![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/12/Czy-na-TikToku-sa-same-dzieci-620x620.png)
TikTokowi przez długi czas zarzucono, że jest kanałem społecznościowym, z którego korzystają tylko dzieciaki. Czy to aktualne u progu 2024 rok?
Na wstępie chciałbym przypomnieć dwie prawdy, jakimi rządzą się social media:
1. Platformy społecznościowe starzeją się wraz z użytkownikami.
2. Do platform społecznościowych najpierw dołączają dzieci, potem ich rodzice.
Wszystko wskazuje na to, że TikTok wpisuje się w ten standardowy scenariusz.
Obie powyższe zasady sprawiają, że platformy społecznościowe starzeją się nawet szybciej niż płynie czas dla nas, ludzi. Jeśli przeciętny użytkownik TikToka w 2020 roku miał załóżmy 13 lat, to w 2024 będzie miał już 17 lat. Średnią wieku zawyżą jednak jego rodzice, którzy w międzyczasie dołączyli do platformy, więc przeciętny użytkownik nie będzie miał 17, ale 24 lata. To przykładowe liczby, ale tak w wielkim uproszczeniu to wygląda. Dlatego zanim się obejrzymy, przeciętny użytkownik TikToka może być już po 30-tce.
Dowody anegdotyczne
Sam jestem po 30-tce. Prywatnie praktycznie nie korzystam z TikToka. Próbowałem, ale nie potrafię się przełamać. Znacznie lepiej odnajduję się na Facebooku, LinkedInie czy X. Zawodowo prowadzę jednak kampanie reklamowe na TikToku od 2021 roku.
Chociaż nie używam prywatnie, to w moim otoczeniu obserwuję coraz więcej osób starszych ode mnie, które zaczynają korzystać z TikToka albo chociaż przesyłają filmy pochodzące z TikToka za pomocą innych platform. Trochę przypomina mi to czasy, kiedy rodzice dołączali do Facebooka – raczej niczego na początku nie publikowali, ale chcieli być na bieżąco, nawet jeśli nie do końca czuli ten kanał.
Z drugiej strony widzę też w moim otoczeniu młode osoby, które zaczynały korzystać z TikToka 3, 4 czy nawet 5 lat temu i które nie porzuciły go do tej pory. W 2020 roku 10-letnia dziewczyna chwaliła się mi się, że jest drugą osobą w klasie pod względem liczby obserwujących na TikToku. Dziś te dzieciaki sprzed kilku lat są już nastolatkami i nadal korzystają z TikToka, więc starzeją się razem z platformą.
To oczywiście dowody anegdotyczne, wynikające z moich subiektywnych obserwacji. Znacznie cenniejsze są jednak konkretne dane, a te nie pozostawiają wątpliwości, że z TikTokiem trzeba się liczyć, bo nawet jeśli kiedyś były na nim same dzieci, to już tak nie jest.
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2020/10/Baner-fajnie-sie-czyta-620x189.png)
Dane statystyczne
Komuś mogłoby się wydawać, że aktualny krajobraz mediów społecznościowych jest prosty:
Facebook – dla dziadersów i boomerów
Instagram – dla ludzi za młodych na Facebooka i za starych na Instagrama
TikTok – dla tańczących dzieciaków
Okazuje się jednak, że różnica między TikTokiem a Instagramem w liczbie użytkowników w wieku 35+ jest naprawdę niewielka, bo jakby nie liczyć, wychodzi mniej niż 10%. O Instagramie nikt nie mówi dziś jednak, że są na nim same dzieciaki.
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/12/TikTok-vs.-Instagram-uzytkownicy-35-620x620.png)
Bardzo ciekawie wyglądają dane, które wyciągnąłem z Meta Ads Managera i TikTok Ads Managera. Sprawdziłem prostą rzecz – do ilu mogę dotrzeć użytkowników z Polski w wieku 18+, z podziałem na 5 kategorii wiekowych:
18-24
25-34
35-44
45-54
55+
Systemy reklamowe Mety (do niego należy Facebook i Instagram) oraz TikToka szacują wielkość grupy docelowej, która oczywiście może zmieniać się w czasie. Dlatego w panelu reklamowym widzisz zawsze przedział OD X DO Y. X to minimalna liczba użytkowników, do których możesz dotrzeć, Y – maksymalna. To szacunkowe liczby na bazie danych z ostatnich 30 dni. Z podawanych wartości X i Y wyciągnąłem średnią i wyróżniłem ją w tabeli poniżej formatowaniem warunkowym (zielony = najwyższa wartość, żółty = najniższa wartość).
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/12/Tabela-liczba-uzytkownikow-Facebooka-Instagrama-TikToka-z-podzialem-na-grupy-wiekowe-620x153.png)
Poniżej te same dane, ale w formie wykresu słupkowego, który pozwala znacznie lepiej wychwycić różnice pomiędzy poszczególnymi platformami.
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/12/Wykres-liczba-uzytkownikow-Facebooka-Instagrama-TikToka-z-podzialem-na-grupy-wiekowe-620x372.png)
Jakie wnioski możemy wyciągnąć z powyższych danych?
1. TikTok posiada już najwięcej użytkowników w wieku 18-24 lat.
2. Facebook wcale tak mocno nie odstaje od Instagrama czy nawet TikToka pod względem liczby użytkowników w wieku 18-24.
3. Za to Facebook ma gigantyczną przewagę nad Instagramem i TikTokiem we wszystkich grupach wiekowych 35+ (jeśli celujesz w użytkowników w wieku 35+ po prostu musisz działać na Facebooku).
4. W grupach wiekowych 35+ Instagram i TikTok wypadają bardzo podobnie.
5. Wśród osób 55+ nawet popularniejszy jest TikTok niż Instagram.
6. Użytkownicy Facebooka i Instagrama (szczególnie Ci w wieku 35+) w bardzo dużym stopniu nakładają się na siebie, ponieważ słupki z Metą nie są dużo wyższe niż z samym Facebookiem.
Kluczowy target 25-54
Z punktu widzenia reklamodawców zazwyczaj najbardziej pożądani są odbiorcy reklam w wieku 25-54 lata. Powód jest prosty – to oni kupują najczęściej i wydają najwyższe kwoty. Jako Polacy najwyższy poziom przychodów osiągamy tuż przed 60-tką, ale wydatków – znacznie wcześniej, bo w wieku ok. 40-50 lat [źródło].
Przy okazji warto wspomnieć, że nasze społeczeństwo starzeje się, więc siłą rzeczy w kolejnych latach zainteresowanie marketerów będzie musiało przesunąć się w kierunku starszych użytkowników.
Wróćmy jednak do teraźniejszości. Do ilu użytkowników w wieku 25-54 lata możesz dziś płatnie dotrzeć poprzez poszczególne platformy?
Meta Ads: 12 000 000 – 14 100 000 użytkowników
– sam Facebook: 10 200 000 – 12 000 000 użytkowników
– sam Instagram: 6 000 000 – 7 100 000 użytkowników
TikTok Ads: 5 057 000 – 6 182 000 użytkowników
Zwróć uwagę, że pod tym względem różnica między Instagramem a TikTokiem również jest stosunkowo niewielka. Obie platformy posiadają zatem zbliżoną liczbę użytkowników w wieku najbardziej atrakcyjnym dla reklamodawców. Mimo to polskie firmy nadal wydają wielokrotnie niższe budżety na Instagramie niż TikToku, moim zdaniem trochę lekceważąc potencjał zasięgowy TikToka.
Siła Mety i jego systemu reklamowego tkwi w tym, że posiada dwie potężne platformy społecznościowe.
Siła samego Facebooka polega na tym, że najlepiej odzwierciedla aktualną piramidę wieku w Polsce. W 2024 roku w naszym kraju żyje znacznie więcej osób w wieku 40+ niż poniżej 40-tki.
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/12/Piramida-wieku-ludnosci-Polski-2024-620x491.png)
Facebook w Polsce to nadal zdecydowany nr 1 pod względem liczby użytkowników. Instagram od lat jest platformą nr 2, ale w ostatnich latach dynamicznie zbliża się do niego TikTok.
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/12/Liczba-uzytkownikow-platform-spolecznosciowych-w-Polsce-pazdziernik-2023.jpg)
Reasumując:
1. mówienie, że TikTok jest „dla dzieci” w 2024 roku jest sporym nadużyciem, ponieważ posiada strukturę wieku użytkowników zbliżoną do Instagrama,
2. mówienie, że TikTok jest „za mały” w 2024 roku także jest nieporozumieniem, ponieważ praktycznie dogonił już Instagrama pod względem liczby użytkowników, a za rok czy dwa może być platformą społecznościową nr 2.
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2020/10/Baner-nie-wykorzystuj-nie-kopiuj-620x348.png)
TikToka poznałam już w wieku 55+ 😀 i jest to jedyne SM, w którym się odnajduję, które mi odpowiada. A działam (także zawodowo) we wszystkich