Przegląd kanałów social 2020-09

Cel przeglądu: szybki update sytuacji 8 kanałów społecznościowych o największym znaczeniu w Polsce. Minimum słów, maksimum treści!

ℹPrzegląd aktualny na dzień 3 września 2020 roku i będzie aktualizowany mniej więcej co 6 miesięcy. Nowości uwzględnione w tym przeglądzie zostały wprowadzone w 2020 roku.

Facebook

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
2 603 mln aktywnych użytkowników wg. Statista

🇵🇱 Liczba użytkowników w Polsce:
20,9 mln realnych użytkowników wg. Gemius/PBI

📈 Cena akcji Facebook, Inc.: ok. 288 USD

*Do Facebook, Inc. należą nie tylko Facebook, ale też Instagram oraz Messenger.

🌍 Zainteresowanie Facebookiem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

🇵🇱 Zainteresowanie Facebookiem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

Najważniejsze nowości:
🆕 nowy wygląd całego serwisu na desktopie – Facebook na desktopie wygląda teraz jak aplikacja (zmiana najbardziej widoczna, ale kto korzysta z Facebooka na desktopie – głównie pracownicy marketingu 😉),
🆕 aktualizacja algorytmu – od teraz będzie kładł teraz większy nacisk na oryginalne i wysokiej jakości treści informacyjne,
🆕 od 2021 roku Facebook będzie stopniowo wprowadzał limit aktywnych reklam dla każdej ze stron – w przypadku małych i średnich stron limit wynosie 250 aktywnych reklam,
🆕 sekcja Facebook News wprowadzana w kolejnych krajach,
🆕 stopniowe przenoszenie planowania postów i wersji roboczych do narzędzia Creator Studio (niestety narzędzie to nie jest jeszcze odpowiednio dopracowane),
🆕 dalsze rozbudowywanie Facebook Shop i Instagram Shop a wraz z tym Menedżera sprzedaży – od teraz możesz m.in. tworzyć grupy odbiorców na podstawie aktywności użytkowników w Twoim sklepie na Facebooku i Instagramie,
🆕 statystyki na kontach reklamowych będą przechowywane teraz tylko przez 36 miesięcy, a nie jak do tej pory – bez ograniczeń,
🆕 usunięcie ponad 1 000 opcji szczegółowego targetowania w kampaniach płatnych (Facebook twierdzi, że są one zbyt rzadko wykorzystywane),
🆕 testy e-maili marketingowych wysyłanych z poziomu strony na Facebooku (Facebook narzędziem do e-mail marketingu?),
🆕 relacje na żywo, do których dostęp będzie płatny (fajna opcja pod webinary, konferencje, koncerty w dobie pandemii),
🆕 testy postów sponsorowanych w grupach, które może publikować jedynie admin grupy (sposób na monetyzację grupy),
🆕 Facebook rozpoczął polską serię podcastów o marketingu.

Uwagi/spostrzeżenia:
👉 pandemia zrobiła bardzo dobrze Facebookowi pod względem liczby użytkowników – tylko w Polsce liczba aktywnych użytkowników, do których można kierować reklamy wzrosła z 19 do 22 mln,
👉 Facebook zaprasza coraz więcej firm do programu Facebook Marketing Partners (zaprosił też ostatnio moją firmę Brusik.pl),
👉 wraz ze zmianą layoutu na desktopie Facebook zaczął w feedzie dziwnie wyświetlać grafiki pionowe, a nawet kwadratowe (dodaje im czarne lub białe paski po bokach), ale póki co nie wiadomo, czy jest to zmiana na stałe, zaczekałbym do wprowadzenia nowego layoutu wszystkim użytkownikom,
👉 reklamy w prawej kolumnie z grafikami o proporcjach 1:1 i 16:9 wyświetlają się w tej samej szerokość, więc być może nie warto przygotowywać już banery 16:9 z myślą o prawej kolumnie – podejrzewam, że to akurat może być zmiana na stałe.

Instagram

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
1 082 mln aktywnych użytkowników wg. Statista

🇵🇱 Liczba użytkowników w Polsce:
7,6 mln realnych użytkowników wg. Gemius/PBI

🌍 Zainteresowanie Instagramem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

🇵🇱 Zainteresowanie Instagramem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

Najważniejsze nowości:
🆕 Reels, czyli funkcjonalność, która ma przejąć użytkowników TikToka – pozwala na publikację 15-sekundowych filmików przy użyciu nowego zestawu efektów specjalnych,
🆕 po przescrollowaniu wszystkich ostatnich postów z obserwowanych kont Instagram wyświetli użytkownikowi sugerowane posty z kont, których nie obserwuje,
🆕 relację na żywo można udostępnić od razu po zakończeniu w IGTV,
🆕 nowe mechanizmy mające na celu wykluczenie botów – dla algorytmu będą podejrzane konta, które posiadają obserwujących z innych krajów niż ich lokalizacja oraz wyraźne oznaki używania automatyzacji (np. boty do obserwowania innych kont),
🆕 wszyscy użytkownicy mogą teraz przypiąć 3 dowolne komentarze pod swoimi postami, aby były wyświetlane w pierwszej kolejności,
🆕 Instagram chce, aby osadzenie postów na stronie www wymagało zgody ich autorów,
🆕 nowe opcje monetyzacji dla twórców IGTV,
🆕 nowy wygląd statystyk konta,
🆕 relacje z Instagrama wyświetlane na Facebooku (póki co testy).

Uwagi/spostrzeżenia:
👉 coraz wyraźniej widać, że Zuckerberg chce, aby to Instagram, a nie Facebook zgarniał użytkowników w wieku 13-24 lata,
👉 utwierdzam się w przekonaniu, że nic tak nie przyspiesza wzrostu liczby obserwujących, jak bycie oznaczanym w treści posta lub na zdjęciu przez dużo większe konta,
👉 Facebook kontaktował się z najważniejszymi twórcami na TikToku, aby przedstawić im unikalną ofertę, która zachęci ich do przejścia na Instagram Reels – grubo!

Messenger

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
1 300 mln aktywnych użytkowników wg. Statista

🌍 Zainteresowanie Messengerem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

🇵🇱 Zainteresowanie Messengerem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

Najważniejsze nowości:
🆕 od 2020 roku użytkownik ponownie musi posiadać konto na Facebooku, aby korzystać z Messengera,
🆕 możliwość wysyłania w wiadomości od 1 do 5 produktów z katalogu produktów,
🆕 Facebook Pay dodane w Polsce do Messengera,
🆕 usunięcie z Messengera relacji oraz sekcji Odkryj,
🆕 możliwość korzystania z Messengera w formie chatu osadzonego na stronie www także dla niezalogowanych użytkowników (wiadomości przychodzą wówczas od anonimowego „gościa”),
🆕 opcja Rooms – pozwala na prowadzenie wideorozmowów z kilkudziesięcioma osobami jednocześnie,
🆕 możliwość przekazywania ekranu przez Messengera (coraz bardziej pożądana funkcjonalność w dobie pandemii),
🆕 wprowadzenie limitu przekazywanych dalej wiadomości, aby ograniczyć rozsyłanie SPAM-u,
🆕 Messenger Shops mają być dopełenieniem Facebook Shops i Instagram shops.

Uwagi/spostrzeżenia:
👉 Zuckerberg chce maksymalnie zintegrować Messnegera z wiadomościami prywatnymi na Instagramie i Facebooku,
👉 opiekunowie Facebooka mocno rekomendują kampanie kierujące do Messengera jako sposób na domknięcie konwersji w sektorze B2B lub trudnych branżach,
👉 branża początkowo zachłysnęła się chatbotami, ale może 10% przetrwało próbę czasu i okazało się naprawdę przydatnymi narzędziami (jednak w przyszłości chatboty i druga fala będzie jeszcze mocniejsza).

Twitter

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
326 mln aktywnych użytkowników wg. Statista

🇵🇱 Liczba użytkowników w Polsce:
5,8 mln realnych użytkowników wg. Gemius/PBI

📈 Cena akcji Twitter, Inc.: ok. 42 USD za akcję

🌍 Zainteresowanie Twitterem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

🇵🇱 Zainteresowanie Twitterem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

Najważniejsze nowości:
🆕 autor tweeta może od teraz decydować, kto będzie mógł na niego odpowiedzieć (3 opcje do wyboru: wszyscy / osoby, które obserwujesz / tylko wspomniane osoby),
🆕 możliwość planowania tweetów bez konieczności korzystania z dodatkowych narzędzi typu TweetDeck,
🆕 wersje robocze tweetów (tweeta będzie można zapisać i dokończyć jego tworzenie w przyszłości),
🆕 większa widoczność treści publikowanych przez użytkowników, którzy nie są obserwowani,
🆕 nowy wygląd panelu z wiadomościami prywatnymi (bardzo messengerowy!),
🆕 Twitter do tej pory pod każym tweetem pokazywał osobno metryki takie jak podania dalej (ang. retweets) oraz komentarze (ang. comments), ale teraz ma je połączyć w jedną metrykę o nazwie cytaty (ang. qoutes),
🆕 ograniczenie w Twitter Analytics dostępności do danych dot. odbiorców tweetów (zresztą do tej pory i tak było ich niewiele w porównaniu do takiego Facebooka czy LinkedIna),
🆕 Twitter testuje tweety głosowe o długości do 140 sekund,
🆕 pracuje też nad wprowadzeniem reakcji, które mają wyglądać inaczej niż na Facebooku i LinkedInie – na tweety będzie można zareagować dowolnym emoji.

Uwagi/spostrzeżenia:
👉 ponad 10 mln tweetów na temat odejścia Messiego z Barcelony w ciągu 12 godzin od ujawnienia tej informacji pokazuje moc Twittera na świecie,
👉 Twitter w Polsce wciąż jest trochę kanałem drugiej kategorii i nic nie zapowiada, by miało się to zmienić,
👉 w Polsce to kanał, w którym jest najwięcej hejtu, kłótni i malkontenctwa.

LinkedIn

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
310 mln aktywnych użytkowników wg. WeAreSocial

🌍 Zainteresowanie LinkedInem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

🇵🇱 Zainteresowanie LinkedInem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

Najważniejsze nowości:
🆕 możliwość sprawdzenia, jacy użytkownicy z imienia i nazwiska obserwują Twoją stronę firmową,
🆕 ankiety, które mogą publikować zarówno firmy, jak i użytkownicy,
🆕 możliwość tworzenia wydarzeń oraz zapraszania na nie osoby z Twojej sieci kontaktów,
🆕 w kampanii płatnej możliwość wyboru nie tylko jej celu, ale i celu optymalizacji (teraz jest to rozwiązane niemal identycznie jak na Facebooku),
🆕 użytkownikowi przychodzi powiadomienie, jeśli obserwowana przez niego firmowa prowadzi transmisję na żywo,
🆕 nie możesz już dowolnie zapraszać osób z Twojej sieci kontaktów do obserwowania Twojej strony – od teraz na każdą stronę przypada odnawialny limit 100 tego typu zaproszeń miesięcznie,
🆕 zielona nakładka na zdjęcie profilowe z hashtagiem #OpenToWork dla użytkowników, którzy poszukują pracy,
🆕 chociaż w Polsce stories na LinkedInie nie są jeszcze dostępne, to na Zachodzie jest już testowane dodawanie w nich linków,
🆕 LinkedIn chce wprowadzić mechanizm chroniący użytkowników przez niepożądanymi wiadomościami InMail,
🆕 trwają również prace nad ulepszeniem algorytmu, który dopasowuje oferty pracy do użytkowników (obecnie często otrzymuję powiadomienia o ofertach, które totalnie nie pokrywają się z tym, czym się zajmuję).

Uwagi/spostrzeżenia:
👉 w czasie pandemii mojego LinkedIna zalały posty ludzi, którzy poszukują pracy,
👉 spośród wszystkich kanałów obecnie najszybciej rosną strony firmowe na LinkedIn,
👉 zasięg organiczny na LinkedInie zbliża się do poziomu znanego nam do tej pory tylko z Facebooka.

Snapchat

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
397 mln aktywnych użytkowników wg. Statista

📈 Cena akcji Snap Inc.: ok. 23 USD za akcję

🌍 Zainteresowanie Snapchatem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

🇵🇱 Zainteresowanie Snapchatem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

Najważniejsze nowości:
🆕 filtry uruchamiane za pomocą komend dźwiękowych,
🆕 nowe filtry wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość (m.in. z przemierzaniem butów w pierwszej kampanii dla Gucci), ale też filtry wyraźnie inspirowane TikTokiem,
🆕 lokalne filtry, dzięki którym będzie można np. pokolorować lub w inny sposób modyfikować popularne obiekty,
🆕 pasek nawigacji, który jest pokłosiem rosnącej liczby funkcjonalności aplikacji,
🆕 testy przewijania pionowego rodem z TikToka,
🆕 Snapchat pracuje też nad tym, aby treści tworzone w aplikacji można było łatwiej i szerzej udostępniać poza aplikacją.

Uwagi/spostrzeżenia:
👉 Snapchat (podobnie jak Facebook za pomocą Instagrama) próbuje przejąć użytkowników TikToka, m.in. wprowadzając nowe soczewki we współpracy z najpopularniejszymi twórcami TikToka,
👉 Snapchat ma tę przewagę nad TikTokiem, że jest amerykański,
👉 nie wiem jak Wasi, ale moi znajomi coraz mniej korzystają ze Snapa.

TikTok

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
800 mln aktywnych użytkowników wg. Statista

🇵🇱 Liczba użytkowników w Polsce:
1 mln realnych użytkowników wg. Gemius/PBI

🌍 Zainteresowanie TikTokiem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

🇵🇱 Zainteresowanie TikTokiem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

Najważniejsze nowości:
🆕 od niedawna nie można przeglądać treści na TikToku bez założenia konta w aplikacji,
🆕 filmy na TikToku można teraz dodawać także z poziomu desktopu,
🆕 testy linku w bio rodem z Instagrama,
🆕 testy zamieszczania linków do produktów w filmach w formie ikony żółtego kwadratu z koszykiem zakupowym, która przekierowuje do produktu pokazywanego na filmie,
🆕 testy narzędzia Creator Fund, które ma umożliwić zarabianie najpopularniejszym twórcom.

Uwagi/spostrzeżenia:
👉 przyszłość TikToka jest mocno zagrożona z powodu banu w Stanach Zjednoczonych oraz Indiach – za rok/dwa będziemy wiedzieli, czy aplikacja przetrwa wykluczenie na dwóch kluczowych rynkach,
👉 w jednym czasie o użytkowników TikToka walczą ostro Instagram i Snapchat,
👉 warto śledzić sytuację, bo zakupem TikToka zainteresowani są m.in. Microsoft i Oracle, a do tej pory nad wspólnymi rozwiązaniami z TikTokiem pracował sam Amazon,
👉 w tym roku konto na TikToku założyli Andrzej Duda i Robert Lewandowski, co przyczyniło się do gwałtownego skoku zainteresowania TikTokiem w Polsce,
👉 w tym momencie raczej odradzam wchodzenie na TikToka, a tym, którzy już na nim działają – zalecam kierowanie obserwujących do innych kanałów.

YouTube

🌍 Liczba użytkowników na świecie:
2 000 mln aktywnych użytkowników wg. Statista<

🇵🇱 Liczba użytkowników w Polsce:
19,3 mln realnych użytkowników wg. Gemius/PBI

📈 Cena akcji Alphabet Inc.: ok. 1 630 USD za akcję

*Do Alphabet Inc. należy nie tylko YouTube, ale też YouTube oraz Android.

🌍 Zainteresowanie YouTubem na świecie wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

🇵🇱 Zainteresowanie YouTubem w Polsce wg. Google Trends (od 01.01.2004 do 03.09.2020)

Najważniejsze nowości:
🆕 nowy wygląd aplikacji na iOS (wkrótce prawdopodobnie także na Androidzie),
🆕 YouTube ma częściej napastować niezalogowanych użytkowników o zalogowanie się lub założenie konta,
🆕 rozbudowywanie YouTube Stories oraz ich analityki,
🆕 nowa ikona plusa w aplikacji, która ma zachęcić użytkowników YouTube’a do publikowania własnych filmów,
🆕 dodatkowe dane w panelu analitycznym o innych filmach, które obejrzeli Twoi widzowie.

Uwagi/spostrzeżenia:
👉 YouTube (podobnie jak Instagram i Snapchat) może planować nowości, które pozwolą mu zyskać sympatię dotychczasowych użytkowników TikToka,
👉 z każdym rokiem klasycznym serwisom/aplikacjom społecznościowym coraz bliżej do YouTube’a, a YouTube’owi do nich.

Obserwuj Rysuję fejsbuki na
Rysuję fejsbuki na LinkedInie
Rysuję fejsbuki na Facebooku
Rysuję fejsbuki na Instagramie
Rysuję fejsbuki na X
Rysuję fejsbuki na TikToku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *