Przegląd kanałów social 2020-09

Cel przeglądu: szybki update sytuacji 8 kanałów społecznościowych o największym znaczeniu w Polsce. Minimum słów, maksimum treści!

Przegląd aktualny na dzień 3 września 2020 roku i będzie aktualizowany mniej więcej co 6 miesięcy. Nowości uwzględnione w tym przeglądzie zostały wprowadzone w 2020 roku.

Facebook

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
2 603 mln aktywnych użytkowników wg. Statista

🇵🇱 Liczba użytkowników w Polsce:
20,9 mln realnych użytkowników wg. Gemius/PBI

📈 Cena akcji Facebook, Inc.: ok. 288 USD

*Do Facebook, Inc. należą nie tylko Facebook, ale też Instagram oraz Messenger.

🌍 Zainteresowanie Facebookiem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

🇵🇱 Zainteresowanie Facebookiem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

Najważniejsze nowości:
🆕 nowy wygląd całego serwisu na desktopie – Facebook na desktopie wygląda teraz jak aplikacja (zmiana najbardziej widoczna, ale kto korzysta z Facebooka na desktopie – głównie pracownicy marketingu 😉),
🆕 aktualizacja algorytmu – od teraz będzie kładł teraz większy nacisk na oryginalne i wysokiej jakości treści informacyjne,
🆕 od 2021 roku Facebook będzie stopniowo wprowadzał limit aktywnych reklam dla każdej ze stron – w przypadku małych i średnich stron limit wynosie 250 aktywnych reklam,
🆕 sekcja Facebook News wprowadzana w kolejnych krajach,
🆕 stopniowe przenoszenie planowania postów i wersji roboczych do narzędzia Creator Studio (niestety narzędzie to nie jest jeszcze odpowiednio dopracowane),
🆕 dalsze rozbudowywanie Facebook Shop i Instagram Shop a wraz z tym Menedżera sprzedaży – od teraz możesz m.in. tworzyć grupy odbiorców na podstawie aktywności użytkowników w Twoim sklepie na Facebooku i Instagramie,
🆕 statystyki na kontach reklamowych będą przechowywane teraz tylko przez 36 miesięcy, a nie jak do tej pory – bez ograniczeń,
🆕 usunięcie ponad 1 000 opcji szczegółowego targetowania w kampaniach płatnych (Facebook twierdzi, że są one zbyt rzadko wykorzystywane),
🆕 testy e-maili marketingowych wysyłanych z poziomu strony na Facebooku (Facebook narzędziem do e-mail marketingu?),
🆕 relacje na żywo, do których dostęp będzie płatny (fajna opcja pod webinary, konferencje, koncerty w dobie pandemii),
🆕 testy postów sponsorowanych w grupach, które może publikować jedynie admin grupy (sposób na monetyzację grupy),
🆕 Facebook rozpoczął polską serię podcastów o marketingu.

Uwagi/spostrzeżenia:
👉 pandemia zrobiła bardzo dobrze Facebookowi pod względem liczby użytkowników – tylko w Polsce liczba aktywnych użytkowników, do których można kierować reklamy wzrosła z 19 do 22 mln,
👉 Facebook zaprasza coraz więcej firm do programu Facebook Marketing Partners (zaprosił też ostatnio moją firmę Brusik.pl),
👉 wraz ze zmianą layoutu na desktopie Facebook zaczął w feedzie dziwnie wyświetlać grafiki pionowe, a nawet kwadratowe (dodaje im czarne lub białe paski po bokach), ale póki co nie wiadomo, czy jest to zmiana na stałe, zaczekałbym do wprowadzenia nowego layoutu wszystkim użytkownikom,
👉 reklamy w prawej kolumnie z grafikami o proporcjach 1:1 i 16:9 wyświetlają się w tej samej szerokość, więc być może nie warto przygotowywać już banery 16:9 z myślą o prawej kolumnie – podejrzewam, że to akurat może być zmiana na stałe.

Instagram

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
1 082 mln aktywnych użytkowników wg. Statista

🇵🇱 Liczba użytkowników w Polsce:
7,6 mln realnych użytkowników wg. Gemius/PBI

🌍 Zainteresowanie Instagramem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

🇵🇱 Zainteresowanie Instagramem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

Najważniejsze nowości:
🆕 Reels, czyli funkcjonalność, która ma przejąć użytkowników TikToka – pozwala na publikację 15-sekundowych filmików przy użyciu nowego zestawu efektów specjalnych,
🆕 po przescrollowaniu wszystkich ostatnich postów z obserwowanych kont Instagram wyświetli użytkownikowi sugerowane posty z kont, których nie obserwuje,
🆕 relację na żywo można udostępnić od razu po zakończeniu w IGTV,
🆕 nowe mechanizmy mające na celu wykluczenie botów – dla algorytmu będą podejrzane konta, które posiadają obserwujących z innych krajów niż ich lokalizacja oraz wyraźne oznaki używania automatyzacji (np. boty do obserwowania innych kont),
🆕 wszyscy użytkownicy mogą teraz przypiąć 3 dowolne komentarze pod swoimi postami, aby były wyświetlane w pierwszej kolejności,
🆕 Instagram chce, aby osadzenie postów na stronie www wymagało zgody ich autorów,
🆕 nowe opcje monetyzacji dla twórców IGTV,
🆕 nowy wygląd statystyk konta,
🆕 relacje z Instagrama wyświetlane na Facebooku (póki co testy).

Uwagi/spostrzeżenia:
👉 coraz wyraźniej widać, że Zuckerberg chce, aby to Instagram, a nie Facebook zgarniał użytkowników w wieku 13-24 lata,
👉 utwierdzam się w przekonaniu, że nic tak nie przyspiesza wzrostu liczby obserwujących, jak bycie oznaczanym w treści posta lub na zdjęciu przez dużo większe konta,
👉 Facebook kontaktował się z najważniejszymi twórcami na TikToku, aby przedstawić im unikalną ofertę, która zachęci ich do przejścia na Instagram Reels – grubo!

Messenger

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
1 300 mln aktywnych użytkowników wg. Statista

🌍 Zainteresowanie Messengerem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

🇵🇱 Zainteresowanie Messengerem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

Najważniejsze nowości:
🆕 od 2020 roku użytkownik ponownie musi posiadać konto na Facebooku, aby korzystać z Messengera,
🆕 możliwość wysyłania w wiadomości od 1 do 5 produktów z katalogu produktów,
🆕 Facebook Pay dodane w Polsce do Messengera,
🆕 usunięcie z Messengera relacji oraz sekcji Odkryj,
🆕 możliwość korzystania z Messengera w formie chatu osadzonego na stronie www także dla niezalogowanych użytkowników (wiadomości przychodzą wówczas od anonimowego „gościa”),
🆕 opcja Rooms – pozwala na prowadzenie wideorozmowów z kilkudziesięcioma osobami jednocześnie,
🆕 możliwość przekazywania ekranu przez Messengera (coraz bardziej pożądana funkcjonalność w dobie pandemii),
🆕 wprowadzenie limitu przekazywanych dalej wiadomości, aby ograniczyć rozsyłanie SPAM-u,
🆕 Messenger Shops mają być dopełenieniem Facebook Shops i Instagram shops
.

Uwagi/spostrzeżenia:
👉 Zuckerberg chce maksymalnie zintegrować Messnegera z wiadomościami prywatnymi na Instagramie i Facebooku,
👉 opiekunowie Facebooka mocno rekomendują kampanie kierujące do Messengera jako sposób na domknięcie konwersji w sektorze B2B lub trudnych branżach,
👉 branża początkowo zachłysnęła się chatbotami, ale może 10% przetrwało próbę czasu i okazało się naprawdę przydatnymi narzędziami (jednak w przyszłości chatboty i druga fala będzie jeszcze mocniejsza).

Twitter

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
326 mln aktywnych użytkowników wg. Statista

🇵🇱 Liczba użytkowników w Polsce:
5,8 mln realnych użytkowników wg. Gemius/PBI

📈 Cena akcji Twitter, Inc.: ok. 42 USD za akcję

🌍 Zainteresowanie Twitterem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

🇵🇱 Zainteresowanie Twitterem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

Najważniejsze nowości:
🆕 autor tweeta może od teraz decydować, kto będzie mógł na niego odpowiedzieć (3 opcje do wyboru: wszyscy / osoby, które obserwujesz / tylko wspomniane osoby),
🆕 możliwość planowania tweetów bez konieczności korzystania z dodatkowych narzędzi typu TweetDeck,
🆕 wersje robocze tweetów (tweeta będzie można zapisać i dokończyć jego tworzenie w przyszłości),
🆕 większa widoczność treści publikowanych przez użytkowników, którzy nie są obserwowani,
🆕 nowy wygląd panelu z wiadomościami prywatnymi (bardzo messengerowy!),
🆕 Twitter do tej pory pod każym tweetem pokazywał osobno metryki takie jak podania dalej (ang. retweets) oraz komentarze (ang. comments), ale teraz ma je połączyć w jedną metrykę o nazwie cytaty (ang. qoutes),
🆕 ograniczenie w Twitter Analytics dostępności do danych dot. odbiorców tweetów (zresztą do tej pory i tak było ich niewiele w porównaniu do takiego Facebooka czy LinkedIna),
🆕 Twitter testuje tweety głosowe o długości do 140 sekund,
🆕 pracuje też nad wprowadzeniem reakcji, które mają wyglądać inaczej niż na Facebooku i LinkedInie – na tweety będzie można zareagować dowolnym emoji.

Uwagi/spostrzeżenia:
👉 ponad 10 mln tweetów na temat odejścia Messiego z Barcelony w ciągu 12 godzin od ujawnienia tej informacji pokazuje moc Twittera na świecie,
👉 Twitter w Polsce wciąż jest trochę kanałem drugiej kategorii i nic nie zapowiada, by miało się to zmienić,
👉 w Polsce to kanał, w którym jest najwięcej hejtu, kłótni i malkontenctwa.

LinkedIn

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
310 mln aktywnych użytkowników wg. WeAreSocial

🌍 Zainteresowanie LinkedInem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

🇵🇱 Zainteresowanie LinkedInem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

Najważniejsze nowości:
🆕 możliwość sprawdzenia, jacy użytkownicy z imienia i nazwiska obserwują Twoją stronę firmową,
🆕 ankiety, które mogą publikować zarówno firmy, jak i użytkownicy,
🆕 możliwość tworzenia wydarzeń oraz zapraszania na nie osoby z Twojej sieci kontaktów,
🆕 w kampanii płatnej możliwość wyboru nie tylko jej celu, ale i celu optymalizacji (teraz jest to rozwiązane niemal identycznie jak na Facebooku),
🆕 użytkownikowi przychodzi powiadomienie, jeśli obserwowana przez niego firmowa prowadzi transmisję na żywo,
🆕 nie możesz już dowolnie zapraszać osób z Twojej sieci kontaktów do obserwowania Twojej strony – od teraz na każdą stronę przypada odnawialny limit 100 tego typu zaproszeń miesięcznie,
🆕 zielona nakładka na zdjęcie profilowe z hashtagiem #OpenToWork dla użytkowników, którzy poszukują pracy,
🆕 chociaż w Polsce stories na LinkedInie nie są jeszcze dostępne, to na Zachodzie jest już testowane dodawanie w nich linków,
🆕 LinkedIn chce wprowadzić mechanizm chroniący użytkowników przez niepożądanymi wiadomościami InMail,
🆕 trwają również prace nad ulepszeniem algorytmu, który dopasowuje oferty pracy do użytkowników (obecnie często otrzymuję powiadomienia o ofertach, które totalnie nie pokrywają się z tym, czym się zajmuję).

Uwagi/spostrzeżenia:
👉 w czasie pandemii mojego LinkedIna zalały posty ludzi, którzy poszukują pracy,
👉 spośród wszystkich kanałów obecnie najszybciej rosną strony firmowe na LinkedIn,
👉 zasięg organiczny na LinkedInie zbliża się do poziomu znanego nam do tej pory tylko z Facebooka.

Snapchat

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
397 mln aktywnych użytkowników wg. Statista

📈 Cena akcji Snap Inc.: ok. 23 USD za akcję

🌍 Zainteresowanie Snapchatem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

🇵🇱 Zainteresowanie Snapchatem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

Najważniejsze nowości:
🆕 filtry uruchamiane za pomocą komend dźwiękowych,
🆕 nowe filtry wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość (m.in. z przemierzaniem butów w pierwszej kampanii dla Gucci), ale też filtry wyraźnie inspirowane TikTokiem,
🆕 lokalne filtry, dzięki którym będzie można np. pokolorować lub w inny sposób modyfikować popularne obiekty,
🆕 pasek nawigacji, który jest pokłosiem rosnącej liczby funkcjonalności aplikacji,
🆕 testy przewijania pionowego rodem z TikToka,
🆕 Snapchat pracuje też nad tym, aby treści tworzone w aplikacji można było łatwiej i szerzej udostępniać poza aplikacją.

Uwagi/spostrzeżenia:
👉 Snapchat (podobnie jak Facebook za pomocą Instagrama) próbuje przejąć użytkowników TikToka, m.in. wprowadzając nowe soczewki we współpracy z najpopularniejszymi twórcami TikToka,
👉 Snapchat ma tę przewagę nad TikTokiem, że jest amerykański,
👉 nie wiem jak Wasi, ale moi znajomi coraz mniej korzystają ze Snapa.

TikTok

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
800 mln aktywnych użytkowników
wg. Statista

🇵🇱 Liczba użytkowników w Polsce:
1 mln realnych użytkowników wg. Gemius/PBI

🌍 Zainteresowanie TikTokiem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

🇵🇱 Zainteresowanie TikTokiem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

Najważniejsze nowości:
🆕 od niedawna nie można przeglądać treści na TikToku bez założenia konta w aplikacji,
🆕 filmy na TikToku można teraz dodawać także z poziomu desktopu,
🆕 testy linku w bio rodem z Instagrama,
🆕 testy zamieszczania linków do produktów w filmach w formie ikony żółtego kwadratu z koszykiem zakupowym, która przekierowuje do produktu pokazywanego na filmie,
🆕 testy narzędzia Creator Fund, które ma umożliwić zarabianie najpopularniejszym twórcom.

Uwagi/spostrzeżenia:
👉 przyszłość TikToka jest mocno zagrożona z powodu banu w Stanach Zjednoczonych oraz Indiach – za rok/dwa będziemy wiedzieli, czy aplikacja przetrwa wykluczenie na dwóch kluczowych rynkach,
👉 w jednym czasie o użytkowników TikToka walczą ostro Instagram i Snapchat,
👉 warto śledzić sytuację, bo zakupem TikToka zainteresowani są m.in. Microsoft i Oracle, a do tej pory nad wspólnymi rozwiązaniami z TikTokiem pracował sam Amazon,
👉 w tym roku konto na TikToku założyli Andrzej Duda i Robert Lewandowski, co przyczyniło się do gwałtownego skoku zainteresowania TikTokiem w Polsce,
👉 w tym momencie raczej odradzam wchodzenie na TikToka, a tym, którzy już na nim działają – zalecam kierowanie obserwujących do innych kanałów.

YouTube

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
2 000 mln aktywnych użytkowników wg. Statista

🇵🇱 Liczba użytkowników w Polsce:
19,3 mln realnych użytkowników wg. Gemius/PBI

📈 Cena akcji Alphabet Inc.: ok. 1 630 USD za akcję

*Do Alphabet Inc. należy nie tylko YouTube, ale też YouTube oraz Android.

🌍 Zainteresowanie YouTubem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

🇵🇱 Zainteresowanie YouTubem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

Najważniejsze nowości:
🆕 nowy wygląd aplikacji na iOS (wkrótce prawdopodobnie także na Androidzie),
🆕 YouTube ma częściej napastować niezalogowanych użytkowników o zalogowanie się lub założenie konta,
🆕 rozbudowywanie YouTube Stories oraz ich analityki,
🆕 nowa ikona plusa w aplikacji, która ma zachęcić użytkowników YouTube’a do publikowania własnych filmów,
🆕 dodatkowe dane w panelu analitycznym o innych filmach, które obejrzeli Twoi widzowie.

Uwagi/spostrzeżenia:
👉 YouTube (podobnie jak Instagram i Snapchat) może planować nowości, które pozwolą mu zyskać sympatię dotychczasowych użytkowników TikToka,
👉 z każdym rokiem klasycznym serwisom/aplikacjom społecznościowym coraz bliżej do YouTube’a, a YouTube’owi do nich.

Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na Twitterze
Rysuję fejsbuki na TikToku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *