W drugiej dekadzie XXI wieku Facebook był wręcz synonimem mediów społecznościowych. Jak wygląda sytuacja u progu trzeciej dekady? Jakie kanały warto uwzględnić w strategii na 2021 rok?
Social media organiczne i płatne to zupełnie różne bajki
Jeśli chodzi o działania organiczne w social mediach, to Facebook na pewno NIE jest dziś synonimem mediów społecznościowych. Powiedziałbym nawet, że pod tym względem stanowi zaledwie jakieś 15-20%. Mam tutaj na myśli głównie zasięgi organiczne, szansę na jakikolwiek viral czy organiczny przyrost liczby obserwujących. Jeśli ktoś próbuje teraz rozkręcić cokolwiek w socialach od zera bez wydawania pieniędzy, to zdecydowanie doradzam mu skupienie się przede wszystkim na Instagramie i TikToku, ewentualnie LinkedInie. Na Facebooku bez kampanii płatnych będzie bardzo ciężko, nawet ze świetnymi treściami.
Jeśli chodzi o działania płatne, to sytuacja wygląda zgoła odmiennie. Facebook wspierany Instagramem nadal jest synonimem mediów społecznościowych i stanowi ok. 80-85% kampanii płatnych w social mediach. Pokrywa się to zresztą z jego udziałem w światowym rynku reklamy w mediach społecznościowych. To, że jako reklamodawcy wydajemy najwięcej w systemie reklamowym Facebooka nie jest przypadkowe. Facebook gromadzi najwięcej danych o swoich użytkownikach. Dlatego też jest w stanie najbardziej precyzyjnie dopasować reklamę do odpowiedniego odbiorcy.
Moim zdaniem ta prosta ilustracja powyżej świetnie oddaje obecny krajobraz mediów społecznościowych. Rola pozostałych kanałów typu Snapchat, Pinterest czy Reddit też jest ważna, ale zarówno pod względem działań organicznych, jak i płatnych, mniejsza niż czwórki: Facebook, Instagram, TikTok i LinkedIn.
Dywersyfikacja priorytetem 2021
W dobie pandemii oraz coraz częstszych banów na Facebooku (użytkowników, kont reklamowych, a nawet całych firm), dywersyfikacja ryzyka związanego z opieraniem całej swojej obecności w mediach społecznościowych na 1 kanale, powinna być Twoim priorytetem. Sytuacja, w której na Facebooku Twoja firma ma 50 000 obserwujących, na Instagramie – 1 000, na LinkedInie – 100, a na Twitterze – 50, jest dziś bardzo niebezpieczna. Co zrobisz, jeśli jutro zablokują Cię w najważniejszej dla Ciebie obecnie platformie? Szczególnie dziś warto mieć plan B, a nawet C, jeśli chodzi o kanały dotarcia do Twoich klientów.
⚠ Jeśli obserwujesz mnie tylko na Facebooku, to proszę, zrób to też w którymkolwiek z innych kanałów:
💼 Rysuję fejsbuki na LinkedInie,
📸 Rysuję fejsbuki na Instagramie,
🐦 Rysuję fejsbuki na Twitterze,
🎶 Rysuję fejsbuki na TikToku (nowość!).
Ale przecież inne kanały są be
Czy Facebook jest dziś najlepszym kanałem dla Twojej firmy? To zależy. Pozostałe kanały mają coraz więcej do zaoferowania względem flagowego portalu Zuckerberga. Obecnie czas i uwagę użytkowników najbardziej odciągają od Facebooka 3 wspomniane już platformy: Instagram (wszystko i tak zostaje w rodzinie), TikTok oraz LinkedIn.
Często o innych kanałach społecznościowych w porównaniu z Facebookiem mówi się w kontekście ich wad. U mnie na blogu też było do tej pory więcej o Facebooku niż innych kanałach. Dziś chciałbym to nieco odczarować i skupić się na zaletach pozostałych platform. W przypadku działań organicznych, stosunkowo łatwo znaleźć zalety Instagrama, TikToka i LinkedIna nad Facebookiem. Gorzej, jeśli chodzi o działania płatne – na tym polu Facebook ciągle miażdży konkurencję.
7 zalet Instagrama względem Facebooka
➕ większe zasięgi organiczne = ciągle masz szansę na viral
➕ szybszy organiczny przyrost obserwujących
➕ więcej narzędzi do tworzenia treści
➕ aplikacja od początku skrojona pod mobile
➕ relacje dużo bardziej przyjęły się na Instagramie niż Facebooku
➕ większe szanse na interakcję z popularnymi kontami
➕ obecnie ulubiony kanał celebrytów
9 zalet TikToka względem Facebooka
➕ większe zasięgi organiczne = ciągle masz szansę na viral
➕ szybszy organiczny przyrost obserwujących
➕ zdecydowanie więcej narzędzi do tworzenia treści
➕ aplikacja od początku skrojona pod mobile
➕ obecnie ulubiony kanał najmłodszych użytkowników (powoli wychodzi szerzej)
➕ rośnie szybciej niż rósł Facebook czy jakikolwiek inny kanał społecznościowy
➕ dla młodych w Polsce i na świecie TikTok jest sztos, Facebook – „OK Boomer”
➕ wiem, że często śmieciowy patcontent, ale mimo wszystko też powiew świeżości w komunikacji audio-wiazualnej
➕ mniej bugów (błędów) utrudniających pracę
👀 Zwróć uwagę, że zalety Instagrama i TikToka względem Facebooka są do siebie bardzo zbliżone. Obie te aplikacje wyciągają z Facebooka głównie młodych użytkowników, którzy poszukują nowości i zabawy z tworzonymi treściami. W latach 2020-2021 jesteśmy/będziemy świadkami wojny między Instagramem z TikTokiem o najmłodszych użytkowników. Pod paroma względami przypomina to walkę Instagrama ze Snapchatem w 2017 roku. Wtedy Mark wygrał. Czy tak samo będzie tym razem? Może być trudniej, bo w 2017 pozycja imperium Zuckerberga była jednak silniejsza.
10 zalet LinkedIna względem Facebooka
➕ większe zasięgi organiczne = ciągle masz szansę na viral
➕ szybszy organiczny przyrost obserwujących
➕ więcej opcji targetowania biznesowego w kampaniach płatnych
➕ bardziej merytoryczne komentarze
➕ brak kotków, piesków i dzieci, a do tego mniej memów
➕ rzadziej zdarzają się włamy na konta użytkowników i konta reklamowe
➕ LinkedIn rzadziej banuje użytkowników lub konta reklamowe
➕ mniej fake’owych kont
➕ mniej fake newsów
➕ mniej bugów (błędów) utrudniających pracę
Jak to zatem jest, że Facebook mimo może lekkiej zadyszki wciąż się nie kończy? Swoją drogą polecam fejsankietę nt. końca Facebooka. Flagowy serwis Zuckerberga nadal posiada wiele zalet w porównaniu z konkurencją.
7 zalet Facebooka względem pozostałych kanałów
➕ żaden serwis nie ma tak rozbudowanego systemu reklamowego
➕ kampanie płatne w żadnym innym kanale społecznościowym nie są tak skuteczne (ciężko w innym kanale uzyskać niższy koszt za zakup czy leada)
➕ żaden serwis nie ma tak rozbudowanej analityki
➕ zdecydowanie największa baza użytkowników w Polsce i na świecie
➕ korzystają z niego także starsi użytkownicy (obecnie na 21 mln użytkowników z PL aż 3,8 mln to osoby w wieku 50+)
➕ wraz z Instagramem, Messengerem, WhatsAppem i Audience Network tworzy cały ekosystem
➕ Facebook to nie tylko profile użytkowników i strony, ale też potężny system grup i wydarzeń
W moim otoczeniu widzę jednak, że coraz więcej czasu w mediach społecznościowych spędzamy poza Facebookiem. Facebook jest traktowany trochę jako taka baza. Nawet jeśli niechętnie, już bez fascynacji, to i tak wciąż z niego korzystamy. Nie rezygnujemy z niego, chociaż czujemy, że trochę nam się zestarzał.