W 2014 roku na Facebooku funkcjonował dobrze działający system recenzji w formie 5-gwiazdkowej skali ocen, w 2018 roku wprowadzono w jego miejsce system polecania lub nie polecania stron, natomiast w 2022 roku recenzje mogą w ogóle znikąć ze stron na Facebooku

Czy Facebook zrezygnuje z recenzji?

W żadnym innym temacie nie otrzymywałem od Was tylu wiadomości i komentarzy, jak w sprawie problemów z recenzjami. Niestety system recenzji na Facebooku sypie się od lat, a ostatnie miesiące to już jakieś kuriozum 🤬

Krążą plotki, że Facebook może w ogóle zrezygnować z recenzji – czy to możliwe? 😮

Wszystko zaczęło się psuć już w 2018 roku

Wówczas Facebook wpadł na, jak się później okazało, katastrofalny pomysł. Zamiast ocen w formie 5-gwiazdkowej skali wprowadził 2-stopniowy system oceniania – polecam / nie polecam. Niby wszystko fajnie, bo prościej, takie „hot or not”, ale problemem okazało się połączenie dotychczasowych (zbieranych od lat) ocen z zupełnie nowym systemem ich wystawiania.

Twórcy serwisu przekonywali, że w jakiś magiczny, sobie tylko znany sposób, połączą 5-gwiazdkowe średnie ocen z tymi 2-stopniowymi. Dzięki temu żadna rekomendacja nie zginie.

W praktyce problemy ze średnią ocen zaczęły się bardzo szybko, a z każdym rokiem jest niestety coraz gorzej. W połowie 2021 roku ciężko znaleźć stronę, która nie ma problemów z zakładką „Recenzje”. Nie wierzysz? Sprawdź ją na kilku dowolnych stronach.

Najczęstsze błędy

Błędy, z którym najczęściej spotykam się osobiście, ale też o których zwykle piszecie, polegają na tym, że:

1. Facebook wyświetla absurdalną średnią ocen

Przykład: średnia ocen przyjmuje wartość:
– równą zero (ostatnio chyba najczęstszy błąd),
– ujemną,
– mniejszą niż 1.

2. Facebook oblicza średnią ocen, nie uwzględniając wszystkich opinii

Przykład: podaje średnią na podstawie np. 10 opinii, a obok, scrollując recenzje widać, że jest ich o wiele więcej.

3. Facebook nie wyświetla wszystkich rekomendacji

Przykład: chcesz dotrzeć do jakiejś starej rekomendacji, więc scrollujesz i scrollujesz, ale ostatecznie nie znajdujesz rekomendacji, której szukasz – coś ją „zjadło” mimo że autor jej nie usuwał, bo za jakiś czas jest ponownie wyświetlana.

4. Facebook w ogóle nie wyświetla zakładki „Recenzje”

Przykład: masz włączoną zakładkę z recenzjami, a mimo to nie jest ona wyświetlana na Twojej stronie (zauważyłem, że dzieje się tak częściej na mobile’u).

Po przejściu na nowy interfejs nie ocenisz już strony

W 2021 roku Facebook wymyślił coś jeszcze gorszego niż 2-stopniowy system recenzji. Testowo zaczął wprowadzać nowy interfejs do zarządzania stronami. Jest mniej intuicyjny niż poprzedni, a wielu rzeczy w nim po prostu nie ma (np. jest znacznie mniej statystyk dot. postów i samej strony – nie sprawdzisz chociażby, jaka część zasięgu posta to zasięg organiczny, a jaka – płatny).

W nowym interfejsie nie ma licznika fanów, ale to pikuś, bo pozostał licznik obserwujących, których liczba zazwyczaj jest niemal identyczna, jak fanów. Na desktopie nie ma też zakładki „Recenzje”, a w jej miejsce pojawia się zakładka „Opinie”. Na mobile’u dostęp do opinii w ogóle jest utrudniony, ponieważ średnia ocen wylądowała w zakładce „Informacje” – wiem, pomieszane z poplątanym. Same recenzje wyglądają teraz nieco inaczej (przypominają klasyczne posty), ale działają tak samo źle. Najistotniejszą zmianą nowego interfejsu jest jednak to, że w nowej zakładce „Opinie” (zarówno na desktopie, jak i na mobile’u) NIE MA obecnie możliwości wystawiania nowych rekomendacji!

Na szczęście przejście na nowy interfejs ciągle jest opcjonalne. Facebook proponuje przetestowanie go i masz możliwość wyboru. Zawsze możesz też wrócić do klasycznego interfejsu strony, choć niestety po powrocie znikają wszystkie posty strony, które opublikowałeś na nowym. Serwis zapowiada już jednak, że wkrótce nowy interfejs zostanie wprowadzony dla wszystkich. I jest to przerażające, ponieważ wraz z przejściem na nowy interfejs…

Facebook może naprawdę zrezygnować z recenzji

Osobiście nie chce mi się wierzyć, aby Mark zdecydował się na taki ruch, ale jakieś tam ryzyko zawsze jest. W końcu to jego piaskownica i jego klocki. Obecnie ryzyko takie oceniam może na 20-30%. Nie zapominajmy, że póki co to wciąż tylko testy nowego interfejsu. Nie jest powiedziane, że zostanie on wprowadzony globalnie w takiej formie.

Swoją drogą aż ciężko uwierzyć, że Facebook, czyli firma, która w 2020 roku miała 86 mld USD przychodu i 29 mld USD zysku netto od wielu miesięcy nie potrafi zrobić porządku z tak ważną funkcjonalnością. Cóż, widocznie Zuckerberg ma inne priorytety. Na rekomendacjach stron nie zarabia, na reklamach – już tak. Obecnie ważniejsze jest dla niego dostosowanie rozwiązań reklamowych do zmieniającego się prawa, które coraz lepiej chroni prywatność użytkowników, a tym samym komplikuje życie internetowych gigantów.

Facebooku, nie idź tą drogą!

Jeśli Facebook faktycznie zechce zrezygnować z możliwości wystawiania recenzji/opinii, a jak widzisz może tak się stać, bo od lat nie potrafi się z nimi uporać, to będzie to dla mnie szalenie zła i niezrozumiała decyzja.

Dziwi mnie lekceważące podejście twórców serwisu do recenzji, bo przecież nic nie sprzedaje tak, jak rekomendacje. Mają ogromną wartość biznesową dla każdej firmy, a w szczególności dla tych małych i średnich. Firmy gromadziły je latami, wyszukiwały sposobów na ich pozyskiwanie. Teraz to wszystko miałoby przepaść. Poza tym jak to – Google ma opinie, a Facebook miałby nie mieć?! 😏 To byłoby pójście przez Facebooka na łatwiznę (nie potrafimy naprawić, więc usuwamy), ale przy okazji strzał w stopę. I to w momencie, gdy druga stopa, czyli cały system reklamowy, poważnie choruje przez ochronę prywatności.

Co możesz zrobić?

Niestety niewiele. Pozostaje czekać, aż Facebook upora się z błędami po swojej stronie. W tym czasie możesz jedynie:

1. Wyłączyć widoczność zakładki „Recenzje” na Twojej stronie (Ustawienia strony -> Szablony i karty).

Jeśli wkurza Cię, że Facebook nie potrafi prawidłowo policzyć średniej ocen, a jednocześnie nie masz ich zbyt wiele, może to być dobra opcja.

2. Przygotować się na to, że wybrane lub wszystkie recenzje Twojej strony mogą zniknąć. Te najbardziej wartościowe warto zapisać na dysku w formie print screena. To bezpieczniejsza forma niż osadzanie ich na Twojej stronie www, ponieważ jeśli znikną z Facebooka, nie będą też wyświetlane na stronie www.

Choć przewiduję, że Facebook raczej nie zrezygnuje z systemu rekomendacji, to już dawno oscreenowałem moją zakładkę „Recenzje”.

Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na X
Rysuję fejsbuki na TikToku
Ten wpis został skomentowany 2 razy
  1. Chcę tylko powiedzieć, że robisz naprawdę dobrą robotę. Podczas ostatnich konsultacji z Facebookiem, ich konsultant wysłał mi linki do Twoich artykułów w odpowiedzi na moje problemy 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *