Wykop – polski Digg i Reddit

Wykop to serwis polegający na publikowaniu linków do ciekawych znalezisk w sieci. Forma jest dowolna – mogą to być artykuły, zdjęcia bądź filmy. Pozostali użytkownicy wykopują albo zakopują Twoje znalezisko. Im więcej otrzymasz wykopów, tym więcej osób zobaczy to, co opublikowałeś. W ten sposób Twój link może trafić z miejsca o nazwie Wykopalisko (coś w rodzaju poczekalni) do zakładki Hity, w której znajdują się materiały z największą liczbą wykopów.

Pod znaleziskami toczą się często burzliwe dyskusje. Komentarze użytkowników także możesz oceniać, dając im plusa lub minusa.

Kto korzysta z Wykopu?

Sam serwis podaje dość przestarzałe dane ze stycznia 2015 roku, kiedy to korzystało z niego miesięcznie 5,7 mln unikalnych użytkowników i było w nim założonych 400 tys. kont. Liczba 5,7 użytkowników wydaje się mocno zawyżona patrząc na dane Megapanel PBI/Gemius z lat 2012-2014, a także fakt, iż według Gemius/PBI w lipcu 2016 Wykop.pl zanotował 2,55 mln realnych użytkowników i 48,3 mln odsłon.

Jeśli interesuje Cię profil demograficzny przeciętnego użytkownika Wykopu, to znalazłem ciekawe badanie. Jego wyniki pokazują, że z Wykopu najczęściej korzystają mężczyźni (87%) w wieku 18-29 lat (69%). Większość z nich mieszka w dużych miastach, powyżej 100 tys. mieszkańców (57%) i posiada średnie wykształcenie (39%). Nie są to jednak jakieś oficjalne statystyki.

Marketing na Wykopie

Czytając „marketing na Wykopie” większość osób z branży myśli „Solgaz i Kuba Biel”. Polski producent kuchenek zasłynął kilkoma spektakularnymi akcjami, ale też nie ominęły go kryzysy w tym serwisie. Od Kuby wiem, że Solgaz nie prowadzi już działań na Wykopie.

Kto jeszcze reklamuje się na polskim Reddicie? Twórcy chwalą się współpracą m.in. z Play, Asusem, Milką, Orange oraz ING.

Mało kto wie, że Wykop posiada własny system reklamowy o nazwie Wykop Market. Możesz dzięki niemu samodzielnie zamówić reklamę na 1. miejscu strony głównej. W tym celu musisz wydawać minimum 100 zł dziennie. Więcej dowiesz się tutaj. Twórcy serwisu przekonują potencjalnych reklamodawców kliknięciami po 0,07 zł oraz możliwością dotarcia do 6,4 mln użytkowników miesięcznie.

Najpopularniejszą formą reklamy na Wykopie są nie tyle reklamy z Wykop Market (reklama nr 1 na poniższym screenie), co wykopy sponsorowane (reklama nr 2), przypominające zwykłe znaleziska.

Wszystkie reklamy od znalezisk użytkowników odróżnia literka „S” zamiast liczby wykopów.

Co jeszcze warto wiedzieć o Wykopie?

1. Wykop został stworzony w 2005 roku przez Piotra Chmolowskiego, który chodził jeszcze wówczas do szkoły średniej. W 2006 roku sprzedał go za 600 tys. zł holenderskiemu funduszowi private-equity Garvest. W 2012 roku Wykop kupiła Grupa Allegro, żeby w 2015 odsprzedać go ponownie Garvest za ok. 5 mln zł.
2. Wykop to polski odpowiednik Digga (założony w 2004 roku) lub Reddita (2005).
3.To miejsce, od którego bardzo często zaczynają się kryzysy w internecie.
4. Największą gwiazdą Wykopu był niegdyś Lech Wałęsa, który posiada zweryfikowany profil, ale jakiś czas temu zawiesił swoją działalność w tym serwisie. Konta na Wykopie prowadzili też Cezary Pazura, Krzysztof Hołowczyc, Beata Pawlikowska i Filip Chajzer (dziś jest jednym z największych wrogów publicznych na Wykopie).
5. W 2015 roku w czasie kampanii wyborczej poprzez Wykop internauci zadawali pytania, na które odpowiadali kandydaci na prezydenta, czyli m.in. Andrzej Duda, Janusz Korwin-Mikke i Janusz Palikot.
6. Użytkowników Wykopu nazywa się potocznie Mirkami. Pojedynczy użytkownik to Mirek. Na użytkowników płci żeńskiej mówi się czasami Mirabelki. Dlaczego akurat Mirki? Od mikroblogowania – mikro-mirko.
7. Mirki (w porównaniu np. z użytkownikami Facebooka czy Instagrama) tworzą dość zamkniętą i specyficzną społeczność. Przeciwnicy serwisu uważają, że na Wykopie siedzi sama gimbaza, ludzie z mniejszych miejscowości, fanatycy Korwina-Mikkego, najogólniej rzecz ujmując tzw. Polaki cebulaki (co na pewno nie jest prawdą, bo jak wszędzie, są też normalni użytkownicy).CSI Wykop to nazwa różnych wykopowych akcji polegających na rozwiązywaniu zagadek kryminalistycznych, z którymi nie radzą sobie organy ścigania. Ostatnio użytkownicy Wykopu próbowali rozwiązać zagadkę śmierci Magdaleny Żuk w Egipcie.
9. W 2017 roku Wykop miał kryzys wizerunkowy, ponieważ wyciekła lista haseł do części kont użytkowników. Ponoć hakerom udało się złamać tylko te najprostsze. Serwis zalecił wówczas zmianę haseł na trudniejsze.

A Wy co sądzicie o Wykopie? Korzystacie czy nie? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na X
Rysuję fejsbuki na TikToku
Ten wpis został skomentowany 2 razy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *