Zaskakująco często słyszę teksty w stylu: Facebook? Ktoś jeszcze z tego korzysta?! Moi znajomi już dawno przestali go używać, a ja nie logowałem się od wieków. Instaram, TikTok, LinkedIn – tam chyba teraz są ludzie.
Facebook się kończy? Yyy… no nie bardzo
Regularnie śledzę wyniki badania Gemius/PBI i od lat widzę, że Facebook jest bezapelacyjnym liderem wśród platform społecznościowych w Polsce.
Poniżej te same dane, ale na czytelniejszym wykresie słupkowym.
Może zatem Facebook ma obecnie zdecydowanie najwięcej użytkowników, ale tendencja jest taka, że szybko ich traci? Też pudło! Rok do roku (wrzesień 2023 vs. wrzesień 2024) liczba użytkowników Facebooka w Polsce wzrosła z 24,6 mln do 25,5 mln. Ktoś powie: co to za wzrost o 3,6% w skali roku? Im jesteś większy, tym wolniej rośniesz. Facebook dziś dociera do ok. 86% polskich internautów, więc jakikolwiek wzrost rok do roku jest sukcesem.
Przy okazji polecam mój wpis o historii rzekomego kończenia się Facebooka, który kończy się już od okolic 2013 roku i jakoś skończyć się nie może.
Jeśli chodzi jeszcze o samą liczbę użytkowników warto nadmienić, że:
– całościowo w Unii Europejskiej Instagram ma już więcej użytkowników niż Facebook, ale to wpis o Polsce, nie o UE,
– w grupie wiekowej 18-24 najwięcej użytkowników w Polsce posiada TikTok, potem Instagram, a Facebook jest dopiero na 3. miejscu (wpis nt. wieku użytkowników 3 najpopularniejszych platform social media w Polsce).
Średni czas spędzany przez użytkowników
Rok do roku Facebookowi spada jednak średni czas zaangażowania użytkowników. Facebook już teraz przegrywa pod tym względem z TikTokiem. Przeciętny polski użytkownik Facebooka spędza w nim 890 minut miesięcznie (ok. 30 minut dziennie), TikToka – aż 1120 minut miesięcznie (ok. 37 minut dziennie).
Rok do roku średni czas użytkowania spada jednak również TikTokowi i większości pozostałych kanałów social media. Jest to zatem tendencja globalna.
W dodatku porównujemy tutaj Facebooka, czyli typową społecznościówkę z treściami nie tylko wideo, ale też foto i tekstowymi do TikToka – aplikacji, która bazuje wyłącznie na filmach, których konsumpcja z natury pochłania więcej czasu.
Dla Mety niepokojące może być to, że TikTok już teraz wyraźnie wyprzedza Facebooka pod względem czasu spędzanego w aplikacji, a różnica ta w ostatnich latach powiększa się na niekorzyść zarówno Facebooka, jak i Instagrama.
Minutoużytkownicy
Realni użytkownicy x średni czas = minutoużytkownicy, czyli mój ulubiony wskaźnik. To czas, jaki wszyscy użytkownicy spędzają łącznie w danym kanale w ciągu miesiąca. Ten wskaźnik uwzględnia jednocześnie dwie najważniejsze statystyki dla każdej platformy: ile osób + jak długo z niej korzysta?
Pod tym względem Facebook cały czas ma dość wyraźną przewagę nad TikTokiem. Zaskakująco słabo wypada natomiast Instagram ze względu na krótki czas zaangażowania, bo pod względem liczby użytkowników cały czas wyprzedza TikToka.
Liczby nie kłamią
Osobiście uważam, że Facebook jest dziś przez wielu niedoceniany. Jego rola od kilku lat jest regularnie umniejszana. Taki Instagram wydaje się obecnie dużo bardziej seksi kanałem, ale spójrzmy prawdzie w oczy – ma ponad 10 mln mniej użytkowników, którzy w dodatku spędzają w nim aż 3 razy mniej czasu niż na Facebooku!
Opieranie się na tego typu obiektywnych danych jest bardzo ważne. Na co dzień żyjemy w bańkach, nie tylko tych informacyjnych (poradnik: jak wyjść z bańki?). Przykładowo my sami i nasi znajomi korzystają głównie z Instagrama, więc automatycznie wydaje nam się, że cała Polska już dawno porzuciła FB na rzecz IG.
Prawda jest jednak zupełnie inna. Facebook nie jest już tak wyraźnym liderem, jakim był 10 lat temu, ale nadal jest zdecydowanie najpopularniejszą w Polsce platformą społecznościową. Social media są dziś dużo bardziej rozproszone, ale mimo to przewaga Facebooka nad resztą stawki nadal jest wyraźna pod względem liczby użytkowników.
Czy Instagram i TikTok przegonią kiedyś Facebooka?
Nie wykluczam, że w przyszłości Instagram lub TikTok faktycznie wyprzedzą Facebooka pod względem liczby realnych użytkowników w Polsce. O ile tak się w ogóle stanie, to najwcześniej za kilka lat. W ciągu roku, a prawdopodobnie nawet dwóch lat, nie odrobią straty wynoszącej ponad 10 mln użytkowników.
Czy to będzie oznaczało tę mityczną śmierć Facebooka? Niekoniecznie, ponieważ Facebook nadal będzie prawdopodobnie jedną z 2-3 topowych platform społecznościowych. W dodatku może dojść do sytuacji, w której TikTok faktycznie będzie już miał więcej użytkowników, ale to Meta będzie posiadała efektywniejszy system reklamowy, co pozwoli jej utrzymywać wyższe przychody z reklam.
W jakich kanałach powinna być moja firma?
Kluczowym kryterium wyboru powinna być zawsze odpowiedź na pytanie: gdzie są moi klienci? Przy wyborze platformy warto wziąć pod uwagę m.in. wiek jej użytkowników – odsyłam jeszcze raz do wpisu, w którym porównuję wiek użytkowników Facebooka, Instagrama i TikToka.
Jeśli Twoja firma nie działa w jakiejś niszy i może sobie pozwolić na działania tylko w jednej platformie społecznościowej, to moim zdaniem na 80-90% powinien nią być Facebook. Ze względu na wspólny system reklamowy – ustępujący efektywnością tylko Google’owi – w drugiej kolejności powinieneś rozważyć Instagram, a dopiero w trzeciej – TikToka. Pozostałe platformy społecznościowe docierają w Polsce do mniej niż 30% internautów, więc nie mają już tak masowego charakteru. Dlatego warto brać je pod uwagę tylko w przypadku wybranych branż.