Zobacz raz jeszcze 16 rysunków, które moim zdaniem najlepiej podsumowują 2024 rok w mediach społecznościowych. Mam wrażenie, że w 2024 i tak było dość spokojnie, bo bez takich rewolucji jak pojawienie się ChatGPT, Threads czy wycofanie Universal Analytics w 2023.
Jeśli zainteresuje Cię jakiś wątek, kliknij w obrazek, który przeniesie Cię do wpisu pogłębiającego dany temat.
1. Platformy Mety osiągają liczbę 4 mld użytkowników
Na początku 2024 roku ze wszystkich platform należących do Mety korzystają każdego miesiąca ponad 4 mld użytkowników. Tyle, ile w 1974 żyło ludzi na Ziemi.
2. Coraz dłuższe filmy na TikToku
Początkowo na TikToku można było publikować maksymalnie 15-sekundowe filmiki. W styczniu 2024 platforma rozpoczyna testy z aż 30-minutowymi filmami. TikTok coraz bardziej staje się YouTubem na mobile!
3. Kosmiczny wzrost Mety na giełdzie
W styczniu 2024 akcje Mety na giełdzie można było kupić jeszcze za 350 USD. W grudniu tego samego roku są już warte 600 USD. W 2024 roku Meta kontynuuje ponad 2-letnią serię wzrostów. Największy skok wartości ma miejsce w styczniu i lutym 2024, kiedy Meta ogłasza dobre wyniki finansowe za Q4 2023.
4. Inteligentne okulary Ray-Ban Meta
Nowy model inteligentnych okularów od Mety jest pierwszym, w którym umieszczono funkcje AI. Wirtualny asystent Meta AI jest obsługiwany w pełni głosowo i odpowiada na dowolne pytania użytkownika.
5. Temu nie odpuszcza
W marcu 2024 The Wall Street Journal publikuje nieoficjalną informację, że Temu w 2023 było największym reklamodawcą w Mecie, wydając na reklamę u Marka prawie 2 mld USD. Nic nie wskazuje na to, aby Temu w Polsce czy na świecie spuściło z tonu w 2024 roku.
6. Meta cały czas stawia na Advantage+
W 2024 roku Meta nieustannie przekonuje reklamodawców do korzystania z kolejnych rozwiązań oferowanych w ramach pakietu Advantage+. Jednocześnie ulepszenia kreacji Advantage+ są głównym źródłem problemów wielu reklamodawców. Sami opiekunowie z Mety przyznają, że mają z ich powodu urwanie głowy, bo liczba zgłaszanych problemów związanych z ulepszeniami Advantage+ jest ogromna.
7. Meta redukuje cele kampanii z 11 do 6
W tym roku Meta wprowadza ważną zmianę organizacyjną w swoim Menedżerze reklam. Zmniejsza liczbę celów, jakie mogą realizować kampanie reklamowe z 11 do zaledwie 6 celów. Od stycznia 2024 nie można tworzyć nowych kampanii ze startymi celami, a od maja 2024 wprowadzać jakichkolwiek zmian w już istniejących kampaniach ze startymi celami.
8. Integracja konta reklamowego Meta z Google Analytics
W czerwcu 2024 roku Meta rozpoczyna testy nowej funkcjonalności, która pozwala na integrację Menedżera zdarzeń z Google Analytics 4. Póki co nowość ta nadal nie została wprowadzona globalnie i jest dostępna jedynie na wybranych kontach. Opiekunowie z Mety twierdzą, że funkcjonalność nadal jest w fazie testów, ale prawdopodobnie prędzej czy później zostanie udostępniona dla wszystkich.
9. Social media coraz mniej social
Social media stają się coraz mniej społecznościowe, a coraz bardziej rozrywkowe. Nie budują społeczności, a jedynie publiczność dla treści, które najdłużej zatrzymają użytkowników w danej platformie.
10. Siatka na IG pionowa zamiast kwadratowej?
W sierpniu 2024 Meta rozpoczyna testy pionowej siatki na Instagramie. Użytkownicy są oburzeni, ponieważ latami budowali swoje siatki z precyzyjnie dobieranych kwadratów. Adam Mosseri podkreśla konieczność zmian ze względu na treści o pionowych proporcjach 9:16, którym znacznie bliżej do pionu 4:5 niż kwadratu.
11. Meta AI, czyli wirtualny asystent od Mety
W 2024 roku Zuckerberg odkłada na bok wizję budowy Metaversu i totalnie zakochuje się w rozwiązaniach opartych na AI. Z jego wirtualnego asystenta Meta AI ciągle nie możemy korzystać w Polsce. Blokują go przepisy unijne.
12. Threads z 200 mln użytkowników po pierwszym roku
Aplikacja Threads po roku od uruchomienia osiąga liczbę 200 mln użytkowników aktywnych miesięcznie. Mark przymierza się do umieszczenia w niej pierwszych reklam w formie postów sponsorowanych. Robi to znacznie wcześniej, niż wcześniej zapowiadał.
13. „Dodaj produkty z katalogu” jako nowe rozszerzenie Advantage+
W tym roku Meta wprowadza rozszerzenie Advantage+ o nazwie „Dodaj produkty z katalogu”, które pod reklamą z pojedynczym obrazem/filmem tworzy przewijaną karuzelę z produktami z katalogu. Moim zdaniem najlepsze ulepszenie kreacji Advantage+.
14. Koniec GoldenLine
Pod koniec 2024 roku na cmentarzysko social media trafia polski LinkedIn, czyli GoldenLine. Warto odnotować również, że w podobnym czasie zamknięty zostaje – pierwotnie łotewski, potem amerykański – Ask.fm.
15. X wspiera Trumpa, a Trump – TikToka
Podczas kampanii przed wyborami prezydenckimi w USA Trump otrzymuje gigantyczne wsparcie ze strony Elona Muska i jego platformy X. Jednocześnie Trump staje się jednym z największych obrońców TikToka. Jego zwycięstwo prawdopodobnie oznacza, że TikTok w Stanach jest bezpieczny, choć po nim niczego nie można być do końca pewnym.
16. Social media w Australii od 16 lat
Australia jako pierwszy kraj na świecie wprowadza bezwzględny zakaz mediów społecznościowych dla osób poniżej 16. roku życia. Wiek użytkowników social mediów będzie weryfikowany za pomocą danych biometrycznych lub identyfikacji rządowej, czyli czegoś w rodzaju naszego profilu zaufanego.
BONUS: przesiadka na Apple!
Pod koniec 2024 rozpaczałem proces przesiadki na nowy sprzęt. To dla mnie największa zawodowa zmiana kończącego się roku. O tyle duża, że po ponad 10 latach pracy wyłącznie na Windowsie/Androidzie, zmieniam system na totalnie dla mnie nowy macOS/iOS.
Lubisz podróżować w czasie? Wróć do przeglądu:
⏮️ 2023 roku w 16 obrazkach
⏮️ 2022 roku w 17 obrazkach
⏮️ 2021 roku w 12 obrazkach
⏮️ 2020 roku w 15 obrazkach
⏮️ 2019 roku w 10 obrazkach
⏮️ 2018 roku w 30 obrazkach
⏮️ 2017 roku w 43 obrazkach
⏮️ 2016 roku w 26 obrazkach
Jeśli podróże w czasie Cię nie kręcą, sprawdź nowości w poszczególnych kanałach lub jeden z tegorocznych poradników.
Wpisy poradnikowe opublikowane w 2024 roku:
ℹ️ Marketingowe FOMO, czyli jak nie zwariować od nowości
ℹ️ Kampanie produktowe Meta
ℹ️ Wszystko o CTR, czyli współczynniku klikalności
ℹ️ 6 przydatnych sztuczek w raportach Meta Ads
ℹ️ Biblioteka reklam Meta
ℹ️ Ile kampanii na koncie reklamowym Meta?
Mam nadzieję, że za rok widzimy się w podobnym wpisie, o podobnej porze, a w 2025 roku przyjdzie mi rysować o samych pozytywnych zmianach/wydarzeniach 🙂