Nie, nie narzekam na mój zasięg. Na fanpage’u Rysuję fejsbuki trzy posty z rzędu zdobyły zasięg organiczny przekraczający 18 tys. osób. I to w momencie, gdy miałem tylko 2,5 tys. fanów. Dlatego tematem dzisiejszego wpisu będzie coś wspaniałego, czyli zasięg organiczny!
8 pytań o zasięg organiczny na Facebooku
1. Co to jest zasięg organiczny?
Zasięg organiczny to liczba użytkowników Facebooka, którym serwis wyświetlił bezpłatnie dany post. Facebook może jednemu użytkownikowi wyświetlić ten sam post dwa, a nawet więcej razy. Dlatego zasięg organiczny NIE JEST liczbą wyświetleń.
O tym, ilu i jakim użytkownikom wyświetli się dany post, decyduje algorytm o nazwie edge rank. Wiele zmiennych ma na niego pozytywny lub negatywny wpływ.
2. Co zwiększa zasięg organiczny?
Pozytywny wpływ na zasięg posta mają:
➡ Wszystkie interakcje użytkowników z postem – reakcje, komentarze, udostępnienia i jakiekolwiek inne kliknięcia w post, czyli kliknięcia w linki, w „Zobacz więcej” albo przewijanie w postach karuzelowych. Ta zmienna (a w szczególności udostępnienia) ma największy wpływ na zasięg ⚠
➡ Czas publikacji posta – nie ma uniwersalnej złotej godziny. Dlatego sprawdź, kto jest Twoim klientem, kto obserwuje Twoją stronę i zastanów się, kiedy może być na Facebooku, a potem testuj.
➡ Zasięgi postów publikowanych w przeszłości na fanpage’u – jedna z hipotez głosi, że edge rank każdy post rozpatruje osobno, ale nie do końca się z tym zgadzam. W moich działaniach dostrzegam prawo serii – po dobrych postach, kolejne jakby z automatu dostawały nieco większy zasięg. Z kolei po słabych postach, trudniej uzyskać nagle wysoki zasięg organiczny.
➡ Częstotliwość publikowania postów na fanpage’u – jeśli publikujesz co godzinę, poszczególne posty będą miały mniejsze zasięgi, ale zasięg łączny wszystkich postów powinien być większy, niż jakbyś opublikował tylko 1 post dziennie.
➡ Liczba fanów fanpage’a – minimalny wpływ, który cały czas jest jeszcze zmniejszany.
➡ Czas wyświetlenia posta – już jakiś czas temu Facebook zapowiedział, że będzie mierzył też czas, na jaki użytkownik zatrzymuje się przy danym poście.
3. Co zmniejsza zasięg organiczny?
Niekorzystnie na zasięg wpływają negatywne zgłoszenia. Każdy użytkownik może kliknąć w prawy górny róg posta i ukryć lub zgłosić go, gdy mu się nie podoba. Jeśli post ma dużo pozytywnych reakcji, to kilka negatywnych zgłoszeń mu nie zaszkodzi.
Miejska legenda głosi, że zasięg obniża też edytowanie lub nawet samo planowanie postów. Poddaję to w wątpliwość. Wydaje mi się za to, że usuwanie opublikowanych już postów, delikatnie obniża zasięg kilku kolejnych.
4. Dlaczego zasięg na Facebooku spada?
💰 Facebook chce zarabiać – to zupełnie naturalne, że społecznościówka najpierw przyciąga firmy marchewką (duży zasięg organiczny), a potem, gdy przyzwyczają się do smaku marchewki, każe im za niego płacić.
💪 Coraz większa rywalizacja – liczba nowych treści na Facebooku wzrasta szybciej niż liczba nowych użytkowników. Dlatego między treściami panuje coraz większa rywalizacja. Załóżmy, że Facebook każdemu użytkownikowi wyświetla dziennie średnio 15 postów marek. To 15 pustych miejsc, które zajmą najlepsze treści i według edge ranku najlepiej dopasowane do danego użytkownika.
5. Co zrobić, aby mieć wysoki zasięg organiczny?
Odpowiedź jest prosta. Skoro rywalizacja jest coraz większa, to publikuj coraz lepsze treści. Wykonanie jest już trudniejsze, ponieważ w tej walce o uwagę użytkowników, konkurujesz z takimi gigantami jak Coca-Cola czy IKEA, którzy na produkcję treści mają znacznie większe budżety. Ale pamiętaj, że pustych miejsc jest 15 i edge rank wie, że nie każdego użytkownika interesuje Coca-Cola bądź IKEA.
Najprostszym sposobem na szybkie zdobycie dużego zasięgu organicznego jest sprawienie, aby Twój post udostępniła jakiś inna duża strona.
6. Czy liczba fanów ma jeszcze jakiekolwiek znaczenie?
Tak, ale pod dwoma warunkami. Po pierwsze: są to aktywni fani, którzy klikają (patrz powyżej, pytanie nr 2). Po drugie: są to fani, z Twojej grupy docelowej, czyli Twoi potencjalni klienci. Jeśli którykolwiek z tych warunków nie jest spełniony, to liczba fanów nie ma znaczenia. Lepiej mieć 5 czy 10 tysięcy fanów naprawdę zainteresowanych tym, co robisz, niż 500 tysięcy fanów, spośród których tylko 5 czy 10 tysięcy wie, czym się zajmujesz. Dlaczego? Im większy fanpage, tym mniejszy procent fanów, do których docierasz bezpłatnie.
7. Czy można estymować zasięg organiczny?
W przypadku zasięgu płatnego jesteśmy w stanie przyjąć jakiś średni koszt dotarcia do 1 000 osób. W przypadku zasięgu organicznego, wszelkie estymacje, dotyczące pojedynczego posta, są wróżeniem z fusów. W odpowiedzi na pytanie nr 2 wyjaśniam, że najważniejszą zmienną są interakcje z postem. Nie jesteśmy w stanie ich przewidzieć.
8. Czy płatna promocja wpisów wpływa na ich zasięg organiczny?
Jeśli promujesz płatnie post, zdobędzie on mniejszy zasięg organiczny. Dzieje się tak dlatego, ponieważ jeśli Facebook wyświetli 1 użytkownikowi 2 razy ten sam post – najpierw organicznie, potem płatnie – to przypisze tę osobę do zasięgu płatnego. Może to powodować mylne wrażenie spadku zasięgu organicznego po uruchomieniu promocji wpisów.
Masz własne pytanie dotyczące zasięgu organicznego?
Zadaj je w komentarzu poniżej. Postaram się na nie odpowiedzieć 🙂
Elegancki artykuł. Piszesz, że przy promocji posta, dany post może mieć niższy zasięg organiczny. A słyszałem też, że płatna promocja zmniejsza zasięg organiczny następnych postów. Czy to prawda? Jeśli tak to czy permanentnie, czy tylko kilku następnych? Z góry dzięki za odpowiedź.
Nie ma na to niezbitych dowodów. Miałem strony, na których wydawało mi się, że po płatnej promocji zasięg organiczny faktycznie na stałe nieco podupadł. Z drugiej strony prowadziłem też takie, na których nie zauważyłem żadnych różnic w zasięgu organicznym mimo płatnej promocji najlepszych postów.
Może jakiś uaktualnienie/porównanie treści promowanych we wpisach na FB. Chodzi mi o to, że obrazki i video mają lepsze zasięgi niż post z linkiem np. do bloga.
Pozdrawiam!
Czy wiecie gdzie można kupić polubienia na youtube?
Podobnie jak fanów na Facebooku, można ich kupić na Allegro. Nigdy z tej możliwości nie korzystałem i nie polecam! To trochę jak kupowanie fikcyjnych adresów mailowych do bazy mailingowej, w której przecież im mniej jest fejkowych adresów, tym lepiej.
Świetny wpis, dzięki 😉
I mam pytanie. Jak robię sponsorowanie posta (lub np reklamę która w teorii ma tylko zasięg płatny) i ktoś go udostępni (np duży fanpage) to czy zasięg z udostępnienia jest zasięgiem organicznym czy facebook przypisuje go do płatnego?
Dzięki, Paweł! 🙂
W takiej sytuacji Facebook przypisuje tego typu zasięg z udostępnienia do zasięgu organicznego. I to zarówno w przypadku udostępnienia sponsorowanego posta, jak i reklamy. Można to łatwo sprawdzić. Jeśli ktoś udostępni jakąkolwiek Twoją reklamę, to wejdź w powiadomienia i kliknij w słowo „post” w formułce „Użytkownik X udostępnił Twój post” (taka formułka pojawia się tam nawet w przypadku udostępnienia reklamy). Jak na dłoni będziesz miał liczbę osób, do których Twoja reklama dotarła płatnie oraz organicznie.