Od 2020 co pół roku aktualizuję zestawienie nowości z ostatnich 6 miesięcy w najważniejszych kanałach social media:
1. Facebook
2. Instagram
3. X (Twitter)
4. LinkedIn
5. TikTok
6. YouTube
W takiej kolejności znajdziesz je też poniżej.
Cel przeglądu: niezmiennie szybki update sytuacji 6 kanałów społecznościowych o największym znaczeniu w Polsce. Minimum słów, maksimum treści! Uwzględnia najważniejsze/najciekawsze zmiany w poszczególnych platformach z punktu widzenia marketera, użytkownika, inwestora. Kluczowe nowości w każdym z kanałów wyróżniam za pomocą żółtego zakreślenia, więc jeśli masz niewiele czasu, możesz zapoznać się tylko z nimi.
Zwróć uwagę, że sporo rzeczy, o których piszę, to jedynie TESTY i to nawet nie globalne, ale na wybranych, lokalnych rynkach. To, co testują twórcy najważniejszych kanałów doskonale wskazuje jednak, jaki jest ich kierunek myślenia. Oczywiście nie wszystkie z testowanych opcji wejdą w życie, ale ostatnie lata pokazują, że finalnie większość z nich jest wprowadzana. Często przed wdrożeniem są one jednak modyfikowane i nieco różnią się od testowanej wersji.
ℹ Nowości uwzględnione w tym zestawieniu zostały wprowadzone od ostatniego przeglądu, czyli od 1 marca 2024 do 31 sierpnia 2024 roku. Wszelkie wzrosty / spadki odnoszą się do stanu sprzed 6 miesięcy, czyli od ostatniego Przeglądu Kanałów Social.
Liczba użytkowników na świecie:
3 065 mln użytkowników aktywnych miesięcznie wg Statista = wzrost o 16 mln, czyli 0,5%
Cena akcji Meta Platforms, Inc.: ok. 521,5 USD za akcję = wzrost o 31 USD, czyli 6,3%
*Do Meta Platforms, Inc. należy nie tylko Facebook, ale też m.in. Instagram, Messenger i WhatsApp
Zainteresowanie Facebookiem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2024)
Zainteresowanie Facebookiem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2024)
Najważniejsze nowości:
⚫ zaawansowany chatbot Meta AI (konkurencja dla ChatGPT) w pasku wyszukiwania Facebooka i Messengera (póki co testowany w Indiach, Argentynie, Chile, Kolumbii, Ekwadorze, Meksyku, Peru i Kamerunie),
⚫ możliwość integracji konta reklamowego Meta z kontem Google Analytics (pojawia się już stopniowo na polskich kontach),
⚫ strony posiadające ponad 10 000 obserwujących mogą tworzyć kanały – dają one możliwość jednostronnego wysyłania wiadomości prywatnych do użytkowników, którzy dołączyli do kanału,
⚫ 2 nowe umiejscowienia reklam: reklama w powiadomieniach (póki co testy) + reklama w formie graficznych nakładek na rolkach (już dostępna w Menedżerze reklam),
⚫ możliwość dodania kilku linków do 1 reklamy z pojedynczym obrazem lub filmem,
⚫ rozszerzenia reklam z kodami promocyjnymi, które Meta podpowiada po przejściu użytkownika do witryny,
⚫ w aktualnościach na Facebooku będą od teraz wyświetlane obrazy i filmy w proporcjach 4:5 (dotychczas 1:1),
⚫ generowanie już nie tylko tła dla produktu, ale pełnych obrazów z produktem ukazanym z różnych perspektyw w ramach ulepszeń kreacji Advantage+,
⚫ od maja 2024 nie można już powielać i tworzyć nowych reklam w kampaniach ze starymi celami reklamowymi – Meta uprościła je na przełomie 2023 i 2024 roku,
⚫ możliwość automatycznego dostosowania filmu w reklamie do wyświetlania w rolkach, czyli w proporcjach 9:16 (dotychczas dostępne było zwykłe kadrowanie),
⚫ wszystkie filmy (nawet poziome) będą teraz w aplikacji wyświetlane w pełnoekranowym pionowym odtwarzaczu a la TikTok (ekran nadal będzie można odwrócić, aby przełączyć się na odtwarzacz poziomy),
⚫ uproszczony suwak i interfejs reakcji, a także opcja łatwego przeskakiwania wstecz i do przodu w odtwarzaczu wideo w aplikacji,
⚫ testy trybu czystego do przeglądania rolek z możliwością ukrycia większości elementów nawigacji,
⚫ algorytm rekomendujący użytkownikom kolejne rolki do oglądania ma teraz jeszcze bardziej bazować na rozwiązaniach opartych na AI – cel algorytmu: jak najdłużej zatrzymać użytkownika w aplikacji,
⚫ testy reklam rozpoczynających po kliknięciu konwersację użytkownika z firmą, podczas której może on uzyskać zautomatyzowane odpowiedzi na często zadawane pytania,
⚫ szyfrowanie typu end-to-end domyślne włączone dla wszystkich użytkowników Messengera,
⚫ albumy grupowe i zdjęcia HD w Messengerze,
⚫ w Messengerze konwersacje ze stronami będą teraz wizualnie odróżniać się od konwersacji z innymi użytkownikami, ponieważ zostanie do nich przypięta etykieta „Business chat”,
⚫ ułatwiona możliwość publikowania postów z Facebooka na Threads.
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ 30% treści, jakie użytkownicy widzą na Facebooku, jest obecnie rekomendowana przez AI,
⚪ użytkownicy ponad 60% czasu na Facebooku spędzają na oglądaniu treści wideo,
⚪ Meta twierdzi, że za pomocą jej platform codziennie odbywa się 600 mln czatów między osobami fizycznymi a firmami,
⚪ w marcu 2024 Meta zakończyła 15-miesięczny rajd na giełdzie i ustabilizowała kurs akcji na poziomie ok. 500 USD,
⚪ w 2023 roku reklamodawcą nr 1 w Meta było chińskie Temu, które mogło wydać na reklamy u Marka nawet 2 mld USD,
⚪ zdaniem Mety kampanie zakupowe Advantage+ (ASC) najlepsze rezultaty osiągają, kiedy reklamodawca przeznacza na nie minimum 30% swojego budżetu, ale testy z firmą Dentsu wykazały, że procent ten powinien być jeszcze wyższy i wynosić najlepiej ok. 50%,
⚪ Komisja Europejska twierdzi, że rozwiązanie wymyślone przez Metę w celu obejścia przepisów w UE (bezpłatny dostęp ze zgodą użytkownika na reklamy ALBO płatny dostęp bez reklam) jest niezgodne z ustawą o rynku cyfrowym (DMA),
⚪ Meta, Google, Microsoft, OpenAI, Amazon i Anthropic współpracują nad przepisami, które mają zapewnić bezpieczny rozwój narzędzi AI,
⚪ Meta musiała odłożyć swoje plany wdrażania w UE kolejnych rozwiązań opartych na AI, ponieważ używa publicznych postów na FB i IG do zasilania swoich systemów AI, co narusza przepisy UE dotyczące wykorzystania danych,
⚪ etykieta „Made With AI” zmieni się teraz w „AI Info” (to etykieta, którą Meta oznacza treści wygenerowane przez AI),
⚪ w najbliższych latach Meta planuje wydać najwięcej, bo aż 35-40 mld USD na rozwój technologii AI,
⚪ Zuckerberg twierdzi, że social media przeszły pierwszą rewolucję, kiedy treści tworzone przez użytkowników zostały wyparte przez treści tworzone przez firmy i influencerów, a kolejną przejdą, gdy treści tworzone przez profesjonalnych twórców zostaną wyparte przez treści generowane za pomocą AI,
⚪ Meta wdraża sprawdzanie wieku użytkowników VR, ale jednocześnie chce obniżyć limit wieku z 13 do 10 lat w czatach i rozmowach telefonicznych z wykorzystaniem technologii VR,
⚪ Meta udostępnia system operacyjny Meta Horizon OS dla producentów sprzętu do VR,
⚪ w 2023 roku Meta otrzymała aż 400 000 odwołań od decyzji moderatorów,
⚪ Meta cały czas dodaje nowe funkcjonalności do inteligentnych okularów, które współtworzy z marką Ray-Ban – jedną z ostatnich są automatyczne tłumaczenia oraz obsługa bez użycia rąk,
⚪ Meta twierdzi, że popyt na jej inteligentne okulary Ray-Ban Meta przekracza możliwości produkcyjne,
⚪ we wrześniu 2024 Meta zaprezentuje nowy model okularów AR o nazwie Orion,
⚪ Mark zdradził również, że w momencie wybuchu pandemii COVID-19 Meta odczuwała silny nacisk ze strony rządu USA na blokowanie treści antyszczepionkowych, ale dziś – z perspektywy czasu – nie blokowaliby ich aż tak restrykcyjnie, bo wpłynęło to negatywnie na swobodę wypowiedzi,
⚪ Info Hub – nowe centrum dla deweloperów, w którym Meta zebrała zasady i regulacje dot. korzystania z interfejsu API.
Liczba użytkowników na świecie:
2 000 mln użytkowników aktywnych miesięcznie wg Statista = brak zmian
Zainteresowanie Instagramem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2024)
Zainteresowanie Instagramem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2024)
Najważniejsze nowości:
⚫ siatka profilu ma zmienić proporcje na 4:5 (dotychczas 1:1),
⚫ testy zaawansowanego chatbota Meta AI w pasku wyszukiwania (tego samego, który pojawi się również na Facebooku i Messengerze),
⚫ Instagram umożliwia pierwszym twórcom tworzenie cyfrowych wersji samych siebie w formie chatbotów AI, które mają odpowiadać na typowe pytania fanów (odpowiedzi na podstawie publikowanych treści oraz dodatkowo przesłanych przez twórcę informacji), a w przyszłości każdy ma mieć możliwość stworzenia tego typu wirtualnego asystenta,
⚫ testy niepomijalnych reklam wideo (mają działać podobnie jak na YouTubie),
⚫ możliwość komentowania relacji,
⚫ limit zdjęć/filmów w postach karuzelowych zwiększony z 10 do aż 20 kart,
⚫ testowo Instagram zacznie wyświetlać na produktach z katalogu nakładki i etykiety informacje (podobnie, jak robi to w przypadku wyświetlania reklam na Facebooku),
⚫ kilka nowych fontów w naklejkach oraz nakładkach tekstowych,
⚫ testy sceny końcowej w reklamie wideo, która ma być „doklejana” do oryginalnego filmu, aby zachęcić użytkownika do podjęcia wskazanej aktywności,
⚫ testy komentarzy pod konkretnymi zdjęciami/filmami w postach karuzelowych,
⚫ możliwość nanoszenia naklejek i tekstu także na posty z pojedynczym zdjęciem/filmem oraz w postach karuzelowych (dotychczas tylko w relacjach i rolkach),
⚫ możliwość wyboru 3 formatów zdjęć w poście karuzelowym: oryginalny format zdjęcia, portretowy (pionowy) lub kwadratowy,
⚫ możliwość edytowania DM w ciągu 15 minut od wysłania,
⚫ możliwość przypięcia od 1 do 3 konwersacji u góry skrzynki odbiorczej,
⚫ skrzynka odbiorcza na Instagramie zostanie zintegrowana z tą dostępną w Threads, czyli DM-y pojawią się na Threads, ale aplikacja ta nie będzie posiadała oddzielnej skrzynki odbiorczej,
⚫ możliwość udostępnienia relacji z Instagrama na WhatsAppie w formie WhatsApp Status (odpowiednik Instagram Stories),
⚫ ułatwiona możliwość publikowania postów z Instagrama na Threads.
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ 50% treści, jakie użytkownicy widzą na Instagramie, jest obecnie rekomendowana przez AI,
⚪ użytkownicy ponad 60% czasu na Instagramie spędzają na oglądaniu treści wideo (podobnie jak w przypadku Facebooka),
⚪ 75% rolek jest odtwarzanych z dźwiękiem,
⚪ w pierwszym kwartale 2024 Instagram wyprzedził TikToka na liście najczęściej pobieranych aplikacji na świecie,
⚪ BeReal, czyli platforma społecznościowa, która miała być przeciwieństwem Instagrama, została sprzedana za 500 mln USD francuskiemu producentowi gier wideo,
⚪ Meta zaprasza badaczy do przeprowadzenia nowych badań nad wpływem Instagrama na nastolatków.
X (Twitter)
Liczba użytkowników na świecie:
611 mln użytkowników aktywnych miesięcznie wg Statista = spadek o 8 mln, czyli 1,3%
Zainteresowanie Twitterem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2024)
Zainteresowanie Twitterem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2024)
Najważniejsze nowości:
⚫ Grok AI – chatbot, do nauki którego X wykorzystuje posty i aktywności w platformie, ale każdy użytkownik może zrezygnować z udostępniania danych w celu trenowania Groka,
⚫ Swipe to Respond – nowa opcja, która zastąpi klasyczne przyciski akcji „odpowiedz”, „polub” i „udostępnij ponownie” (przesunięcie tweeta w prawo będzie teraz oznaczało „odpowiedź”, przesunięcie w lewo – „polubienie”, a dotknięcie i przytrzymanie pozwoli wykonać podjąć pozostałe akcje),
⚫ Verified for Organizations – złoty ptaszek dla firm, który za 2000 USD rocznie zapewni priorytetowe wsparcie, możliwość publikowania ofert pracy i wszystkie funkcje X Premium,
⚫ odnośnik do grup dyskusyjnych dodany do dolnego paska nawigacyjnego,
⚫ nowa, zaawansowana analityka dla subskrybentów Premium, którzy zyskają dostęp do danych dotyczących łącznej liczby wyświetleń, współczynnika zaangażowania, odwiedzin profilu, skuteczności wideo, kliknięć linków i wiele więcej,
⚫ w ramach Community Notes użytkownicy mogą teraz prosić innych użytkowników o dodanie notatki moderującej do treści, które mogą zawierać wątpliwe twierdzenia,
⚫ twórcy będą mogli wyłączyć możliwość publikowania linków w odpowiedziach na swoje posty.
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ X w coraz większym stopniu ogranicza zasięg postów z linkami kierującymi do zewnętrznych witryn,
⚪ X cały czas ma największy odsetek użytkowników (aż 65%), którzy przyznają w badaniu, że korzystają z platformy przede wszystkim w celu pozyskiwania informacji (dla porównania: TikTok 41%, Facebook 37%, Instagram 33%),
⚪ mimo to inne badania pokazują, że coraz mniej osób korzysta z X w celu pozyskiwania informacji, a największą dynamikę wzrostową cały czas wykazuje pod tym względem TikTok,
⚪ Musk nadal przekonuje, że pojawienie się Threads nie spowodowało spadku liczby użytkowników i ich zaangażowania w X, ale dane wskazują, że dzienna liczba użytkowników Threads stale rośnie, a X – spada w podobnym tempie,
⚪ Jack Dorsey (były dyrektor generalny Twittera) opuścił Bluesky, czyli platformę, która miała stać się nowym Twitterem, ale po jego odejściu może mieć problemy z finansowaniem.
Liczba użytkowników na świecie:
300-350 mln użytkowników aktywnych miesięcznie (brak wiarygodnych danych)
Zainteresowanie LinkedInem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2024)
Zainteresowanie LinkedInem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2024)
Najważniejsze nowości:
⚫ zautomatyzowane kampanie Accelerate, czyli kampanie wykorzystujące zbiór rozwiązań opartych na AI (odpowiednik Meta Advantage+),
⚫ gry z rankingami użytkowników,
⚫ możliwość weryfikacji strony firmowej,
⚫ firmy będą mogły promować posty nie tylko swoich pracowników, ale też pozostałych użytkowników LinkedIn (pod warunkiem, że wyrażą oni na to zgodę),
⚫ firmy mogą również promować biuletyny tworzone przez użytkowników,
⚫ możliwość korzystania z dynamicznych parametrów UTM w kampaniach płatnych,
⚫ karuzele z wideo (dotychczas tylko ze zdjęciami),
⚫ testy pełnoekranowego odtwarzacza wideo (wygląda podobnie do TikToka),
⚫ firmy mogą teraz zintegrować swoją skrzynkę odbiorczą na LinkedInie poprzez API z Bird CRM, Brandwatch, Hootsuite, Oktopost, Sprinklr oraz Zoho,
⚫ CTV (czyli Connected TV) Ads – poprzez panel reklamowy LinkedIna będzie teraz można ustawić reklamę wideo, która trafi na ekrany smart TV,
⚫ reklamodawcy będą teraz mogły wybierać konkretne miejsca wyświetlania reklam przed filmem u wybranych wydawców.
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ LinkedIn coraz mocniej stawia na współtworzone artykuły, czyli artykuły, które posiadają kilku autorów (póki co dostępne tylko w językach: angielskim, niemieckim, portugalskim, hiszpańskim i francuskim),
⚪ przychody LinkedIna z płatnych subskrypcji wyniosły 1,7 mld USD w 2023 roku, co oznacza wzrost rok do roku o 25% – użytkowników miały przekonać do abonamentu nowe funkcje AI.
TikTok
Liczba użytkowników na świecie:
1 582 mln użytkowników aktywnych miesięcznie wg Statista = wzrost o 20 mln, czyli 1,3%
Zainteresowanie TikTokiem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2024)
Zainteresowanie TikTokiem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2024)
Najważniejsze nowości:
⚫ Symphony – kreatywny pakiet rozwiązań AI, które ułatwiają tworzenie TikToków,
⚫ w ramach Symphony będzie można tworzyć własne wirtualne postacie w dwóch wariantach: awatary stockowe lub awatary niestandardowe (mocno przypomina rozwiązanie, które w tym samym czasie wprowadza Instagram),
⚫ możliwość stworzenia własnego głosu lektora opartego na AI,
⚫ możliwość wgrywania niestandardowych miniatur klipów,
⚫ TikTok Studio – centrum dla twórców treści, które umożliwia przesyłanie filmów, ich edycję oraz analizę skuteczności na komputerze stacjonarnym,
⚫ pływający odtwarzacz na desktopie, który umożliwia oglądanie filmów na TikToku w małym odtwarzaczu w rogu ekranu komputera, np. podczas pracy w innym programie,
⚫ interaktywne dodatki w formie naklejek z odliczaniem i elementów wyskakujących w kampaniach TopView,
⚫ Duet with Branded Mission – nowa funkcja, która umożliwi markom zapraszanie twórców TikToka do Duetu z ich filmami Branded Mission,
⚫ możliwość wykorzystania UGC (tworzonego w ramach Branded Mission) w kampaniach Out of Phone.
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ dynamika wzrostu liczy użytkowników TikToka mocno wyhamowała,
⚪ TikTok testuje 2 nowe aplikacje, które przypominają Instagrama i Pinteresta,
⚪ obecne centrum marketingowe TikTok Creative Center zostanie zastąpione przez TikTok One,
⚪ chińska spółka ByteDance oświadczyła, że jednak nie zamierza rozdzielać i sprzedawać części TikToka, aby uniknąć zbanowania aplikacji w USA – obecnie działa aktywnie na rzecz uniknięcia blokady, angażując twórców i firmy, które nie wyobrażają sobie funkcjonowania bez TikToka.
YouTube
Liczba użytkowników na świecie:
2 504 mln użytkowników aktywnych miesięcznie wg Statista = wzrost o 13 mln, czyli 0,5%
Cena akcji Alphabet Inc.: ok. 165 USD za akcję = wzrost o 25,5 USD, czyli 18,2%
*Do Alphabet Inc. należy nie tylko YouTube, ale też m.in. Google oraz Android
Zainteresowanie YouTubem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2024)
Zainteresowanie YouTubem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 31.08.2024)
Najważniejsze nowości:
⚫ Jump Ahead – możliwość przeskoczenia do momentu filmu, który prawdopodobnie będzie najbardziej interesujący dla użytkownika (decyduje oczywiście AI),
⚫ testy gier rozszerzone o kolejne kraje,
⚫ testy nowej opcji wyszukiwania za pomogą Google Lens klipów powiązanych z danym obrazem,
⚫ możliwość wyświetlania „Najbardziej istotnych” w zakładce „Subskrypcje”, aby pomóc użytkownikom znaleźć najnowsze aktualności z kanałów, które ich najbardziej interesują (za rekomendacje odpowiada algorytm),
⚫ test dłuższych poziomów filmów wyświetlanych w zakładce „Shorts” i krótszych pionowych w 'Watch Page” (YouTube chce zatrzeć różnice między oboma formatami),
⚫ posty społecznościowe dostępne globalnie dla wszystkich użytkowników – dzięki nim fani kanału mogą przeglądać posty tekstowe twórców oraz publikować własne posty tekstowe,
⚫ nowy wykres retencji widzów z podziałem na subskrybentów i nie subskrybentów, nowych i powracających, ruch organiczny i płatny,
⚫ możliwość oznaczania innych kanałów w komentarzach za pomocą unikatowych @znaczników dostępna już w 75 językach,
⚫ użytkownicy zyskają możliwość wnoszenia ręcznych poprawek do automatycznych tłumaczeń napisów w klipach, które pozostali będą mogli oceniać (póki co tylko w j. angielskim),
⚫ możliwość stworzenia własnego głosu lektora opartego na AI,
⚫ testy stacji radiowych generowanych przez AI w YouTube Music,
⚫ twórcy będą musieli oznaczać w Creator Studio treści wygenerowane za pomocą narzędzi AI,
⚫ w zakładce „Inspiracje” w YouTube Studio sztuczna inteligencja będzie teraz podpowiadać twórcom pomysły na kolejne filmy,
⚫ twórcy prowadzący transmisję na żywo będą teraz mogli przeglądać reakcje na ich transmisję, w tym sprawdzać, w jakim momencie pojawiło się ich najwięcej,
⚫ transmisje na żywo w technologii HDR,
⚫ rozszerzenie testu z automatycznie generowanymi podsumowaniami transmisji na żywo,
⚫ Shopping Collections – twórcy mogą wybierać produkty swoich ulubionych marek, a następnie umieszczać tego typu kolekcje na liście produktów twórcy, w karcie Sklep i opisach filmu,
⚫ możliwość wyboru jakości obrazu w shortach (3 opcje do wyboru: auto, najwyższa jakość obrazu lub oszczędzanie danych),
⚫ Members Only Shorts – shorty dostępne tylko dla płacących subskrybentów kanału,
⚫ rozszerzenie o kolejne języki testy grupowania komentarzy wg tematów w shortach oraz w transmisjach na żywo (sortowanie automatyczne przez AI),
⚫ testy możliwości projektowania i publikowania własnych unikalnych efektów w shortach, z których mogą korzystać pozostali użytkownicy,
⚫ możliwość generowania w shortach 30-sekundowych, niezapętlonych ścieżek dźwiękowych z utworami instrumentalnymi w dowolnych gatunkach muzycznych (np. pop, hip-hop, country),
⚫ pierwsi twórcy otrzymali już możliwość korzystania z Dream Screen, czyli automatycznie generowanego tła do shortów,
⚫ możliwość pobierania shortów dla subskrybentów YouTube Premium,
⚫ możliwość oglądania shortów w rogu ekranu, podczas wykonywania innych zadań na urządzeniu,
⚫ testy naklejki „Dodaj swoje” w shortach, aby zachęcić użytkowników do publikowania własnych shortów w odpowiedzi na shorta twórcy,
⚫ możliwość automatycznego przekonwertowania dłuższych filmów na wiele krótkich shortów,
⚫ Text to Speech – automatyczna zamiana tekstu na mowę w shortach, co zapewnia automatyczną narrację w klipach,
⚫ automatyczne generowanie napisów w shortach,
⚫ możliwość zapisania muzyki z shortów, co ma ułatwić jej ponowne wykorzystanie,
⚫ możliwość zremiksowania zremiksowanych wcześniej shortów,
⚫ testy kodów QR do udostępniania kanałów,
⚫ możliwość edycji nawet ponad 6-godzinnych filmów (dotychczas brak ze względu na ograniczenia pojemnościowe systemu),
⚫ kolejni twórcy zyskują możliwość zarabiania na płatnych kursach edukacyjnych, publikowanych na swoich kanałach,
⚫ użytkownicy otrzymają możliwość dodawania własnych notek moderacyjnych do filmów, a notatki uznane przez innych za najbardziej pomocne będą wyświetlane pod filmem (rozwiązanie analogiczne do Community Notes w X),
⚫ powiadomienia informujące twórców, kiedy produkty nie są wyświetlane w przesłanych przez nich materiałach wraz ze wskazaniem powodu naruszenia,
⚫ YouTube ma teraz lepiej, bo za pomocą znaczników czasowych, wskazywać twórcom konkretne momenty w ich filmach, które naruszają zasady platformy,
⚫ nowy sposób wyświetlania klipów, które widzowie stworzyli na podstawie treści przesłanych przez twórcę kanału,
⚫ rzadsze, ale dłuższe (nawet o 50%) przerwy reklamowe w CTV,
⚫ odświeżony interfejs YouTube’a na komputerach stacjonarnych dla wszystkich subskrybentów YouTube Premium (spotkał się ze sporą krytyką),
⚫ zaktualizowana aplikacja YouTube TV, która umożliwia widzom zminimalizowanie rozmiaru okna odtwarzania, aby móc korzystać z innych elementów serwisu.
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ YouTube przestrzega twórców, aby nie usuwali przesłanych już filmów, ponieważ jeśli z kanału regularnie usuwane są filmy, to algorytm może go uznać za mniej wiarygodny,
⚪ YouTube zapowiada, że w przyszłości będzie prawdopodobnie możliwa edycja miniatur w shortach,
⚪ dyrektor generalny YouTube’a przekonuje, że YouTuberzy powinni być brani pod uwagę w tradycyjnych nagrodach telewizyjnych, takich jak Emmy,
⚪ MrBeast, czyli światowa gwiazda YouTube’a przyznał ostatnio, że wydaje średnio 10 000 USD na stworzenie miniatur do pojedynczego filmu (do 1 filmu generuje zwykle do 20 wariantów miniatur).
Mój wpis okazał się dla Ciebie przydatny? Zainspirował Cię? A może po prostu chcesz mi podziękować za to, że od 8 lat tworzę dla Ciebie treści, do których masz dostęp za darmo? Jeśli uważasz, że ten wpis na to zasługuje, postaw mi za niego kawę 🙂 PS nie jest to dla mnie jakieś istotne źródło przychodu, bo średnio otrzymuję 1 kawę miesięcznie, ale zawsze pokrywa to jakiś niewielki procent kosztów utrzymania bloga (domena, hosting, certyfikat SSL)