![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2019/05/Idzie-nowe-na-Facebooku.png)
Facebook zmienia kolor, ale to tylko wierzchołek zmian, które czekają nas w ciągu najbliższych miesięcy.
Ludzie zawsze przychodzili na Facebooka, aby łączyć się z przyjaciółmi i rodziną. Z czasem platforma stała się także miejsce, w którym można połączyć się z ludźmi, którzy podzielają twoje zainteresowania i pasje. Dzisiaj wprowadzamy zmiany, które stawiają grupy w centrum Facebooka i mogą pomóc ludziom połączyć się offline – przeczytamy w oficjalnym komunikacie.
Zacznijmy jednak od tego, co widać już teraz. Facebook po raz kolejny rozjaśnił swój kolor niebieski. W przeciwieństwie do zmiany w 2017 roku jest to jednak zmiana widoczna nawet dla graficznych laików.
Zmiana wynika z chęci odmłodzenia serwisu i dotknęła już także reakcje, które są teraz gradientowe i jeszcze bardziej animowane.
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2019/05/Nowe-reakcje-na-Facebooku-2019.png)
Parę tygodni temu zmienił się także wygląd emoji z wersji 2.0 na 3.0, a po chwili na 3.1. Tutaj również mamy do czynienia z gradientami i większą liczbą kolorów.
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2019/05/Facebook-emoji-ver.-3.1-620x571.png)
Najważniejszą zmianą wizualną, która nie jest jeszcze widoczna, ale została zapowiedziana na tegorocznej konferencji F8, jest przebudowa layoutu serwisu na desktopie.
Zmiany, jakie czekają desktopową wersję Facebooka:
🆕 upodobnienie do wersji na urządzenia mobilne,
🆕 usunięcie niebieskiego paska, który od lat był przypięty do góry,
🆕 dodanie na nim ikonek wideo oraz grup,
🆕 umieszczenie relacji nad newsfeedem (obecnie są one w prawej kolumnie),
🆕 kontakty widoczne na stałe w prawej kolumnie (nie wiadomo jeszcze, czy znajdzie się w niej miejsce dla reklam),
🆕 przesunięcie paska wyszukiwania do lewego górnego rogu.
![](https://amp.businessinsider.com/images/5cc77c5bb14bf407d2350a32-750-452.jpg)
Na konferencji F8 Mark zaprezentował również nowy wygląd profili prywatnych. Zdjęcie profilowe będzie teraz pośrodku, a pod zdjęciem w tle pojawi się duży niebieski przycisk „Add to Story” (po polsku pewnie „Dodaj do relacji”).
![](https://www.telegraph.co.uk/content/dam/technology/2019/04/30/TELEMMGLPICT000195662879_trans_NvBQzQNjv4BqZHrTyqqLjLkPKjc3TsrXSSooe0IxaCyVBdsVei4rh_Q.jpeg?imwidth=450)
Zmiany nie ominą wersji na urządzenia mobilne. Z niej również zniknie niebieski pasek. U góry pojawi się za to logo Facebooka w nowym kolorze. W kluczowym miejscu znajdą się wideo i grupy, co doskonale pokazuje, w jakim kierunku chce iść serwis.
![](https://static.dezeen.com/uploads/2019/05/facebook-redesign-design-technology_dezeen_2364_col_200-852x1042.jpg)
Kiedy to się stanie?
Jak zwykle – nie wiadomo. Mark zapowiedział, że w ciągu najbliższych miesięcy. Znając Facebooka, nowy layout będzie wprowadzany kolejnym użytkownikom partiami wraz z przeprowadzanymi równolegle testami.
Zuckerberg zdradził jedynie, że najpierw czeka nas zmiana wyglądu na mobile’u, potem na desktopie. Część użytkowników z Polski ma już nawet nowy layout aplikacji bez niebieskiego paska u góry.
Jakie jeszcze nowości zostały zapowiedziane na F8? 3 priorytety: grupy, prywatność i bezpieczeństwo
![](https://9to5mac.com/wp-content/uploads/sites/6/2019/04/Screen-Shot-2019-04-30-at-1.24.22-PM.jpg?quality=82&strip=all)
Mark użył dwóch ważnych sloganów: future is private oraz groups at the heart. Co kryje się za nimi w praktyce?
W specjalistycznych grupach (np. medycznych) będzie można zadawać pytania anonimowo.
🆕 W innych grupach (np. dla gamerów) udostępniony zostanie grupowy chat.
🆕 Posty w grupach użytkownicy będą mogli publikować bezpośrednio ze strony głównej.
🆕 Sekretna lista znajomych (Secret Crush) – każdy będzie mógł stworzyć tajną listę maksymalnie 9 znajomych i będzie ona widoczna tylko dla nich, podobnie jak treści dla nich udostępniane.
🆕 W kolejnych krajach (choć ciągle nie w europejskich) zostanie wprowadzony Facebook Dating, czyli randkowanie przez Facebooka.
🆕 Zwiększona zostanie również ekspozycja wydarzeń, które będzie można odkrywać z poziomu mapki, a nie tylko kalendarza.
Messenger
Obustronne szyfrowanie wiadomości na Messengerze z możliwością ich bezpowrotnego usunięcia. Mark zapowiedział zresztą, że zrobi wszystko, aby był to najbezpieczniejszy komunikator na świecie.
🆕 Odchudzenie aplikacji, aby ważyła 3-krotnie mniej niż obecnie i uruchamiała się krócej niż w 2 sekundy.
🆕 Wirtualny salon – możliwość oglądania i komentowania filmów w wirtualnych salonach ze znajomymi.
🆕 Możliwość rozmowy z użytkownikami Instagrama i WhatsAppa bezpośrednio z poziomu Messengera.
🆕 Zakupy od A do Z bezpośrednio na Instagramie, bez wychodzenia z aplikacji (to może być największy game changer od lat!).
🆕 Możliwe będzie tworzenie postów bez zdjęć (w formie quizu lub pytania).
🆕 Polubienia postów mogą już nie być widoczne dla wszystkich.
🆕 Nowe filtry do zdjęć i wideo.
🆕 Możliwość prowadzenia zbiórek charytatywnych (początkowo tylko w Stanach). Przekazywanie datków będzie się odbywać za pomocą specjalnych naklejek, które będą umieszczane na zdjęciach i w które będzie wystarczyło kliknąć.
Fajny wystrój.