W Tygodniku Gospodarczym Polskiego Instytutu Ekonomicznego z 26 października 2023 r. natrafiłem na bardzo ciekawy tekst pt. „Rośnie znaczenie mediów społecznościowych dla firm”. Źródłem wszystkich danych jest opracowanie własne (Polskiego Instytutu Ekonomicznego), na podstawie danych GUS.
Dane, które znalazłem we wspomnianym raporcie wskazują przede wszystkim na 2 rzeczy:
1⃣ Rola mediów społecznościowych cały czas rośnie. Dekadę temu, kiedy rozpoczynała się moja przygoda z marketingiem, z social mediów korzystała zaledwie co piąta polska firma, dziś – co druga.
2⃣ Z drugiej strony nadal aż połowy polskich firm NIE MA w żadnym kanale social media! Nawet biorąc pod uwagę wyłącznie duże firmy, zaledwie 58% z nich wykorzystuje sociale w procesie rekrutacji. Oczywiście nigdy 100% firm nie będzie w jakimkolwiek kanale, ale to pokazuje, że media społecznościowe jakiś tam potencjał wzrostu jeszcze mają.
Już dziś narzekamy na to, że konkurencja jest dużo większa niż była X lat temu, ale co powiemy za kolejną dekadę? Organicznie – łatwo już było, płatnie – tanio już było.
Swoją drogą spodziewałem się, że po wybuchu pandemii wiosną 2020 roku w kolejnych 2-3 latach nastąpi gwałtowny wzrost odsetka firm korzystających z mediów społecznościowych. Patrząc na powyższe dane, stało się zupełnie inaczej – po 2020 roku nastąpiło wyraźne spowolnienie.