Cel przeglądu: szybki update sytuacji 8 kanałów społecznościowych o największym znaczeniu w Polsce. Minimum słów, maksimum treści!
ℹ Przegląd aktualny na dzień 2 września 2021 roku i będzie aktualizowany mniej więcej co pół roku. Nowości uwzględnione w tym przeglądzie zostały wprowadzone od ostatniego przeglądu, czyli od marca 2021 roku. Wszystkie porównania (wzrosty/spadki) odnoszą się do stanu sprzed 6 miesięcy.
🌍 Liczba użytkowników na świecie:
2 853 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 113 mln, czyli 4,1%
📈 Cena akcji Facebook, Inc.: ok. 375 USD za akcję = wzrost o 101 USD, czyli 36,9%
*Do Facebook, Inc. należą nie tylko Facebook, ale też Instagram oraz Messenger.
🌍 Zainteresowanie Facebookiem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 02.09.2021)
🇵🇱 Zainteresowanie Facebookiem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 02.09.2021)
Najważniejsze nowości:
🔥 kolejne zmiany w systemie reklamowym, które są wymuszone większą ochroną prywatności użytkownika, a które jak sam Facebook ostrzega, mogą obniżyć skuteczność reklam,
🔥 Facebook rozważa wprowadzenie budżetów reklam nie tylko na poziomie kampanii i zestawów reklam, ale też na poziomie poszczególnych platform (reklamodawca sam określałby, ile chce wydać na Facebooku, Instagramie, Messengerze czy w Audience Network),
🔥 Facebook Bulletin – nowa platforma dla twórców newsletterów lub podcastów, która umożliwia im tworzenie list subskrybentów i docelowo zarabianie na swojej pasji,
🔥 Facebook przekaże aż 1 mld USD dla twórców, którzy będą korzystać z Facebook Bulletin oraz innych facebookowych narzędzi do tworzenia treści,
🔥 wycofanie 2 ważnych facebookowych narzędzi: Facebook Audience Insights oraz Facebook Analytics,
🔥 Facebook Pay jako dodatkowa opcja płatności w sklepach internetowych,
🔥 wprowadzenie wydarzeń zakupowych na żywo, czyli transmisji na żywo, w trakcie których twórcy będą mogli sprzedawać produkty lub usługi,
🔥 nowy interfejs do zarządzania stronami, w którym zarządzanie stroną przypomina bardziej zarządzanie profilem użytkownika, brak jest m.in. statystyk dot. zasięgu organicznego i płatnego danego postu – zasięg jest przedstawiony łącznie (póki co użytkownik decyduje, czy chce przetestować nowy interfejs, ale docelowo ma on być wprowadzony dla wszystkich),
🔥 nowy sposób wyświetlania produktów oznaczonych na zdjęciach (są one dynamicznie nakładane na zdjęcia wraz z przewijaniem newsfeeda przez użytkownika),
🔥 kolejne opcje ułatwiające administrowanie grupami, m.in. możliwość wysyłania fanom strony automatycznych zaproszeń do grupy,
🔥 w Business Suite pojawił się harmonogram i możliwość planowania relacji,
🔥 testy komentarzy w relacjach, które będą widoczne dla wszystkich,
🔥 jeśli użytkownik zdecyduje się teraz na udostępnienie jakiegoś postu, będzie mógł na niego nanieść animowane reakcje (pogląd),
🔥 podczas publikacji postu z kilkoma zdjęciami pojawi się możliwość skorzystania z gotowych layoutów, które połączą je w atrakcyjny sposób,
🔥 możliwość eksportu facebookowych postów lub notatek do Dokumentów Google, Bloggera lub WordPressa,
🔥 nie tylko na Instagramie, ale i na Facebooku autorzy postów będą mogli ukryć liczbę ich polubień,
🔥 filmy z Facebooka będzie można osadzać na stronie www rozpoczynając od dowolnej sekundy (podobnie jak ma to miejsce w przypadku YouTube’a),
🔥 nowe opcje zarabiania dla twórców krótkich klipów wideo (wcześniej filmy musiały mieć minimum 3 minuty, aby zarabiać na reklamach, teraz wystarczy 1 minuta),
🔥 Facebook przesuwa dopiero na 2023 rok wprowadzenie płatnych wydarzeń i płatnych subskrypcji dla fanów (póki co trwają testy tych opcji i przepychanki z Apple o prowizję 30% od środków wpłacanych za pomocą urządzeń z iOS),
🔥 pierwsza w historii płatna, biletowana premiera filmu, która odbyła się na Facebooku (film dokumentalny „The Outsider”) – w przyszłości Facebook może organizować więcej tego typu wydarzeń,
🔥 administratorzy grup będą mogli skorzystać z nowej opcji o nazwie „spowolnienie komentarzy” – po jej włączeniu 1 użytkownik będzie mógł dodać tylko 1 komentarz na 5 minut (rozwiązanie z myślą o kontrowersyjnych treściach, które mogą podsycać niepokoje społeczne, wzbudzają skrajne emocje i są często komentowane bez głębszej refleksji),
🔥 jeśli w różnych grupach, do których należy użytkownik, toczy się dyskusja na podobny temat, to Facebook chce teraz łączyć te dyskusje za pomocą linków,
🔥 zamiast stron do obserwowania, Facebook chce teraz polecać ludziom tematy do obserwowania (np. treści związane z Igrzyskami Olimpijskimi albo podróżowaniem),
🔥 jeśli użytkownik chce udostępnić artykuł, którego nie czytał, otrzyma ostrzeżenie, że być może szerzy dezinformację,
🔥 po ponad rocznych testach Facebook daje użytkownikom nowe możliwości zarządzania treściami, które wyświetla w ich newsfeedach (powinien z nich skorzystać każdy, kto narzeka na to, że Facebook serwuje mu śmieciowy content),
🔥 testy etykiet, które są wyświetlane pod nazwą strony i które mają pomóc użytkownikom szybko zidentyfikować, z jakiego rodzaju stroną mają do czynienia (np. urzędnik publiczny, strona fanowska, strona satyryczna),
🔥 z powodu styczniowego ataku na Kapitol USA serwis przykłada teraz większą wagę do monitorowania tego, co dzieje się w grupach, które regularnie naruszają regulamin Facebooka, a które często sprzyjają radykalizacji,
🔥 algorytmy Facebooka potrafią już rozpoznawać obiekty na zdjęciach, ale wkrótce mają to też robić w przypadku filmów,
🔥 Facebook chce wprowadzić pokoje wyłącznie z dźwiękiem, które będą dostępne także w grupach (inspiracja Clubhousem),
🔥 współpraca ze Spotify umożliwi odtwarzanie muzyki i podcastów bezpośrednio na Facebooku,
🔥 dalszy testy funkcjonalności, która ma ułatwić nam poznawanie naszych sąsiadów poprzez Facebooka,
🔥 prace nad nową aplikacją o nazwie Re-Entry, która miałaby ułatwić byłym więźniom ponowną integrację ze społeczeństwem,
🔥 testy szybkiego randkowania za pomocą wideo (użytkownicy odbywają 4-minutowe połączenia wideo z proponowanymi kandydatami, po których podejmują decyzję, czy chcą rozwijać znajomość),
🔥 od wielu lat Facebook kontynuuje testy oceniania komentarzy na plus i na minus – obecnie trwają testy tego typu rozwiązania w grupach,
🔥 Facebook testuje coś w rodzaju wątków na Twitterze, dzięki którym użytkownik mógłby publikować serię powiązanych ze sobą postów,
🔥 prace nad technologią, która ma w przyszłości umożliwić sterowanie rozszerzoną rzeczywistością za pomocą impulsów przechwytywanych z neuronów (rysunek i wpis na ten temat),
🔥 Facebook zapowiada zdecydowanie konkretniejsze działania prawne przeciwko firmom, które korzystają z domen zawierających słowa takie jak „facebook” czy „fb”, ale też przeciwko firmom, które sprzedają podróbki znanych marek,
🔥 Facebook nie rezygnuje z Workplace, z którego obecnie korzysta 7 mln płatnych subskrybentów, wręcz przeciwnie – chce nadal rozwijać tę platformę, bo widzi w niej potencjał,
🔥 łączna kwota darowizn zebranych poprzez wszystkie zbiórki pieniędzy na Facebooku przekroczyła 5 mld USD,
🔥 Snapchat ma swoje okulary AR, a Facebook złożył właśnie patent na kapelusz AR.
Uwagi/spostrzeżenia:
💡 Facebook nie radzi sobie z dostosowaniem wszystkich rozwiązań, narzędzi i raportów do zmian wymuszanych przez większą ochronę prywatności użytkownika – gdy mają miejsce tak duże zmiany zasad gry, łatwiej dostosować się do nich mniejszym graczom niż gigantom,
💡 istnieje jakieś tam ryzyko, że Facebook zrezygnuje z możliwości wystawiania recenzji/opinii wraz z przejściem na nowy interfejs stron (więcej tutaj),
💡 Facebook, podobnie jak praktycznie wszyscy, raportuje w 2021 roku bardzo dobre wyniki finansowe, choć widać spowolnienie na najważniejszych rynkach.
🌍 Liczba użytkowników na świecie:
1 386 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 165 mln, czyli 13,5%
🌍 Zainteresowanie Instagramem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 02.09.2021)
🇵🇱 Zainteresowanie Instagramem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 02.09.2021)
Najważniejsze nowości:
🔥 nowe naklejki, z których najważniejsza jest ta umożliwiająca wstawienie dowolnego linku (koniec ze „Swipe up”, czyli przewiń do góry, aby otworzyć link) + pojawi się też naklejka z tekstem automatycznie wyłapanym z nagrania,
🔥 automatyczne tłumaczenia językowe w relacjach,
🔥 podczas tworzenia relacji można ją teraz zapisać jako wersję roboczą i wrócić do niej za jakiś czas,
🔥 wprowadzenie Remiksów, które są kopią tiktokowych duetów,
🔥 reklamy w IGTV i Reels pojawiają się w kolejnych krajach, a twórcy docelowo mają mieć możliwość zarabiania na nich,
🔥 wydłużenie Reels do max. 60 sekund,
🔥 testy rozwiązań dla twórców, które sposobem działania przypominają NFT,
🔥 nadal trwają testy nad ukrywaniem liczby polubień postów, ale serwis skłania się teraz bardziej ku temu, aby to sami twórcy decydowali, czy chcą, aby licznik polubień pod ich postami był widoczny,
🔥 prace nad wersją Instagrama dla dzieci, czyli użytkowników poniżej 13. roku życia, którzy teoretycznie nie mają możliwości zakładania kont na klasycznym Instagramie (spotykały się już z krytyką ze strony ekspertów ds. zdrowia dzieci),
🔥 nowi użytkownicy Instagrama będą teraz musieli podawać datę urodzenia, jak ma to miejsce na Facebooku,
🔥 zwiększenie filtrów, które chronią użytkowników przed obraźliwymi albo spamerskimi wiadomościami prywatnymi,
🔥 testy nowego wyglądu sekcji eksploruj, która miałaby przypominać TikToka (pionowe materiały, przewijane do góry i dołu),
🔥 to raczej odległa przyszłość, ale twórcy aplikacji chcieliby ułatwić influencerom możliwość zarabiania na rekomendowaniu produktów określonych marek poprzez czegoś w rodzaju automatycznie naliczanych prowizji od zakupu,
🔥 w 1 poście twórcy będą teraz mogli oznaczać 2 marki (do tej pory mogli tylko 1), a twórcy będą mogli publikować brandowane treści z oczekującymi na zatwierdzenie nazwami marek (zostaną wyświetlone w poście dopiero po zatwierdzeniu przez markę),
🔥 w transmisjach na żywo można teraz wyłączyć sam dźwięk lub obraz, czyli de facto stworzyć coś, co będzie przypominało pokoje w Clubhouse,
🔥 nowa zakłada „Audio” w wynikach wyszukiwania,
🔥 twórcy Reels mają teraz dostęp do większej liczby statystyk,
🔥 marki robiące tzw. dropy będą mogły teraz skorzystać z nowej funkcjonalności, które to ułatwią,
🔥 testy nowego, łatwiejszego sposobu dodawania nowych postów bezpośrednio z poziomu desktopu (nie chodzi o narzędzie Creator Studio, ale o dodawanie postów bezpośrednio z poziomu desktopa),
🔥 w wiadomościach na Instagramie pojawi się teraz potwierdzenie ich odczytania przez odbiorcę,
🔥 Instagram chce teraz wyświetlać użytkownikom więcej postów, które mogą im się spodobać wg. algorytmów niż z kont, które faktycznie obserwują,
🔥 Instagram wprowadza własny magazyn online, w którym chce prezentować najnowsze trendy (pierwszy numer można pobrać tutaj).
Uwagi/spostrzeżenia:
💡 celem Zuckerberga jest, aby Instagram stał się aplikacją wideocentryczną, bo dzięki temu łatwiej będzie mu walczyć o młodych z TikTokiem,
💡 szef Instagrama zdradził w jednym z ostatnich wywiadów, że Instagram nie posiada jednego superalgorytmu, który decyduje o tym, komu pokaże nasze posty, a komu nie – to znacznie bardziej skomplikowane (szereg wielu algorytmów, klasyfikatorów i procesów, które uwzględniają nawet tysiące zmiennych).
Messenger
🌍 Liczba użytkowników na świecie:
1 300 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= brak wzrostu (platforma nie opublikowała oficjalnych wyników w ciągu ostatnich 12 miesięcy)
🌍 Zainteresowanie Messengerem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 02.09.2021)
🇵🇱 Zainteresowanie Messengerem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 02.09.2021)
Najważniejsze nowości:
🔥 jeszcze w 2021 roku Messenger wprowadzi pełne szyfrowanie wiadomości wszystkich użytkowników, tworząc największą w Internecie sieć szyfrowania wiadomości poprzez end-to-end (brak możliwości przechwycenia rozmów przez osoby trzecie, którymi mogą być np. pracownicy Facebooka, hakerzy lub organy ochrony porządku publicznego),
🔥 emoji dźwiękowe (posłuchaj),
🔥 sponsorowane motywy oraz kody QR do szybkich przekazów pieniężnych.
Uwagi/spostrzeżenia:
💡 w ostatnich latach wiele osób zarzucało Messengerowi brak szyfrowania,
💡 pokoje na Messengerze coraz częściej stają się alternatywą dla Zooma (umożliwiają uczestnictwo 50 osobom, dołączenie poprzez link oraz nie wymagają posiadania konta na Facebooku czy w Messengerze),
💡 w ciągu ostatniego półrocza Messenger zmienił się chyba najmniej spośród wszystkich omawianych kanałów.
🌍 Liczba użytkowników na świecie:
397 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 44 mln, czyli 12,5%
📈 Cena akcji Twitter, Inc.: ok. 65 USD za akcję = spadek o 3 USD, czyli 4,8%
🌍 Zainteresowanie Twitterem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 02.09.2021)
🇵🇱 Zainteresowanie Twitterem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 02.09.2021)
Najważniejsze nowości:
🔥 przeorganizowanie rodzajów kampanii w twitterowym Ads Managerze (od teraz 5 głównych typów kampanii, wcześniej było ich ponad 20),
🔥 konta biznesowe/profesjonalne, które od zwykłych będą różnić się m.in. możliwością wskazania obszaru działalności, adresu, godzin otwarcia czy firmowego numeru telefonu, ale też zbierania opinii od klientów czy prezentacji produktów,
🔥 prace nad zakupami poprzez tweety (dodanie zakładki „Zakupy”),
🔥 chociaż w ciągu ostatniego półrocza Twitter najpierw rozwijał fleets (twitterowe stories), wprowadzając w nie wideo i naklejki, potem testując w nich reklamy, to ogłosił, że całkowicie rezygnuje z fleets,
🔥 serwis coraz mocniej skręca w stronę treści audio – planuje umieścić w najważniejszym menu odnośnik do Spaces, czyli funkcjonalności przypominającej Clubhouse i udostępnić ją w pierwszej kolejności kontom, które posiadają ponad 600 obserwujących,
🔥 Spaces będzie też można biletować, co umożliwi zarabianie na nich oraz planować, co ułatwi promocję wydarzeń przed ich rozpoczęciem,
🔥 w pierwszej kolejności użytkownikowi będą polecane te Spaces, które są słuchane przez obserwowane przez niego konta,
🔥 przycisk „Super Follow”, który umożliwia wspieranie twórcy konta przez obserwującego za pomocą napiwków za tworzone przez niego treści (opcja dostępna tylko dla twórców pełnoletnich, którzy mają ponad 10 000 obserwujących),
🔥 testy reagowania na tweety za pomocą różnych emoji oraz oceniania ich kciukiem w górę i dół, co upodobniłoby Twittera do Reddita,
🔥 Twitter też testuje ukrywanie liczby polubień,
🔥 serwis nie będzie już kadrował do poziomu (1,91:1) zdjęć wyświetlanych w tweetach, ani zaokrąglał przy tym ich krawędzi – od razu będzie je wyświetlał w pełnych proporcjach,
🔥 do Twittera można się teraz zalogować za pomocą konta w Google lub Apple,
🔥 testowana jest też możliwość autoarchiwizacji tweetów, które mają ponad 30, 60 lub 90 dni,
🔥 prace nad unowocześnieniem i ulepszeniem nieco zapomnianej aplikacji TweetDeck,
🔥 testy funkcjonalności, która umożliwi usuwanie wybranych obserwujących,
🔥 przejęcie platformy Scroll, której użytkownicy płacili stały abonament od 5 USD miesięcznie, który następnie był automatycznie rozdzielany na twórców najczęściej scrollowanych przez nich treści,
🔥 Twitter Blue – nowa wersja dostępu do serwisu, w ramach którego użytkownik będzie płacił 2,99 USD miesięcznie, otrzymując za to dodatkowe funkcje i narzędzia do tworzenia tweetów (głównie bajery, ale też możliwość cofania tweetów, aby poprawić literówki),
🔥 Twitter chce, aby filmy z YouTube publikowane w tweetach były zawsze odtwarzane bezpośrednio w ich platformie, bez przenoszenia użytkownika do YouTube’a,
🔥 wsparcie dla technologii 4K, co ma poprawić jakość wideo w tweetach,
🔥 możliwość przeszukiwania wiadomości prywatnych po słowach w treści wiadomości (do tej pory tylko po nazwach kont, z którymi użytkownik prowadził konwersacje),
🔥 Twitter wprowadza coś w rodzaju grup i możliwość publikowania tweetów widocznych wyłącznie dla członków danej grupy,
🔥 po wielu miesiącach Twitter odwiesił możliwość składania wniosków o weryfikację konta, ale po tygodniu ponownie ją zawiesił (ogółem wynikły z tego niezłe kwasy, bo weryfikację miały ponoć otrzymać konta zarządzane przez boty).
Uwagi/spostrzeżenia:
💡 Twitter chce za pomocą Spaces przechwycić użytkowników Clubhouse, którym zainteresowanie wyraźnie spadło.
💡 Odnoszę wrażenie, że Twitter to serwis, który najbardziej spośród wszystkich omawianych, szuka swojej nowej tożsamości.
🌍 Liczba użytkowników na świecie:
350-800 mln aktywnych użytkowników (brak wiarygodnych danych)
🌍 Zainteresowanie LinkedInem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 02.09.2021)
🇵🇱 Zainteresowanie LinkedInem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 02.09.2021)
Najważniejsze nowości:
🔥 LinkedIn, podobnie jak Twitter, ma wycofać relacje i może to zrobić jeszcze pod koniec września 2021,
🔥 nowe możliwości na profilu użytkownika – m.in. możliwość ustawienia cover stories, czyli relacji, w której użytkownik może się przedstawić albo możliwość wypełnienia tzw. „luk w karierze” poprzez wybór opcji „mama/tata pozostająca/-y w domu”,
🔥 od jakiegoś czasu użytkownik może dodać świadczone przez siebie usługi, a w przyszłości pojawi się też możliwość zbierania do nich rekomendacji od klientów (to nie samo, co rekomendacje dotyczące samego użytkownika),
🔥 wprowadzenie Trybu twórcy (Creator mode), który w przyszłości ma umożliwić zarabianie twórcom treści wideo,
🔥 LinkedIn też chce wykorzystać modę na treści audio i rozwinąć pokoje wyłącznie z dźwiękiem,
🔥 serwis ma ułatwić nawiązywanie połączeń wideo z użytkownikami, z którymi prowadzona jest konwersacja.
Uwagi/spostrzeżenia:
💡 Microsoft przekonuje, że pandemia i wynikająca z niej cyfryzacja życia zawodowego doprowadziły do rekordowych wzrostów na LinkedInie – dosłownie wzrosło wszystko: liczba użytkowników, sesji, aktywności i wartość przychodów z reklam,
💡 LinkedIn obok Twittera to jedyne z omawianych kanałów, które praktycznie odpuszczają walkę o młodszych użytkowników, jakby godząc się z rolą kanałów dla ludzi 30+.
Snapchat
🌍 Liczba użytkowników na świecie:
514 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 16 mln, czyli 3,2%
📈 Cena akcji Snap Inc.: ok. 74 USD za akcję = wzrost o 14 USD, czyli 23,3%
🌍 Zainteresowanie Snapchatem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 02.09.2021)
🇵🇱 Zainteresowanie Snapchatem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 02.09.2021)
Najważniejsze nowości:
🔥 Snapchat, podobnie jak Twitter, też planuje umożliwić tworzenie kont biznesowych, które będą zawierać więcej informacji istotnych z punktu widzenia przedsiębiorstwa + będą umożliwiały prezentację sprzedawanych produktów,
🔥 Snapchat przeznacza 1 mln USD dziennie dla twórców najpopularniejszych Spotlightów (krótkie filmy a la TikTok),
🔥 prace nad Remiksami, które będą kopią tiktokowych duetów (Snapchat to kolejny kanał po Instagramie, który „odgapią” tę funkcjonalność od TikToka),
🔥 My Places – funkcjonalność umożliwiająca użytkownikowi dodawanie lokalnych firm do czegoś w rodzaju listy ulubionych miejsc,
🔥 podpisanie umowy z Universal Music Group, dzięki której twórcy będą mieli możliwość większej liczby motywów muzycznych do swoich snapów,
🔥 przejęcie firmy FitAnalytics, która zajmuje się tworzeniem wirtualnych przymierzalni dla e-commerce,
🔥 przejęcie firmy Screenshop, która pracowała nad technologią umożliwiającą rozpoznanie stylu fotografowanego przedmiotu i znalezienie innych przedmiotów w podobnym stylu,
🔥 przejęcie firmy Pixel8Earth, tworzącej mapy 3D, które Snapchat chce wykorzystać w swoich rozwiązaniach AR,
🔥 prace nad nowymi, dużo bardziej zaawansowanymi okularami AR, które są opracowywane z myślą o twórcach treści.
Uwagi/spostrzeżenia:
💡 choć wielu postawiło już krzyżyk na Snapchacie, to wśród amerykańskich nastolatków nadal dotrzymuje on kroku TikTokowi i Instagramowi,
💡 w ciągu ostatniego półrocza Snapchat przejął chyba najwięcej różnego rodzaju firm i technologii spośród wszystkich omawianych kanałów (do tej pory była to raczej domena Facebooka).
TikTok
🌍 Liczba użytkowników na świecie:
732 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= wzrost o 43 mln, czyli 6,2%
🌍 Zainteresowanie TikTokiem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 02.09.2021)
🇵🇱 Zainteresowanie TikTokiem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 02.09.2021)
Najważniejsze nowości:
🔥 wprowadzenie czegoś w rodzaju przycisku „Promuj post”, który wszyscy dobrze znają z Facebooka (każdy może teraz łatwo promować swoje tiktoki i monitorować podstawowe wyniki płatnej promocji),
🔥 nowa zakładka Shopify Shop dla zatwierdzonych sprzedawców, w której znajdzie się coś w rodzaju sklepu, jaki znamy chociażby z Facebooka czy Instagrama,
🔥 prace nad reklamami produktowymi dla e-commerce (m.in. dynamicznymi reklamami produktowymi),
🔥 partnerstwo z LiveRamp, które ma ulepszyć targetowanie reklam,
🔥 reklamy umożliwiające zbieranie leadów,
🔥 testy programu Reasume, który ułatwi prowadzenie rekrutacji za pomocą TikToka (póki co tylko w USA),
🔥 zanim użytkownik opublikuje tiktoka, będzie mógł teraz podejrzeć, jak będzie on wyglądał po publikacji (osobiście bardzo mi tego brakowało!),
🔥 wszyscy użytkownicy będą mogli tworzyć dłuższe filmy, które będzie można przewijać (początkowo testy filmów do 3 minut, a obecnie nawet do 5 minut),
🔥 testy Shoutouts – nowa funkcjonalność, która umożliwia obserwującym płacenie za to, że będą otrzymywać wiadomości prywatne od swoich idoli,
🔥 konta firmowe mają teraz możliwość ustawienia automatycznych odpowiedzi na wiadomości,
🔥 możliwość grupowania tiktoków w ramach list odtwarzania,
🔥 automatyczne napisy z transkrypcją tekstową filmu,
🔥 możliwość usuwania wielu komentarzy jednocześnie,
🔥 jeszcze w tym roku może pojawić się funkcja czatu grupowego,
🔥 testy nowych rozwiązań podczas transmisji na żywo (gość transmisji + panele pytań i odpowiedzi),
🔥 podobnie jak Facebook, TikTok też chce wprowadzić wydarzenia zakupowe, czyli transmisje na żywo, w trakcie których twórcy będą mogli sprzedawać produkty lub usługi,
🔥 partnerstwo z NHL oraz UEFĄ, które są pierwszymi tak ważnymi partnerstwami sportowymi w świecie mediów społecznościowych.
Uwagi/spostrzeżenia:
💡 osobiście nie mogę wyjść z podziwu, jak pięknie rozwija się ostatnio TikTok (rysunek i wpis na ten temat),
💡 Facebook robi co może, aby spowolnić wzrost TikToka, ale wydaje się, że jest za późno i w perspektywie max. 2-3 lat TikTok może dołączyć do wąskiego grona kanałów, które posiadają ponad 1 mld użytkowników,
💡 TikTok jest pierwszą aplikacją na świecie, która nie należy do Zuckerberga i została pobrana ponad 3 mld razy,
💡 Biały Dom zaostrzył przepisy i zabronił amerykańskim firmom inwestowanie w chińskie przedsiębiorstwa technologiczne, co może spowolnić rozwój TikToka w USA,
💡 TikTok jak mantrę powtarza we wszystkich materiałach promocyjnych „Don’t make ads, make TikToks”,
💡 wśród amerykańskich nastolatków TikTok stał się właśnie bardziej popularny niż Instagram i lada dzień odbierze Snapchatowi tytuł ulubionej aplikacji,
💡 jeśli Twoją grupą docelową są osoby z pokolenia Z (urodzeni w latach ok. 1997-2012), TikTok obok Instagrama powinien być Twoim głównym kanałem społecznościowym.
YouTube
🌍 Liczba użytkowników na świecie:
2 291 mln aktywnych użytkowników wg. Statista
= brak wzrostu
📈 Cena akcji Alphabet Inc.: ok. 2 866 USD za akcję = wzrost o 766 USD, czyli 36,5%
*Do Alphabet Inc. należy nie tylko YouTube, ale też YouTube oraz Android.
🌍 Zainteresowanie YouTubem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 02.09.2021)
🇵🇱 Zainteresowanie YouTubem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 02.09.2021)
Najważniejsze nowości:
🔥 zakładka z Shorts (krótkimi filmami a la TikTok) jest sukcesywnie wprowadzana w kolejnych krajach, a do tego YouTube uruchamia 100-milionowy fundusz dla twórców Shorts,
🔥 YouTube testuje usunięcie licznika łapek w dół (użytkownicy nadal mogą dać łapkę w dół, ale widzą tylko licznik łapek w górę),
🔥 automatycznie generowane sugestie tytułów filmów oraz statystyki dotyczące hashtagów w YouTube Studio,
🔥 statystyki dot. wyświetleń YouTube’a na telewizorach oraz statystyka nowych i powracających widzów w YouTube Analytics,
🔥 możliwość sprawdzenia praw autorskich jeszcze PRZED jego publikacją filmu,
🔥 twórcy mogą też dodawać różne elementy (np. przerwy na reklamy, ekrany końcowe czy karty informacyjne) już w trakcie przesyłania filmu (oszczędność czasu),
🔥 automatyczna segmentacja filmów (podział filmu na timeline’ie na części tematyczne) + wyszukiwarka YouTube’a będzie teraz umożliwiała wyszukiwanie filmów po interesujących użytkownika segmentach (istotna zmiana w pozycjonowaniu),
🔥 coraz większa liczba użytkowników może już korzystać z Clips, czyli filmów, w których wykorzystano fragment innego nagrania (coś jak duety na TikToku),
🔥 sekcja o nazwie „Nowe dla Ciebie”, w której YouTube podpowiada kanały nigdy nie oglądane przez użytkownika, a które mogą mu się spodobać,
🔥 „superpodziękowania” w transmisjach na żywo, dzięki którym widzowie mogą wspierać twórców finansowo,
🔥 zwiastuny transmisji na żywo,
🔥 transmisje sportowe mogą być teraz prowadzone w rozdzielczości 4K,
🔥 testy nowego sposobu wyświetlania kluczowych komentarzy nad timelinem w momencie, którego dotyczą,
🔥 nowe karty osiągnięć kanału, aby zachęcić twórców do większej aktywności.
Uwagi/spostrzeżenia:
💡 z miesiąca na miesiąc YouTube serwuje mi coraz więcej kilkusekundowych reklam in-stream niemożliwych do przewinięcia,
💡 automatyczne napisy i tłumaczenia językowe działają też coraz lepiej,
💡 rok do roku przychody YouTube’a z reklam wideo w pierwszym kwartale 2021 roku wzrosły aż o 49% – YouTube ściga się w tym aspekcie z Netflixem, który jednak ciągle jest nr 1.
Mój wpis okazał się dla Ciebie przydatny? Zainspirował Cię? A może po prostu chcesz mi podziękować za to, że od 8 lat tworzę dla Ciebie treści, do których masz dostęp za darmo? Jeśli uważasz, że ten wpis na to zasługuje, postaw mi za niego kawę 🙂 PS nie jest to dla mnie jakieś istotne źródło przychodu, bo średnio otrzymuję 1 kawę miesięcznie, ale zawsze pokrywa to jakiś niewielki procent kosztów utrzymania bloga (domena, hosting, certyfikat SSL)