Wiele osób zastanawia się, czy przed świętami składać życzenia na firmowych profilach społecznościowych. Choć pytanie to pojawia się najczęściej w grudniu, to dylemat ten dotyczy nie tylko świąt Bożego Narodzenia, ale też Wielkanocy, Dnia Babci itp.
Publikuj, jeśli masz pomysł
Moim subiektywnym zdaniem warto publikować życzenia, choć oczywiście nie ma takiego obowiązku. Nie masz na nie pomysłu? Trudno, lepiej ich nie publikuj. Nic się nie stanie, jeśli Twoja firma nie złoży życzeń, nawet jeśli robiła to co roku. Naprawdę nikomu nie zepsuje to świąt, pewnie nawet nikt nie zwróci na to uwagi. Nie słyszałem też jeszcze, aby ktokolwiek stracił przez to klientów. Paradoksalnie łatwiej stracić klientów poprzez opublikowanie życzeń o nieodpowiedniej treści niż z powodu nieopublikowania ich w ogóle 😏
Max 2-3 życzenia w ciągu roku
Na pewno nie powinieneś przesadzać z częstotliwością życzeń na profilu firmowym. 2-3 życzenia opublikowane w ciągu roku to max, którego nie powinieneś przekraczać.
Wiele firm ogranicza się do składania życzeń wyłącznie przed świętami Bożego Narodzenia. Inne dorzucają do tego Wielkanoc + jedną popularną okazję, która wiąże się z ich grupą docelową. Przykładowo dla marki kosmetycznej może to być Dzień Kobiet, dla producenta zabawek – Dzień Dziecka. W tym miejscu odsyłam do wpisu nt. kalendarza marketingowego, dzięki któremu żadna tego typu okazja nie powinna Cię zaskoczyć.
Ludzie i algorytmy nie lubią życzeń?
Spotkałem się z opinią, że nie warto publikować życzeń, bo Twoi odbiorcy i tak nie zareagują na nie, a przez to algorytmy obniżą zasięg kolejnych postów. Po pierwsze: algorytmy poszczególnych platform coraz mniej biorą pod uwagę wyniki poprzednich postów, działają teraz bowiem w myśl zasady „jesteś tak dobry, jak Twój ostatni post”. Po drugie: ludzie i algorytmy faktycznie przejdą obojętnie obok Twoich życzeń, ale jeśli będą one sztampowe.
W przedświątecznym okresie chętniej lajkujemy
Przed świętami ludzie stają się bardziej otwarci, także na okazywanie pozytywnych reakcji np. na posty, które przypadną im do gustu. Rzadko kiedy 90% Twojej grupy docelowej (cokolwiek byś nie sprzedawał) żyje dokładnie tym samym, czyli choinką, wigilią, prezentami. Dużo łatwiej stworzyć zatem coś, z czym utożsamią się miliony. Doskonale wykorzystuje to w ostatnich latach chociażby Allegro.
Jakie powinny być dobre życzenia?
Poniżej zebrałem 7 cech, którymi moim zdaniem powinny charakteryzować się dobre życzenia składane na profilu firmowym.
1. Związane z Twoją firmą lub branżą
Jeśli te same życzenia jesteś w stanie opublikować na profilu apteki, restauracji i sklepu odzieżowego, to nie są to dobre życzenia.
2. Zbudowane wokół misji lub wartości Twojej firmy
Chcąc nie chcąc, życzenia opublikowane na kanale Twojej marki to element marketingu/PR-u. Jak zresztą każdy komunikat, który wysyłasz do odbiorców w imieniu swojej marki. Nie chodzi o to, aby życzyć klientom korzystania z produktów, które akurat Ty sprzedajesz. Zamiast skupiać się na rzeczach materialnych, zbuduj życzenia wokół misji albo wartości Twojej marki.
3. Pomysłowe
Twoje życzenia powinny być również oparte na jakiejś błyskotliwej metaforze, porównaniu lub grze słów. Ma być:
– kreatywnie,
– zaskakująco,
– zabawnie lub wzruszająco, a najlepiej i zabawnie i wzruszająco jednocześnie (pamiętasz reklamę Allegro, w której dziadek uczył się angielskiego, aby móc porozmawiać z wnukiem? najpierw była żółta kaczuszka podczas kąpieli, a potem wzruszający finał).
Unikaj standardowych formułek typu zdrowych, spokojnych i radosnych… Nikt tego nie zapamięta. Zamiast wymieniać 3, 5 albo 7 rzeczy lepiej skup się na jednej, która jak już wiesz, zgrabnie wpisze się w misję lub wartości Twojej firmy.
4. Krótkie
Dobre życzenia składają się maksymalnie z kilku zdań. Im krótsze, tym lepsze, jeśli tylko uda Ci się uwzględnić wszystkie wskazane tutaj punkty.
Social media przede wszystkim łączą ludzi, nawet jeśli na świecie szaleje pandemia i zakazane są większe spotkania rodzinne. Dlaczego więc nie zwrócić ludziom uwagi na ten pozytywny aspekt mediów społecznościowych? Wystarczy prosty obrazek i dosłownie 4 słowa.
5. Aktualne
Spróbuj nawiązać w życzeniach do czegoś, czym aktualnie żyje świat i mogą żyć Twoi klienci. Idealne życzenia to takie, których za rok nie będziesz już mógł wykorzystać.
Na początku 2019 roku cała branża żyła rekordowym jajkiem, które pobiło wszelkie rekordy na Instagramie. Jajko co prawda do Bożego Narodzenia nie pasuje, ale już do Wielkanocy…
6. Z szacunkiem
Z szacunku do odbiorcy zaimki osobowe takie jak Wam czy Tobie / Ci oraz zwroty grzecznościowe typu Państwu (np. życzymy Państwu) powinieneś zawsze zapisywać z dużej litery. Dziwi mnie, jak wiele marek nie stosuje się do tej zasady w codziennej komunikacji, a nawet podczas składania życzeń świątecznych.
7. W miarę przeźroczyste światopoglądowo
Jeśli jesteś marketerem, a nie politykiem czy duchownym to wiesz, że marketing powinien być oddzielony grubą kreską od polityki i religii. Dobre życzenia nie powinny być zbyt mocno związane z konkretną religią, bo nigdy nie masz pewności, czy po drugiej stronie nie siedzi muzułmanin, który ma zupełnie inne święta czy świadek Jehowy, który nie obchodzi praktycznie żadnych świąt. Dlatego osobiście unikam w życzeniach „Jezuska” czy „Maryi”. Ogółem lepiej trzymać się z daleka od tematów i rzeczy, które mogą dzielić. Skup się na tym, co może łączyć Twoich klientów.
Życzenia z okazji świąt opublikuję na Rysuję fejsbuki tradycyjnie 24 grudnia. Póki co życzę Wam tylko tworzenia samych pięknych życzeń, których mam nadzieję będzie po tym poradniku coraz więcej 😉