Osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z LinkedInem od strony marketingowej, często pytają, czy na LinkedInie lepiej skupiać się na profilu użytkownika czy stronie firmowej? Odpowiadając krótko: najlepiej na jednym i na drugim.
Przykładowy profil na LinkedIn:
🔗 linkedin.com/in/tomaszbrusik
Przykładowa strona na LinkedIn:
🔗 linkedin.com/company/rysujefejsbuki
Na pierwszy rzut oka łatwo zauważyć 3 różnice:
👀 profile i strony mają inaczej zbudowany adres URL,
👀 profile i strony mają zupełnie inne layouty,
👀 profile są bardziej rozbudowane niż strony.
Dlaczego rozważania pt. „co wybrać?” mają tak często miejsce akurat w przypadku LinkedIna? Facebook i LinkedIn to dwa kanały społecznościowe, w których profil użytkownika znacząco różni się od strony firmowej. Na Instagramie, Twitterze, YouTubie, TikToku czy Snapchacie konta użytkowników nie różnią się wcale (lub różnią się tylko detalami) od tych, które prowadzą firmy.
Zanim podejmiesz decyzję, na czym oprzesz swoją obecność na LinkedInie, warto abyś poznał wszystkie wady i zalety profili i stron w tym kanale.
Zalety profilu względem strony na LinkedInie
LinkedIn to serwis, który został stworzony, aby ułatwić budowanie sieci kontaktów pomiędzy ludźmi, nie firmami. Profile mają znacznie więcej możliwości niż strony, więc można wręcz odnieść wrażenie, że są faworyzowane przez twórców serwisu.
Zaleta profilu nr 1: Posty publikowane na profilach zdobywają zazwyczaj wyższe zasięgi niż te same/podobne publikowane na stronach o zbliżonej liczbie obserwujących.
Zaleta profilu nr 2: Jako profil masz więcej możliwości wchodzenia w interakcję z innymi niż jako strona. Możesz np. potwierdzać umiejętności innych użytkowników oraz udzielać rekomendacji lub o nie prosić (dziwię się, że strony nie mają możliwości zbierania rekomendacji i proszenia o nie).
Zaleta profilu nr 3: Tylko jako profil możesz wysyłać wiadomości prywatne do innych użytkowników. Na LinkedInie użytkownik nie ma nawet możliwości napisania do strony (może jedynie opublikować publicznie widoczny komentarz).
Zaleta profilu nr 4: Jako profil możesz wysyłać zaproszenia do sieci kontaktów. Wraz z rozbudowywaniem sieci kontaktów zwiększasz zasięg swoich postów.
Zaleta profilu nr 5: Profil oferuje gigantyczną liczbę możliwości zaprezentowania się jako ekspert w danej branży. Strona nie oferuje aż tylu możliwości.
Zaleta profilu nr 6: Z punktu widzenia pracownika profil będzie Ci towarzyszył w obecnej oraz każdej kolejnej pracy – to Twój osobisty kapitał. Jeśli jesteś właścicielem biznesu i sprzedasz jeden swój startup, swój profil na LinkedInie nadal możesz wykorzystać do promocji kolejnego.
Zaleta profilu nr 7: W przypadku profilu jesteś w stanie sprawdzić firmy, w których pracują wyświetlający każdy z Twoich postów. O dziwo strony nie oferują takiej możliwości.
Zaleta profilu nr 8: Więcej formatów postów, ponieważ tylko jako profil możesz skorzystać z opcji „Znajdź eksperta” albo opublikować artykuł (post z artykułem osadzonym bezpośrednio na LinkedInie – zobacz przykład).
Zaleta profilu nr 9: Jako profil możesz skorzystać z płatnego LinkedIn Premium, zyskując dostęp do dodatkowych funkcji, ale też specjalny złoty znaczek przy swoim imieniu i nazwisku. Strony nie są w stanie wyróżnić się w ten sposób.
Zalety strony względem profilu na LinkedInie
Strona na LinkedInie to niejako odpowiednik fanpage’a na Facebooku. Obecnie strony na LinkedInie rosną organicznie znacznie szybciej niż te na Facebooku, a nawet konta na Instagramie czy Twitterze.
Zaleta strony nr 1: Możesz korzystać z płatnych reklam (np. promować płatnie swoje posty, ale też prowadzić kampanie leadowe, na konwersję w witrynie lub kampanie InMail ze sponsorowanymi wiadomościami prywatnymi) oraz narzędzi biznesowych LinkedIna (np. LinkedIn Insight Taga). LinkedIn to najdroższy kanał reklamowy jaki znam, ale oferuje również najciekawsze opcje targetowania związane z biznesem.
Zaleta strony nr 2: Jako administrator strony możesz możesz zapraszać osoby ze swojej sieci kontaktów do obserwowania strony.
Zaleta strony nr 3: Promujesz firmę, nie konkretną osobę/osoby (istotne, gdy np. będziesz chciał sprzedać firmę albo odpukać, stanie Ci się coś złego). Profil pracownika to kapitał pracownika, nie firmy.
Zaleta strony nr 4: Strony nie mają limitu liczby obserwujących, natomiast profile mogą posiadać maksymalnie 30 000 kontaktów pierwszego stopnia.
Zaleta strony nr 5: Strony posiadają lepszą analitykę dot. obserwujących oraz zbiorczych wyników wszystkich publikacji (profile nie posiadają jej praktycznie w ogóle, masz dostęp tylko do statystyk pojedynczego postu).
Zaleta strony nr 6: Strony mogą publikować ofert pracy.
Zaleta strony nr 7: Strony posiadają Strony Kariery, na których możesz zaprezentować swoją firmę jako atrakcyjnego pracodawcę.
Zaleta strony nr 8: Strony mogą tworzyć strony marek, aby przedstawić markę, dział firmy lub inicjatywę organizacji.
Kiedy wybrać profil, a kiedy stronę?
Zarówno profil, jak i strona firmowa na LinkedInie to rozwiązania darmowe. Samo założenie profilu czy strony i nawet poświęcenie kilku godzin na ich uzupełnienie, to jednak dopiero początek przygody z tym kanałem. Bez czasu, który poświęcisz na tworzenie treści i wchodzenie w interakcję z innymi użytkownikami, nie będzie rosnąć ani Twój profil, ani Twoja strona.
Dla uproszczenia załóżmy 3 skrajne scenariusze:
1. Masz czas i pieniądze – opracuj plan działań zarówno jako profil, jak i strona. Strona Twojej firmy, publikacje na niej, Twoje reklamy, Twój profil i profile Twoich pracowników – wszystkie te elementy powinny one ze sobą współgrać.
2. Masz czas, ale nie masz pieniędzy – skup się na profilu. Rozbuduj go, korzystając ze wszystkich oferowanych przez niego możliwości, a jest ich multum. Bądź aktywny, wchodząc w interakcję z pozostałymi użytkownikami oraz publikując swoje własne spostrzeżenia dot. branży, w której działasz. Możesz założyć stronę, ale głównie jako wizytówkę Twojej firmy, abyś mógł oznaczyć ją na swoim profilu, jako obecne miejsce pracy i aby mogli zrobić to również Twoi współpracownicy.
3. Masz pieniądze, ale nie masz czasu – skup się na stronie. Zleć jej prowadzenie agencji lub freelancerowi. Będziesz potrzebował świetnego contentu i wysokiego budżetu reklamowego, aby zdziałać coś bez wsparcia profilem/profilami pracowników. W tym scenariuszu swój profil potraktuj jako wizytówkę, którą po prostu stworzysz i będzie. Teoretycznie mógłbyś też oddać komuś prowadzenie Twojego profilu, ale osobiście nie jestem zwolennikiem takiego rozwiązania. Pamiętaj, że profil jest podpisany Twoim imieniem i nazwiskiem, widnieje na nim Twoja twarz. Jeśli Ty nie masz czasu, zastanów się, czy nie znalazłby go Twój współpracownik? Po przeszkoleniu go, to on mógłby być twarzą Twojej firmy na LinkedInie, działając pod własnym imieniem i nazwiskiem, oficjalnie jako jej pracownik.
Kombinujesz? Łamiesz regulamin LinkedIna i możesz zdobyć łatkę „Janusza LinkedIna”
Pamiętaj, że zakładanie profili jako firma (zamiast imienia i nazwiska – nazwa Twojej firmy, zamiast zdjęcia profilowego – jej logo) jest jednym z działań, które uchodzi za januszowe. A już za bardzo januszowe postrzegane jest wysyłanie z takiego profilu wiadomości prywatnych z ofertą do innych użytkowników. Jeśli nie znasz linkedinowych zwyczajów, koniecznie sprawdź poradnik pt. „Czego nie robić na LinkedInie?„.
⚠ Tworzenie profilu nie pod własnym imieniem i nazwiskiem (np. pod nazwą firmy) jest także niezgodne z regulaminem LinkedIna: Użytkownik zobowiązuje się, że nie będzie posługiwać się fałszywą tożsamością na LinkedIn, podawać fałszywej tożsamości, tworzyć profilu Członka dla osób innych niż użytkownik (prawdziwa osoba).
Jeśli chcesz zostać linkedinowym wymiataczem, koniecznie zapoznaj się z:
ℹ zasadami dot. profilu użytkownika (w j. polskim),
ℹ zasadami dot. stron firmowych (w j. angielskim).