
Od 2020 co pół roku aktualizuję zestawienie nowości z ostatnich 6 miesięcy w najważniejszych kanałach social media:
1. Facebook
2. Instagram
3. X
4. LinkedIn
5. TikTok
6. YouTube
W takiej kolejności znajdziesz je też poniżej.
Cel przeglądu: niezmiennie szybki update sytuacji 6 kanałów społecznościowych o największym znaczeniu w Polsce. Minimum słów, maksimum treści! Uwzględnia najważniejsze/najciekawsze zmiany w poszczególnych platformach z punktu widzenia marketera, użytkownika, inwestora. Kluczowe nowości w każdym z kanałów wyróżniam za pomocą żółtego zakreślenia, więc jeśli masz niewiele czasu, możesz zapoznać się tylko z nimi.
Zwróć uwagę, że sporo rzeczy, o których piszę, to jedynie TESTY i to nawet nie globalne, ale na wybranych, lokalnych rynkach. To, co testują twórcy najważniejszych kanałów doskonale wskazuje jednak, jaki jest ich kierunek myślenia. Oczywiście nie wszystkie z testowanych opcji wejdą w życie, ale ostatnie lata pokazują, że finalnie większość z nich jest wprowadzana. Często przed wdrożeniem są one jednak modyfikowane i nieco różnią się od testowanej wersji.
ℹ Nowości uwzględnione w tym zestawieniu zostały wprowadzone od ostatniego przeglądu, czyli od 1 września 2024 do 28 lutego 2025 roku. Wszelkie wzrosty / spadki odnoszą się do stanu sprzed 6 miesięcy, czyli od ostatniego Przeglądu Kanałów Social.

Liczba użytkowników na świecie:
3 065 mln użytkowników aktywnych miesięcznie wg Statista = brak zmian
Cena akcji Meta Platforms, Inc.: ok. 668 USD za akcję = wzrost o 146,5 USD, czyli 28,1%

*Do Meta Platforms, Inc. należy nie tylko Facebook, ale też m.in. Instagram, Messenger i WhatsApp
Zainteresowanie Facebookiem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2025)

Zainteresowanie Facebookiem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2025)

Najważniejsze nowości:
⚫ Meta zrezygnuje z fact-checkingu i podobnie jak X przejedzie na Community Notes, czyli profesjonalnych moderatorów treści zastąpi moderatorami-amatorami,
⚫ testowana od 2024 roku możliwość integracji konta reklamowego z Google Analytics stopniowo udostępniana na wszystkich kontach (więcej na jej temat) – póki co niewiele zmienia, ale to być może podkładka pod duże zmiany w przyszłości,
⚫ pierwsze inteligentne okulary od Mety z wbudowanym asystentem Meta AI (więcej na ich temat),
⚫ Meta testuje sekwencje reklam, czyli serię reklam wyświetlanych użytkowi w z góry określonej kolejności (wcześniej opcja dostępna tylko w przypadku skorzystania z typu zakupu „Rezerwacja” zamiast „Aukcja”),
⚫ Meta zapowiada, że odejdzie od dotychczasowego podziału na kampanie klasyczne oraz Advantage+ i wszystkie kampanie będą miały w przyszłości domyślnie włączone ulepszenia Advantage+, ale będzie można je wyłączyć,
⚫ w kampaniach z katalogiem Meta odchodzi od podziału na prospecting i retargeting – od teraz będzie w nich można wykorzystać wyłącznie klasyczne grupy odbiorców (w praktyce to to samo, ale nieco inaczej zorganizowane),
⚫ w ramach partnerstwa z eBay Meta testuje wyświetlanie produktów z aukcji eBay w Facebook Marketplace,
⚫ nowy, dużo bardziej zaawansowany wygląd awatarów, które przypominają postacie z Fortnite’a (prawdopodobnie celowy zabieg, aby przekonać do nich najmłodszych),
⚫ użytkownicy Messengera zyskają możliwość importowania chatów z innych komunikatorów,
⚫ połączenia wideo na Messengerze w jakości HD,
⚫ funkcje redukcji szumów tła i izolacji głosu podczas połączeń,
⚫ użytkownicy iOS mogą teraz poprosić Siri o napisanie i wysłanie wiadomości na Messengerze,
⚫ w Centrum kont Mety można teraz podpiąć nie tylko konto użytkownika na Facebooku, Messengerze i Instagramie, ale również na WhatsAppie.
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ wraz z początkiem 2025 roku Meta mianowała kilku nowych członków zarządu, w tym Dana White’a – jednego z kluczowych ludzi Trumpa,
⚪ asystent Meta AI ma być jeszcze bardziej spersonalizowany dzięki lepszemu zapamiętywaniu i rozumieniu odpowiedzi użytkownika,
⚪ Meta w końcu będzie mogła wykorzystać dane i posty użytkowników Facebooka z Wielkiej Brytanii do trenowania sztucznej inteligencji,
⚪ grupa autorów pozwała Metę za używanie pirackich wersji książek z oprogramowania torrentowego do trenowania modeli AI,
⚪ prace nad modelem AI, który będzie w stanie sam się udoskonalać bez zaangażowania człowieka w proces rozwoju,
⚪ Meta współpracuje z hollywoodzkimi filmowcami w celu ulepszenia narzędzia do zamiany tekstu na wideo,
⚪ prace nad okularami Orion (póki co nie są jeszcze w sprzedaży), które posiadają grube oprawki, ale za to umożliwiają nanoszenie elementów AR na obraz widziany z perspektywy użytkownika,
⚪ Meta chce wprowadzić do sprzedaży nową wersję inteligentnych okularów dla sportowców,
⚪ Meta jest przekonana, że w przyszłości zbuduje Metaverse na użytkownikach, którzy obecnie dorastają na wirtualnych światach Fortnite, Minecraft i Roblox,
⚪ Meta rozwija partnerstwo z kilkunastoma uniwersytetami w celu rozwoju technologii VR w edukacji,
⚪ Meta chce skuteczniej walczyć z oszustwami matrymonialnymi, ale póki co mają to być działania głównie edukacyjne,
⚪ Meta chce zainwestować 10 mld USD w samodzielne położenie na dnie oceanu ponad 40 000 kilometrów kabla, który połączy wszystkie kontynenty i zapewni szybki internet w wielu trudno dostępnych regionach świata (mapa kabla).

Liczba użytkowników na świecie:
2 000 mln użytkowników aktywnych miesięcznie wg Statista = brak zmian
Zainteresowanie Instagramem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2025)

Zainteresowanie Instagramem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2025)

Najważniejsze nowości:
⚫ pionowa siatka profilu 4:5 wprowadzona globalnie, także na desktopie (więcej na ten temat),
⚫ siatka z rolkami testowo na niektórych kontach główną siatką profilu,
⚫ maksymalna długość rolek oficjalnie i dla wszystkich wydłużona do 3 minut,
⚫ testowo Instagram zaczął wyświetlać użytkownikom ich zdjęcia, które sam wygenerował za pomocą narzędzi GenAI (więcej na ten temat),
⚫ Instagram rozważa uruchomienie samodzielnej aplikacji do obsługi rolek, która miałaby pomóc mu konkurować z TikTokiem,
⚫ testy ukrywania liczby wyświetleń rolek,
⚫ Trial – nowa opcja, która umożliwi przetestowanie rolki w wybranej grupie docelowej, która jeszcze nie obserwuje konta danego twórcy,
⚫ testy naklejki WhatsApp umożliwiającej szybkie rozpoczęcie konwersacji za pomocą WhatsAppa,
⚫ treści z Instagrama będzie można jeszcze łatwiej publikować na Threads, ponieważ będą one wyświetlane jako możliwy do wyboru załącznik podczas tworzenia postu na Threads,
⚫ nowy, dużo bardziej zaawansowany wygląd awatarów, które przypominają postacie z Fortnite’a (prawdopodobnie celowy zabieg, aby przekonać do nich najmłodszych).
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ Instagram według badań nadal pozostaje ulubioną aplikacją amerykańskich nastolatków, ale coraz mocniej po piętach depcze mu TikTok,
⚪ Instagram przygotował nowy program finansowy dla twórców z TikToka, aby przeciągnąć ich do swojej aplikacji w obliczu potencjalnej blokady TikToka w USA,
⚪ Meta w końcu będzie mogła wykorzystać dane i posty użytkowników Instagrama z Wielkiej Brytanii do trenowania sztucznej inteligencji.


X
Liczba użytkowników na świecie:
611 mln użytkowników aktywnych miesięcznie wg Statista = brak zmian
Zainteresowanie X na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2025)

Zainteresowanie X w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2025)

Najważniejsze nowości:
⚫ ikona wideo w menu dolnym umożliwiająca szybkie przejście do pełnoekranowego kanału z filmami (przypomina TikToka),
⚫ testy funkcjonalności, która pozwoli wygenerować dowolny obraz do publikowanego postu lub poprosić Groka o ulepszenie treści posta np. poprzez jego skrócenie albo weryfikację faktów w nim zawartych,
⚫ Grok ma też podpowiadać użytkownikowi pytania do postów, na które sam użytkownik mógłby nie wpaść,
⚫ etykiety „Parody account”, „Commentary account” i „Fan account”, którymi oznaczane będą konta odpowiednio satyryczne, komentujące i fanowskie.
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ po wyborach prezydenckich w USA rekordowa liczba użytkowników dezaktywowała swoje konta na X – w dniu wyborów aż 115 000 użytkowników,
⚪ użytkownicy, którzy uciekają z X (w dużej mierze z powodu Muska) najczęściej wybierają Threads lub Bluesky, które w ostatnich miesiącach kilka razy odnotowało skokowy wzrost zainteresowania,
⚪ według analizy Buffer posty na X osiągają śr. współ. zaangażowania 3,6%, natomiast na Threads – aż 6,3%,
⚪ badania pokazują, że 20% użytkowników X tworzy całą treść, reaguje i komentuje, pozostałe 80% korzysta z platformy w sposób całkowicie bierny,
⚪ kolejne badania wykazują, że aż 85% Community Notes, które zastąpiły fact-checking, nie jest nigdy wyświetlana, co jest dowodem na to, że system moderacji oparty na Community Notes nie działa jak powinien.

Liczba użytkowników na świecie:
300-350 mln użytkowników aktywnych miesięcznie (brak wiarygodnych danych)
Zainteresowanie LinkedInem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2025)

Zainteresowanie LinkedInem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2025)

Najważniejsze nowości:
⚫ użytkownicy LinkedIn w ramach testów mogą promować płatnie swoje własne posty (duża zmiana, bo dotychczas posty użytkowników promować płatnie mogły wyłącznie firmy),
⚫ mocno zmniejszony pogląd obrazu w postach z linkami, które nie są sponsorowane,
⚫ generowanie leadów nowym celem reklamowym dla promowanych postów (cel ten był już wcześniej dostępny, ale nie w przypadku postów),
⚫ zamiast klasycznego pojedynczego zdjęcia w tle użytkownicy będą mogli stworzyć pokaz slajdów składający się z kilku zdjęć,
⚫ publicznie widoczny licznik wyświetleń komentarzy,
⚫ baner informacyjny u góry ekranu aplikacji, który każdego dnia będzie prezentował najważniejsze newsy ze świata,
⚫ testy dodatkowego kanału aktualizacji zawierającego wyłącznie aktualizacje od osób z sieci kontaktów pierwszego stopnia,
⚫ testy nowego, większego odtwarzacza wideo, dzięki któremu filmy w postach będą wyświetlane w kanale aktualności znacznie większe niż dotychczas,
⚫ wszystkie filmy przesłane przez użytkownika będą teraz wyświetlane zbiorczo w nowej sekcji na profilu użytkownika w formie siatki o proporcjach 4:5 (przypomina TikToka albo siatkę Instagrama z rolkami),
⚫ testy nowego paska nawigacyjnego w aplikacji, który znalazłby się u góry ekranu (obecny jest na dole, a jedynie pasek wyszukiwania i alerty skrzynki znajdują się u góry),
⚫ nowy status „Open to Volunteer” dla użytkowników,
⚫ Job Match – nowa funkcja AI, która podpowie użytkownikowi przeglądającemu oferty pracy, w jakim stopniu pasuje do danego ogłoszenia rekrutacyjnego,
⚫ Lead IQ – nowa funkcja AI w Sales Navigatorze, która wygeneruje krótkie podsumowanie doświadczenia, osiągnięć, zainteresowań, cech wspólnych i aktywności leada, co ma ułatwić przygotowanie do rozmowy z danym użytkownikiem,
⚫ Hiring Assistant – wirtualny asystent stworzony z myślą o pomocy rekruterom,
⚫ nowe modele atrybucji w panelu reklamowym, które pozwolą na inną niż last-clickową analizę skuteczności reklam,
⚫ 2 nowe metryki na stronie analityki newsletterów: „liczba wysłanych wiadomości e-mail” + „wskaźnik otwarć wiadomości e-mail”,
⚫ ulepszone API konwersji, które umożliwia m.in. uproszczoną integrację z wieloma platformami (podobnie jak od dawna API konwersji Mety),
⚫ wycofanie szeregu okolicznościowych szablonów postów, które zawierały animowane grafiki,
⚫ wycofanie wydarzeń audio na żywo.
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ użytkownik ma możliwość zrezygnowania z tego, aby AI LinkedIna wykorzystywało jego dane do nauki,
⚪ odznaka „Top Voice” będzie teraz przyznawana tylko na okres 6 miesięcy, po których LinkedIn ponownie zweryfikuje, czy dany użytkownik na nią zasługuje (dotychczas odznaki te były bezterminowe),
⚪ już 55 mln użytkowników skorzystało z weryfikacji tożsamości za pomocą dokumentu rządowego,
⚪ według wewnętrznych statystyk LinkedIna czas oglądania wideo wzrósł rok do roku aż o 36%, co tylko zachęca platformę do jeszcze mocniejszego postawienia na ten format treści,
⚪ LinkedIn zauważa, że rok do roku o 23% wzrosła aktywność (w tym liczba publikowanych postów) pracowników najwyższego szczebla, czyli głównie CEO,
⚪ LinkedIn poszerza swój support do 36 języków (lista wszystkich obsługiwanych języków),
⚪ według danych z Google Trends zainteresowanie LinkedInem na świecie jest obecnie na najwyższym poziomie w historii.

TikTok
Liczba użytkowników na świecie:
1 582 mln użytkowników aktywnych miesięcznie wg Statista = brak zmian
Zainteresowanie TikTokiem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2025)

Zainteresowanie TikTokiem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2025)

Najważniejsze nowości:
⚫ możliwość targetowania reklam w wyszukiwarce na odbiorców używających określonych słów kluczowych,
⚫ możliwość generowania filmu z produktem na postawie jego adresu URL (opcja w ramach Symphony Creative Studio),
⚫ możliwość ustawienia statusu w skrzynce odbiorczej (funkcja podobna do notatek na Instagramie),
⚫ TikTok wzorem Mety umożliwi twórcom tworzenie własnych botów AI na ich obraz i podobieństwo,
⚫ możliwość planowania publikacji w narzędziu TikTok Studio,
⚫ testy opcji „Usuń i edytuj ponownie” w celu wprowadzenia poprawki w opublikowanym już klipie,
⚫ zaktualizowane narzędzie do edycji filmów w panelu reklamowym,
⚫ łatwe udostępnianie na TikToku muzyki z Apple Music oraz Spotify,
⚫ AI Group Shot – nowe narzędzie umożliwiające wstawianie twarzy użytkownika oraz jego znajomych do szablonów obrazów wygenerowanych przez AI,
⚫ zaktualizowana aplikacja TikToka w wersji desktopowej – przypomina teraz bardziej wersję na mobile,
⚫ TikTok powraca do możliwości zakupów podczas transmisji na żywo w Europie (póki co w Hiszpanii, Włoszech, Niemczech i Francji),
⚫ GMV Max – zautomatyzowane tworzenie kampanii reklamowych dla sprzedawców detalicznych, którzy prowadzą transmisje z zakupami na żywo,
⚫ możliwość zalogowania się do platformy Lemon8 poprzez konto na TikToku.
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ kolejni twórcy zyskują możliwość zarabiania na subskrypcjach,
⚪ ByteDance (właściciel TikToka) w obawie przed zablokowaniem TikToka w USA stara się zachęcić użytkowników TikToka do korzystania z platformy Lemon8, która także należy do BytaDance,
⚪ administracja Trumpa zapowiada, że Lemon8, CapCut i inne aplikacje ByteDance będą podlegały tym samym ograniczeniom co TikTok, więc jeśli sam TikTok zostanie zablokowany, to wraz z nim pozostałe aplikacje ByteDance,
⚪ raport firmy Socialinsider pokazuje, że TikTok jest zdecydowanym królem, jeśli chodzi o organiczny współ. zaangażowania – bije pod tym względem na głowę Instagrama, Facebooka oraz X,
⚪ w okresie Black Friday i Cyber Monday sprzedaż w aplikacji TikTok wzrosła rok do roku aż o 165%,
⚪ ponoć Elon Musk rozważał zakup TikToka, aby pomóc mu uniknąć zablokowania w USA, ale sam zainteresowany dość szybko i jednoznacznie to zdementował,
⚪ Oracle, Microsoft i Amazon ponownie wymieniani w kontekście współpracy z TikTokiem, aby pomóc mu uniknąć blokady w USA,
⚪ w styczniu TikTok przestał być dostępny dla użytkowników z USA przez ok. 20 godzin, po czym został przywrócony – o chwilowym wyłączeniu zdecydowały władze TikToka, nie USA,
⚪ w USA coraz bardziej obawiają się, że Chiny będą wykorzystywać TikToka w celach propagandowych – są to obawy tym bardziej uzasadnione, że z roku na rok rośnie odsetek Amerykanów, którzy przyznają, że TikTok jest dla nich źródłem informacji o świecie.

YouTube
Liczba użytkowników na świecie:
2 504 mln użytkowników aktywnych miesięcznie wg Statista = brak zmian
Cena akcji Alphabet Inc.: ok. 172 USD za akcję = wzrost o 7 USD, czyli 4,2%

*Do Alphabet Inc. należy nie tylko YouTube, ale też m.in. Google oraz Android
Zainteresowanie YouTubem na świecie wg Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2025)

Zainteresowanie YouTubem w Polsce wg Google Trends (od 01.01.2004 do 28.02.2025)

Najważniejsze nowości:
⚫ wszystkie filmy o długości krótszej niż 3 minuty automatycznie przeklasyfikowane jako shorty,
⚫ twórcy będą mogli opublikować shorta związanego z daną marką, a następnie wysłać zapytanie tej marce, czy nie byłaby zainteresowana jego płatną promocją,
⚫ wizyty w witrynie jako nowy cel promowanych płatnie filmów,
⚫ możliwość dołączenia do postu społecznościowego zdjęcia wygenerowanego za pomocą funkcji Dream Screen,
⚫ możliwość dodania zdjęć do quizów w postach społecznościowych,
⚫ wybrani twórcy w ramach testów mogą już odpowiadać na komentarze za pomocą notek głosowych (odpowiedzi audio),
⚫ ułatwiona możliwość blokowania przez użytkownika określonych kategorii reklam,
⚫ nowy przycisk zmniejszający częstotliwość wyświetlania szortów, jeśli użytkownik chce ich oglądać mniej w swoim kanale głównym,
⚫ YouTube rozpoczął już zapowiadane wcześniej testy sugestii odpowiedzi na komentarze oparte na sztucznej inteligencji,
⚫ testy przycisku „Zapisz” w shortach, który ma pojawić się w miejscu przycisku „Nie lubię”,
⚫ możliwość usuwania z opublikowanych już filmów wybranych elementów, które naruszają zasady platformy (np. muzyki za pomocą funkcjonalności Replace Song),
⚫ więcej możliwości dostosowania miniatur w shortach nawet po ich przesłaniu (nadal brak możliwości wgrywania niestandardowych miniatur),
⚫ YouTube coraz bardziej zachęca twórców do wykorzystywania w shortach muzyki generowanej przez AI (w ramach funkcjonalności Dream Track),
⚫ funkcja text-to-speech od teraz dostępna także w shortach,
⚫ naklejka z ankietą w shortach,
⚫ naklejka „Dodaj swoje” w shortach,
⚫ Model Veo 2 – nowe narzędzie do generowania realistycznie wyglądających materiałów wideo w wysokiej rozdzielczości (do 4K),
⚫ Hype – funkcjonalność, która ma promować nowe kanały poprzez punkty, które użytkownicy będą mogli przydzielać wyłącznie nowym twórcom (YouTube testuje też możliwość zakupu dodatkowych punktów Hype),
⚫ Jewels – naklejki kupowane przez użytkowników, aby mogli przekazać je ulubionym twórcom transmisji na żywo wraz z równowartością kwoty, za jaką je kupili (prawie to samo co naklejki SuperChat, ale Jewels dają większą elastyczność),
⚫ zaktualizowany miniodtwarzacz, który ułatwi przeglądanie innych filmów podczas odtwarzania już oglądanego,
⚫ ulepszone przeglądanie w trybie poziomym,
⚫ timer snu, który umożliwi zaplanowane wyłącznie odtwarzacza po upływie określonego czasu,
⚫ szereg udogodnień dla użytkowników oglądających YouTube’a na telewizorach – m.in. przycisk umożliwiający subskrypcję kanału oraz możliwość komentowania transmisji sportowych na żywo z poziomu telewizora,
⚫ wspólne playlisty tworzone wraz ze znajomymi i rodziną,
⚫ możliwość zmiany prędkości odtwarzania w odstępach co 0,5 sekundy,
⚫ ukryty pod przyciskiem „Zapytaj” wirtualny asystent dla twórców, który odpowie na wszelkie pytania dot. tworzenia i publikowania filmów,
⚫ aplikacja BrandConnect będzie dostępna z poziomu YouTube Studio, więc twórcy kwalifikujący się do programu BrandConnect zobaczą teraz specjalną zakładkę w YouTube Studio pod kartą „Zarabiaj”, gdzie będą mogli się zarejestrować i uzyskać dostęp do funkcji BrandConnect,
⚫ dobrowolne testy szeregu funkcjonalności dla użytkowników YouTube Premium – m.in. lepsza jakość dźwięku (większa przejrzystość i głębia) oraz stacje radiowe generowane przez AI w ramach YouTube Music,
⚫ testy gier wieloosobowych z grywalnymi elementami w transmisji strumieniowej (w ramach platformy YouTube Playables),
⚫ nowe opcje kontroli rodzicielskiej, dzięki którym rodzice będą mogli lepiej kontrolować, w jaki sposób ich dzieci korzystają z YouTube’a (aktywność + oglądane filmy).
To jeszcze warto wiedzieć:
⚪ z YouTube’a w wersji Premium korzysta obecnie ok. 5-6% użytkowników, ale YouTube chce zwiększyć liczbę użytkowników Premium poprzez sprzedawanie abonamentu YouTube Premium w ramach pakietu Google One,
⚪ podcastów na YouTube słucha już 1 mld użytkowników miesięcznie,
⚪ YouTube pracuje nad lepszym wykrywaniem deepfake’ów i chce informować twórców, jeśli ktoś stworzy z nimi deepfake’a,
⚪ YouTube ma teraz lepiej kontrolować, jakie treści są rekomendowane nastolatkom,
⚪ narzędzie do automatycznie generowanego dubbingu (znane wcześniej jako Aloud) dostępne w kolejnych językach oraz dla kolejnej puli twórców,
⚪ spór licencyjny YouTube’a ze Stowarzyszeniem Europejskich Autorów i Kompozytorów Scenicznych doprowadził do usunięcia utworów m.in. Adele, Green Day i REM,
⚪ YouTube opublikował ciekawe dane, z których wynika, że na miniaturkach z widoczną twarzą najlepiej okazywać zdziwienie, na drugim miejscu znalazły się szczęśliwe twarze, na trzecim spokojne, na czwartym – wyrażające złość, na piątym – zmieszanie, na szóstym – strach, na siódmym – smutek, na ósmym – obrzydzenie.
Mój wpis okazał się dla Ciebie przydatny? Zainspirował Cię? A może po prostu chcesz mi podziękować za to, że od 9 lat tworzę dla Ciebie treści, do których masz dostęp za darmo? Jeśli uważasz, że ten wpis na to zasługuje, postaw mi za niego kawę 🙂 PS nie jest to dla mnie jakieś istotne źródło przychodu, bo średnio otrzymuję 1 kawę miesięcznie, ale zawsze pokrywa to jakiś niewielki procent kosztów utrzymania bloga (domena, hosting, certyfikat SSL)