Mark Zuckerberg w roli Drake'a, który pokazuje NIE poziomym zdjęciom na mobile'u oraz TAK pionowym zdjęciom na mobile'u

PORADNIK: Mobile first

Mark Zuckerberg w roli Drake'a, który pokazuje NIE poziomym zdjęciom na mobile'u oraz TAK pionowym zdjęciom na mobile'u

Rok mobile, mobile first – ale co to w ogóle znaczy dla Facebooka i mediów społecznościowych? 🤔

Według danych z Facebook Audience Inshights zaledwie 8% użytkowników Facebooka w Polsce korzysta z niego tylko na desktopie. Większość, bo 51%, używa Facebooka zarówno na komputerze, jak i urządzeniach przenośnych. Reszta, czyli aż 41% w ciągu ostatnich 30 dni używała Facebooka tylko i wyłącznie na mobile’u.

Aż 92% polskich użytkowników Facebooka korzysta z niego na urządzeniach mobilnych (41% wyłącznie na nich)

Udział mobile’a tak naprawdę jest jeszcze wyższy, bo w Audience Insights widzimy tylko dane dot. użytkowników od 18. roku życia. W dość sporej grupie użytkowników w wieku 13-17 lat korzystających z Facebooka tylko i wyłącznie na smartfonie czy tablecie będzie jeszcze więcej.

Wniosek jest jednak prosty: obecnie co najmniej 92% z nas korzysta z Facebooka na urządzeniach przenośnych i co najwyżej 59% na komputerze.

W Stanach różnica ta jest jeszcze wyraźniejsza. Użytkownicy korzystający z Facebooka tylko i wyłącznie na desktopach powoli wymierają, bo stanowią zaledwie 4%.

Aż 96% amerykańskich użytkowników Facebooka korzysta z niego na urządzeniach mobilnych (64% wyłącznie na nich)

Wiemy już, że Facebook to przede wszystkim mobile i będzie nim coraz bardziej, bo z roku na rok spada czas, jaki spędzamy w mediach społecznościowych na desktopie.

Z roku na rok coraz coraz mniej korzystamy z mediów społecznościowych na komputerach, a coraz więcej na smartfonach

Inna ważna kwestia: jak często obracamy smartfon i trzymamy go poziomo? Według badań przeprowadzonych w grudniu 2014 roku na potrzeby
MOVR Mobile Overview Report, przez 94% czasu nasze smartfony trzymamy pionowo. Osobiście mnie to nie zaskakuje – to najbardziej naturalny sposób.

Zaledwie 6% użytkowników korzysta ze smartfona, trzymając go poziomo

⚠ Dlatego tworząc jakiekolwiek posty i reklamy pamiętaj, że użytkownicy zobaczą je prawdopodobnie na trzymanym pionowo smartfonie 📱

Żyrafa przekonuje chomika i hipopotama do wejścia do wody słowami: "Nie jest głęboko...", na co chomik odpowiada: "Spadaj Andrzej! Wiemy, że teraz posty na FB mogą być naprawdę długie"

Jak najczęściej twórz kreacje stricte pod mobile, czyli pionowe zdjęcia, grafiki i filmy. Facebook w reklamach z pojedynczą grafiką umożliwił już nawet wykorzystywanie obrazów w formacie 1:1 (wcześniej było tylko 1,91:1, czyli poziomy prostokąt). Kreacje reklamowe dostosowane do pionowych relacji (1:1,91) często dają dobre wyniki.

Nie wymagaj też od użytkowników czegokolwiek, co może być trudne do wykonania na smartfonie – na przykład zrobienia zakupów w Twoim sklepie, jeśli którykolwiek z kroków w koszyku jest nieintuicyjny na urządzeniu przenośnym. Jasne, wciąż w większości wolimy robić zakupy na desktopach. W ciągu kilku najbliższych lat ma się to jednak zmienić. Zakupy zakupami, ale już teraz zdecydowana większość ruchu z mediów społecznościowych to mobile.

Niby rok mobile już dawno za nami, a wciąż wiele osób o tym zapomina.

Dobrze przemyśl sens swoich działań w mediach społecznościowych, jeśli Twoja strona nie jest w pełni dostosowana do urządzeń przenośnych (o dziwo są jeszcze takie). Co prawda w kampanii płatnej możesz wyłączyć widoczność swoich reklam na mobile, ale po pierwsze: wyniki będą wtedy gorsze, po drugie: w postach już tego nie zrobisz.

PS Dlaczego ja sam nie robię samych pionowych rysunków? Kwadrat jest zdecydowanie najbardziej uniwersalny. To taki złoty środek w konflikcie desktop vs. mobile. Poza tym zwykle jest dobrze wyświetlany w większości serwisów, a moje rysunki publikuję nie tylko na Facebooku, ale też na Instagramie, Twitterze i LinkedInie.

Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na X
Rysuję fejsbuki na TikToku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *