Kocham media społecznościowe, ale moją drugą miłością jest piłka nożna. Jak połączyć obie pasje? A no za pomocą chociażby Messengera! ⚡
Wiesz, że Manchester City 🇬🇧 ma już swojego bota? Mają go też międzynarodowe serwisy piłkarskie 90min i The Sun Football. Chatboty w przypadku piłki nożnej sprawdzają się RE-WE-LA-CYJ-NIE! 😍
Dlaczego akurat piłka nożna?
Zgodzisz się pewnie ze mną, że wiadomości prywatne wysyłane przez boty na Messengerze to bardzo inwazyjna forma kontaktu. Musisz mieć naprawdę dobry powód, żeby wprawiać w wibracje czyjś smartfon w trakcie zakupów, spotkania służbowego albo z rodziną. Jeśli nie masz dobrego powodu, wkurzysz użytkowników Twojego bota.
Z kolei jeśli ktoś jest kibicem danej drużyny, to chce być na bieżąco z każdym newsem na jej temat. Bardzo ważne jest to poczucie kontroli, że nie ominie go nic, co dotyczy jego ukochanej drużyny. A najlepiej, jeśli dowie się o tym jak najszybciej i ze sprawdzonego źródła (świat piłkarski pełen jest plotek).
Widzisz już połączenie możliwości bota z fanami piłki nożnej? Fanów Realu czy Barcelony na pewno nie będą irytować powiadomienia z newsami na temat ich drużyn. Z bardzo dużym prawdopodobieństwem nie tylko wyświetlą wiadomość, ale też klikną w link, a potem skonsumują treść od Ciebie.
Kto powinien z tego korzystać?
1. Wydawcy
Serwisy sportowe codziennie publikują dziesiątki newsów na temat różnych klubów. Dlaczego zatem nie wysyłać ich w formie wiadomości prywatnych na Messengerze, których otwieralność wynosi zwykle od 75 do 95 procent, kibicom danych drużyn?
Doskonałym przykładem jest tutaj wspomniany już serwis 90min. Jego chatbot pyta na początku, o jakich klubach lub ligach chcesz otrzymywać newsy? Ja wybrałem oczywiście tylko Juventus. Taki Michał Sadowski wybrałby pewnie tylko Liverpool. Istnieje jednak możliwość śledzenia newsów na temat kilku klubów lub lig. Poniżej przykładowa wiadomość, jaką otrzymałem 25 stycznia.
I wiesz co? To mój ulubiony chatbot na Messengerze! Powiadomienia z niego nigdy mnie nie drażnią, chociaż otrzymuję je codziennie, a czasami nawet 2 razy na dzień. Dzieje się tak dlatego, że bot zawsze wysyła mi rzeczy, które mnie interesują. To jest klucz do chatbotów – dostarczanie tylko takich treści, którymi są zainteresowani adresaci. Gdybym otrzymywał newsy na temat wszystkich drużyn albo nawet tylko ligi włoskiej, przestałbym tak pozytywnie reagować na otrzymywane powiadomienia.
Dziwię się, że najwięksi polscy wydawcy jeszcze z tego nie korzystają. Myślę, że bardzo szybko zebraliby społeczność fanów Realu czy Barcelony liczoną w tysiącach, która stałaby się lojalną grupą czytelników treści na temat danego klubu.
2. Kluby
Który kibic nie chciałby otrzymywać na bieżąco informacji bezpośrednio od klubu? Niestety Juventus nie ma jeszcze swojego bota. Ma go za to Manchester City.
Chatbot Manchesteru City zbudowany jest za pomocą płatnej platformy Morph.ai. Podejrzewam jednak, że klub nie płaci za dostęp do niej, ponieważ jej twórcy dość mocno chwalą się na stronie głównej współpracą z klubem.
Kluby piłkarskie mają znacznie więcej możliwości wykorzystania bota niż wydawcy. Każdy większy klub jest dziś e-commercem, ponieważ posiada własny sklep z gadżetami. Informacje o nich (wraz z rabatem) Manchester City może wysyłać swoim kibicom za pośrednictwem Messengera.
Poprzez bota może też z nimi utrzymywać kontakt na stadionie. Wystarczy wysłać do wszystkich użytkowników pytanie: będziesz dziś na meczu? Tych, którzy odpowiedzą pozytywnie, można spytać o sektor, do którego kupili bilet. Dzięki temu będzie im można wysłać przed meczem informacje o oprawie czy przypomnienie, którą wchodzą bramką. Kluby w trakcie meczu albo przerwy mogą też zadawać swoim kibicom proste pytania, organizować dla nich quizy z wiedzy o drużynie, a od razu po końcowym gwizdku wybierać piłkarza meczu i wręczać mu nagrodę. Możliwości wykorzystania botów są gigantyczne dla organizatorów nie tylko meczów, ale jakikolwiek eventów.
Na koniec apel: jeśli jesteś zawodowo związany z jakimkolwiek klubem naszej rodzimej Ekstraklasy i zrodziła się w Tobie potrzeba stworzenia klubowego chatbota, napisz do mnie! Bardzo chętnie Ci w tym pomogę 🙂