Znak ostrzegawczy "uwaga na nowy intefejs stron na Facebooku"

Nowy interfejs stron na Facebooku

W 2020 roku Facebook rozpoczął testy nowego interfejsu do zarządzania stronami. Administratorzy wybranych stron otrzymują w różnym czasie (niektórzy już w 2020 roku, inni dopiero w 2021) propozycję jego przetestowania.

Póki co testy z możliwością wyboru i powrotu

Jeśli zdecydujesz się na udział w testach, ale nowy interfejs nie przypadnie Ci do gustu, najprawdopodobniej będziesz miał możliwość powrotu do klasycznego, czyli dotychczasowego. Najprawdopodobniej, ponieważ część osób skarży się na to, że Facebook mimo wybrania opcji Przełącz na klasyczny interfejs stron nie pozwolił im wrócić do klasycznego interfejsu. Na jednej z zarządzanych przeze mnie stron system zawieszał się wówczas, nie przywracając ostatecznie wcześniejszego interfejsu.

Sam Facebook pisze w swoich materiałach: niektóre strony mogą mieć opcję powrotu do klasycznej strony. Skoro niektóre mogą, to znaczy, że nie wszystkie.

⚠ Cofnięcie się do klasycznego interfejsu ma też jedną wielką (praktycznie dyskwalifikującą) wadę. Wraz z powrotem Facebook usunie z Twojej strony wszystkie posty, które opublikowałeś w czasie korzystania z nowego interfejsu. Jeśli w porę zorientujesz się, z czym tak naprawdę masz do czynienia, jak np. ja na Rysuję fejsbuki, stracisz pewnie tylko 1 post, który bez większego problemu opublikujesz raz jeszcze. Po miesiącu powrót do klasycznego interfejsu może oznaczać utratę wielu postów. Dlatego jeśli chcesz wrócić, to szybko albo wcale.

Mimo że póki co mamy do czynienia tylko z testami, to Facebook straszy już, że nowa wersja interfejsu w przyszłości zostanie wprowadzona dla wszystkich stron.

Najważniejsze zmiany

Nowy interfejs totalnie zmienia wygląd strony oraz sposób zarządzania nią. W skrócie:
🆕 strony upodabniają się do profili użytkowników (m.in. zdjęcie profilowe i nazwa strony wyrównana do środka zamiast do lewej),
🆕 przełączanie między profilem użytkownika i stronami wygląda podobnie, jak na Instagramie,
🆕 podobnie jak cała analityka, która jest teraz o wiele, wiele uboższa (bardziej przypomina tę instagramową),
🆕 zamiast 2 liczników (fanów i obserwujących), jest tylko 1 licznik (obserwujących),
🆕 sekcja „Transparentność strony” przeniesiona z widoku głównego strony do zakładki „Informacje”.

Moim skromnym zdaniem wszystkie zmiany prowadzą do tego, aby jak najbardziej upodobnić Facebooka do Instagrama. Dzięki temu łatwiej będzie w przyszłości integrować oba kanały.

8 minusów nowego interfejsu

➖ brak możliwości wystawiania nowych opinii/recenzji (póki co pozostają te wystawione do tej pory, ale Facebook nie gwarantuje, że zostaną na zawsze),
➖ brak podziału zasięgu postów i strony na zasięg organiczny i płatny,
➖ brak możliwości sprawdzenia zasięgu posta z podziałem na zasięg wśród fanów i wśród nie fanów (duża strata!),
➖ brak możliwości monitorowania wyników konkurencji w ciągu ostatnich 7 dni,
➖ brak popularnego wieloryba, czyli wykresu prezentującego, w jakich godzinach są aktywni fani strony,
➖ brak możliwości sprawdzenia demografii nie tylko fanów, ale też użytkowników, którzy wyświetlają Twoje posty albo zostali przez nie zaangażowani (kolejna duża strata!),
➖ zamiast wykresów z danymi z ostatnich 2 lat widzisz tylko zbiorcze wyniki z max. ostatnich 90 dni (nieco więcej danych znajdziesz w narzędziu Business Suite, ale i tak mniej niż w przypadku statystyk klasycznego interfejsu strony),
➖ znacznie mniej ustawień dot. strony – jako administrator masz teraz mniejszy wpływ na wygląd i sposób działania Twojej strony.

3 plusy nowego interfejsu

➕ łatwiejsze korzystanie z Facebooka jako Twoja strona,
➕ nieco bardziej współczesny wygląd,
➕ więcej przycisków CTA w widoku głównym strony – wcześniej 1 przycisk do wyboru przez użytkownika, teraz 3 przyciski: 1 do wyboru przez użytkownika + dodatkowo przyciski „Wyślij wiadomość” oraz „Obserwuj”.

Moja subiektywna ocena nowego interfejsu

Jest do bani! I pisze to osoba, która jest ostatnia w kolejce do cieszenia się z nieszczęścia Facebooka (I<3FB). W nowym interfejsie zaskakująco wiele rzeczy nie działa jak powinno albo zostało po prostu usuniętych. Często chcąc coś zrobić lub sprawdzić, trzeba kombinować poprzez Business Suite’a lub Creator Studio, czyli inne facebookowe narzędzia, które też działają mocno różnie. Facebooku, czy naprawdę tak to miało wyglądać?! 🙄

Przełączać czy nie przełączać?

Rekomenduję, aby póki co NIE przełączać swoich stron na nowy interfejs. Sam widzisz, ile ma on wad. Gorąco wierzę, że jak Facebook zdecyduje się już wprowadzić nowy interfejs dla wszystkich stron, to chociaż trochę go ulepszy. Póki co możesz bez obaw korzystać z dotychczasowego, który w mojej ocenie jest znacznie lepszy.

Jeśli zarządzasz wieloma stronami, możesz w jednej z nich włączyć nowy interfejs, aby się z nim obyć i uniknąć zaskoczenia, gdy pewnego „pięknego” dnia obudzisz się i będziesz musiał za jego pomocą zarządzać wszystkimi stronami 😉

Mój wpis okazał się dla Ciebie przydatny? Zainspirował Cię? A może po prostu chcesz mi podziękować za to, że od 6 lat tworzę dla Ciebie treści, do których masz dostęp za darmo? Jeśli uważasz, że ten wpis na to zasługuje, postaw mi za niego kawę 🙂

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na Twitterze
Rysuję fejsbuki na TikToku
Ten wpis został skomentowany 14 razy
  1. Co jeśli nie mogę wypróbować nowego interfejsu strony? Nie została mi udostępniona taka możliwość, czy sama mogę się tego doszukać?

    1. Prawdopodobnie nie jesteś adminem tej strony.

      Nie za bardzo wiem jednak, dlaczego chcesz w ogóle przełączyć się na nowy interfejs? 😉

      Praktycznie w każdym tygodniu otrzymuję pytania o to, jak wrócić do klasycznego, bo ludzie są niezadowoleni z nowego. Niestety ciągle ma on sporo braków i bardziej szkodzi niż pomaga

    1. Aktualnie (czyt. nie wiadomo jak długo) są 2 sposoby na to, aby przełączyć stronę na nowy interfejs i to nawet jeśli już wcześniej była ona na nowym interfejsie, ale powróciła do klasycznego. Sprawdźcie oba 🙂 Jak przełączyć się na nowy interfejs strony na Facebooku

    1. Obecnie korzystam z 2 stron na nowym interfejsie i potwierdzam, że obie po kliknięciu „Zarządzaj sekcjami” nie mają możliwości ustawienia sekcji o nazwie „Sklep”.

      Z tym, że obie to nie są strony e-commerce’ów, więc prawdopodobnie nie jest to możliwe w przypadku stron, z którymi w menedżerze sprzedaży nie jest połączony żaden sklep i katalog produktów.

    1. Na 2 stronach, na których przeszedłem kiedyś na nowy interfejs, mam opcję powrotu na klasyczny i to za każdym razem jak sprawdzam, nawet po wielu miesiącach. Dlatego niestety nie jestem w stanie Ci pomóc.

      Na kilku innych stronach w ostatnich tygodniach otrzymałem powiadomienie, że w ciągu 3 dni (czy tego chcę czy nie) przejdą one na nowy interfejs. Minęło już znacznie więcej niż 3 dni, a nadal pozostały na klasycznym. Facebook coraz bardziej tego nie ogarnia ‍♂️

    1. Mam stronę, na której włączyłem nowy interfejs, ale potem wróciłem do klasycznego i teraz na tej stronie ponownie wyświetla mi się na desktopie okienko „Wypróbuj nowe funkcje stron”, które umożliwia przejście na nowy interfejs po raz drugi.

          1. Zmieniłam przed chwilą nowy interfejs na stary i zniknął mi post. Chciałabym powrócić do nowego interfejsu ale pierwszy sposób przez Ciebie podany nie wyświetla mi się. Przy drugim mam komunikat że wystąpił błąd i nie udało się zapisać Twoich zmian, spróbuj ponownie później. Orientujesz się dlaczego tak się dzieje? 🙁

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *