![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/12/2023-rok-w-16-obrazkach-1080x1080-1-620x620.png)
Zobacz raz jeszcze 16 rysunków, które moim zdaniem najlepiej podsumowują 2023 rok w mediach społecznościowych.
Jeśli zainteresuje Cię jakiś wątek, kliknij w obrazek, który przeniesie Cię do wpisu pogłębiającego dany temat.
1 i 2. Zakazy dot. TikToka w USA i UE
![Cały świat zapatrzony jest w chińskiego TikToka i zapomina o tym, że Chiny są sojusznikiem Rosji](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/03/TikTok-w-rekach-Chinczykow-620x620.png)
Pod względem liczby użytkowników TikTok w wielu zachodnich krajach (w tym w Polsce) umacnia się na pozycji nr 3 za Facebookiem i Instagramem. Na początku 2023 roku aplikacja zostaje jednak zakazana na urządzeniach rządowych w USA i UE jako platforma kontrolowana przez chiński rząd.
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/05/TikTok-zablokowany-w-stanie-Montana-620x620.png)
Z kolei w maju stan Montana ogłasza, że jako pierwszy od 1 stycznia 2024 roku całkowicie zablokuje TikToka na swoim terytorium.
3. Awataryzacja Mety
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/04/Awatary-w-centrum-ekosystemu-Meta-620x620.png)
Meta stawia awatary w centrum swojego ekosystemu. W przyszłości awatar ma połączyć nasze konta we wszystkich platformach Mety, także w mitycznym Metaversie.
4. Meta wycofuje sklepy na FB i IG
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/05/Meta-wycofuje-sklepy-na-FB-i-IG-620x620.png)
Meta wycofuje sklepy z wielu rynków, w tym z Polski. Ze stron na Facebooku oraz kont na Instagramie po prostu znika zakładka „Sklep”. Co gorsza, zmiana uniemożliwia oznaczanie produktów w postach oraz relacjach, co ma szczególne znaczenie na IG.
5. ChatGPT narzędziem roku
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/07/ChatGPT-w-marketingu-social-media-620x620.png)
2023 zapamiętamy jako rok, w którym popularność zyskuje wiele narzędzi wykorzystujących elementy sztucznej inteligencji. Najpopularniejszym spośród nich jest oczywiście ChatGPT.
6. Rajd Mety na giełdzie
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/06/Rajd-Mety-na-gieldzie-w-pierwszym-polroczu-2023-620x620.png)
Od listopada 2022 do końca lipca 2023 trwa rajd Mety na giełdzie. W tym czasie cena akcji Meta Platforms Inc. rośnie z ok. 90 do 325 USD, co oznacza wzrost aż o 260% w ciągu zaledwie 9 miesięcy! Główne przyczyny dobrej passy na giełdzie to wyniki finansowe lepsze od prognozowanych oraz rozwój technologii AI, z którą inwestorzy wiążą wielkie nadzieje.
7. Google Analytics 4
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/06/Meta-vs.-Google-Analytics-4-620x620.png)
W połowie 2023 roku przestaje działać Universal Analytics i zastępuje go nowa wersja narzędzia o nazwie Google Analytics 4. Zmiana ma spory wpływ na wszystkich, którzy prowadzą kampanie sprzedażowe w mediach społecznościowych i oceniają ich wyniki nie tylko poprzez dane w poszczególnych panelach reklamowych, ale również w Google Analytics.
8, 9 i 10. Twitter/X vs. Threads
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/06/Meta-tworzy-konkurencje-dla-Twittera-620x620.png)
Elon Musk od początku zarządza Twitterem twardą ręką. Wprowadza szereg kontrowersyjnych zmian, które popiera jednak większość użytkowników serwisu (za każdym razem Musk organizuje ankietę ws. zmiany). Reklamodawcy i przeciwnicy zmian odchodzą z platformy Muska. Zuckerberg postanawia to wykorzystać i rozpoczyna prace nad konkurencją dla Twittera.
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/08/X-zamiast-Twittera-620x620.png)
W lipcu Mark uruchamia Threads – nową aplikację społecznościową, która jest de facto kopią Twittera. Musk odpowiada na to rebrandingiem, który zmienia Twittera w X.
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/12/Imponujacy-start-Threads-z-X-620x620.png)
Threads (głównie dzięki częściowej integracji z Instagramem) zalicza imponujący start, zdobywając pierwsze 100 mln użytkowników znacznie szybciej niż ChatGPT na początku 2023 roku. W UE aplikacja Threads zostaje odblokowana dopiero w grudniu.
11. Afera z fake influencerką Natalią Janoszek
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/08/Liczba-obserwujacych-Natalie-Janoszek-w-mediach-spolecznosciowych-620x620.png)
Sprawa Natalii Janoszek uświadamia wielu ludziom, że oprócz influencerów istnieją również fake influencerzy, czyli twórcy, którzy tylko udają wpływowych. Wzrasta świadomość marek w kwestii weryfikacji influencerów przed rozpoczęciem współpracy.
12. Płatne konta social media
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/09/Weryfikacja-kont-social-media-kiedys-i-dzis-620x620.png)
Poszczególne platformy social media czynią weryfikację konta głównym produktem monetyzacji. Wprowadzone w tym roku abonamenty Meta Verified oraz X Premium kosztują ok. 50 zł miesięcznie i gwarantują badge’a z ptaszkiem.
13. SCAM przez wiadomości prywatne na FB/IG
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/10/Scam-przez-wiadomosci-prywatne-na-Facebooku-i-Instagramie-620x620.png)
Przez cały 2023 rok strony na FB i konta na IG są wręcz zalewane wiadomościami, w których oszuści udają support Mety i grożą usunięciem/zawieszeniem naszego konta, jeśli nie klikniemy w przesłany przez nich link. Bądźcie czujni i oczywiście w nic nie klikajcie, ponieważ Meta nigdy nie wysyła tego typu wiadomości.
14. Afera pedofilska Pandora Gate na polskim YouTubie
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/10/Pandora-Gate-na-YouTubie-620x620.png)
W październiku, tuż przed wyborami parlamentarnymi w Polsce, wybucha afera Pandora Gate. W odcinkach ujawniani są kolejni popularni youtuberzy, którym zarzucane są różnego rodzaju czynności pedofilskie. Głównym oskarżonym jest Stuu, a sprawa zatacza tak szerokie kręgi, że komentuje ją nawet ówczesny premier – Mateusz Morawiecki.
15. Meta wprowadza subskrypcję bez reklam
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/10/Meta-w-UE-reklamy-albo-abonament-620x620.png)
Meta wprowadza płatne konta bez reklam na Facebooku i Instagramie, aby obejść przepisy UE. W listopadzie użytkownicy otrzymują wybór – płatna subskrypcja bez reklam ALBO wyrażenie zgody na reklamy, która to zgoda spełnia wszystkie aktualne wymogi UE.
16. Coraz więcej AI w Meta Ads
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2023/11/Reklamy-produktowe-Meta-z-generowanym-tlem-620x620.png)
Meta zapowiada wprowadzenie w 2024 roku szeregu nowości reklamowych opartych na AI. Najciekawszą z nich jest możliwość skorzystania z automatycznie generowanego tła w reklamach produktowych. Meta twierdzi, że to dopiero początek.
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2020/10/Baner-fajnie-sie-czyta-620x189.png)
Lubisz podróżować w czasie? Wróć do przeglądu:
⏮️ 2022 roku w 17 obrazkach
⏮️ 2021 roku w 12 obrazkach
⏮️ 2020 roku w 15 obrazkach
⏮️ 2019 roku w 10 obrazkach
⏮️ 2018 roku w 30 obrazkach
⏮️ 2017 roku w 43 obrazkach
⏮️ 2016 roku w 26 obrazkach
Jeśli podróże w czasie Cię nie kręcą, sprawdź nowości w poszczególnych kanałach lub jeden z tegorocznych poradników.
Wpisy poradnikowe opublikowane w 2023 roku:
ℹ️ Marka osobista
ℹ️ Jak skontaktować się z Facebookiem?
ℹ️ 18 pomysłów na kreatywne posty social media
ℹ️ Kampania zasięgowa
ℹ️ Wpływ GA4 na działania social mediowca
ℹ️ ChatGPT w służbie social media
ℹ️ Fotel biurowy
ℹ️ Jaki wybrać cel kampanii reklamowej?
ℹ️ Łącznie grupy ze stroną na Facebooku [aktualizacja]
![](https://rysujefejsbuki.pl/wp-content/uploads/2020/02/Na-swoje-1-620x348.png)