejsze. Początkowo użytkownicy oceniali zmianę negatywnie, ale logo przetrwało próbę czasu – po 4 latach nikt już na niego nie narzeka i nadal wygląda bardzo współcześnie.

10 lat to naprawdę sporo!

Tak, to już 10 lat! Gdy powstawał Instagram, premierem Polski był Donald Tusk, a papieżem – Benedykt XVI. Aplikacja jest starsza niż Centrum Nauki Kopernik, film „Django” czy piosenka „Somebody That I Used To Know”.

W internecie 10 lat to więcej niż 2 epoki. W październiku 2010 roku Facebook posiadał 4,5-krotnie miej użytkowników niż obecnie. Ba, nie miał wtedy nawet połowy tego, co ma obecnie Instagram. Google+ i Vine powstały później niż Instagram i zdążyły upaść zanim ten dobił do dychy. W 2010 roku nikt nie wyobrażał sobie jeszcze stories czy transmisji na żywo za pomocą aplikacji społecznościowych.

Dlaczego wobec tego wszystkiego Instagram nie trąci myszką? Aplikacja praktycznie co roku wprowadza jakąś istotną nowość. W rękach Zuckerberga jest wykorzystywana jako narzędzie do przyciągania młodszych użytkowników niż posiada Facebook, do walki o nich najpierw ze Snapchatem, obecnie z TikTokiem. A to wymaga podążania za najnowszymi trendami.

Burbn, czyli Instagram ver. 0.5

W 2009 roku wspomniany już Kevin Systorm (ten od logo) miał 27 lat, czyli był znacznie starszy niż 19-letni Zuckerberg odpalający Facebooka. Kevin miał już jednak doświadczenie zebrane w Google oraz Odeo (obecny Twitter).

Rok przed uruchomieniem Instagrama stworzył aplikację o nazwie Burbn. Nazwa pochodziła od burbona, którego Systorm był miłośnikiem. Użytkownicy aplikacji oznaczali miejsca, w których się znajdowali oraz publikowali swoje plany i zdjęcia.

Aplikacja szybko zyskiwała kolejnych zwolenników, więc Kevinowi wystarczyły 2 tygodnie starań, aby pozyskać dwóch inwestorów. Zebrał od nich 500 tys. USD na rozwój Burbn i rzucił pracę.

Pierwszą osobą, która dołączyła do jego zespołu był specjalizujący się w user experience Mike Krieger, z którym znali się jeszcze z czasów studiów.

Systorm i Krieger przeanalizowali rynek (mega popularna aplikacja Hipstamatica na iOS z filtrami do zdjęć + lada dzień premiera iPhone’a 4 , który został wyposażony w świetny aparat). Wnioski? Powinni ograniczyć się tylko do wrzucania, komentowania i lajkowania zdjęć.

To był strzał w 10-tkę! Początkowo użytkownicy właśnie za to pokochali Instagrama. Robisz zdjęcie, nakładasz filtr i nic więcej! Nie musisz poświęcać czasu na ich opisywanie czy nawet dobieranie hashtagów. Wystarczy chwila, aby uzyskać świetny efekt wizualny i zebrać parę lajków od znajomych.

Najważniejsze wydarzenia Instadekady

Wiemy już, jak wyglądały same początki. Przypomnijmy sobie, w jaki sposób przez ostatnie 10 lat rozwijał się Instagram.

29 października 2009 – Kevin Systorm rozpoczyna prace nad aplikacją Burbn
19 maja 2010 – Mike Krieger dołącza do zespołu pracującego nad Burbn
24 czerwca 2010 – premiera iPhone’a 4 wyposażonego w znacznie lepszy aparat niż poprzednik
6 października 2010 – pierwsze odpalenie aplikacji na iOS, której ostatecznie zmieniono nazwę na Instagram (już pierwszego dnia pobrało ją 25 tys. użytkowników, a pierwsze opublikowane zdjęcie przedstawiało psa Systorma)
13 października 2010 – po pierwszym tygodniu Instagrama pobrano ponad 100 tys. razy
12 grudnia 2010 – pierwszy milion użytkowników (po nieco ponad 2 miesiącach od odpalenia!)
26 stycznia 2011 – wprowadzenie hashtagów
2 lutego 2011 – Instagram zebrał 7 mln USD od różnego rodzaju inwestorów na dalszy rozwój apliakcji
Luty/marzec 2011 – Twitter oferuje 500 mln USD za Instagrama, ale Systorm odrzuca propozycję
9 kwietnia 2011 – Instagram kupiony przez Facebooka za ok. 1 mld USD
(start-up zatrudnia wówczas jedynie 13 pracowników!)
26 września 2011 – 10 milionów użytkowników
3 kwietnia 2012 – odpalenie wersji na Androida
17 grudnia 2012 – Instagram aktualizuje Warunki korzystania ze swojej usługi, przyznając sobie od 2013 roku prawo do sprzedaży zdjęć użytkowników osobom trzecim bez powiadomienia lub odszkodowania
26 lutego 2013 – 100 milionów użytkowników
1 maja 2013 – aplikacja umożliwia oznaczanie zdjęć
20 czerwca 2013 – Instagram umożliwia publikowanie wideo
10 lipca 2013 – aplikacja umożliwia osadzanie postów na stronach www
1 listopada 2013 – pierwsze posty sponsorowane na Instagramie w Stanach Zjednoczonych (poniżej przykład jednej z pierwszych reklam)

12 grudnia 2013 – wprowadzenie Instagram Direct (wiadomości prywatnych)
1 września 2015 – reklamy na Instagramie dostępne wprowadzone globalnie
22 października 2015 – premiera Boomeranga
15 marca 2016 – Instagram rezygnuje z chronologicznego wyświetlania postów na rzecz algorytmu
1 czerwca 2016 – 500 mln użytkowników
2 sierpnia 2016 – wprowadzenie stories (funkcjonalność rodem ze Snapchata)
21 listopada 2016 – wprowadzenie transmisji na żywo
22 lutego 2017 – możliwość opublikowania kilku zdjęć w jednym poście
16 maja 2017 – wprowadzenie filtrów twarzy (funkcjonalność rodem ze Snapchata)
19 maja 2017 – badania #StatusofMind wskazują, że Instagram ma najgorszy wpływ na zdrowie psychiczne użytkowników spośród wszystkich kanałów social media (wnioski te są później potwierdzane przez inne badania)
20 czerwca 2018 – miliard użytkowników + wprowadzenie IGTV
19 marca 2019 – wprowadzenie Instagram Checkout w USA (zakupy bez wychodzenia z aplikacji)
5 sierpnia 2020 – wprowadzenie Instagram Reels (funkcjonalność rodem z TikToka)

5 moich najlepszych rysunków o Instagramie

Łącznie na blogu Rysuję fejsbuki opublikowałem już 49 wpisów z rysunkami o Instagramie.

Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na X
Rysuję fejsbuki na TikToku
Ten wpis został skomentowany 1 raz
  1. Dużą zaletą Instagrama jest skupianie się bardziej na wrażeniach wizualnych, a nie na treści. Jak dla mnie ta platforma jest stosunkowo łatwa i intuicyjna w obsłudze, posiada też wiele ciekawych opcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *