Zuckerberg rozpoczął wprowadzanie relacji w swoich kanałach od Instagrama w połowie 2016 roku. Od tego czasu liczba ich użytkowników rośnie w zawrotnym tempie. Po 2 latach codziennie korzysta z nich już 400 mln osób, czyli 2-krotnie więcej niż na Snapchacie.
Mark i spółka odgapili stories od Snapchata, gdzie pokochali je najmłodsi. Pod względem liczby użytkowników relacje na Instagramie prześcignęły te na Snapchacie w ciągu zaledwie 6 miesięcy. Prędzej czy później musiało się to wydarzyć, ponieważ z Instagrama korzysta ok. 3-krotnie więcej osób.
Wprowadzenie relacji na Instagramie okazało się zatem strzałem w 10-tkę. Najważniejsze z punktu widzenia Facebooka jest jednak to, że być może w porę zahamowało odpływ najmłodszych do Snapchata. Od 2016 roku wzrost użytkowników Snapa znacznie spowolnił.
Stories to nie tylko jakieś kółeczka z surowym, nieobrobionym contentem. Za relacjami kryje się zmiana sposobu komunikowania. Młodzi użytkownicy mniej chętnie czytają i scrollują newsfeedy. Wolą kliknąć raz i obejrzeć szybki przegląd najważniejszych wydarzeń od obserwowanych kont w mocno wizualnej formie. Wiąże się to ze zmianą głównego strumienia aktywności z pionowego na poziomy.
Relacje to też dobry kanał dla reklam. Szczególnie tych dostosowanych do jego specyfiki, czyli pionowych i ruchomych. Twoja reklama w stories wypełnia cały ekran co do jednego piksela i może zawierać dźwięk, więc maksymalnie skupia uwagę odbiorcy.
Trzeba też oddać Markowi i spółce, że przez ostatnie 2,5 roku wprowadzili szereg uatrakcyjnień do stories znanych ze Snapchata. Między innymi dodali ankiety (nr 1 na poniższym screenie) możliwość zadawania pytań (nr 2) czy odliczanie (nr 3), które jest najświeższą nowością.
A ja jestem z pokolenia 40+ i bardzo jestem niezadowolona z wprowadzenia relacji na Fb. To jest jakiś kult ulotności i nietrwałości a ja lubię, żeby coś było na stałe, lubię jak Fb przypomina mi np. wspomnienia sprzed iluś lat. Kompletnie nie odnajduję się w takiej formule.
Prawda – relacje są skupiają uwagę odbiorcy i są super sposobem na reklamę. Bardzo fajny wpis.
Dzięki za komentarz 🙂